Logg inn med Facebook eller Google!

\"Livet som eiere av Nr.5\"

Started by Anne, 29. Mar 09, 16:33:55

Previous topic - Next topic

Anne

Lite ante jeg at min beslutning skulle få sånne konsekvenser da jeg stumpa røyken den 1. oktober 2003. \"Røykesluttpremien\" min skulle være 2 uker på Skiathos i 2004, men den ble isteden et evig forhold til øya og en leilighet der.
Vi viste at vi hadde en god del jobb å gjøre da vi kom ned som ferske huseiere i august 2004, men at det var så ille som det viste seg å være ante vi ikke. Det gikk nok litt fort i svingene da vi så på leiligheten i juni-- heehee--!! Nå hadde Maria tatt med seg noen eiendeler, bl.a. noen bilder, og vi så veldig godt hvor de hadde hengt. Det var så møkkete overalt at vi viste nesten ikke hvor vi skulle starte. Vi hadde kjøpt oss et Finsk/Gresk gasskammer med tydelige merker av det. Noen av naboene lurte på hvordan det så ut der inne for de hadde aldri sett noen av dem uten en røyk i munnen. De pusta alltid gjennom en sigarett fikk vi høre. Vann og såpe var også luksus så noe særlig med rengjøring i de siste 7-8 årene hadde det ikke vært. Det var bare å brette opp ermene å komme igang. Vi fikk masse hjelp av sønn og svigerdatter til vår engelske nabo. Mark tok oss med i bilen og kjørte oss rundt slik at vi ble kjent med de forskjellige butikkene på øya. Nå måtte vi ut å handle maling, koster, vaskemidler og kluter og ellers alt som hører med til ekstrem makeover for en leilighet. Sololje og andre turistvarer var ikke på vår handleliste lenger. Vi dro til \"heimen\" en masse ting og tang...og så var det bare å starte.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tjorven

Der var du igang ja, Anne. Nei, det er ikke alt man får med seg i første omgang vil jeg tro, særlig ikke under slike forhold dere var i da dere kjøpte. Man kan bli lettere forvirret av mindre.... Men jeg går ut fra at gleden var på plass selv om det ble mye jobbing i begynnelsen :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingrid

Høres jobbigt å få vaska ut en sååå nedrøyka leilighet....puh....

Ingeborgimevind

Unner dere ikke slitet - men belønningen for slitet må ha vært god! Og på en måte er det jo litt greit at det er så ærlig møkkete at det bare er å ta d--ten - da slapp dere å utsette det, og så ble det sånn som dere ville med en gang?

Flott historie fram til nå fortsettelsen lover også godt!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Anders

Spennende og fantasibyggende lesning har det vært... fortsett sånn. Selv om jeg kanskje må innrømme at jeg føler meg både \"truffet\" og skyldig når det gjelder spor etter mange års nikotin-forbruk... jeg fortjener sikkert all den refs jeg får :-)

brit

Oj,Oj Anne! Det hørtes slitsomt ut......men det er rart med det rare......når det er ditt eget så går du noen mil ekstra.
Når en ser huset ditt i dag så er det ingen ting som minner om det du beskriver her. Kjempekoselig er det!!! :flower:  :flower:

Magnolia

Vasking til tross, heldige dere. :)
Med en slik start må det jo bare bli bedre og bedre. Jeg følger interessert med og ønsker å høre mest mulig om livet som nesten fastboende i Hellas.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Anne

Vi fikk en tøff start på \"huseierlivet\", men det var vårt. Huset var møblert og alt fra spisebestikk til seng var på plass. Det måtte bare vaskes og vaskes. Tak og vegger inne ble malt og plutselig hadde vi en hvit leilighet. En helt vanlig dag startet med et morgenbad og så var det frokost i hagen. Vaskebøtte og malekost kom frem og ble flittig brukt til det ble lunsj. Etter lunsjen var det å knekke iveg igjen. Vi holdt på til 8 tiden på kvelden, så var det dusj og til byen for å spise. Vi var så slitne at noe \"stor\" mat orket vi ikke så vi endte opp på Neon hos Jannis og Maria og spiste Pita gyros. Når Jannis så oss komme så rakte han 2 ganger 2 fingre i lufta og vi nikket. På bordet kom det 2 Mythos og 2 gyros. Etter maten gikk vi innom et supermarked for å handle mere vaskesaker. Da vi hadde vært i den butikken flere ganger begynte de å se rart på oss så vi bytta butikk. Det var en del papirer som måtte ordnes også og alt tar tid. Vi skulle tegne forsikring på \"herligheten\" , men noe forsikringskontor hadde vi ikke sett. Vi spurte Vicki og fikk greie på at det ble gjort i banken av banksjefen. Han var øyas forsikringsagent. Det tok en hel dag.

