Logg inn med Facebook eller Google!

Pensjonist i Hellas

Started by agisilaos, 06. Mar 07, 09:44:57

Previous topic - Next topic

Calle

Quote from: \"winther\"Så fint å lese det du skriver her. Det høres ut som et godt og rikt liv,sånn som livet bør være :smile: .

Jo! Vi har hittat \"hem\"! Även om det finns mycket som är absurdt och knasigt i detta land så vill vi leva i Grekland framför att leva i Sverige, det är bara att läsa dom svenska dagstidningarna så \"hukar\" vi inför en ev tillbakaflytt!
Men som skandinaviska EU-medborgare så är vi såklart priviligierade här nere. Och speciellt Sverige står högt i kurs bland greker (tacka Palme för det, helt oavsett vad man tyckte om honom som statsminister).

Folk från F.Y.R.O.M har det t.ex. inte helt lätt här i Grekland minst sagt.

Men det var lite intressant och förvånande att läsa följande artikel i Sydsvenska Dagbladet när det gäller Grekland som ett tryggt och säkert land.
Citat från artikeln/rapporten:

Överfallen av rånare. Rån är något av det otäckaste du kan råka ut för under din semester. Minska risken genom att undvika mörka gator nattetid - särskilt i i Irland, Estland och Grekland som toppar rånligan.

Läs hela på nedanstående länk:


http://sydsvenskan.se/resor/article218705.ece

Pengar under bordet till statliga tjänstemän samt polisen, jo det känner vi till, men risken för rån-överfall var något nytt!! Är det månne turister som begår dessa brott?!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

ROLLE

:lol:  :lol: Vete fan, vad dehär statistikerna grundar sig på ? de skojiga trots allt är ju att man i Finland bör stanna hemma ? Då är det tryggt och tråkigt. Ifall det begås brott i Grekland, finns det säkert en orsak att brotten begås av invandrare, samma gäller också i Finland, och troligen i övriga norden. Det är lätt föra statistik över OBS ! \"outklarade brott\" och stöda sig på opinionsundersökningar, som gjorts om  dessa grupper, för det är nästan   omöjligt att en Finne begår ett brått i sitt hemland, sen är de ju en annan sak varifrån skurken invandrat ? vi har här i Suomi klart (såhär i parlamentsvals tider) säkert reda på i alla fall i \"outklarade\" brott att han eller hon kommer endera från Estland eller Ryssland(i media heter det att det finns skäl att misstänka), samma utpekande av folkgrupper existerar i alla länder + USA (som är ett sorgligt kapitel för sig ).Jag är själv förvånad över Syd svenskans publisering av dylik goja, är det ett \"Svergedemokarts\" media ? Vi i brottslöshetens förlåvade land har för tillfället på gång riksdagsval, med den påföljd att man har möjlighet lyssna på dessa försökskaniner till\"lögnarnas klubb\", och den häts mot invandrare och annat såkallat\"olämpligt\" folk, förekommer ännu som valteman hos partier direkt jämförbara med 1930 talets. Man kan endera skratta eller gråta åt dessa upplysningens apotlar. Minns ännu svensk tidningspress från -50 talet och dess rubriker som behandlade olika våldbrått enda in på -70 talet, då var huvudaktörerna för det mesta dessa \"skandinaviska gentlemän\" alltså finnarna, och rubriken \"EN FINNE IGEN\" som jag själv användt mig av, var alldaglig den tiden. Idag skulle det kallas \"häts mot folkgrupp.\" Det är helt riktigt att ni tar upp dessa statistiska kolumner också på dessa sidor, så blir Hellas sidan ett ställningstagande, mer levande forum som ej endast lever på semesterminnen !!!PS. Månne dehär studentoroligheterna, och beskjutningen av USA ambassaden utfördes av FYROM folk ? det skulle ännu fattas, men de håller ju ännu på och undersöker det senare fallet !!!

Barbro

Nå har jeg aldri feriert på store turistplasser i Hellas,men jeg har aldri opplevd noe negativt fra hverken grekere eller andre nasjonaliteter der jeg har vært. Tvert imot,så har jeg inntrykk av at grekere er stolte mennesker,som setter sin ære i å ta vare på landets besøkende.
Selvfølgelig kan en råke ille ut,samme hvor en er. Men muligens kan en sjøl forhindre at dårlige ting skjer,blandt annet med å opptre med respekt overfor landet og menneskene en besøker,og ved ikke å blafre rundt med fete lommebøker for å demonstrere at en er pokker til kar/kvinne.
For den som ingenting har,og som aldri kan ha håp om å komme i nærheten av de midler som en ferierende turist tross alt ofte besitter,kan det nok være lett å falle for fristelsen til å ville ha en bit av kaka.
Kriminelle,og gale mennesker finnes overalt,sikkert også i Hellas..
 Jeg har bare aldri møtt på noen av dem,og anser Hellas som et trygt land å være i :smile: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

ROLLE

Instämmer i det du säger Babben, vi är ju tyvär endast gäster på den plats vi besöker, och bör respektera lagarna i landet, men vi ser och tänker på saker och ting (till vår egen lycka) litet för blåögt. Vad annat kan vi göra med den info som vi får av dessa länders turistbyråer och reklamer. Sist och slutligen får var och en tycka och tro vad den vill, huvudsaken är ju den att du trivs och har det morsamt?(va de rätt) bra på din semester. Det finns så många olika orsaker varför just Grekland blivit mitt älsklingsland som för många andra. Och kommer också ännu efter trettioårs erfarenhet att förbli det, ifall jag i ej blir motad vid grinden ???
Har upplevt många värre rövarkulor, och har aldrig undvikit att resa till dessa ställen på nytt. De att jag ej tycker om allt och alla som är greker eller grekiskt är helt naturligt. :razz:  :razz:

