Logg inn med Facebook eller Google!

Pensjonist i Hellas

Started by agisilaos, 06. Mar 07, 09:44:57

Previous topic - Next topic

agisilaos

Jasso,

Leser i VG i dag, at mange pensjonister lever mye billigere
i sydligere land. Bl.a. i Hellas vil man spare 36 o/o på
varer og tjenester iflg. deres utregnede tabell.

Det er godt at vi har planene klare, det må være deiligt
å være pensjonist i Hellas.

Er det flere her på forumet som har lagt planer for pensjonist -
tilværelsen i Hellas.

agi
agi

( greske reker svømmer best )

Katta

Det er vel mer en fjern drøm enn en klar plan, men ønsket er absolutt der. Tror ikke jeg vil flytte for godt, men tilbringe den hardeste vinteren i varmere strøk - fortrinnsvis Hellas.

Barbro

Jeg har nok ikke planer om permanent flytting,men vil gjerne gjøre meg erfaringer ved å bo i Hellas deler av vinteren,pluss en lang sommerferie der :wink: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Admirala

Jeg er for ung til å tenke på pensjonsalderen riktig ennå, men å etter å ha bodd her i Hellas i halvannet år, er jeg ikke i tvil om hvor pensjonsalderen skal tilbringes. For meg er livsrytmen/-stilen og klimaet her perfekt.
Må hjem til Stavanger om et par måneder hvis jeg ikke skal miste jobben der. Ektemaken synes også det er greit å få meg tilbake  :lol:

Men jo mer jeg/vi kan være her i Nafplio i framtiden, jo bedre er det! Derfor har vi også kjøpt leilighet her, som vi håper å bruke flittig.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Retsina

:mrgreen:
Ja, nå skulle \"gamle Pytten\" vært her og fortalt om sine planer. :!:

xristina

De vet vi vel det meste om? :wink:

Men jeg har tenkte på dette allerede, selv om det (forhåpentligvis) er minst 25 år til jeg går av med pensjon. Og jeg håper at jeg da har helse til å bosette meg i Hellas.

Men det må jo være et problem for disse landene også, som får en haug med eldre folk dumpende inn fra Nord-Europa. Ikke alle er like oppgående, og mange sliter med alkohol-problemer. Neida, dere trenger ikke angripe meg nå. Jeg vet at de aller fleste er oppegående, ved god helse og uten alkoholproblemer! Men det er en del av de andre også... Har en tidligere kollega som har flyttet ned i den norske kolonien på Gran Canaria, og det er ikke bare solskinnshistorier ho kommer med... Men nå er jeg kanskje utenfor tema? :roll:

Magnolia

Jeg skulle veldig gjerne ha tilbragt pensjonistalderen i Hellas, men etter et sykehusopphold der nede, frister det ikke så mye. Dessuten trives min bedre halvdel bedre i sin magnoliahage heime i Norge, så det blir vel til at jeg tar mine 14 dagers turer et par ganger i året så lenge helsa holder.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

xristina

Jeg har aldri vært innlagt på sykehus i Hellas, men mitt møte med gresk helsevesen og sykehus skremte heldigvis ikke meg. Men det er klart; når man har en bedre halvdel, så må man jo ta mer hensyn...

Magnolia

Skremt og skremt fru Blom! Helsevesenet er oppbygd på en helt annen måte enn hos oss, virker det som. Mye er overgitt til en selv, og en stakkars nordboer kjente seg nokså fortapt på sykehuset.
Men når det er sagt, min drøm er: Hellas - alltid - med alle mine kjære rundt meg.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Mixelite

Skulle jeg bo i Hellas, skulle jeg iallfall sørge for å ha skikkelig sykeforsikring!  Når man ikke har flust med familie rundt seg som kan varte en opp i alle bauger og kanter mens man ligger der, tror jeg det er alfa og omega å være godt forsikret!

Vi har også bare godt å si om helsevesenet, men vi har ikke vært _innlagt_ der, så den biten har vi vært forskånet fra å teste ut.

Calle

Hej!
Jag är drygt 50 och Git \"nollar\" i augusti, så hör av er om 15 år så kan vi berätta hur det är att vara pensionär här nere!
Sjukhuset här i Rethymno är förfärligt (Obs ej personalen utan lokaler och utrustning) men det finns \"schyssta\" sjukhus i Iraklio samt även privata fina sjukhus i Rethymno.
Dessutom är det vansinnigt mycket billigare med besök hos läkare/tandläkare här nere jämfört med i Sverige.
Vi har en god vän som alltid passar på att gå till tandläkare för kontroll i samband med Greklands-semestern!

Calle! (som snart tänker göra besök hos grekisk tandläkare och är inte det minsta orolig!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Admirala

Quote from: \"Calle\"Dessutom är det vansinnigt mycket billigare med besök hos läkare/tandläkare här nere jämfört med i Sverige.
Vi har en god vän som alltid passar på att gå till tandläkare för kontroll i samband med Greklands-semestern!
Calle! (som snart tänker göra besök hos grekisk tandläkare och är inte det minsta orolig!)

Støtter det! Jeg har ikke vært hos lege her, men tannlegen her (og han jeg ufrivillig måtte oppsøke i Parga en gang), gjør en god jobb til en lav pris. Jeg er kjempefornøyd, og kommer til å foretrekke å bruke min tannlege i Nafplio framfor den norske.

Jeg måtte ha krone på en tann nylig, og det fikset hun kjapt, greit og smertefritt.
For de pengene jeg sparte på å bruke gresk tannlege, kunne jeg faktisk dekket flybillett t/r Hellas om problemet hadde oppstått i Norge.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...