Logg inn med Facebook eller Google!

Arv/Arveavgift

Started by Berit Fjeld, 28. Feb 13, 20:24:59

Previous topic - Next topic

Berit Fjeld

Hei :-)

Aller først : Her er det mye god innformasjon,så takk for det :-)Jeg er ny bruker,og har et par spørsmål. Er det noen av dere som vet noe om arv/arveavgift i Hellas ?? Hvis man eier bolig,og en,eller begge parter dør....hvilke regler gjelder da  ?? Har hørt enkelte skrekkhistorier fra Spania....hvor barn/arvinger måtte selge hus/leilighet for å få betalt arveavgift til Spanske myndigheter....
Er takknemmelig for svar :-)
Vennlig hilsen Berit Fjeld

karri

28. Feb 13, 22:39:03 #1 Last Edit: 28. Feb 13, 22:43:00 by karri
Jeg har 0 peiling på dette  :-\

Du har kanskje allerede Googlet - arveavgift i Hellas?
Jeg fiikk opp en del treff på det.
Blant annet disse sidene:
http://www.kretaeiendom.no/arv
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2000/nou-2000-8/4.html?id=116871

Hvis ingen her på forumet kan svare, kan du jo sende de en mail  ;)

Og... Velkommen som bruker av Hellasforum ;D
KARRI

marjana

Jeg har heller ingen peiling på dette, men det bør jo være et system i dette.
www.skatteetaten.no bør du kunne finne svar på arv/arveavgift og eiendom i utlandet i hvert fall.
Glika i zoi

mouche

Med eid hus på Kreta så er dette noe også vi skal ordne med så snart alle papirer på huset er i orden. Har man hus i Hellas så har man trolig også en advokat man har benyttet (?), og det er rette adressat for spørsmålet. Jeg er usikker på fremgangsmåten, men det er forskjell på greske og norske arveregler (eldste barn får mer enn det/de andre) og trolig vil du at arve skal følge norske regler? Tror, gjentar tror, at det vi må gjøre er å skrive et håndskrevet testamente på norsk som advokaten vår må få registrert offisielt i Hellas og da trolig gjennom en NP. Dette vil da gjelde som vår vilje at arven skal følge norske regler, men som sagt er vi på et tidlig stadium av dette. Arveavgiften som sådan er ikke noe å bekymre seg for etter hva vi forstår. Men som sagt; bruk lokal advokat og gjerne en som er anbefalt av noen du hat tillit til!
Man trenger jo uansett advokat for å få skattenummer, åpnet bankkonto i Hellas, selvangivelse i Hellas, få betalt noen regninger, åpnet strømabb. osv

Berit Fjeld

Tusen takk for greie svar :-) Skal sjekke ut lenker,og se hva jeg finner ut. Men setter pris på flere tips :-)

Ingeborgimevind

Det er vel også innført eiendomsskatt i Hellas nå - og jeg forstår det slik at mange nordmenn som har eiendom her nede er blitt ubehagelig overrasket over at dette også gjelder dem... Konkret informasjon får du gjerne på konsulatavdelingen på ambassaden?
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

mouche

05. Mar 13, 11:35:03 #6 Last Edit: 05. Mar 13, 11:37:14 by mouche
Ja, en midlertidig skatt på eiendom for 2011 og 2012 som fortsetter i 2013, akkurat som alle andre "midlertidige" skatter i alle land - haha! Denne betales over strømregningen, men betales kun når/hvis man har såkalt domestic electricity og ikke building electricity som man har under byggeperioden. Vårt hus er helt ferdig, men vi forlenget nå perioden for building electricity til mars 2014 slik at vi ikke betale eiendomsskatt, men litt høyere strømpris. Dette er helt legalt og etter boken og det er vår advokat som ordner med dette.
Domestic electricity kan man forøvrig først få når alt er dokumentert oppført etter de tillatelser som er gitt og tar sidn tid i den greske papirmølla. På den annen side er det jo betryggende å få vite at alt er etter boka!
Eiendomsskatt er forøvrig svært vanlig i mange land og egentlig praktisk siden det er vanskelig å flytte på en eiendom.

Den norske ambassaden opplevde jeg forøvrig som dårlig informert og lite samarbeidsvillige (ikke deres bord) så få heller informasjonen gjennom din advokat. Hvor mye skatten blir på er avhengig av en rekke ting som størrelse på huset, basseng eller ikke, området boligen ligger i osv osv

Ikaros

Eiendomsskatt er veldig vanlig i de fleste land nå! Dette var en skatt som kom i farvannet av den økonomiske krisen og det var vel ingen overraskelse på noen av oss som følger litt med. Skatter og avgifter er jo noe man betaler for å få et noenlunde fungerende samfunn, ikke sant??? :)
Jeg selv betaler ca E 250 i året, ...fordelt over 5 lysregninger, ... og det synes jeg ikke er så veldig dyrt for ett mål tomt og et hus på over 100 m2 i grunnflate, beliggende 10 km fra et bysentrum! Ikke for en nordmann ihvertfall!
Det er værre med en gresk pensjonist som har det mer enn trangt nok ifra før!!!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...