Logg inn med Facebook eller Google!

Grekisk musik.......

Started by bengalow, 07. May 07, 10:23:57

Previous topic - Next topic

bengalow

Tack, Liv...!!! När jag suttit och läst om hans barndom, som är en \"egen\" översättning från en grekisk hemsida, och sedan hör just denna sången, så bara gråter jag!!!! Den är bara så himla bra!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Glykeria



Hon föddes i Agio Pnevma, Serres, norra Grekland, 1953, och döptes till Glykeria. Efternamnet var
Kotsoula.
Hon har sjungit sedan barnsben, och \"uppträdde\" ofta inför familj och vänner. Hon började sjunga
professionellt på diverse små ställen i Plaka, Atén, redan 1974
1978 \"upptäckte\" Apostolos Kaldaras henne, och de producerade en skiva tillsammans - \"Min kaneis
oneira\". Detta blev början på en otrolig karriär som har fört henne runt världen många gånger.
1980 kom så hennes andra skiva \"Sta matia koita me\", arrangerad av hennes man, Stelios Fotiadis.
Samma år började ett samarbete med Giorgos Dalaras.
1981 utkom \"Smyrnaika\", med sånger från den gamla grekiska staden Smyrna, och hon blev
berömd över hela Grekland, så berömd att hon blev uttagen att representera landet i kulturfestivalen
\"Europalia\" tillsammans med Giorgos Dalaras, Sotiria Mpellou och Margarita Zormpala.
Hennes 4:e skiva utkom 1983 \"Apo to Smyrni ston Peiraia\" med en del genuin rempetika, framförda
på ett sätt som bara hon kan. Publiken hyllade henne, och tog henne till sitt hjärta. Samma år utkom
också \"Me tin Glykeria stin omorfi nyxta\".
I april 1985 kom så \"Tragoudi aisthimatiko\", som blev det verkliga lyftet för henne. Skivan låg i
försäljningstoppeni flera månader, med sånger som \"Pentaxiliara\", Ta daxtulidia\" och \"Piga se
magisses\". Tidningen \"Ntefi\" utsåg henne till Greklands bästa sångerska under 3 år på raken.
Nästan ½miljon människor hade sett hennes konserter. Under sommaren höll hon konserter på
Lykavittos tillsammans med Nikos Papazoglou, varifrån flera nummer till skivan \"Nyxtes Magikes
sto Lykavitto\" är hämtade. Samma sommar sjöng hon på Atens olympiska stadion vid invigningen
av VM i friidrott. Detta sändes pr satellit till ca 120 länder.
Året efter gjorde Glykeria en bejublad turné till USA, Kanada och Australien.
I mars 1990 släpptes \"Ola mou ta mystika\" med musik av hennes man, Stelios, och året efter kom
\"Ksimerose\" med musik av Xristos Nikolopoulos och texter av Lefteris Papadopoulos, kanske de
bästa av kompositörer och textförfattare i dagens Grekland
1992 inledde hon en stor Europaturné, som bl.a. gick till England, Tyskland, Belgien och till
Finland med flera länder. (Men inte till Sverige eller Norge - varför??). Året efter kom \"I xora ton
thavmaton\" som blev rena \"kioskvältaren\". Utsålt hela vägen...
1994 reste Glykeria till Israel, där hon gjorde stor lycka, och blev vald till \"Bästa utländska sångerska\".
Albumet \"Golden Hits\" gav henne en guldskiva där, och hon blev belönad med \"Stadens Nycklar\"
av borgmästaren i Jerusalem, efter en enastående konsert tillsammans med Israels Filharmoniker.
2001 kom dubbelalbumet \"Xarama\", den första skivan jag köpte, och på grund av den, så har det
blivit många, många fler.
2003 reste hon runt i Grekland med orkestern \"Estudiantina\" tillsammans med olika artister. På skivan
från denna turné, finns också Panagiotis Lalelas, med en fantastisk röst, Giorgos Dalaras och
flera körnummer. En mycket varierad och hörbar skiva!!

Skivor i urval:
1978   Min kaneis oneira
1980   Sta matia koita me
1981   Smyrnaika
1985   Ta prota mou tragoudia
1986   Matia mou
1987   Me panselino
1990   Volta stin Ellada
1990   Megales epityxies tis
1996   Tragouda Antonis Vardis
1998   Maska
1999   Rempetika & paradosiaka
2000   Ta rempetika tis Glykerias
och många fler...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Antonis Remos



