Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan er det å bo i Hellas og hvor bor dere?

Started by Lille72, 04. Jun 12, 11:01:18

Previous topic - Next topic

Lille72

Takk for at du deler med meg, Inge!!  :)
Tid, andre verdier enn ting og en hage å alltid tusle i, er for meg det gode liv. Jeg er ikke et luksusmenneske, jeg er utdannet barnevernpedagog, så jeg har helt andre verdier enn det jeg opplever at jeg henger i stroppen her for...
Jeg trenger ikke mye...så lenge fotoapparatet, pc`n og hundene mine er med....så har jeg nok med å være mamma på heltid og gi henne tid og omsorg. Jeg trenger heller ikke store huset, men jeg ønsker meg stor hage....om det er mulig. Samos skal være en vakker øy, har jeg hørt...;-)
Jeg snuser på Kreta pga skolegang til dattera mi...
Oj...nå hører jeg det er et program om nordmenn som har flytta til usa...må gå og se...;-)

IngeS

Quote from: Lille72 on 09. Jun 12, 22:15:36
Takk for at du deler med meg, Inge!!  :)
Tid, andre verdier enn ting og en hage å alltid tusle i, er for meg det gode liv. Jeg er ikke et luksusmenneske, jeg er utdannet barnevernpedagog, så jeg har helt andre verdier enn det jeg opplever at jeg henger i stroppen her for...
Jeg trenger ikke mye...så lenge fotoapparatet, pc`n og hundene mine er med....så har jeg nok med å være mamma på heltid og gi henne tid og omsorg. Jeg trenger heller ikke store huset, men jeg ønsker meg stor hage....om det er mulig. Samos skal være en vakker øy, har jeg hørt...;-)
Jeg snuser på Kreta pga skolegang til dattera mi...
Oj...nå hører jeg det er et program om nordmenn som har flytta til usa...må gå og se...;-)


Her finner du mer om Samos:

http://www.pithagorio.net/

https://www.facebook.com/inge.stroemsnes?ref=tn_tnmn

https://www.facebook.com/inge.stroemsnes/photos

https://picasaweb.google.com/home?hl=no&tab=mq

https://picasaweb.google.com/107949821302715782591
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Lille72

Tusen takk!! Jeg skal sjekke ut sidene  ;D

ingaberentine

Spennende å lese om din måte, Inge, å bo lenge i Hellas uten å kjøpe, bare ved å leie, slik at man da slipper alt arbeidet/utgifter det er ved å holde et hus/leilighet i stand.

Regner med at leieprisene er litt forskjellige alt etter hvor man leier, kan du Inge eller andre fortelle noe om hva man må betale for en leilighet og ca størrelse på denne (antall soverom/soveplasser f.eks.) og om det er en leilighet i f.eks. en blokk eller et lite hus for seg selv med hage.

Du nevner at strøm er omtrent som i Norge, men er strømforbruket like stort som i Norge, hvor mye strøm går det ca. hvert år, med andre ord hva koster det sånn ca å bo i Hellas hver måned når man leier en leilighet/lite hus??????

mouche

Quote from: Lille72 on 09. Jun 12, 21:47:46
Jeg forventer ikke at forumets medlemmer skal gjøre undersøkelser for meg, jeg spør bare fordi det ofte er bedre å få svar fra folk som faktisk BOR i et land, enn å kontakte all verdens myndigheter...


Beklager hvis du tror jeg har ment at du utnytter noen her, ikke meningen det, men det er viktig at du får riktig informasjon og da fra de som faktisk sitter med kunnskapen, myndigheter og myndighetspersoner, for vi som "kun" prøver å hjelpe til sitter ofte ikke med den helt rette eller oppdaterte informasjonenog er heller ikke de du sk forholde deg til i sak når/hvis det blir aktuelt. Å få hjelp av andre på internett kan være av uvurderlig betydning, men også direkte farlig og kostbart. Du ser jo et eksempel her hvor vi er uenige, eller usikre på de faktiske forhold/siste regler, med hensyn til når man begynner å betale skatt; 5000 euro eller 12000 euro, en betydelig forskjell. Kan igjen bare anbefale deg å ta kontakt med NAV og å få tak i en saksbehandler der som faktisk kan dette og notere nøye hva som blir sagt slik at du ikke senere hen får noen ubehagelige overraskelser.