Renovasjonsordningen er annerledes enn hjemme og alle hadde forskjellige svar når vi spurte. Vi betaler avgift, men har ikke egen dunk. Det står store fellesdunker rundt på øya som alle bruker. Vi hadde jo masse \"dritt\" som måtte kastes, men var usikre på hva som skulle hvor. Dette resulterte i endel sniking rundt i nattens mulm og mørke og mye latter.
Noe sosialt ble det også tid til. Vi ble bedt på Grillparty hos Vicki sammen med et engelsk par pluss hennes mor. John og Karen fra kontoret var også der og utpå kvelden kom et gresk par innom. Det ble en hyggelig og uforglemmelig kveld.
Vi var også innom Twilight taverna noen ganger. Vi var blitt litt kjent med Nikos og Zoi tidligere så vi følte oss hjemme der. Siste kvelden gikk vi til Twilight. Vagelis og Apostolia fra A Markedet var også der. Apostolia og Zoi er søstre. Vi ble sittende og prate og ta en Metaxa sammen. Vi hadde prøvd å fortelle Nikos at vi hadde kjøpt leilighet der, men han hadde ikke fått det med seg. Vagelis fortalte det nå. Det ble en Metaxa til på huset og Nikos sa: Welcome....you are from the island now. Det var ord som varmet. De har fortsatt å være våre venner.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tjorven

Syns jeg ser dere snikende rundt med søpla i nattens mulm og mørke, Hihi. Og for en koselig velkomsthilsen dere fikk fra Nikos, var nok veldig godt å høre.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Fantastisk Anne! Det må være deilig å ha hus på Skiathos. Vagelis og Apostolia har jeg også truffet. Snille, varme, og trivelige mennesker.  :flower:

Anne

Ja det var nok litt av et syn Tjorven.
\" Vi lister oss så stilt på tå når vi skal ut med søpla\" og der bar vi avsted alt fra kopper og karr til en gammel sofa. Det var masse som måtte kastes. Nå har vi en vi ringer til så kommer han med sin lille lastebil og kjører på fyllinga for oss. Vi har lært utrolig mye på denne tiden vi har hatt leiligheten.

Det var mens jeg sto og vasket opp på denne jomfruturen vår at jeg så \"Grekern\" for første gang. Han satt utenfor kjøkkenvinduet mitt. Jeg husker jeg sa til mannen min at den stakkaren der ikke hadde lenge igjen. Det så ut som om han var blind, og hele ansiktet var fult av betennelse. Det var et engelsk par som leide naboleiligheten som tok seg av han. De hadde ikke hjerte til og bare la han gå, men så en dag dro de hjem og der satt katten og ventet og gråt. Dagen etter flyttet han til vår dør og jeg var \"solgt\". Han fikk mat og stell og ble etterhvert litt bedere i ansiktet. Vi oppdaget at han ikke var helt blind, men han så for lite til at han kunne klare seg selv. Da startet en intens jakt på noen som kunne ta seg av han. Vi var veldig heldige og hadde en gresk dame boende tvers over vår hage. Fofi hadde en hund og 8 katter som hun matet. Vi spurte pent for \"Grekern\" og hun svarte : Jeg har 16 øyne som ser bedene på meg hver dag så jeg kan godt ha 17. Han har bare ett øye denne katten. Det datt en kjempebyrde fra skuldrene våre. Vi hadde iallefall gjort et forsøk på å hjelpe stakkaren gjennom vinteren og vi var mere enn spendt året etter da vi dro nedover. Var katten fremdeles i live eller hadde vinteren blitt for tøff for han? Vi regnet med at han var borte.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tjorven

Å, så bra du traff ei med like stort hjerte som deg selv, Anne. Nå skal ikke jeg røpe mer av den historien, men det må ha vært trist å reise fra både nytt hus og husdyr denne gangen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...