\"Pop\"-idolen Antonis Remos föddes 19 juni 1970 i Düsseldorf, Tyskland, men flyttade som 10-åring till Thessaloniki i
Grekland. Antonis livnärde sig där på många udda jobb, bl.a. som amatörsångare på olika klubbar. Under åren
blev han \"hypnotiserad\" av scenen, och den brunögde artisten bestämde sig för att satsa allt på detta. 1995
försökte han sin lycka i Atén, där han uppträdde vid sidan av etablerade sångare som Dimitris Mitropanos,
Stefanos Korkoulis  och Mario Tokas. Detta ledde till kontrakt med skivbolaget Sony. Innan detta hade en hel
del myter bildats om hans person och talang.
1996 gav han ut sitt första album \"Antonis Remos\", som på ett par månader renderade honom en guldskiva,
och inom ett år en dubbel platinaskiva. Den charmerande artisten stal mångas hjärtan, och byggde upp ett riktigt
namn. Hans popularitet bara ökade, och han fyllde varenda konserthall med sina eleganta och kvicka scenframträdanden.
Denna remarkabla uppskattning från publiken ledde till hans andra skiva \"Kairos na pame parakato\", som nästan nådde
samma framgång som hans första.
1999 gav han ut sin tredje skiva, med prominenta låtskrivare som Christos Nikolopoulos, Giannis Parios, Stamatis
Spanoudakis och Antonis Andrikakis: \"Pali ap\'tin arxi\". Denna skiva gav en bredare syn på Antonis\' musikalitet,
med Greklands mest populära kompositörer och textförfattare.
I juni 2000 kom en av hans största hits \"Meine\" (Fly with me) med bl.a. \"Mi zitas signomi\" av Frank O\'Moiraghi,
från Irland
En andlös kväll i april 2001 på \"Apollon\" kommer folk att minnas länge, länge, och vi som inte var där kan tacka
tekninken för att vi får delta, åter och åter igen. Hans dubbel-CD \"Mia nyxta mono\" gjorde en braksuccé, och
förde fram Antonis Remos till främsta ledet av unga duktiga sångare. Publiken sjöng med, och man kan känna
rysningar av välvilja. Skivan omfattar många av hans bästa sånger, samt många sånger av Giorgos Zambetas,
en klassiker i grekisk musikhistoria. Giorgos Zaxarious´ 20-mannaorkestern hade gjort nya arrangement på alla
melodier, och det blev en minnesvärd kväll även för Antonis Remos. Skivan med sina 36 låtar belönades med
dubbel platina, efter en fabulös försäljning.
De senaste skivorna har också sålts med stor framgång, men efter en succé som ovan, kan det vara svårt
att uppnå samma höjder igen
Vid olympiska spelen i Atén 2004, var Antonis Remos en av de deltagande sångarna vid avslutningsceremonien.
Han är/var f.ö. ordförande i fotbollsklubben Iraklis F.C

Diskografi:
1996   Antonis Remos  
1998   Kairos Na Pame Parakato
1999   Pali Ap\'Tin Arhi
2001   Mia Nihta Mono
2002   Kardia Mou Min Anisixeis
2003   Mia Anapnoi
2004   Live
2005   San Anemos
2006   Best of
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Vasilis Karras




