Logg inn med Facebook eller Google!

Diverse spørsmål om Pireus

Started by Tjorven, 16. Jan 12, 18:08:47

Previous topic - Next topic

ErikB

23. Jan 12, 12:33:05 #12 Last Edit: 23. Jan 12, 20:00:28 by ErikB
Her er rutekartet til 96-bussen. https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/304834_10150277372461883_674621882_8171904_1577398_n.jpg (se riktig link lenger ned)

Fort gjort å bli rundstjålet i Pireus, det er definitivt et sted å passe sysakene sine. Ble grundig lurt der i 2008 av profesjonelle lommetyver på markedet. En sperrer, en dytter og tredjemann stjeler. Gikk bra, hivde meg på telefonen og sperra kortene.
Erik Bjørnstad
+4791148611


Tjorven

Herregud, der forsvant min nyvunne trygghetsfølelse   :( Men flybilletter er bestilt, så jeg har ikke noe valg. Vel, man får bare håpe det beste og passe godt på at ingen blir for nærgående.... Jeg vil ikke ha flere skrekkhistorier, takk.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

ErikB

23. Jan 12, 19:59:12 #15 Last Edit: 23. Jan 12, 20:09:37 by ErikB
Sorry, jeg som kløna (men bildet ER fra 96-bussen ;) ) - bedre link her håper jeg: http://www.oasa.gr/xpmap.php?id=px96&lang=en

Ingen grunn til å miste trygghetsfølelsen - er vel ikke så mye verre på det markedet enn på Oslo S vil jeg tro. Dessuten så MÅ en jo ikke gå på markeder eller andre typiske lommetyvarbeidssteder.
Erik Bjørnstad
+4791148611


Tjorven

Der kom riktig link, ja, ikke no problem, fort gjort å surre litt   ;)  Og det er som du sier Erik, lommetyver fins overalt der det er store folkemengder. Får prøve å se passe verdensvant og skummel ut   ;D selv om jeg er aldri så blond og blåøyd (bokstavelig talt) men de øynene kommer til å stå på stilker!
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Det hjelper jo å være oppmerksom på at det er flere lommetyver nå enn før pga. dårligere tider.
Det er oppbevaringsbokser inne på togstasjonen, og der er det greit å låse inn bagasjen mens man er rundt i Piraeus noen timer før man tar fergen eller lignende. Jeg låste inn bagasjen min, tok med kun en liten skulderveske med glidelås som var godt lukket under armen min helt oppunder armhulen. Vanskelig å snike seg ned i den uten at jeg ville merket det. Jeg gikk oppover gata bak stasjonen i trengselen på loppemarkedet der, og det gikk helt greit, og der er det flest innvandrere som selger ting. Jeg går gjerne med et lite kamera i hånden, og det er ikke lommetyvene så opptatt av. Det er lommebøker med kontanter og heller større, dyrere kameraer som teller.
Stort sett er det veldig hyggellig å gå rundt på lokalmarkedet også, det er stort sett grekere der som hilser på en, og det virker som lommetyvene er mer rundt på metroen, stasjonen og bussholdeplassene der flybussen går, og der det er flest turister.
Det kan også være lurt å ha noen få "lommepenger"  lett tilgjengelig, og heller gjemme kort, pass og kontanter godt unna kjapper hender i utenpå-lommer på vesker/sekker, og heller grave dem godt ned i håndbagasjen der man må virkelig jobbe for å fa tak i dem.

Glika i zoi

marjana

Det er ikke vanskelig å vite når man skal gå av X96 fra flyplassen til Piraeus havn. Bussen kommer inn  motorveien langs kysten, svinger ned til Piraeus langs togskinnene på høyre hånd rett ned mot havna. Bussen kjører ned langs en lang handlegate, og når man får en park på venstre side, og en ganske stor ortodoks kirke på høyre side, så har man havna rett imot. Det er store lysskilt med info, og man ser alle fergene. Holdeplassen etter at bussen svinger til høyre her er nærmest fergene.
Neste stopp er ved stasjonen, og da kjører bussen under gangbroen, og da bør man i hvert fall gå av, og det er kun et par, tre hundre meter unna forrige busstopp. Bussjåførene pleier å si fra at dette er stoppene til fergene, og det er her de fleste går av. Det er bare å spørre de andre på bussen også, og det pleier stort sett å være noen som vet hvor man skal gå av til fergene!
Glika i zoi

Tjorven

Takk for fin og detaljert forklaring på hvor flybussen stopper, Marjana   :) og tips for bagasjeoppbevaring. Jeg kommer nok ikke til å traske noe særlig rundt (selv om slike markeder er spennende) Det blir ikke så lang ventetid i Pireus, så jeg finner meg en kafe og "lander" litt i mellomtida heller. Pass og kort skal gjemmes godt, og jeg har alltid bare en liten pung med litt kontanter når jeg er "ute". Man får være så påpasselig man kan, ha øynene åpne og håpe det beste.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Hvis du går av bussen på første stopp etter svingen til høyre før gangbroen, og går litt videre mot stasjonen, så finner du en typisk souvlakitaverna. Der er det rolig og hyggelig å sitte ned og spise, ta en øl eller to mens man venter på fergen. Ellers er det stort sett kaféer som Everest og andre "hurtig"-steder der.
Ute ved fergene er det også et stort kaféområde der man kan sitte under masse grønt i skyggen og vente.

Her er noen bilder fra stasjonen og fra lokalmarkedet i Piraeus:
Glika i zoi

Tjorven

Her var det liv og røre. Fine bilder, Marjana   :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Nå har jeg bestilt hotell i Pireaus for siste natt i Hellas, og det har faktisk utsikt til markedet (står det i hotelloversikten)  ;) Hotellet heter Triton, og ligger i Tsamadou Street. Så kanskje du Marjana, eller andre, kan si meg hvordan jeg enklest mulig kommer meg dit? Hotellet ser ut til å ligge i en av de første bakre gatene ved starten av havneområdet, men det fins muligens en snarere vei enn å følge havnegata hele veien rundt og så et stykke opp igjen til hotellgata?
Marjana skrev at hun gikk inn en vei ved togstasjonen for å komme til markedet, men det er kanskje et ganske stort område? Tar meg nok en tur rundt og titter der etter at jeg har innstallert meg på hotellet  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

http://www.booking.com/hotel/gr/triton-piraeus.en.html?aid=311984;label=hotel-97397-gr-9lgDBbIET6tRdPPMXA0cnAS4073859523;ws=&gclid=CMnwkI-c_a4CFawtmAodTn4q1Q;redirect_aa=1

Her får du opp kart.

Om du går inn på satelitttbildet ser du at utkjørselen fra Kykladene-kaia går over havnegata hvor bussen fra flyplassen kommer inn og inn i en hovedgate nordøstover. Følg denne to kvartaler og ta til høyre. Da er du gata di: Ytterlige to kvartaler på høyre side skal hotellet ditt ligge.

Trasket denne veien i fjor til nødhotell i Pireus. Du finner nesten ikke gatenavnskilt som er forståelige.

Ta utskrift av kart her hjemme, eventuelt lag en skisse.

"Kartet" mitt i fjor var av typen: To kvartaler rett fram, til venstre og to kvartaler så til høyre. Det går, men er enerverende i lengden.

Flyplassbussen får du ved å gå samme vei tilbake. Det er i alle fall to stopp på kaisida. Den ene litt etter "innkjøringen" til Kykladekaia, den andre like før fotgjengerovergangen ved Blue Star-kaia.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...