Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk Spotify-musikk

Started by kaka, 23. Feb 09, 19:31:27

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg kjenner veldig få navn, men din siste går godt inn i mine begreper om \"tavernamusikk\", ja.
Jeg er så imponert over hva du finner. Jeg forsøker meg, men blir veldig lett avsporet av andre innspill. Må nok søke UTEN samtidig å ha Forumet oppe. Det for mye snadder som tar oppmerksomheten min her.
Men jeg har funnet noe jeg definitivt ikke forbinder med tavernamusikk.
Fra Mythodea. Hadde jeg ikke funnet den under \"grecce music\", ville aldri gjettet det var noe gresk her. Ganske så annerledes:
KariK

kaka

Det er ikke noe forakt fra min side, når jeg bruker begrepet \"tavernasanger\", Bengalow. Heller en slags kjærlighetserklæring, fordi det gir meg så mange gode assosiasjoner fra mange gode kvelder i Hellas.
Men uten mange gode minner fra dette deilig land, må jeg erkjenne at det nok ikke er musikken jeg først ville valgt.
KariK

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Ack, Tommy! Jag skulle kunna berätta om honom i en meterlång krönika, men det skall jag inte. Han är Greklands absolut största stjärna. Om 1 månad fyller han 61, och han har sjungit sedan han var 17 år. Det tar tid att arbeta in sitt namn i Grekland. Popstjärnor göre sig icke besvär!! På senaste tidenhar han \"åldrats\" ganska fort efter en tids sjukdom - några sade att det var cancer...men han har gjort comeback med rätta, även om rösten inte är så spänstig längre, av naturliga skäl. Skivan du valde är en av hans bästa, och där finns min favorit, som nr 15 på CD1...\"Xionanthropos\", vilket kan översättas med \"Snömänniska\", men betyder nog att man är utan känslor. Men känslan i sin sång har han kvar, och det är denna som gör honom så helt speciell. Hans mest populära sång heter \"Roza\" och finns också med på första skivan.
Men en tavernasångare är han inte....det ligger lite \"förakt\" i det, som jag inte vill hålla med om - han är för bra för det! Jag tror du kan fråga varenda grek du möter om vem som är den \"störste\" nu levande, och svaret kommer att variera mellan denne och Giorgos Dalaras...kanske till fördel för Mitropanos


Oky Bengalow, tack utförlig information, jag anade nästan att han är en av de stora, men ville inte säja det högt då jag inte var säker, men nu så är jag det :-)

Det här var härliga tongångar, o soft sång, tyckte jag  :flower:



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Manos Hadjidakis har mye både fint og artig! Nena Venetsanou har en cd med hans sanger. Jeg liker godt denne \"kathe kipo\", men finner den bare instumentalt her:


Agapi mesa stin kardia, blandt nocturnene, er heller ikke vond lyd:
KariK

bengalow

Kaka, jag förstår din inställning om tavernamusik, men det finns något som kallas \"skyladiko\" (hundmusik) och det förknippar jag ofta med det som spelas på enklare tavernor, dit vi ofta går - temat är sviken kärlek, nyvunnen kärlek samt sorg och saknad. Ofta framförd av lokala förmågor, som sjunger de mest populära melodierna efter sin egen kompetens, och då brukar det inte vara i klass med originalen, som Dimitris Mitropanos, eller för den delen Giorgos Dalaras och några till. Och inget fel i det för det skapar den känsla av välbefinnande som vi söker...
Jag tror att man måste vara ute i mycket god tid för att få biljetter till någon av de konserter som Mitropanos ger. Förra lördagen var han ensam huvudperson i \"Stin ygeia mas\" det bästa musikprogrammet på grekisk TV. Det är en otroligt varm, ödmjuk och fin människa - inte det minsta av spår divalater och storhetsvansinne!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Deilig, Tommy, og så fint instrumentfølge!
KariK

kaka

Quote from: \"bengalow\"Kaka, jag förstår din inställning om tavernamusik, men det finns något som kallas \"skyladiko\" (hundmusik) och det förknippar jag ofta med det som spelas på enklare tavernor, dit vi ofta går - temat är sviken kärlek, nyvunnen kärlek samt sorg och saknad. Ofta framförd av lokala förmågor, som sjunger de mest populära melodierna efter sin egen kompetens, och då brukar det inte vara i klass med originalen, som Dimitris Mitropanos, eller för den delen Giorgos Dalaras och några till. Och inget fel i det för det skapar den känsla av välbefinnande som vi söker...
Jag tror att man måste vara ute i mycket god tid för att få biljetter till någon av de konserter som Mitropanos ger. Förra lördagen var han ensam huvudperson i \"Stin ygeia mas\" det bästa musikprogrammet på grekisk TV. Det är en otroligt varm, ödmjuk och fin människa - inte det minsta av spår divalater och storhetsvansinne!

Som nevnt tidligere, Bengalow, så kjenner jeg få navn utover de jeg har kjøpt cd av/med. Det er moro å lese din kunnskap, og jeg tror det blir gjensidig vekst i å bli medre kjent med både komponister og utøvere. For lenge siden forbandt jeg Theodorakis`musikk med \"billige-tursitsjappe-cdèr- med hvitt og lyseblått cover\" Etter et tv-program om han og hans sanger/historiene bak osv, ble jeg nesten skamfull over hvordan jeg hadde tenkt. Men da, fikk jeg og lyst å lytte mer til sangene, ordene, og i det hele tatt. Respekten har økt med årene!
KariK

Tommy

Quote from: \"kaka\"Deilig, Tommy, og så fint instrumentfølge!

Ja det var en härlig musikalisk bekantskap på egen hand, tack vare spotify  :cheers:

Detta spåret var häääääärligt tyckte jag ;

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Veldig likanes! Det flotte med slike \"henvisninger\" er jo at vi kommer inn på hele cd`en, ikke bare det ene sporet. Så, samlingen begynner å bli veldig bra! Igjen, begge to (ikke til å ta feil av hvem jeg mener her inne): Takk for alle gode innspill her!
KariK

kaka

Jeg likte VELDIG godt siste sporet også, der hun har med seg en spansk sangeske: Buica. For en vn evt fortsettelse med henn, må jeg vel skifte tråd.
KariK

Athina

En stor takk til trioen bengalow, kaka og Tommy :cheers:
Dere har funnet fram til så utrolig mye bra og variert gresk musikk som dere deler med oss andre her. Håper dere fortsetter med det!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tommy

Tack för uppmuntrande ord Athina :-)

Här kommer ett till bidrag jag funnit på Spotify :



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...