Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor mye penger kan dere greie dere med på 14 dager i Hellas

Started by Heidrun, 04. Nov 09, 18:00:06

Previous topic - Next topic

Tor-Atle

Min tommelfingerregel var på 90 tallet 500 NOK for 2 stk, nå de siste årene etter at ungene strømmet på så regner jeg ca 1000 NOK i snitt pr dag, og da er vi to voksne og 3 barn under 8 år... da klarer vi oss greit uten hverken å spare eller sløse, men kan noen fortelle meg hvordan vi kan feriere 2 uker i Hellas og fly fra bergen og komme under 30000 for reise og opphold ? Det blir jo bare dyrere og dyrere for hvert år....
Hva gjør vi i dette landet her ? Skulle ikke vi vært på Karpathos ?

polyanna

Quote from: \"Tommy
Humor är kanske värt mer än pengar också när man är på ferie :compress: ???[/quote
QuoteHei Tommy; sånn var det også ment det jeg skrev og jeg synes innlegget ditt var toppen.    :compress: I en litt pussig/merkverdig debatt..Montro om Lindstøm har noe passende å tilføre her?

Nåja, ikke er det meg imot at andre bruker en månedslønn eller flere på en kort hellas-ferie. Å brenne av 2-3 tusen daglig er ikke vanskelig, om det er det man vil. Verken her eller der. Men da må en kanskje la være å sutre over alt det andre man må avstå fra, når pengemangelen blir prekær og sommeren er over?

Vi er forskjellige. For meg er det ikke et mål i seg selv å bruke mest mulig eller minst mulig penger. Jeg trives med et godt måltid, men reiser ikke til Hellas primært for å spise og drikke. Etter noen dager blir tavernamaten litt ensidig. Den greske maten er god, men jeg for min del går altså litt lei.

Blir det frukt til frokost (eller ingen frokost i det hele tatt) er det av lyst og ikke nød (og sulten er mindre i varmen, og en bonus er at kiloene reduseres!).  Hopper jeg over middagen er det gjerne etter en veldig sen lunch, - fordi det nettopp den kvelden kjennes så herlig å være i ro på balkongen med et glass vin og en bok og musikk. Dessuten, reiser jeg alene, går det atskillig mindre penger enn om ferien tilbringes sammen med andre. Fordi jeg med årene i langt mindre grad enn andre drives av denne trangen til å oppsøke eller lete etter opplevelser, enten det er på barer eller via andre aktiviteter. Opplevelsene kommer av seg selv egentlig, rekende på en fjøl. Og store penger til alkohol er et lite problem, det er jo så varmt og lysten på vann størst! Gjerne fem - seks liter til dagen - pluss en halvannen liter som dusj dersom kveldsbadet tas på en strand uten fasiliteter. Men drikke av spingen? absolutt ikke!

Men sukk og sukk, en seilferie i Middelhavet ville vært toppen - og det koster selvfølgelig både å leie båt og betale avgifter. Høres herlig ut.

Hilsen polyanna som snart reiser på storbyferie.

Tjorven

Jeg snakker også om \"reise-alene\" budsjetter, unner meg det beste, dog ikke dessert, er intet dessert-menneske, men tar gjerne en irish el metaxa istedet hvis det kan regnes som dessert :)

Kjære lille Heidrun, har du noen gang vært på en gresk taverna, og opplevd hva VIRKELIG gresk atmosfære/mat er?
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Vanligvis så blir man jo faktisk påtvunget en dessert! En fet yoghurt med syltede frukter og bær i søt sirup er det vi får, med noen små glass kanelraki til. Herlig!
Glika i zoi

ROLLE

Diskutera pengar är intressant och har alltid framkallat ett visst avund, om de  gäller lönens storlek eller hur mycket man slösar på 14 dagar under sin semester. Troligen är det detta som Heidrun har viljat framkalla med sin \"provokativa skrivelse\", och han har lyckats med det förträffligt. Det är sen en annan femma om han håller sig till sanningen, ingen tycks ha  tvivlat på den punkten. Var ligger då gränsen till att dra till, 500 euro eller 5 euro, båda alternativen är ju möjliga i Grekland ? Själv föredrar jag 5 euron !

Tjorven

Quote from: \"ROLLE\"Diskutera pengar är intressant och har alltid framkallat ett visst avund, om de  gäller lönens storlek eller hur mycket man slösar på 14 dagar under sin semester. Troligen är det detta som Heidrun har viljat framkalla med sin \"provokativa skrivelse\", och han har lyckats med det

Vet ikke, men tror nok ikke Heidrun skriver dette for å provosere, men at han lever på denne måten i Hellas nettopp fordi han kan  :drunken: Ikke  av egen inntekt, men pga arv, etter som jeg har forstått fra hans tidligere innlegg i andre tråder.
 
Muligens kan mine innlegg tolkes som avund/misunnelse, men er aldeles ikke ment sånn ;) Jeg har det så bra som jeg kan ha det på mine Hellasferier, og nyter livet i fulle drag, selv på \"lavbudsjett\" i Heidruns målestokk :)
Vi er alle forskjellige, men snobberi må jeg bare le av, uten at det har noe med misunnelse å gjøre....
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Vi hører også med i den gruppa  jeg ser det  er mange av her i Forumet, vi koser oss, unner oss det vi har lyst på, nyter tilværelsen i det som er \"v å r t  Hellas\"  :love3:

Vi liker å bo enkelt, men rent/pent og koselig, fin u t s i k t  fra balkongen er viktig for oss.
Vi reiser nesten alltid i lavsesong og bruker da å betale fra 25 - 35/40 euro natten for å bo.

Frokost spiser vi med f å unntak på balkongen, hva det koster har jeg vel ikke regnet på, men ca 5 euro dagen er vel ikke helt feil.

