Logg inn med Facebook eller Google!

best å flytte?

Started by annie8219, 11. Aug 14, 16:21:09

Previous topic - Next topic

annie8219

Hvor i hellas er det best å flytte for å bo hele året? Vi liker ikke snø og er ikke så glad i regn heller :p Men litt må man jo tåle ;)
Hvor er det egentlig finest og varmest?

Admirala

11. Aug 14, 21:38:44 #1 Last Edit: 11. Aug 14, 23:30:34 by Admirala
Nafplio, synes jeg, siden jeg valgte denne aller vakreste byen på Peloponnes etter å ha reist over hele Hellas (inkludert Kreta, Samos og, vil jeg anta, alle andre steder som blir foreslått her). Liv og røre hele året (dvs ikke charterdestinasjon), lite regn vinterstid fordi det ofte regner fra seg over fjellene (tenk vestland kontra østland i Norge - Nafplio ligger helt øst på Peloponnes), ikke avhengig av båt, og få timer fra flyplassen i Athen. Lun bukt med bra temperaturer - men vinterdager i Hellas er kalde uansett hvor i Hellas dere bor, sørg for bolig med bra isolasjon og god oppvarming uansett sted.
Masse severdigheter i nærheten. Og helt, helt unikt!
Les mer og se bilder her: http://www.visitnafplio.net/visitnafplio.net/Hjem.html
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche


filhellener

Jeg er enig at det er veldig FINT i Nafplio, og at byen har det Admirala framhever :--
-  men det varmeste stedet å være om vinteren er det vel ikke?

Og Annie ønsker jo f i n e s t OG v a r m e s t :)
Kari

Admirala

Quote from: filhellener on 11. Aug 14, 23:45:54
Jeg er enig at det er veldig FINT i Nafplio, og at byen har det Admirala framhever :--
-  men det varmeste stedet å være om vinteren er det vel ikke?

Og Annie ønsker jo f i n e s t OG v a r m e s t :)


Hvor er det varmest da? Ikke vet jeg. Men det har ikke falt snø i Nafplio siden 80-tallet, noe det faktisk har gjort f.eks. i kystbyene på Kreta - som ligger lengst sør.
Som nevnt, Hellas om vinteren er kanskje ikke så varm som man skulle tro, men det gjelder hele landet. Varme vintre i Europa er det vel bare Kanariøyene som kan tilby.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Det er veldig fuktig og husene er ikke isolert som her i Norge, som jeg vet fra Syros. Det er selvfølgelig radiatorer, peis, og andre varmekilder. Amsterdam om vinteren er litt sånn som jeg synes øyene er i Hellas.
Opp i høyden er det vel mindre fuktighet, men hvem vet.
Jeg badet ut hele oktober i fjor på Syros.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: marjana on 12. Aug 14, 23:12:15
Det er veldig fuktig og husene er ikke isolert som her i Norge, som jeg vet fra Syros. Det er selvfølgelig radiatorer, peis, og andre varmekilder. Amsterdam om vinteren er litt sånn som jeg synes øyene er i Hellas.
Opp i høyden er det vel mindre fuktighet, men hvem vet.
Jeg badet ut hele oktober i fjor på Syros.


Jeg har ikke så mye v i n t e r erfaring fra Hellas, men vi har bodd noen novembermåneder, og det har vært en flott måned å være både på  Kreta og Rhodos. 
Hverken i fjor, eller i 2012  trengte vi å bruke en eneste time med AC til å varme opp, og fuktig inne var det ikke.
- og vi badet i deilig vann hele november (  minus 3-4 dager )
Vi badet mye i nov 2011 og, men da var det en ( iflg de lokale) helt uvanlig kald november, dvs solrike fine dager, men mye nordavind, så kveldene ble kalde, da måtte vi varme opp med AC.
Kari

filhellener

13. Aug 14, 12:58:19 #7 Last Edit: 13. Aug 14, 13:00:36 by filhellener
Quote from: Admirala on 12. Aug 14, 22:47:52
Quote from: filhellener on 11. Aug 14, 23:45:54
Jeg er enig at det er veldig FINT i Nafplio, og at byen har det Admirala framhever :--
-  men det varmeste stedet å være om vinteren er det vel ikke?

Og Annie ønsker jo f i n e s t OG v a r m e s t :)


Hvor er det varmest da? Ikke vet jeg. Men det har ikke falt snø i Nafplio siden 80-tallet, noe det faktisk har gjort f.eks. i kystbyene på Kreta - som ligger lengst sør.
Som nevnt, Hellas om vinteren er kanskje ikke så varm som man skulle tro, men det gjelder hele landet. Varme vintre i Europa er det vel bare Kanariøyene som kan tilby.


Hvis det er meg du spør, så vet jeg (selvsagt ) ikke det  :) - og det må i tilfelle være hvor det er varmest i gj.snitt vi ( kanskje) kan finne ut?
- foreløpig har det ikke vært aktuelt for oss å bo hele vinteren i Hellas, des jan og febr har jeg ingen erfaring fra , utover noen få korte besøk i Athen  :)

November kan vel knapt kalles vinter, men tre novembermåneder har vi tilbrakt i Hellas hittil, og på forhånd har jeg brukt en del tid på værhistorikk, og under disse oppholdene har jeg fulgt med på  hvordan temp har vært på andre steder vi kunne tenke oss å tilbringe en november måned, sammenlignet med der vi oppholdt oss.