eller som han hette när han föddes, Vasilis Kesoglidis, den 12/11 1953 i byn Kokkinoxori, nära
Kavalla. Familjen med de tre barnen - Vasilis, Damian och Anastasia - flyttade till Thessaloniki
när Vasilis var 10 år. Flera av de kamrater han mötte där i kvarteren är fortfarande hans vänner,
efter alla år.
1969 gjorde Vasilis ett kort framträdande på klubben \"Prosfygas\" i Evosmos, Thessaloniki, och
gjorde ett starkt intryck. Fast han bara var 16 år blev han snabbt en favorit i omgivningen, med
sin distinkta men lite raspiga röst. Ägaren till klubben lät Vasilis sjunga där många gånger,och
snart var hans saga påbörjad.
På 70-talet grundmurade han sin popularitet vid olika tillställningar i hela norra Grekland. Han
hade utvecklat en egen repertoar, vid samarbete med olika låtskrivare, och även skrivit några
sånger själv.
Hans första skiva lanserades 1980 - \"Alismonites ores\". Det blev en stor framgång, och Vasilis
bestämde sig för att satsa på en karriär som professionell sångare.
På 1990-talet hade hans speciella stil gjort honom till en av de mest framträdande sångarna, och
han hade blivit en stjärna i hela Grekland. Samarbete med några kända sångare som Mixalis
Rakintzis, Zafeiris Melas och Konstantina spädde bara på populariteten. 1996 kontaktade Karras
låtskrivaren Phoivos med ett förslag om en ny skiva. Resultatet blev \"Tilefonise mou\", som han
fick 4 platina skivor för, och är den absoluta bästsäljaren för Vasilis Karras. I och med denna hade
han introducerat en ny stil inom den grekiska laika-musiken, med mer disco-rytmer, och han
utvecklade detta mer under de kommande åren. Samma låtskrivare låg också bakom nästa
skiva \"Epistrevo\" som kom ut 1999.
Under denna tiden jobbade Vasilis Karras också med unga talanger, för att hjälpa dom i deras
karriärer. En av dessa, Despina Malea, eller Vandi, som hon nu kallar sig, erbjöds att sjunga på
hans klubb en hel sommar, och sålunda hade en till stjärna fötts!
Vasilis Karras anses nuförtiden tillhöra \"de stora\" inom grekisk laika-musik, och gör ofta turnéer
runt om i världen...USA, Kanada, Tyskland och Australien. För 1 år sedan var han t.o.m. i Sverige.
Vi skulle ha åkt och hört honom, på Globen i Stockholm, men fick förhinder. I tidningen läste vi,
att han påbörjade konserten kl 23.30 och var inte klar förrän kl 04. på morgonen. Från Globen
åkte man sedan till en \"efterfest\".. Hur man nu orkar det. Men jag skall fråga Riitta och Karin
en dag!!
Vasilis Karras är gift sedan länge, och har 2 barn. Favoritlag i fotboll?? PAOK ! Han återvänder
ofta i sin sång till \"sin\" stad, och hyllar den gärna!
Han har en fyllig diskografi, med minst 1, gärna 2 och t.o.m. 3  utgivningar pr år. Hans senaste
album kom i maj i år - Oneira\"
Skivor i urval:
1980   Alismoites ores
1982   Ti les kale
1984   Giati na xorisoume
1985   Mi xathis
1987   Apo ti Thessaloniki me agapi
1988   Mia vradi sti Thessaloniki
1991   Lege oti thes
1992   Den pao pouthena
1993   Pos tolma
1994   Sti Saloniki mia fora
1995   Ftes esi
1996   Tilefonise mou
1997   M\'exeis kanei aliti (Min favoritskiva)
1998   Fainomeno
1999   Epistrevo
2001   Girise
2003   Pare to dromo ki ela
2005   Ola ena psema
2007   Oneira
m.fl.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Xristos Nikolopoulos



Han föddes 1947 i Kapsioxori vid Alexandrieas, i kommunen Imothias. Redan vid 12 års ålder kom han
att bli förälskad - i musik. Han skaffade sig en bouzouki, tog lektioner under 5 månader, och
efter det utbildade han sig själv. Mycket snart blev han i omkretsen känd för sitt spel, och blev en
populär artist på diverse fester, som bröllop och i officiella sammanhang.
1963, vid 16 års ålder, åkte han till Atén, och spelade på klubben Veranzero vid Omonia. Där fick
Stelios Zafeiriou - bouzoukivirtuos -  höra honom, och bad honom att medverka vid olika arrangemang.
Xristos Nilopoulos började få ett renommé...
1964 spelade han med Manolis Angelopoulos, och det blev början till det stora genombrottet. 1964-65
började han arbeta med Stelios Kazantsidis, ett samarbete som avbröts endast genom Kazantsidis
död. Detta förhållande till Kazantsidis, förde med sig världsomspännande resor, men även kontakter
med alla då levande legender inom rebetiko-musiken: Tsitsanis, Papaioannou, Kyriazis, Vamvakaris
m.fl. 1969-70 jobbade han tillsammans med Xiotis, som själv ansågs vara virtuos på instrumentet, men
han berömde Xristos för det sätt han behandlade detta. Efter ett samarbete med Zabetas, \"adopterade\"
denne Xristos som sin \"son\"...! Sedan dess har Xristos Nikolopoulos spelat och samarbetat med
alla betydande artister inom grekisk laika.
1968 började han skriva musik själv, och den första publicerade \"Nyxterides kai araxnes\", följde av flera
framgångar, \"Agrioloulouda\", skivan \"To stavrodromi\" med Panos Gavalas, \"Oi kyberniseis peftoune
ma i agapi menei\" med Dalaras, Glykeria och Kontogiannis. En till skiva med text av Rasoulis som
blev en stor framgång, var \"Paikse Xristo epeigontos!\", samt \"O Salonikios\" med den store stjärnan
Stratos Dioisiou. \"Mi milas mi gelas kindinevei i Ellada\", \"I nyxta thelei erota\", med många flera
odödliga melodier. Skivan \"Diki mou xara\" handlar om hans egen musik....
Han har skrivit så mycket musik, och blivit så välkänd inom sin värld, att det idag inte finns en enda
grek som inte känner till honom, en superstjärna, som många av oss utanför Grekland kanske inte
ens hört talas om. Han har fram till nu skrivit ca 1800 melodier.Hur orkar man det utan kärlek till
det man håller på med!!!???
Jag vill att ni skall höra en melodi, som har blivit hans kännetecken\"Ston aggelon ta bouzoukia\"/Hos
änglar spelas bouzouki/. En underbar melodi, både sorglig och glad på en gång, och där hans bouzoukispel
kommer fram i en njutbar melodislinga!
http://www.cnikolopoulos.gr/  
Texten ovan är en \"översättning\" från hemsidan. Musiken sätter igång \"automatiko\"

