Logg inn med Facebook eller Google!

Vinterresa till "Syden"

Started by bengalow, 30. Jan 12, 21:43:19

Previous topic - Next topic

bengalow

Nu har vi nästan packat färdigt, för en resa till Thailand-Kambodja-Vietnam. Sista delen Från Pnom Penh ner till Saigon sker med båt på Mekongfloden. Vi skall INRE på badsemester. Detta blir en tur i djungeln, med allr vad det innebär av tropikana - blommor, växter, tama och vilda djur. Jag har laddat kameran, och hoppas att den beledsagar mig troget. Vi har länge önskat att åka till Vietnam, och så plötsligt är vi på väg, med Kambodja på köpet.
Korsordstidningar för flygtiden är inhandlade, lite "nervlugnande" likaså, att sova på ett flygplan är nästan hopplöst för mig. Framme kl 06.30, så det blir en MYCKET dryg dag.
Hoppas att ni alla har det bra hemma i "vintervädret. Här är det -3º och kraftig SO-blåst. I Bangkok, där vi landar, är det f.n. +31º. Ouzo har vi lämnat till bekanta, som gärna ville ha honom medan vi var borta (deras eget förslag!), mot att vi tog hand om deras hund 1 vecka...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ingaberentine

God Tur!!!!!!!!!!!

Høres ut som en veldig flott tur, hvor mange dager skal dere reise rundt??

Ankor Wat står VELDIG høyt på min ønskelite hvor jeg har lyst til å dra med kamera og virkelig bruke tid på å fotografere. Datter til noen bekjente (som er fotograf) var der i 3 dager og det var ihvertfall ikke for lite...........

Veldig nære bekjente drar til Thailand om halvannen uke og jeg får ikke være med...............

Diddi

Ha en flott tur !! Vi var på en rundreise i Thailand nå om nyttår for første gang. Jeg ble mest begeistret for maten og folket. Så ingen markblomster å ta bilde av  :'( Noen venner var i Vietnam før jul,og var veldig fornøyd,selv om jeg tror de kanskje også var i sivilisasjonen !!...men kos deg,og vær forsiktig  :D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

bengalow

30. Jan 12, 22:31:15 #3 Last Edit: 30. Jan 12, 22:48:38 by bengalow
Angkor Wat är en av remålen, Ingaberentine. Även om det blir en kort stund där, så skall jag försöka mig på att "föreviga" det på bild. Pyramiderna i Egypten intar ju en särställning bland "Världens sju underverk". Vi har vandrat på Kinesiska Muren, vi har varit i Petra i Jordanien, sett Colosseum i Rom och bland "finalisterna fanns också Angkor Wat, som vi skall till.  Bland de övriga har vi sett Alhambra i Spanien, Akropolis samt Agia Sofia i Konstantinopel, som tyvärr var stängt för renovering när vi vari Istanbul.
Blommorna börjar väl komma nu, efter regnperioden, som sägs vara fram t.o.m. november. M.a.o. så bör det vara vår/forår därnere nu, eller åtrminstone snart. I varje fall skall det bli spännande, och det vet magen om att berätta...(resefeber!)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Vi har ju "nyss" kommit hem från en resa till Sydosatasien. En resa med rysansvärda minnen i kappsäcken, för de omänskligheter som begåtts i bl.a. Kambodia och Vietnam, men även oersättliga minnen av historisk betydelse.
Nu reser vi snart igen. Denna gång till södra Kina, provinserna Hunan och Guangxi. Vi hoppas att det blir lika trevligt som septemberresan till Wutaibergen, väster om Beijing - det var ett minne för livet. Vi reser med Kinaresor, med samme guide, men eftersom det är en resa för medlemmar i Svensk-Kineiska föreningen, så har vi blivit medlemmar där. Återigen...om ni inte varit i Kina, pröva det innan det blir för sent! Det är rätt ansträngande med ca 11-12 timmar på ett flygplan, men kan jag stå ut, så kan de flesta andra också göra det. Kanske jag återkommer med bilder. De förra jag lade ut från sydostasien var kanske lite för mastigt, men de har jag dragit tillbaka igen, eftersom det inte fanns någon, mer än ett par stycken som tittade.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...