Med hunder vil jeg tro at du ser etter et lite hus med inngjerdet hage (?), og har sett slike av brukbar standrard/beliggenhet til 3/350 euro per måned. Stue/kjøkken med to soverom, et bad og terrasse. Hvis du sier totalt 10.000kroner  for strøm,vann og advokat/regnskapsfører for selvangivelse så burde det rekke. En advokat/regnskapsfører for å gjøre selvangivelsen er IKKE dyrt, i allefal ikke her. Vi synes prisene her er til dels betydelig lavere på ferskvarer enn i Norge, mens andre ting (særlig importerte varer) kan være som i Norge. Vi regner med at vi kan ha en bedre daglig husholdning her enn hjemme og spare 30/40% på prisene hjemme. Jo mindre øy du bor på, jo høyere er trolig prisene. Kreta er en stor øy!

Selv nå når det er 30 grader om dagen og 22 helt til 0300 om morgenen bruker vi kun takvifter, ikke A/C for det blir fort dyrt.

Fordel å finne en bolig med peis/ovn slik at man kan benytte ved om vinteren. 

Lille72

 Takk igjen, Mouche.... Jeg tenker selvfølgelig å sjekke ut alt sånt selv, men det er artig å høre de forskjellige synene på ting. Når du sier 10.000kr, da mener du  pr måned? For hvis leia er ca 3000,- blir det da 7000,- til strøm, vann og advokat...eller tenker du totale utgifter inkl mat?
Jeg tenker egentlig på å kjøpe, men jeg ser jo nå at jeg må vurdere hva som er lurest...Jeg er jo vant til å ha hus alene i Norge...og her snakker vi jo vedlikehold over alle støvleskaft.... Jeg ser jo ikke for meg at det kan være all verden der...men, det er jo også fordi jeg ikke bor der..og ikke vet nok. Jeg burde antagelig leie først og så kjøpe, om jeg og jentungen trives. Ja, jeg ønsker meg litt opp fra byen mot fjellene, slik at jeg har turterreng til hundene...og en inngjerdet hage...et sitrontre er drømmen ;-) Jeg innbiller meg også at jeg kan leve bedre....og da mener jeg ang mat. At grønnsaker er rimeligere og ferskere enn hjemme. Av importerte ting, trenger man vel egentlig svært lite..At fisk var så dyrt, forundret meg veldig. Plaka, er det på Naxos?
Og det går an å få kjøpt ved? Jeg ser jo det er hus med ovn...og jeg er glad i å fyre...;-)

Buster09

Det blir koselig å dyrke sin egen salat og se på solnedgangen!

Buster09

Tror jeg hadde gått på veggen etter 3 dager av å tusle rundt å ta bilder, drikke billig vin og snakke tåkeprat med menn uten tenner. :)

Lille72

Hvis du utvider horisonten, Buster...skal du se du hadde holdt ut ei uke  8) 8) 
I nisseland er det jo så mye mer å gjøre....

mouche

10. Jun 12, 13:42:59 #33 Last Edit: 10. Jun 12, 13:44:40 by mouche
Quote from: Lille72 on 10. Jun 12, 10:50:00
Takk igjen, Mouche.... Jeg tenker selvfølgelig å sjekke ut alt sånt selv, men det er artig å høre de forskjellige synene på ting. Når du sier 10.000kr, da mener du  pr måned? For hvis leia er ca 3000,- blir det da 7000,- til strøm, vann og advokat...eller tenker du totale utgifter inkl mat?
Jeg tenker egentlig på å kjøpe, men jeg ser jo nå at jeg må vurdere hva som er lurest...Jeg er jo vant til å ha hus alene i Norge...og her snakker vi jo vedlikehold over alle støvleskaft.... Jeg ser jo ikke for meg at det kan være all verden der...men, det er jo også fordi jeg ikke bor der..og ikke vet nok. Jeg burde antagelig leie først og så kjøpe, om jeg og jentungen trives. Ja, jeg ønsker meg litt opp fra byen mot fjellene, slik at jeg har turterreng til hundene...og en inngjerdet hage...et sitrontre er drømmen ;-) Jeg innbiller meg også at jeg kan leve bedre....og da mener jeg ang mat. At grønnsaker er rimeligere og ferskere enn hjemme. Av importerte ting, trenger man vel egentlig svært lite..At fisk var så dyrt, forundret meg veldig. Plaka, er det på Naxos?
Og det går an å få kjøpt ved? Jeg ser jo det er hus med ovn...og jeg er glad i å fyre...;-)


