Logg inn med Facebook eller Google!

Sette inn vedovn i gammelt steinhus

Started by mari, 10. Mar 13, 12:13:46

Previous topic - Next topic

mari

Hei!

Kjenner dere til reglene for å sette inn vedovn i et gammelt steinhus (Kreta).
Er det vanskelig å få godkjenning?

Knowledge very much apreciated! :)

IngeS

Hei

De stedene jeg har sett vedovner her på Samos ser det ut som de har fulgt følgende prinsipp: Plasser ovnen der du helst vil ha den. Lag et rundt hull i veggen like under taket. Et vinklet sotrør stikkes gjennom hullet før det tres ned på ovnens røykåpning. Skru et par kroker i taket og hold sotrøret oppe vet hjelp av en ståltråd festet i krokene.

Det var den måten. Jeg søkte på gresk i google etter monteringsanvisning for vedovn. Svaret oversatte google for meg:

Installere en vedovn er en krevende prosess og god funksjon er å være utstyrt med en spesialist. Unngå å sette i tregulv og sette på steder som har fliser eller marmor. Avstanden fra veggen er viktig og bør plasseres 30 cm for å unngå muligheten for antennelse. Også en beskyttende vegg av ikke-brennbart materiale er nødvendig.
Om Rør og skorstein trenger spesiell omsorg for å bli blåst røyken produsert uten lekker inn i huset. Skorsteinen bør være over taket av huset minst 1 meter for bedre resultater, og det har beskyttet veggen for å unngå risiko for antennelse.
Endelig sette en vedovn er ikke lett fordi mange farer som vil oppstå etter en feil installasjon og vil ha uforutsette konsekvenser i. Derfor være forsiktig og husk at god ville installasjonen gjøres av et fagverksted.

Ingen god oversettelse men forståelig.

En annen side oversatt direkte er denne: http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=el&u=http://www.varelas.com.gr/page/default.asp%3Fid%3D76%26la%3D1&prev=/search%3Fq%3D%25CE%25A3%25CF%258C%25CE%25BC%25CF%2580%25CE%25B1%2B%25CE%25B5%25CE%25B3%25CE%25BA%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25AC%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2583%25CE%25B7%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DXBj%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official&sa=X&ei=z6A8UbDHFZSv7Abv3ICgCA&ved=0CHAQ7gEwCA

På bakgrunn av dette konkluderer jeg med følgende: Monter ovnen etter de samme reglene som gjelder i Norge, om du skal montere den selv. Alternativ 2 er å få fagfolk til å gjøre jobben. Det koster ikke mange euro.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Herlig oversettelse! Liker Google translate :-)

mouche

Og lovligheten av en slik "gjør det selv som best du kan" metode er hva? Kjenner ikke reglene på dette området, men vet at det er stadig nye regler og at disse har blitt strammet kraftig inn hvilket bl.a. betyr at man må ha en attest for at alt i forbindelse med huset er helt etter loven og tillatelser før et hus eventuelt kan selges eller sågar overdras/overføres ved arv/til arvinger.

mari

Tusen takk for innspill!

Selve innsettingen er da relativt enkel, men jeg bør sjekke med megler/advokat el.l ang eventuelle søknader. Tenkte litt ift naboer, og ift om huset kan være vernet. Det huset vi har sett på, ligger innmellom andre hus og mulig at røyken kan skape sjenanse for naboene :)

Om noen av dere snakker med noen som veit, er det supert om dere deler deres erfaringer!

Takk igjen! :)

Pjokken

På Chios foregår det også ordrett slik IngeS beskriver det  :winking:

"Plasser ovnen der du helst vil ha den. Lag et rundt hull i veggen like under taket.
Et vinklet sotrør stikkes gjennom hullet før det tres ned på ovnens røykåpning.
Skru et par kroker i taket og hold sotrøret oppe vet hjelp av en ståltråd festet i krokene".)

Kan jeg få legge til: Sett gjerne ovnen midt i huset, så det blir lengst mulig sotrør..
du trenger ikke flere kroker og ståltråd av den grunn  :goodjob:
Plasser gjerne ei favn med ved tett inntil ovnen, slik at veden blir riktig tørr, og enhver
gnist fra ovnen er en potensiell dødsbrann.

Bildet tok jeg i går på en Taverna nord på Chios.. Beklagelig vis så tok jeg ikke bilde
av sotrøret, men anslår det til å ha vært ca 8 meter med 3 kroker og en beskjeden
mengde ståltråd...riktig vakkert og svaiende  :smile12:


IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

karri

KARRI

mari

Har fått svar fra megler:  Trenger IKKE å søke om tillatelse :)

Det gjør saken så meget mye enklere. Bænge høl i veggen og feste røykrøret med teip  :P
Neida, dette skal nok gjøres forskriftsmessig, og uten til sjenanse for naboene.

Tusen takk for gode innspill og gode røverhistorier :)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...