Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

kaka

Samme som har skrevet "Mitt Hellas", Athina ? Synes jeg kjenner igjen både navn og historie, ja :)
Må forsøke å finne denne også, da :)
KariK

Athina

16. Apr 15, 22:15:01 #313 Last Edit: 16. Apr 15, 22:23:46 by Athina
Stemmer det, kaka :)

http://www.ivarps.com/sider/bokene/bokene.html

Her er noen smakebiter fra vandringen i Hellas: http://www.ivarps.com/sider/turene/f_hellas.html
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

therese

Da var "Underveis til Isfahan" og "Gunnar Bull Gundersen og Harald Sverdrup blant grekere" ankommet fra antikvariatet  :D

therese

21. Jul 15, 23:15:07 #315 Last Edit: 21. Jul 15, 23:17:06 by therese
Quote from: kaka on 21. Jul 15, 14:02:02
Det er mange perler i Hellas, ja. Jeg er enig med deg i det Filhellener, og har hatt glede av å "følge" dere på flere.
Jeg pleier jo selv å være på faste steder (= Peloponnes og Lesvos), men har gjerne gjort noen nye erfaringer innimellom i tillegg.

Men, i år har jeg helt tapt mitt hjerte i Mani

Du synes jeg er modig som går alene, på stiene. Det er noe av det jeg liker aller best  :)
Det jeg ennå ikke har lært meg, er å reise utenom charter. Det er dere gode på har jeg skjønt :)


Kanskje du kunne like å lese "Gå" av Tomas Espedal, kaka.
Jeg hadde stor glede av den boka. Selv liker jeg også godt å gå alene. Men jeg liker best å spise sammen med andre. Espedal løste dette på en interessant måte på en vandring i Hellas..... :-)

Friest føler jeg meg når jeg reiser utenom charter. Når jeg er uten følge av familien min liker jeg aller best å reise inkognito, der jeg finner overnatting når jeg kommer  frem. Men da kan selvsagt det skje at man ender med å måtte ta til takke med å sove på politistasjonen i Sougia  :D, riktignok ikke glattcella, men det enkleste overnattingtilbudet jeg har vært borti på mange år.

kari

Nå veit ikke jeg hvilke bøker som har vært nevnt her så langt, men tenkte å tipse om ett par bra bøker som jeg har lest;- den ene med handling hovedsakelig fra Kreta.

"Jenta under oliventreet" av Leah Fleming. Handling i hovedsak fra Aten og Kreta rett før og under andre verdenskrig. Lettlest og engasjerende. Jeg drar til Kreta om 2 uker, og da skal jeg innom krigskirkegårdene; både den greske/ allierte og den tyske. Når jeg går rundt inne i Chania vil jeg nok og ha noen av historiene fra boken i bakhodet.

Den andre boka er "Mi brilijante venninne" av Elena Ferrante. Handlingen her er fra Napoli i Italia. Dette er den første av i alt fire bøker. Bok nr to har muligens kommet, mens bok nr 3 og 4 ikke kommer før neste år. Veldig bra...... jeg skal definitivt lese de tre andre bøkene også.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

kaka

Begge bøkene du nevner er på ønskelisten, Kari.
"Mi brilliante venninne" har jeg lest så mye positivt om!
De blir nok fødselsdagsønsket :)

God tur til Kreta.
KariK

kaka

22. Jul 15, 08:24:46 #318 Last Edit: 22. Jul 15, 09:48:50 by kaka
Takk for tips, Therese. Jeg skal undersøke det nærmere. (prøver å stikke innom Tanum, der jeg ser de har boka)

Tenkte kanskje det hadde sammenheng med en veldig fascinerende artikkel jeg fant i Vårt Land tidligere, men det er nok flere som har oppdaget gleden
http://www.vl.no/meninger/kommentar/g%C3%A5-for-all-del-g%C3%A5-1.363959
KariK

kaka


[/quote]
Kanskje du kunne like å lese "Gå" av Tomas Espedal, kaka.
Jeg hadde stor glede av den boka. Selv liker jeg også godt å gå alene. Men jeg liker best å spise sammen med andre. Espedal løste dette på en interessant måte på en vandring i Hellas..... :-)
[/quote]