10.000 kroner var et anslag for årlig utgift for vann, strøm og advokat/regnskapsfører for selvangivelse. 300/350 euro er et anslag for en bolig/lite hus som kan være egnet for dere to med to soverom og et bad. Det finnes mange tråder på diverse fora mht hva man må regne med i husholdsningspenger og engelskmennene sier omtrent som "hjemme" (for dem!) eller noe lavere, det samme sier svenskene og i begge land er det vesentlig billigere enn i Norge. Alle norske jeg kjenner her på Kreta (ganske mange allerede) sier det er langt billigere enn hjemme for svært mange ting og da særlig det som betyr noe i hverdagen som ferskvarer og ikke minst frukt og grønt!
Vårt Plaka er på Kreta, cirka midt mellom Chania og Rethymnon og på nordsiden av øya.
Ja, ved får man kjøpt uten problemer. Dette er kapp etter opprydding i olivenlundene og er fantastisk ved å fyre med. Brenner lenge og gir herlig lukt etter vårt syn. Denne veden kan man også bruke på stor utegrill i stein. Våre norske naboer brenner ved hver dag i fyringssesongen og bruker da ved for totalt 250/300 euro i sesongen. Perioden er vel da 3/4 måneder.

Har du tenkt tanken å¨leie ut boligen hjemme, leie noe i Hellas og slik se an om det du gjør/har gjort virkelig er hva du ønsker deg? Kanskje får du også bedre leieinntekt enn hva du må betale i Hellas? Har man sin formue bundet opp i eiendom så ville jeg idag fraråde salg i Norge og kjøp her. Vi vet heller ikke hva som vil skje med eruoen, eller ikke, her i Hellas og hva det vil kunne bety for eiendomsprisene, men neppe positivt.

Fisk av litt størrelse er dyrt her, veldig dyrt som fersk, men man får kjøpt mye ok fisk frossen samt blekksprut/akkar og divese typer reker som ikke koster så mye. Sardiner er også ganske billig, også på boks. En euro for en boks med deilige sardiner synes jeg er en grei pris og kjøper en del av det.

Diverse ostesorter fra 30 til 60 kroner kiloen, pølser i alle fasonger og typer er billige og svært gode. Kjøtt holder svenske priser og også lavere, men bedre kvalitet og feskere. Vi bruker flere slaktere i området og kjøper da det de anbefaler, nettop har fått in og tilberedt/kappet opp. Pølser lages på stedet hver morgen!

Ja, som du skjønner så er vi meget fornøyde med råvarene her samt prisene og Kreta er jo et rikt område for jordbruk av alle typer! Appelsiner til 2/3 kroner kiloen? Avocado til 10 kroner kiloen? Skal jeg fortsette?>Tomater så søte som jordbør og jordbærene er bare helt topp, nesten så gode som de norske og litt fastere. Yoghurt til frokost hver dag (halv pris av hva den greske koster hjemme) med honning påp og kanskje litt forskjelige kornsorter? Noen kjempestore egg som er plukket samme morgen og koster 22 cent per stykk, selvfølgelig fra frittgående høner!

Man blir ike rik av å drikke bilig vin, men et glass om dagen skader ikke, kanskje sågar gjør godt, og når man får aldeles utmerket vin til 2,99 euro på Lidt (gresk vin) så er det ikke prisen som hindrer et glass. En øl på boks (halv liter) tar vi oss også råd til om vi ønsker og den koster 90 cent (Fix - ekte gresk øl).

Siden forrige innlegg har jeg vært en tur og snorklet, duppet meg i bassenget, laget meg en gresk salat med litt kylling til og skal gå meg en liten tur i nabolaget før en middagslur og så litt fotball på TV, høres greit ut?

For ikke å snakke om hvor gjestmilde grekerne er, helt utrolig.


PS
Buster09 er åpenbart et såkalt internett-troll og bør ikke fores, men utestenges!