Skivor i urval med hans musik:

Methysmena tragoudia/Giorgos Dalaras
Vradiazei/Stelios Kazantzidis
Leo/Pasxalis Terzis
Na\'xa dio kardies/Katerina Kouka
O tragoustis/Giorgos Dalaras
I nyxta thelei erota/X.Aleksiou
Ksimerose/Glykeria
Pame gia orthopetalies/Kostas Moákedonas
Ksimeroma 1is janouariou 2000 m.X./ Olika artister
   med bl.a. melodin ovan\"Ston aggelon ta mpouzoukia\"
Anthi Evlobeios/ Olika artister
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Snällt bengalow och skriva om artisternas bakgrund, Man är ju lite nyfiken och vill veta helst allt :bom:

Fast om efterfester i Aten vet jag inget om för redan den vanliga festen håller på till  mellan 4-5 :bounce:

Riitta

bengalow

Jag satt och läste igenom vad jag skrivit om Pasxalis Terzis, vilket egentligen bara är översättningar, utan så mycket tanke...
\"-Hans genombrott kom på Rodos 1974 hos Gregoris Tzistoudis...\" Tzistoudis...Tzistoudis...Gregoris..Aaaahhh, det är ju den Gregoris, som levde och bodde i Sverige på 70-80-talet!! Han spelade in flera skivor i Sverige också, jag hade minst 2..

Han hade ju musiktaverna på Rodos tidigare! Han spelade på den tiden Sven-Bertil Taube och Arja Saijonmaa gjorde Theodorakis musik känd, och då Andreas Papandreou bodde här i Sverige, och även fick barn tillsammans med den kända TV-hallåan Ragna Nyblom!

Denne Gregoris gjorde alltså Pasxalis Terzis känd! Så visar det sig att Gregoris är född i samma by som Pasxalis Terzis, Pylaia vid Thessaloniki! Dom måste ju ha varit ungdomskamrater, med ett års skillnad i ålder!
Jag kan tänka mig att den lille Gregoris hade det svårt. Men jobb som skomakare fanns det gott om!! Så liten världen är ibland!

Kommer någon ihåg Gregoris? Han fick barnförlamning, och skulle utbildas till skomakare hemma i Grekland. Emellertid \"fick\" han en bouzouki, och bestämde sig för att bli \"den bäste\".  Han blev otroligt duktig, sedan kom juntan, och Grekland förändrades. Han flyttade till Sverige, öppnade en grekisk klubb/restaurang i Stockholm. Sedan kom knarket in i hans liv. Idag bor han i Tyskland. Han har avtjänat fängelsestraff för sina synder... Han har faktiskt en egen hemsida

http://www.gregoris.de/start.htm
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

gesse

Jeg har opplevd Gregoris live. :flower:

Det var litt av en opplevelse. :blob3:

Det var på Rodos for lenge, lenge siden. Tror det var  en gang på slutten av 80-tallet og det var min aller første ferie i Hellas. :flower:

Ellers var han med og spilte bouzouki (sammen med Lakis Karnezis) på turneen til Theodorakis/Saijonma. Den konserten så jeg i Bergen  på 90-tallet.

bengalow

Jag satt och letade efter en sångerska som Ole frågar efter, och ramlade på en skiva av Anna Vissi från 1980, tro det eller ej, som heter \"Mina bästa sånger/Ta kalitera tragoudia mou\". Och i dessa Nobelprisdagar, så sjunger hon en sång som heter \"Kurios Nompel/Herr Nobel\"...! Vad ger ni för den va? För att travestera en känd svensk, så säger jag själv \"-Det hade jag inte en aaaaning om!\" Det måste ha varit i samband med Elytis eller Seferis nobelpris, som detta komponerats!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ROLLE

Fann fin julmusik på youtuben, hon är något enastående fint, skall försöka ge tipset här enl. följande: YOU TUBE TRAVA RE ALANI med ELENI TSALIGOPOULOS, försök hitta denna sköna sångare. De är nog på tiden att jag snart begynner klara av föra över denna youtube till forumet !! :pottytrain5:

ROLLE

DET VAR HUR ENKELT SOM HELST,ELLER VA ?




bengalow

Eleni Tsaligopoulou är långt ifrån min favorit, men desto mer grekernas. I den här sekvensen medverkar hon i en lång TV-serie, \"I istoria tou rebetikou\", som gick för ca 2 år sedan. Alla de kända rebetes spelade och sjöng där. Inslaget är inte alls illa, faktiskt tycker jag om det, hennes röst passar just rebetiko, men när hon sjunger \"laika\", då ryser jag. Inte av vällust precis....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...