Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan er det å bo i Hellas og hvor bor dere?

Started by Lille72, 04. Jun 12, 11:01:18

Previous topic - Next topic

Lille72

 Jeg er litt overivrig...men, jeg vil så gjerne vite mer.
Hvordan er det å være bofast i Hellas og hvor i Hellas bor dere? Erfaringer?
ALT tas i mot med takk!!


Ikaros

Har hatt et hus i Avia, Kalamata (på Peloponnes), i over 7 år. Angrer ikke ett sekund!!!!!!

Lille72

Takk for svar!!!!!!!
Du, kan du fortelle meg hva de "faste kostnader" er.... Hva det koster med strøm, vann osv....og om det er noen faste skatter man skal betale til staten...Bør jeg bekymre meg for dårlig legevesen/tannlege etc....? Jeg er ikke så veldig opptatt av det, men jeg har behov for å få tak i medisiner...men, det er vel like greit der som her ;-) ...og må jeg bli gresk statsborger eller kan jeg bare bo der og beholde mitt norske pass? Tusen takk for svar!!!

Buster09

Hvem vil flytte til et U-land uten fungerende helsevesen? Skjønner ikke at noen vil eie noe der nede. Fint å reie på ferie og se natur men aldri i livet jeg ville bodd blant slike tullinger.

karri

Quote from: Buster09 on 08. Jun 12, 11:06:12
Hvem vil flytte til et U-land uten fungerende helsevesen? Skjønner ikke at noen vil eie noe der nede. Fint å reie på ferie og se natur men aldri i livet jeg ville bodd blant slike tullinger.

Vi har alle hver våres meninger, men ingen trenger å bli ufin!
KARRI

Greece-Traveller

Jeg har mange gode venner av utenlandsk opprinnelse som har flyttet til Hellas permanent - og som også har bodd der i noen år. De beholder sitt pass og statsborgerskap, men de må skaffe seg oppholdstillatelse. Denne kan man søke om å få permanent etter et visst antall år (5 år ?).
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

mouche

Quote from: Lille72 on 06. Jun 12, 19:29:39
Takk for svar!!!!!!!
Du, kan du fortelle meg hva de "faste kostnader" er.... Hva det koster med strøm, vann osv....og om det er noen faste skatter man skal betale til staten...Bør jeg bekymre meg for dårlig legevesen/tannlege etc....? Jeg er ikke så veldig opptatt av det, men jeg har behov for å få tak i medisiner...men, det er vel like greit der som her ;-) ...og må jeg bli gresk statsborger eller kan jeg bare bo der og beholde mitt norske pass? Tusen takk for svar!!!



Dette har du da fått svar på allerede, sågar med tariffer? Hva mere vil du ha svar på egentlig, helt KONKRET!
(som du jo ikke har), eller skal du jobbe her?
Her kan du bo med ditt norske pass som del av EØS-avtalen Norge har. Har du ikke inntekt så betaler du heller ikke skatt på inntekt  (som du jo ikke har), eller skal du jobbe her?

Her finnes sykehus, leger, tannleger osv og de jeg kjenner som bor her har ikke beklaget seg over tilbudet som er tilgjengelig. Har snakket med flere som i det siste har måttet oppsøke lege grunnet uhell og de har fått førsteklasses behandling. Men, blir man liggende på sykehus så er det ikke som hjemme. Vet da at folk som har råd til det leier inn for egne penger sykepleier/e og muligens spesialtjenester.

Har du sjekket med NAV? Har du sett på deres hjemmesider? Har du vært i kontakt med den norske ambassaden i Athen? Det er mye man kan få saklig og objektive svar på. Hvor lenge har du tenkt å bo i Hellas? Noen år, resten av livet? Skal du kjøpe/bygge bolig, eller leie? Du må faktisk seløv komme med noen klare meldinger om hva du vil, hvordan du tenker for å få vettuge svar. Som man roper i skogen.....

Eier man en bolig så betaler man en skatt via strømregningen til sin lokale kommune. For 2011 og 2012 ble det innført en foreløpig eiendomsskatt som er ganske dyr, avhengig av størrelse bolig, beliggenhet, basseng eller ikke osv Skatt på inntekt for 2013 er helt uavklart, men tidligere var vel de første 12000 euro skattefrie mens dette nå er senket til 6/7000.

FInt om du kommer med konrkete kommentarer til de meldinger/spøsrmål du får slik at det blir en dialog og ikke et rop ut i cyberspace! Ser også at du får noen svar på andre fora hvor du tydelig har skrevet innlegg?

Buster09

Hehe faste kostander? De vil jo ikke betale skatt.

mouche

Her gjelder det å motstå fristelsen til å fore (internet) trollet!

IngeS

Gresk skatt

Arbeidstakere med en månedslønn på 700 - 750 € og pensjonister/trygdede med månedsutbetaling på 360 - 450 € utgjør den største gruppen av den greske befolkning. Ut fra følgende skattesatser i Hellas 2011 kan man lett regne ut hvor mye de og andre skal betale i skatt:

Skatt%   Skattegrunnlaget (EURO)
      
0          1      12,000
18       12,001   16,000
24       16,001   22,000
26       22,001   26,000
32       26,001   32,000
36       32,001   40,000
38       40,001   60,000
40       60,001   100,000
45        100 001   og over

Er det disse menneskene som snyter på skatten i Hellas? I så fall må noen gi meg en plausibel forklaring på hvordan det skjer.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Helse

Før jeg flyttet til Hellas fikk jeg et medisinsk tilfelle som jeg måtte søke lege for. Etter å ha bodd to år i Hellas fikk jeg et tilfelle jeg måtte søke lege for her. Jeg vil prøve å belyse forskjellen mellom Norge og Hellas i denne sammenheng.

1) Norge: Jeg måtte bestille time hos min fastlege. Det tok en uke å komme dit. Fastlegen ga meg medisin og bestilte utredning på sykehus for meg. Det tok 5 -fem- måneder før jeg kom til utredning. (det er normalt i Norge) Da var symptomene vekk. På sykehuset ble det tatt diverse prøver og to spesialister på hvert sitt område undersøkte meg. Undersøkelsene betalte jeg for i mottakelseskontoret.

2) Hellas: En morgen gikk jeg til legen her i Pythagorion på grunn av et annet tilfelle. Her bestiller du ikke time, pasientene blir tatt inn i den rekkefølge de kommer. Legen prøvde å medisinere mitt tilfelle uten at det hjalp. Etter tre besøk skrev hun ut rekvisisjon til utredning på sykehuset. Dagen etter dro jeg til sykehuset og viste rekvisisjonen. Etter en halv time kom jeg inn til en lege som leste hva min lege hadde skrevet, og som intervjuet meg om problemet. Denne legen skrev så rekvisisjoner til fem spesialister. Før denne runden gikk jeg i kassakontoret og betalte for undersøkelsene. Etter undersøkelsene som bl. a. medførte to røntgen og to ultralydundersøkelser, ble diagnosen stilt. Så fikk jeg beskjed av seniorlegen om hvordan jeg skulle forholde meg i tiden fremover, før jeg fikk reise tilbake til Pythagorion.

Hvilke av disse alternativene ville du foretrukket om du fikk velge i Norge?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...