Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk Spotify-musikk

Started by kaka, 23. Feb 09, 19:31:27

Previous topic - Next topic

kaka

Kjenner meg igjen i en mer generell interesse for musikk, er nok ganske avhengig av musikk, ja. (men har skjønt at jeg ikke er så god med pop og rock) Men det er veldig gøy å finne/bli vist stadig nye låter, og jeg har skjønt at du liker å lete deg frem. Fint for meg, det! Og nå går din siste henvisning her.
KariK

Tommy

På det här albumet finns det härliga rytmer från slaginstrument,

Percussion spirit, sounds from the border of east

Lyssna till exempel på detta, \"improvisation on Toubelekia\"



Toubeleki



The toubeleki, or tarabouka, is a ceramic pot without a handle. It has a small opening at the neck, while over the base, which has been removed, a goatskin, donkey skin, etc, is glued and/or tied with thin rope up as far as the neck of the instrument, in the same manner as the daouli. Nowadays professional \"toubelekia\" are made of beaten bronze. It is played in both hands, supported under the left arm or hung from the left shoulder. The right hand and the fingers of the left hand strike the strong beats of the rhythm, while the fingers of the right hand beat out the lighter notes. The right hand beats in the centre of the skin which always has a lower tone.

http://www.mtraks.com/artist/various_artists/release/83575

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Slik skal det låte! Håper jeg kan få spilt dette for yngste genereasjon og se om hun tenner på det. (Og mormor ønsker seg slike små trommer til å holde under armen)
KariK

Tommy

Quote from: \"kaka\"Slik skal det låte! Håper jeg kan få spilt dette for yngste genereasjon og se om hun tenner på det. (Og mormor ønsker seg slike små trommer til å holde under armen)

Då kanske mormor trenger en trommekurs för o hantera Taraboukan ordentligt :-) , det finner hon här  :cheers:  :

http://www.kisiris.gr/maineng/tumperleki.htm
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Det var moro! Det skal jeg ta vare på. Er imponert over hva du finner frem til!
KariK

Tommy

Quote from: \"kaka\"Det var moro! Det skal jeg ta vare på. Er imponert over hva du finner frem til!

Hoppas få höra en inspelning av dig i gengäld då du trummar loss ordentligt förståss :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Det kan nok ta litt tid er jeg redd, men sønnen er i ferd med å slippe en cd med gospelkoret sitt (dette var ikke helt gresk,da, men han og kona, som og synger, elsker Hellas! så da er det vel greit?)
KariK

Tommy

Tjohooo, efter att ha kommit opp i varv då jag firat en kollegas inträdande i mogen ålder ( 50 år ) Är det gott att kunna leta fram något rogivande på spotify innan sängläget, o till aftoncigaren :-)





Hej o hå  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Makis Seviloglou heter mannen som sjunger o spelar, inte tusan vet jag nåt om det, men grekiskt är det i vikke fall, lite glatt o melankoliskt kanske, o tycker mig höra lite dragspel där osså, det är mysigt  :bom:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Noe gresk musikk minner så voldsomt om det å sitte ut og spise i Hellas, at jeg nesten kjenner lukt og smak når jeg hører på (feks som din siste, Tommy)
- Og siden du nevnte Despina Vandi i en annen tråd, Bengalow, måtte jeg jo sjekke henne også:


Samme reaksjon : jeg er på kveldsbesøk på taverna.
KariK

Tommy

Mmmmmm det är otroligt med Spotify, å inte fasiken kunde man ana att där var så mycket grekiskt osså  :drunken:  

Mer Tabepna-musik här, mannen heter Dimitris Mitropanos, tycker mig känna igen namnet, men mer än så är det inte jag vet om honom  :bom:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Ack, Tommy! Jag skulle kunna berätta om honom i en meterlång krönika, men det skall jag inte. Han är Greklands absolut största stjärna. Om 1 månad fyller han 61, och han har sjungit sedan han var 17 år. Det tar tid att arbeta in sitt namn i Grekland. Popstjärnor göre sig icke besvär!! På senaste tidenhar han \"åldrats\" ganska fort efter en tids sjukdom - några sade att det var cancer...men han har gjort comeback med rätta, även om rösten inte är så spänstig längre, av naturliga skäl. Skivan du valde är en av hans bästa, och där finns min favorit, som nr 15 på CD1...\"Xionanthropos\", vilket kan översättas med \"Snömänniska\", men betyder nog att man är utan känslor. Men känslan i sin sång har han kvar, och det är denna som gör honom så helt speciell. Hans mest populära sång heter \"Roza\" och finns också med på första skivan.
Men en tavernasångare är han inte....det ligger lite \"förakt\" i det, som jag inte vill hålla med om - han är för bra för det! Jag tror du kan fråga varenda grek du möter om vem som är den \"störste\" nu levande, och svaret kommer att variera mellan denne och Giorgos Dalaras...kanske till fördel för Mitropanos

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...