Logg inn med Facebook eller Google!

\"Livet som eiere av Nr.5\"

Started by Anne, 29. Mar 09, 16:33:55

Previous topic - Next topic

kaka

Så koselig lesning. Nå er liksom den hektiske spenningen borte, og jeg kan nyte hverdagsfortellingene. Mye varme her!
KariK

Tzasiki

:flower:

Veldig fint å lese historien.. Mye varme og omsorg å lese mellom linjene,   fint!.

 :colors:  :flower:  :colors:  :flower:

\"Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over\". :flower:

Annlaug

Fin tråd, Anne. Nå kan vi følge dere videre med hverdagen deres på øya. Du skal vel snart pakke til påsketuren nedover, men litt mer om Grekeren får du vel tid til å skrive?

Gro

Å sånne historier varmer :-) selv om jeg må innrømme at jeg trodde du snakket om en gammel mann først ...  :-) Du er så flink å fortelle Anne!
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anne

:flower: Takk, takk alle sammen :flower:

Etter en laaaang vinter og masse lengting ble det endelig juni og vi vente nesa sørover igjen. Det var veldig spesielt å lande på øya denne gangen for nå var ho på en måte veldig vår. Taxi til Megali Ammos og vi var hjemme. Vi låste oss inn og satte opp alt av dører og vinduer for å lufte ut en lang vinter. Vi gikk i butikken og fikk handlet litt mat og drikke og lunsjen ble inntatt. Rengjøring var neste post på programmet og det trengs etter en lang vinter. Koffertene ble tømt og vi var innstalert. Det blir en helt annen ferie enn å bo på hotell. Vill du bare ligge med nesa i været og gjøre ingenting så må du ikke kjøpe noe eget hvis du ikke har råd til å ha både gartner og hushjelp, men da kan du jo likegjerne bo på hotell. Kunsten er å klare og fordele gjøremål og slaraffenliv slik at det blir litt av begge deler.
Vi så noen katter som vi kjente igjen fra året før, men \"Grekern\" var ikke å se. Jeg regnet med at vinteren hadde blitt for tøff for stakkaren.
Ettermiddagen kom og med den kom vinglasset på verandaen. Deilig....og plutselig hørte vi noen veldig kjente snorke og snøftelyder og der var han. Han tuslet inn til plassen hvor maten pleide stå og tok seg tilrette som om vi bare hadde vært vekk i to dager og ikke 9 mndr. \"Grekern\" var hjemme igjen.
Fofi hadde tatt godt vare på han gjennom vinteren.

Vi har hatt mange morsomme og noen \"traumatiske\" opplevelser som huseier i Hellas. Det er mye som ikke er som hjemme(og det er vel litt av sjarmen), men jeg sliter fortsatt med at en avtale ikke er det. Vi har jo som regel 2 eller 3 uker til rådighet når vi er der nede, og da er det forsmedelig og tilbringe flere dager ventende på en eller annen som ikke dukker opp. Vi har brukt mye tid på det, både hjemme og på kontorer.
Alle regningene våre blir sendt til Vicki så de på kontoret der ordner med betalingen. Autogiro går på noe, men ikke alt. Vannregningen må betales over disk på kontoret og kan ikke betales noe annet sted.
Forsikringspremien må vi i banken å betale for den regningen ligger der. Av og til så må vi på posten og gå gjennom flere esker med post til utlendinger for å se om noen vil oss noe, og da er det godt å kunne greske bokstaver for alle navn er skrevet sånn.
Vi har støtt på noen utfordringer underveis, men det er jo det som gjør det litt spennende og vi har lært og erfart masse på veien. Livet som \"huseier\" er spennende.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Magnolia

Det er så moro å lese om livet som huseier i Hellas. Hverdagslivet kan sannelig være spennende det også. Mange ganger kan det kanskje virke for spennende for dere som midt oppi det med begge beina, men så herlig når alt går som det skal. Da må det være helt topp. :)
Og grekeren som kom tilbake da. :) Bare herlig.
Snart er dere i paradis igjen.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritsa

Snakk om dette er koselig og spennende.  Morsomt å følge med Anne, og du forteller så levende.  Du har sikkert mer å fortelle så vi venter spent.

Tjorven

Jeg kaster meg over hvert avsnitt i denne herlige føljetongen din om gresk hverdagslig. Og tøffe Greker\'n hadde nok savna dere, Anne :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

brit

Morsom lesning Anne.....ekstra morsomt fordi vi kjenner stedet.
Husker første gangen vi ringte på hos dere og ble invitert ut i hagen. Vi satt og pratet koselig....men dere hadde en avtale med en advokat (tror jeg det var) og hadde ikke så mye tid. Dere beklaget dette.....etterpå fikk vi jo høre at dere hadde ikke behøvd å skynde dere........
Slik er Hellas!!!!
Men vi elsker jo dette landet!!!! :flower:  :flower:

Du skriver utrolig bra...hadde vel S i norsk stil du vel.........?
Gleder meg til mer Anne og gleder meg til å se dere og nr.5 igjen!

Heidrun

Quote from: \"kritikos\"Jeg har med interesse fulgt med i tråden da vi har vært igjennom mye av dette selv. Særlig da du kom til "kattehistorien". Det er umulig å bo i Hellas uten å bli involvert!  

Dessverre er ikke alle grekere like dyrekjære som din nabo. Alt for ofte ser du overkjørte katter på veien. Jeg tror de gjør det med vilje!