Lunsj spiser vi med f å unntak på taverna for 13 - 20 euro, oftest 16/17. Da drikker vi vann + Mythos, eller en 1/2 flaske Retsina.

Middag spiser vi alltid på Taverna, og regningen bruker å ligge  på 20 - 30 euro, oftest 22 - 26,    s j e l d e n 30.
Vi drikker oftest vin om kvelden, siden vi elsker Retsina blir det jo ikke dyrt.

Vi setter vi oss gjerne på en kafe/taverna og tar en Frappe, evt en Mythos i løpet av dagen.  På stranda bruker vi ha med vann og frukt.

Det er sjelden vi går på bar,  i blant gjør vi det for å se en \"viktig\" fotballkamp  :wink:  
- en Irish coffee eller to kan det bli i løpet av en ferie.

For b a l k o n g e n  er stedet vi koser oss mest,  med gresk musikk og en god bok :
- en l a n g  frokost
- f ø r  middag, vi spiser alltid sent, kan nesten ikke rive oss løs fra balkongen
- så avslutter vi dagen med en ouzo og litt til den.

Et enkelt liv, men slik vil v i ha det  :iconbiggrin:
- dette blir vel i gjennomsnitt 100 euro pr dag for oss to., inkl å bo

MEN så leier vi jo bil noen dager, tar gjerne en båtutflukt, busser litt og tar en taxitur eller to, i det hele tatt gjør det vi ønsker selv .
Så flytter vi jo på oss, mellom øyene, det koster, så p e n g e r  går det!

Men, det beste er jo g r a t i s  :iconbiggrin:
- det er møtene med hjertelige mennesker der vi bor og ferdes  :love9: og a l t  det v a k r e  vi ser  :love10:

Det beste er jo, synes vi, at med billige flybilletter og dette forbruket kan vi unne oss flere reiser  :hello1:

Men viktig, jeg har stor respekt for at andre ønsker det helt annerledes  :flower:
Kari

Heidrun

Quote from: \"ROLLE\"Diskutera pengar är intressant och har alltid framkallat ett visst avund, om de  gäller lönens storlek eller hur mycket man slösar på 14 dagar under sin semester. Troligen är det detta som Heidrun har viljat framkalla med sin \"provokativa skrivelse\", och han har lyckats med det förträffligt. Det är sen en annan femma om han håller sig till sanningen, ingen tycks ha  tvivlat på den punkten. Var ligger då gränsen till att dra till, 500 euro eller 5 euro, båda alternativen är ju möjliga i Grekland ? Själv föredrar jag 5 euron !

Totalt feil Rolle. Her traff du spikeren helt feil.
Det er tydelig at du ikke kjenner meg i det hele tatt :-(
Og hvis du lurer på hvorfor jeg bruker så mye penger i Hellas/syden. Ja da et det fordi jeg sparer ellers i året på å slippe å tenke på hvor mye det og det koster på ferieturene mine. Jeg betaler litt mer hver måned på regningene min for at jeg skal slippe regninger en måned i året. da bruker jeg på den måneden de feriepengene jeg får utbetalt hvert år. det er ca 30.000 kroner. Det er grunnen til at jeg kan skeie ut i ferien min. Ikke fordi jeg bil oppnå missunnelse Rolle . Desverre så har jeg et høyt forbruk på mine ferieturer og ender stort sett sent på kvelden på rockekafeer eller noe slikt hvor jeg nok drikker en bortimot 15 drinker. Og på disse rockekafeene er ikke drinkene billige.
Men jeg er skuffet over at du anntyder at jeg gjør dette for at du eller andre skal bli misunnelige.
Det blir som om jeg skal anngripe andre her inne fordi de sier hvor de har vært det. Kalle det misunnelsespådriveri.
Nei Rolle Gult kort fra meg til deg her. For du er så langt fra sannheten som du kan bli
Yamas til livet og til

ROLLE

Har ej haft glädjen av att träffa dej va det sen beror på ? Men om jag har fel visavi provokationen som jag ser den och det inte stämde, ber jag om förlåtelse om du tog illa upp, men kanske vi ses någon gång om jag har tur i något penningsspel !

Heidrun

Quote from: \"ROLLE\"Har ej haft glädjen av att träffa dej va det sen beror på ? Men om jag har fel visavi provokationen som jag ser den och det inte stämde, ber jag om förlåtelse om du tog illa upp, men kanske vi ses någon gång om jag har tur i något penningsspel !

Jeg trives faktisk bedre med en uteligger enn jeg gjør med folk som skryter av pengene sine. Denne tråden var faktisk ment som en liten uhøytidelig tråd om lommepengebruk i syden/Hellas.
Uansett så reiser jeg der vanlige mennesker reiser Rolle. Og muligheten for at vi treffes i Hellas er nok tilstede sålenge du reiser til vanlige steder i Hellas og ikke på helt øde steder.
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"ROLLE\"Har ej haft glädjen av att träffa dej va det sen beror på ? Men om jag har fel visavi provokationen som jag ser den och det inte stämde, ber jag om förlåtelse om du tog illa upp, men kanske vi ses någon gång om jag har tur i något penningsspel !

Jeg trives faktisk bedre med en uteligger enn jeg gjør med folk som skryter av pengene sine. Denne tråden var faktisk ment som en liten uhøytidelig tråd om lommepengebruk i syden/Hellas.
Uansett så reiser jeg der vanlige mennesker reiser Rolle. Og muligheten for at vi treffes i Hellas er nok tilstede sålenge du reiser til vanlige steder i Hellas og ikke på helt øde steder.

Lindström kommenterar saken :-) :

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Lindstrøm trenger ingen kommentatr, annet enn :) ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...