Barbro

Morsomt er ordet,ja :wink: .
 Det er klart jeg også ser mye som ikke er bra i Hellas,jeg har ingen illusjoner om at landet er som turistreklamen sier.
Søppelproblemene,og måten dyr behandles på mange steder,er vel det som blir mest tydelig når en er der som besøkende,og det som i første hand kan være problematisk å forholde seg til.
Forøvrig har jeg aldri oppholdt meg lenge nok i landet til å føle på kroppen hvordan det skulle være å bo der i lange perioder. Jeg håper jeg kan få muligheten til å prøve ut det.
Som sagt,illusjoner om at Hellas er som postkortene viser,har jeg ikke.
Men jeg har forelsket meg i landet,og folket,så gjenstår det å gjøre et forsøk på å komme litt bak turistkulissene.Sikkert en erfaring med både opp og nedturer,men med mer kunnskap etterhvert...
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Epicuristen

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Pjokken\"
Quotecalle:
Nu lever vi lyckliga med varandra (vilket är viktigast av allt!) och tillsammans med två katter i en någorlunda fin lägenhet i mitten av Rethymnos \"gamle-by\", 3 minuters gångväg från stranden och medelhavet. Vi tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva ett enkelt (och då menar jag verkligen enkelt) liv och vad mer behöver man?!

Ja hva mer behøver man.

Ja, vad mer behöver man? Jo! Kalles Kaviar.....
Calle!

Dem har jo Mills dah! Mye bedre enn Kalles :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Barbro

Kunne ikke vært mer enig,Epi :grin: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Ingeborgimevind

Vi har en diskusjon gående i ft om halvparten av oss (Ø) skal ta ut sin pensjon i relativt ung alder, der arbeidstiden kan reduseres til ca 30 uker i året. M mener at det vil føre til early retardment framfor early retirement, mens Ø tror det er nok av hobbyaktiviteter å drive med, i tillegg til all seilinga innerst i Middelhavet...

Fra spøk til alvor: Et vesentlig poeng i diskusjonen omkring pensjonisttilværelsen i andre land bør gå på kvaliteten i helsetilbudet til den delen av populasjonen som faktisk er sykere og skrøpeligere og med etter hvert økende omsorgsbehov. Et raskt søk ga meg denne artikkelen:

http://www.nursing.gr/protectedarticles/Eldercare.pdf

Noen år gammel, riktignok, men den beskriver både utviklings- og endringstendenser i den greske familiestrukturen og behovet for betydelig satsing innen eldreomsorgen. Noen i denne tråden har beskrevet følelsen av å være overlatt til seg selv under sykehusopphold i Hellas, og ubehaget ved å risikere isolasjon er vel kanskje et av de underliggende motivene for at de fleste av oss nøler med å sette helt fyr på broene hjemover?

Vi regner med at vi fortsetter å ha Sørvestlandet som base, og med økende varighet på våre reiser ut i verden...

 :flower:
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Anne

Der er jeg enig med deg Ingeborgimedvind. Jeg tror ikke vi heller vil brenne alle bruer og flytte ut. Jeg ser for meg tiden mellom 1.april og 1. nov. i Hellas og resten hjemme. Det er jo mulig at jeg vil forrandre mening, men jeg er bekymret for helsetilbudet.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Heidrun

Nå er jo det store temaet om dette kildeskatten som Jakup Skamsar prenterte for oss her på forumet for en tid tilbake. Har nå engasjert meg i denne saken og funnet ut at hvis Norge hadde hatt den tyske måten å håndtere dette på, så kan vi faktisk velge selv hvor vi vil være på aldershjem. Norge er endel av EØS og derfor så vil dette kunne tre i kraft på dette grunnlaget.
Men selv så ønsker jeg kaktisk ikke å brenne alle broer. det er bare det at den norske måten å drive aldersomsorg på, er så lite menneskelig.
Det å være på et norskt eldrehjem er faktisk for mange ren isolasjon det også
Yamas til livet og til

Ninette

Det er ennå lenge til jeg blir pensjonist, og jeg vil helst ikke vente 20 år med å realisere drømmene mine. Derfor forbereder jeg meg nå slik at jeg etter hvert ta et valg i forhold til å bo hele eller deler av året i Hellas.

Disse forberedelsene går ut på at jeg tar en ny utdanning til et yrke der jeg kan praktisere for meg selv, enten fra Norge eller fra Hellas. Ikke sikkert jeg kommer til å tjene like godt som jeg gjør i dag, men hva gjør vel det så lenge jeg klarer meg?

Om jeg etterhvert velger å flytte, gjenstår å se. Men jeg vil, så langt det er mulig, selv bestemme hvilken retning livet mitt skal ta :-)

Noen ganger tenker jeg at jeg er blitt litt \"ansvarsløs\" etter at ungene flyttet hjemmefra og jeg har fått mer tid til meg selv. Og den \"ansvarsløsheten\" er i grunnen ganske deilig :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Enig med deg i den \"ansvarsløsheten\", Ninette. Sånn sett kan jeg reise når jeg vil, og jeg tenker mer og mer på å kunne ha langtidsopphold i Hellas først og fremst. Kunne godt tenkt meg å bo der ei stund også, men det har jeg ikke råd til, så det får bli med drømmen. Hvis ikke lottokupongen går inn da :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...