Lille72

Hmmmmmmmmmm............jeg får jo ikke mindre lyst til å flytte etter jeg leste dette :-) Det er jo gledelige nyheter....10 000 i året!! Og så billig ved a gitt.....
Det med maten høres forlokkende ut....og hva du har bedrevet mens jeg har gravd i hagen og fryst meg halvt ihjel, bidrar heller ikke til å miste lysten.
Jeg arbeider på si med gatehundprosjekter...så det høres ut som jeg kan gjøre litt nytte for meg på Kreta også, selvom jeg har i perioder mye smerter...
Alt i alt, tror jeg nå at Nav er stedet for utfyllende informasjon, samt skolesystemet..så jeg får de to tingene på plass. SÅ skal Kreta ses....Lurer på om det er lurt å ta en tur, leie bil og kjøre rundt for å oppdage og se... Det skader ikke barn å få utvidet sin horisont, heller... ;-)
Jeg setter stor pris på alt du har fortalt meg...Nå føler jeg meg litt mer på "riktig jorde" i forhold til hva jeg har tenkt selv også...
Hvor stort er Plaka? Kreta er vel ikke så stor at kjøreavstander er noe problem? :D

mouche

10. Jun 12, 15:41:59 #35 Last Edit: 10. Jun 12, 15:43:39 by mouche
Quote from: Lille72 on 10. Jun 12, 15:13:57
Hmmmmmmmmmm............jeg får jo ikke mindre lyst til å flytte etter jeg leste dette :-) Det er jo gledelige nyheter....10 000 i året!! Og så billig ved a gitt.....
Det med maten høres forlokkende ut....og hva du har bedrevet mens jeg har gravd i hagen og fryst meg halvt ihjel, bidrar heller ikke til å miste lysten.
Jeg arbeider på si med gatehundprosjekter...så det høres ut som jeg kan gjøre litt nytte for meg på Kreta også, selvom jeg har i perioder mye smerter...
Alt i alt, tror jeg nå at Nav er stedet for utfyllende informasjon, samt skolesystemet..så jeg får de to tingene på plass. SÅ skal Kreta ses....Lurer på om det er lurt å ta en tur, leie bil og kjøre rundt for å oppdage og se... Det skader ikke barn å få utvidet sin horisont, heller... ;-)
Jeg setter stor pris på alt du har fortalt meg...Nå føler jeg meg litt mer på "riktig jorde" i forhold til hva jeg har tenkt selv også...
Hvor stort er Plaka? Kreta er vel ikke så stor at kjøreavstander er noe problem? :D


Plaka er en landsby med tipper jeg 300 lokale og tilsvarende med utlendinger, men disse bor jo her bare delvis, noen helt og noen nesten ikke i det hele tatt. En liten matbutikk, men de har nesten alt, en jernvarehandel som ordner alt (!) og seks/syv tavernaer og alt er åpent hele året selv om det er stille om vinteren.

Kreta er en lang øy, totalt 250 kilometer lang og 30/50 kilomtere bred så en stor øy, men også liten nok. Tre større byer gjør at det er aktivitet her hele året og en god del muligheter til å gjøre,,se, lære, delta osv

Ja, det er en god ide å komme ned, leie bil og reise rundt for å danne deg et inntrykk av øya. Det er store forskjeller på øya mht klima/nedbør og dermed vegetasjon. Vårt område er meget frodig og i januar/februar kom det ned 500 mm nedbør totalt, men det gjør at vi heller ikke lider av vannmangel nå mens det er tørt i mange måneder. Her man man årstider hvilket vi setter pris på etter å ha bodd i Florida noen år for mange år siden, og det ble for ensformig for oss.

Det finnes vel flere prosjekter her for løshunder og disse tror jeg stort sett drives på veldedig basis av expats og ildsjeler, veldig positivt. "Alle" her ender opp med en hund eller tre og en katt eller fem.

Har du lest Tove Nilsens bok Kretadøgn? Hvis ikke så må du låne den! Vi har hørt den som lydbok noen ganger etter at vi "fant" Kreta!

ps
og etterpå skal vi ut og sykle og bade underveis og hoppe rett i bassenget når vi kommer hjem, en kald øl og fotballkamp!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...