Logg inn med Facebook eller Google!

Huskjøp Rhodos

Started by rfrohaug, 17. Aug 14, 23:28:27

Previous topic - Next topic

rfrohaug

Hei, er fersk på forumet - og mulig noen av spørsmålene har vært luftet før - men jeg tillater meg å samle mine her..

Kort fortalt så har jeg besøkt greske øyer siste 25 årene, forelsket meg tidlig i charterfavoritten Rhodos - dog etterhvert syd på øya i mer fredelige omgivelser uten "fare" for å møte alle naboene som man "risikerer" mer nord på øya. I alle disse årene har jeg drømt om et eget sted, for 3 år siden prøvde jeg å finne noe for sparepengene mine men de strakk ikke til. I steden kjøpte jeg en fin leilighet i Tyrkia for 1/3 av prisen av hva noe kostet i Hellas. Vel, jeg angrer... og drar uansett minst 1 gang i året til Rhodos. Så nå har jeg bestemt meg - jeg skal til Rhodos. Har nå vært på visning, en tomteeier som ble rammet av finanskrisen. 700m2 tomt, med betongkonstruksjonen på 2 etg a 65m2 til huset ferdig. Deilig plassert 200 meter fra stranda. Dette er mest sannsynlig mitt drømmeprosjekt. Antar jeg får den for 50.000 euro.

Har noen vært i samme situasjon, og kan komme med noen gode tips?

Jeg må jo si at jeg trodde det skulle være enklere i Hellas enn i Tyrkia, men det viser seg ihvertfall pr. idag å være det stikk motsatte. Av det jeg har fått info om så er dette en papirmølle deluxe, men nå har jeg da bestemt meg for å fullføre drømmen så da får det bare stå til.

Har google og lett etter facebookgrupper - men tydelig det er få nordmenn med egen bolig på Rhodos. Men antar forskjellen ikke er veldig stor fra Kreta hvor jeg jo vet mange nordmenn eier noe.

Har noen noe tips om følgende er jeg sjeleglad :-)

- Fallgruver / viktige sjekkpunkter i forhold til byggetillatelser etc.
- Entreprenører / ferdigstillelse muring, pussing, maling, kjøkken, bad, utomhus etc Har noen greie på ca m2 priser på noe av det så er det topp
- Møbelkjøp, AC, inventar. Priser i forhold til Norge?

Takknemlig for alt av info.

kaka

Har du vært inne på trådene under temaet: "Flytte til Hellas" ?
Det skulle ligge en del nyttig info der, vil jeg tro
http://hellasforum.net/index.php?board=60.0

Det var i hvert fall veldig artig og spennede å følge offris på deres prosjekt i Rethymnon
http://hellasforum.net/index.php?topic=3495.0
- og jeg tror nok du vil finne noen tips underveis.
KariK

mouche

Quote from: rfrohaug on 17. Aug 14, 23:28:27


Har noen vært i samme situasjon, og kan komme med noen gode tips?

Men antar forskjellen ikke er veldig stor fra Kreta hvor jeg jo vet mange nordmenn eier noe.

Har noen noe tips om følgende er jeg sjeleglad :-)

- Fallgruver / viktige sjekkpunkter i forhold til byggetillatelser etc.
- Entreprenører / ferdigstillelse muring, pussing, maling, kjøkken, bad, utomhus etc Har noen greie på ca m2 priser på noe av det så er det topp
- Møbelkjøp, AC, inventar. Priser i forhold til Norge?

Takknemlig for alt av info.


Hei, har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, men på Kreta. Kjøpte tomt med en grunnmur. Du verden så mye vi lærte underveis, ikke minst at lover og regler endrer seg og at mange svar er omtrentlige.
Det aller viktigste er å skaffe seg en advokat som andre har erfaring med og kan anbefale. Trolig vil du måtte undertegne en fullmakt som gir ham alle rettigheter, men også plikter, på dine vegne til å opptre mot det greske systemet/myndighetene. Du må få et taxnumber og åpne en konto i gresk bank. Begge deler helt kurant og din advokat kan sikkert hjelpe med dette. Det viktigste blir deretter å få dokumentasjon på at selger faktisk eier det han selger og at det foreligger en byggetillatelse og hva denne sier. Glem hva selger sier og kan dokumentere, men sørg for å få kopi av den byggetillatelsen som myndighetene har utstedt (kan være to forskjellige varianter!) og få bekreftet at denne fortsatt gjelder. 
Du må også få din advokat til å sjekke/bekrefte at all IKA er betalt for hva som er gjort med bygget så langt.
Prisnivået på å få bygget ferdig huset er et helt annet enn hva vi må betale her hjemme, men igjen viktig å få tak i en firma som andre har god erfaring med for å få fullført bygget.
Er en del ting å tenke på rent teknisk med hensyn til isolasjon og ventilasjon som begge deler er litt ukjent/uvanlig i Hellas, i alle fall på Kreta. Vårt hus har isolasjon i veggene og alle rom har to store (15 cm) runde ventiler medbrakt fra Norge. Svært viktig på hus der, ikke minst hvis husene står avlukket i perioder og da særlig på vinteren.
Vi har flislagte gulv med svenske varmekabler og er svært glade for det ved bruk på vinteren. Vi har også en ordentlig peis, innsatspeis, med vifte som er fra Italia, men slike finnes det rundt omkring.
Muring, pussing, maling og slikt er kurant så lenge man finner et godt firma å jobbe med.
Det er viktig å holde seg pinlig nøyaktig til byggetillatelsen og alle endringer for den tillatelsen som er gitt må det meldes/søkes endringer til hvis du ønsker det. Gjør alt FØR du begynner å bygge ferdig. Under bygging vil du kun ha byggestrøm, men dette må gjøres om til hva de kaller domestic electricity og for å få det så må ingeniøren ut og befare bygget og bekrefte at bygget er i henhold til søknader og godkjenninger på alle vis. Når man får endret til domestic electricity så er det i praksis det som som en sluttattest i Norge.
Vi har AC i alle rom, men også montert takvifter som er hva vi bruker!

Kom gjerne med flere spørsmål så skal jeg prøve å svare utifra vår egen erfaring.

Hva møbelkjøp angår så bruk pengene på utemøbler for det er velder du/dere skal oppholde dere?

mouche

Et par kommentarer i tillegg:

Vi åpnet en eurokonto i vår bank i Norge og kjøpte da valutaen på nettet, med andre ord debiterte vår kronekonto og krediterte vår eurokonto i vår egen bank. Overførte deretter euro fra vår norske eurokonto til vår greske eurokonto, fungerer aldeles glimrende og sånn får man også beste krus/laveste kostnader. Har bankkort/Visa på vår greske konto og bruker denne til uttak i Hellas som da blir kostnadsfrie.

I kontrakten du gjør med den som skal gjøre selebyggingen for deg bør du sørge for at du kun betaler for hva som er utført, ikke noe forskudd, og få dokumentasjon på at IKA er betalt.

Når vi kjøpte tomt/grunnmur så fikk vi skjøtet eiendommen over til oss, bekreftet av vår advokat før vi betalte noe som helst!

mouche

Ser ut som trådstarter har forlatt forumet etter et innlegg med en masse spørsmål hvilket er litt synd og ikke akkurat oppmuntrende med tanke på å komme med en masse svar til en masse spørsmål.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...