Nå har jeg kjøpt boka, og gleder meg :)
KariK

kaka

Jeg trodde det var her inne jeg leste anbefaling av boka "Den siste greker", - men finner ikke det.
Så, - da tar jeg på meg å anbefale denne. En fascinerende bok, - ikke minst hovedpersonens tanker om livet.
Historien begynner i Smyrna - 1922. Herfra følger vi noen til et nytt liv i en liten landsby nord i Hellas.
Derfra går veien til Sverige for flere. Gjestearbeideren...
Det kan være litt vanskelig å holde tråden til å begynne med, men så blir du (jeg) trukket inn i livet og tankene til Jannis.
Jeg legger ved lenke til anmeldelse
http://www.dagbladet.no/2013/07/22/kultur/litteratur/bok/anmeldelser/litteraturanmeldelser/28313271/
KariK

kaka

20. Mar 17, 15:03:31 #321 Last Edit: 20. Mar 17, 15:05:18 by kaka
I går begynte jeg på "Sauebondens liv - en fortelling fra landsbygda", av James Rebanks. Litt spent på om det blir litt mye sau, - men innledningskapittelet var tankevekkende!
Han skriver fra et område i England: Lake Districk, der hans tanker som 12-13 årig skolegutt er at han skal fortsette å arbeidet med det familien har arbeidet med i generasjoner: Landbruk med sauer. Lærerens ord om å gjøre noe med livene side (= komme seg ut og utrette noe), finner ikke rotfeste hos den unge gutten.
Læreren beskrev begeistret landskapet, men "tegnet et bilde" som var fremmede for guttens egen opplevelse: en tumleplass for omreisende klatrere, diktere, turgåere og dagdrømmere - som, i motsetning til barnas foreldre, virkelig hadde utrettet noe.
Han forteller videre: "Jeg satt i den fellestimen og støtte for første gang på denne (grunnleggende romantiske) måte å betrakte landskapet vårt på. Det var da jeg innså med sjokk at det landskapet jeg elsket og som vi i århundrer hadde hørt til i - stedet som var underlagt navnet "Lake Distrikt" - var underlagt krav om eierskap fra utenforstående, og det var basert på prinsipper jeg nesten ikke forsto."

Når jeg leste dette, tenkte jeg: er det slik jeg kommer til Hellas, alltid på jakt etter vakre turområder. Hvor fremmedgjørende er det når jeg traver av sted i glorete turtøy oppover i heia, og gleder meg over å kunne gå mellom landsbyene. Jeg blir "betatt" av gamle koner og annet pittoresk langs min vei, smiler og hilser og tar ivrig bilder.
Men, hvordan oppfattes jeg av lokalbefolkningen?
Det var veldig tankevekkende å lese James Rebanks betraktninger om alle turistene som oppsøker stedet.
Jeg har bare så vidt begynt på boka, og det blir nok mer sau etterhvert, men disse tankene satte seg hos meg.
Til de som vil se litt mer om boka: https://www.nrk.no/kultur/bok/anmeldelsen-av-_sauebondens-liv_-av-james-rebanks-1.13111066
KariK

Heidrun

Hellasforumet
Yamas til livet og til

kaka

Jeg kom borti en tidligere kartmarkering på Google, - Veien fra Kalamata til Kardamili. Da jeg klikket på "veibeskrivelse" kom det frem at det vil ta meg 27 dager og 3 timer å gå dit ;D   
Jeg ble veldig nysjerrig på de 3 timene, - mulig det er med ferge. Neppe til hest :) :tilhest2:
Men, da måtte jeg innom denne tråden igjen, der noen av oss har delt tanker om bøker som handler om nettop Å GÅ. Jeg fikk lyst til å lese noen av disse bøkene igjen
Bla litt oppover og tilbake
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...