Da vi flyttet hadde vi med oss våre 4 norske katter som ikke hadde noe problem med å venne seg til varmen selv om den ene var skogkatt.

Problemet var naboen på det stedet vi bodde midlertidig mens vi bygget. Han liker ikke katter. For sent fant vi ut at han la ut gift. Plantegift som langsomt ødelegger leveren. Den første katten døde etter 3 måneder, den neste etter 10 måneder. Det hører med til historien at han er araber!

Hvor vi bor nå har vi en snill nabo som har kjøkkenhage vis a vis. Han bor ikke der, men han driver restaurant i byen og mater kattene hver dag med alle matrestene fra restauranten. Det er bare det at restauranten er stengt fra 15 oktober og til påske!  Da kommer alle kattene hit. Ved hjelp av dyrevernforeningen som drives av to flinke engelske damer har vi fått sterilisert alle hunnkattene og noen hanner. Det kommer ikke flere. Vi har 12 katter i kosten, det holder! Bare 5 av dem bor inne i huset, vi har kattedør. De bolter seg i husets beste stoler og soffaer! De gjør en god jobb med og holde tomten ren for mus som det kryr av. Rotter ble det også etter at naboen begynte med kyllinger som går løse og fores over alt.

Skulle vi kjøpt kattematen i "dyrebutikker" ville det blitt dyrt. Vi kjøper i store sekker i en foretning som selger for, frø og annet til landbruket. Da kommer 1 kg tørrfor på 0,80 Euro!  Katter bør bare få tørrfor, boksemat er 80% vann!

Kjøp e sekk og sett igjen til nabokonen så "Grekeren" har mat mens dere er borte!  Mer om vår "kattehistorie" er stoff til egen tråd!

Hei Kritikos.
Dyrt sier du.
Høres forlokkende billig ut dette. En kilo kattemat for under 8 kroner
Yamas til livet og til

Tjorven

Med fare for å skli ut av tråden: Så synd å høre at dere mista to katter på en slik grusom måte, Kritikos, men godt å høre at dere nå kan ta vare på så mange der dere bor nå. Ser fram til kattetråden din.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

:cheers: Takk alle sammen :flower:

Jeg fortsetter historien om \"Grekern\" siden det ble endel katteprat her.

Grekern bodde hos oss i 3 uker i juni 2005. Vi reiste hjem og kryssa fingrene for at alt skulle gå bra gjennom sommeren. Den lille rakkeren hadde sneket seg inn i hjerte vårt.
Vi kom tilbake til øya i september og der var han igjen som om vi ikke skulle vært borte. Han hadde levd et godt liv den sommeren. Naboene våre hadde gitt beskjed til de som leide leilighetene deres at de skulle ta seg av Grekern og stelle pent med han. Det var en del av leiekontrakten. Vi hadde gode dager sammen med vår nye venn, men avreisedagen krøp nærmere og klumpen i magen vokste. Fofi beroliget oss og sa at han kom til å flytte over til henne igjen når vi dro. Jeg må legge til at det var med godkjenning fra Fofi at vi tok oss av ham den sommeren. Vi satte igjen masse kattemat som vi også gjorde året før. Han var inne hos oss om morgenen før vi skulle dra og da koffertene var fedig pakket måtte vi lure han ut med litt mat. Vi tømte maten på en sten nede i hagen og gikk fra han der. Hjerte gråt og det var helt grusomt. Det var ikke fritt for at tårene randt da flyet tok av og la Grekern og øya under oss.

Vinteren gikk og neste sommer nærmet seg. Jeg var så spendt på hvordan det hadde gått med katten denne vinteren. I slutten av mai fikk jeg en tekstmelding fra noen norske venner som var på øya, og der sto det....Har vært borte og sett til huset. Eric og Margareth(våre engelske naboer) venter på dere sammen med Grekern. Da kom tårene igjen.
Jeg er helt håpløs med sånt. Fofi hadde vært endel på fastlandet den vinteren så jeg hadde vært kjempebekymret for katten. Vi har en nabokone til som driver med høner og geiter og hun hadde tråkka til da Fofi dro. Grekern flytta bort til hennes katter og når det regna og var ille så fikk han bo inne i skuret sammen med geitene.
Vi fikk nye 3 uker med katten i juni. Han flyttet inn med en gang vi kom. Han fikk være i leiligheten når vi var der på dagtid, men om natten og når vi ikke var hjemme så var han ute. Han og vi hadde deilige dager, men avreisa kom igjen og det gjorde samme prosedyre med maten i hagen og vondt i hjerte.
Jeg dro ned en uke i august det året. Grekern bodde hos det engelske paret som tok seg av han første gangen jeg så han, og der hadde han bodd i 5 uker. Jeg hadde ikke før flyttet inn så var han på døra. Glemt var naboer og Fofi. Det var helt tydelig at han hadde valgt oss.
Det ble bare mere og mere vanskelig å reise fra katten. Jeg hadde skikkelig vondt når jeg tenkte på han og det gjorde jeg ofte.
Vi hadde noe familie boende i leiligheten vår i slutten av august og vi begynte å få alarmerende meldinger om en stor hankatt som hadde rykket inn i området. Grekern fikk bank og han var jo veldig utsatt med sine handikap. Hvis han ble drevet fra området så var han ferdig. Han var totalt avhengig av den hjelpen han fikk der og det trygge miljøet bak muren som gikk rundt området og skjermet mot veien. Hva vil skje nå???
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...