Logg inn med Facebook eller Google!

Regler for Norsk helsetrygd i utlandet

Started by marjana, 22. Jul 14, 07:48:08

Previous topic - Next topic

marjana

22. Jul 14, 07:48:08 Last Edit: 22. Jul 14, 07:59:17 by marjana
Vi var noen venner som ble sittende og diskutere hvor lenge jeg kan være ute av landet per år uten å miste mine norske helsetrygdrettigheter. Seks måneder i året sier mine venner. Jeg er i Hellas i ca fem, så uansett innenfor en eller annen grense. Men hva er det de snakker om? Jeg har faktisk aldri tenkt på at jeg ikke kan være i Hellas mer enn seks måneder av gangen, for da vil jeg miste helsetrygdrettigheter?

Jeg har sjekket:

Hvis jeg jobber i Hellas så vil det bli andre regler, men som turist så kan jeg være der i 12 måneder i året med samme regelverk som i Norge.

http://www.helfo.no/privatperson/helserettigheter-ved-opphold-i-utlandet/innenfor-eossveits/Sider/turister.aspx

Jeg mottar forøvrig ingen trygd av noe slag her i Norge, så jeg er i Hellas kun som turist, så nå vet jeg hva "turist" betyr også.
Glika i zoi

kaka

Det er vel noe annet når det gjelder pensjon , kanskje? Fant en lenke om dette og tar med et lite utsnitt:
http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/

To viktige grenser ved flytting til utlandet.

Hovedregelen er at du regnes som flyttet fra Norge hvis du oppholder deg i utlandet i 12 måneder eller mer. Du regnes imidlertid også som utflyttet nordmann hvis du er i utlandet mer enn seks måneder i året i to eller flere år på rad. Dette er en problemstilling som er aktuell for en del pensjonister som velger å bo i varmere strøk i vinterhalvåret. Begge disse reglene gjelder selv om du har bolig i Norge, opprettholder statsborgerskapet og betaler skatt til fedrelandet.


- Det kan jo også hende at dette med mer enn seks måneder i året i to eller flere år på rad gjelder for andre ytelser?
Ikke godt å vite, - men sikkert lurt å sette seg inn i dersom det skulle bli aktuelt.
KariK

marjana

Takk, kaka! Det kan jo til og med hende at man ikke er berettiget til å få pensjon senere hvis man er i utlandet lenger enn seks måneder i mer enn to år på rad? Virker som det er en del uoppklarte regler her.

Noen som vet om dette her i forumet?

Det er vel best å holde seg innenfor disse seks månedene i utlandet per år uansett...
Glika i zoi

Morten


Det er nok en forskjell på "Helserettigheter" og "Trygderettigheter" her.

Fra Nav.no:
Når du oppholder deg i utlandet kortere enn 12 måneder er du fortsatt medlem i folketrygden. Du som veksler mellom å være i Norge og i utlandet, må oppholde deg i Norge i minst seks måneder hvert år for ikke å miste medlemskapet. Det er den faktiske tiden du oppholder deg i utlandet, uavhengig av hvor du er folkeregistrert, som legges til grunn i vurderingen av hvilke rettigheter du har.

Se også:
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Pensjonist+i+utlandet

For å beholde helserettighetene mener jeg også det er 12 mnd som gjelder.
Κρήτη στην καρδιά μου.

marjana

Takk, Morten for oppklaringer!
Det virker fortsatt som det er lurt å være innenfor Norge i seks måneder i året, uansett regelverk.

Men hvordan sjekker de hvor lenge jeg har vært i Hellas?

De stempler ikke passet lenger. Følger norske myndigheter mine uttak i minibanker? Jeg har oppgitt passnummeret mitt hos husverten i Hellas for to år siden, men etter det kommer jeg og går som katten.
Jeg betaler husleie når jeg er der, men det er kvitteringer fra en kvitteringsblokk, og de er helt uoffisielle.
Kun juridisk gyldig mellom verten og meg egentlig.
Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 22. Jul 14, 23:04:27
Takk, Morten for oppklaringer!
Det virker fortsatt som det er lurt å være innenfor Norge i seks måneder i året, uansett regelverk.

Men hvordan sjekker de hvor lenge jeg har vært i Hellas?


Det gjør de nok ikke siden de ikke vet at du er i utlandet såpass mye så risikoen er vel nokså teoretisk, dog ikke lik null! Man bør vel også vurdere å sikre seg ved en reiseforsikring og da er det nok andre selskaper enn de man normalt tenker på som vil gi deg den beste prisen når det er snakk om lengre opphold.

polyanna

Men kontrollmuligheten finnes altså, og k a n brukes av skattetaten og NAV og kanskje flere. Kryssjekking av opplysninger ser ut til å være en lett sak. En bekjent som 'bor' i Spania vinterstid, er nøye med å overholde 6 månedersregelen, å miste helserettigheter frister ikke.

http://www.dinside.no/929245/slik-fungerer-valutaregisteret


mouche

Vi har bankkonto i Hellas og eget Visakort der så da blir et vel verre med kontrollen?

bengalow

Jag tror att det finns en gemensam kontroll mellan skattemyndigheter i Norden och Grekland. "Jag tvättar din skjorta, om du tvättar min...". Och det är väl bara naturligt. Ingen av dessa länder vill väl föda skattesmitare?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Det er vel ikke snakk om skattesvindel (skattesmitare) her? Tror at Norge og Hellas har en skatteavtale slik at man ikke skal behøve å betale skatt til begge land.

bengalow

Inte direkt, men om man bor mer än halva året i t.ex. Spanien, men utnyttjar hälsovården i Norge, så är väl det, att tumma på regelverket - indirekt svindel.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Ja, rent teknisk sett så er det vel det, men litt underlig hvis man fortsatt skatter fullt ut til Norge at man da ikke også skal få ha de samme (helse) rettighetene som alle andre som skatter til Norge, eller er det noe jeg har misforstått her?

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...