Disse ( lite vitenskapelige) undersøkelsene viste at det var varmere på Rhodos og SydKreta, enn på Peloponnese ( Kalamata, Kardamili, Koroni) 

Dvs, da tenker jeg ikke kun på d a g temp, for den var høy nok mange steder, men siden vi skal være kun en måned,  vil vi gjerne oppholde oss mest mulig ute, også om kveldene  :)
Det var mange grader forskjell på dag og kveldstemp i ( mitt område) på Peloponnes og den temp vi hadde på Kreta/Rhodos
Er man fastboende, eller om  man bor hele vinteren, er det kanskje ikke s å viktig ?

Mulig det er mye varmere kvelder/ gj sn temp i døgnet i Nafplio, enn rundt Kalamata? Det har jeg ikke tenkt på, fordi vi også er opptatt av å bo billig ( med g o d t) og i Nafplio har jeg erfaring fra at det er en god del dyrere enn andre steder vi har vært. Men kanskje det finnes ? :)
Kari

polyanna

13. Aug 14, 13:35:38 #8 Last Edit: 13. Aug 14, 13:46:47 by polyanna

Hvis det er meg du spør, så vet jeg (selvsagt ) ikke det  :) - og det må i tilfelle være hvor det er varmest i gj.snitt vi ( kanskje) kan finne ut?
- foreløpig har det ikke vært aktuelt for oss å bo hele vinteren i Hellas, des jan og febr har jeg ingen erfaring fra , utover noen få korte besøk i Athen  :)

November kan vel knapt kalles vinter, men tre novembermåneder har vi tilbrakt i Hellas hittil, og på forhånd har jeg brukt en del tid på værhistorikk, og under disse oppholdene har jeg fulgt med på  hvordan temp har vært på andre steder vi kunne tenke oss å tilbringe en november måned, sammenlignet med der vi oppholdt oss.

Disse ( lite vitenskapelige) undersøkelsene viste at det var varmere på Rhodos og SydKreta, enn på Peloponnese ( Kalamata, Kardamili, Koroni) 

Dvs, da tenker jeg ikke kun på d a g temp, for den var høy nok mange steder, men siden vi skal være kun en måned,  vil vi gjerne oppholde oss mest mulig ute, også om kveldene  :)
Det var mange grader forskjell på dag og kveldstemp i ( mitt område) på Peloponnes og den temp vi hadde på Kreta/Rhodos
Er man fastboende, eller om  man bor hele vinteren, er det kanskje ikke s å viktig ?

Mulig det er mye varmere kvelder/ gj sn temp i døgnet i Nafplio, enn rundt Kalamata? Det har jeg ikke tenkt på, fordi vi også er opptatt av å bo billig ( med g o d t) og i Nafplio har jeg erfaring fra at det er en god del dyrere enn andre steder vi har vært. Men kanskje det finnes ? :)
[/quote]
Quote


Takk til deg  :) for dette innholdsrike svaret , flott å høre om dine erfaringer. Har håp om å få til noe lignende i nær fremtid, og surfer litt her og der for å orientere meg. (Drar med meg dette hvite 'sitatfeltet' stadig vekk, etter at jeg gjorde feil en gang. Får det ikke bort)

tovenor

Været i Hellas er som på steder flest, det kan skifte fra år til år. Det kan være fra veldige  milde vintrer med mye sol og lite nedbør til ganske kalde vintrer med mye regn og noen ganger tilogmed snø...
Her i Hellas sier grekerne at det mildeste klimaet er på Kreta og på Peloponnes og selvfølgelig andre steder som er langt sør...
Vi bor mange uker, også om vinteren, i Monemvasia på Peloponnes, og jeg liker vinteren her godt..nesten som en norsk sommer! Selvsagt er det også noen kaldere dager, noe som jeg ønsker velkommen etter en varm sommer. Nafplion er etter min mening ett godt valg å være om vinteren..en vakker by ikke langt fra Athen...og en levende by som ikke lever bare av turisme! Det er i grunnen ikke så stor forskjell på klimaet i sør Hellas, men det er vinter og en kan regne med litt av hvert....:)

mouche

Quote from: Admirala on 12. Aug 14, 22:47:52
Quote from: filhellener on 11. Aug 14, 23:45:54
Jeg er enig at det er veldig FINT i Nafplio, og at byen har det Admirala framhever :--
-  men det varmeste stedet å være om vinteren er det vel ikke?

Og Annie ønsker jo f i n e s t OG v a r m e s t :)


Hvor er det varmest da? Ikke vet jeg. Men det har ikke falt snø i Nafplio siden 80-tallet, noe det faktisk har gjort f.eks. i kystbyene på Kreta - som ligger lengst sør.
Som nevnt, Hellas om vinteren er kanskje ikke så varm som man skulle tro, men det gjelder hele landet. Varme vintre i Europa er det vel bare Kanariøyene som kan tilby.


Det falt mye snø på Kreta en vinter, men det var vel ti år siden, varte et par dager og mange jeg har snakket med og som bor på Kreta har ikke opplevd det hverken før eller senere. Jeg snakker da om kystbyene for i fjellet er det snø hvert år.

Har forøvrig hus på Kreta, på nordkysten, og huset er både isolert og ventilert og fungerer meget bra på vinteren. Har varmekabler i alle rom, innsatspeis og AC som kan reverseres og blåse varmt. Tilbringer gjerne et par uker der i februar hvert år og den ene dagen regner det, men den neste sitter vi ute og spiser lunsj i 23 grader. Sydkysten på Kreta vil jeg tro er det beste alternativet for overvintring i Hellas.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...