Logg inn med Facebook eller Google!

Hva må man få med seg på Naxos?

Started by Ole, 28. Jan 08, 06:32:03

Previous topic - Next topic

Ole

Jeg tenker å sette av 4-5 dager på Naxos i sommer. Jeg kommer til å leie scooter et par dager og kjøre rundt øya. Hva bør jeg få med meg? Hvilke landsbyer er mer verdt å se enn andre? Severdigheter utenfor allfarvei?

Tar selvsagt imot tips om Naxos by også, selv om det er ganske kjent terreng. Tips om levende musikk tas imot med stor takk!



Atle

Øya er stor Ole så med scooter vil det ta sin tid, prøv heller en bil. Apiratos er verd et stopp, og spise lunch i Apolonas er to forslag.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Haris

Naxos har jo suverene strender som jeg har lengtet tilbake til siden jeg var der for noen år siden. Vil du har strender for deg selv dra sørover fra byen til
Kastreaki og Aliko der det også er fine snorkleforhold.

Husker spesielt to landsbyer som jeg besøkte; Koronos og Apriathos. I Apriathos var det også livemusikk en kveld i uka, men dette er jo noen år siden nå. Koronos ligger vakkert i en bratt skråning og er kjent for god vin.

Kouros statuen utenfor Apolonas nord på øya er også en spennende attraksjon.



Det er ganske bratt på Naxos så husk nok kubikk på scooteren!
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

Svein~B

Få med deg ei flaske med Kitron (lokal likør).  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

MaFi

Hvis du først skal til Apiranthos, ta turen videre ned til østkysten - til fiskerlandsbyen Moutsouna og vakre Psili Ammos /flott strand, lite turister)!  Det er en flott tur... (bare ta det med ro nedover svingene). Jeg anbefaler også bilutleie framfor scooter. Hvis du liker å gå i fjellet, anbefales en tur til Zevs /Zas-fjellet, evt. andre topper!  Utsikten på en klar dag er upåklagelig. (Se gjerne Christian Ucke og Dieter Graf, Walking the Greek Islands: Naxos and the Small Cyclades (Graf Editions, 2003). Tragea-dalen er også vakker... Nei, det er så mye å få med seg... Hmmm... Er du sikker på at du ikke skal bruke mer tid på denne flotte øya...?

(Jeg har forresten lagt ut noen få bilder i fotoalbumet mitt. Alle er fra Naxos; opprinnelig papirbilder som er scannet inn).
url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

Anders

Hehe...enig med MaFi...bruk mer tid på Naxos! :-)
Øya er så stor og så variert at man gjerne kan bruke god tid. Strendene er nevnt, på en vindstille dag er kystveien på nordsiden absolutt noe å ta med (flere fine små strender der).
Hva med en kveldskonsert oppe i borgen? Tror det er helst en \"søndags-aktivitet\", men sjekk reklameplakatene rundtom... både musikk og dans og tilogmed musikkteater.
Turen over til Moutsouna kan absolutt anbefales, ta det gjerne piano og stopp for kamerabruk! Har forresten aldri sett så klar sjø som ved den gamle utskipningskaien der.
Hvis du finner \"jungelveien\" helt syd på Plaka, så kommer du videre langs kysten mot Mikri Vigla og Kastraki, med en quad bike kan du kjøre strendene nedover...
Apeiranthos er fin som sightseeing-turist, Filoti er fin som lunsjsulten-turist, i Chalki har du destilleriet med omvisning, på Pyrgaki får du følelsen av å ha kommet til verdens ende. Turen \"over\" fjellet fra Apeiranthos til Apollonas (evt omvendt, selv om det første er best) er super. Har gjort den med lokalbuss og var veldig glad for at jeg ikke har hjerteproblemer...
Har hørt at den lille runden fra Chora via Melanes og Engares og tilbake skal være en fin innledning. Melanes har jeg bare sett nattestid, så det som sitter best i minnet var smaken på peppersteaken :-)
Og som MaFi sier... bruk tid i Tragea-dalen. Utrolig mange gode fotomotiv som dukker opp der.

Ole

Takk for mange gode tips! Gleder meg virkelig til et gjensyn med Naxos, og nå skal jeg se mye mer enn det jeg har sett av øya tidligere.

Hvor langt er det rundt øya? Går det an å kjøre rundt? Det ser ikke slik ut på kartet. Det ser ut som det er stikkveier som går sørover og at man må tilbake samme veien. Stemmer det?

Haris

Mener og huske det var ca. 7-8 mil hvis man kjører hovedveien rundt.
Tar nok fort 3-4 timer med noen kortere stopp.

Ganske mye svinger og ujevn bredde på veien, med andre ord vanlig gresk standard på landsbygda.

Veiene i sør(de hvite) er det nok best å kjøre tilbake samme vei. Når jeg var der for 6-7 år siden var det mulig å kjøre på tvers, men det trengs god jeep eller motorsykkel for terreng.

Bratt er det også rundt fjellet Zas. Var krevende nok å kjøre min lille fiat panda på de hvite veiene.
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

Pusekatten

Har vært på Nazos 4g sist våren ifjor Vi leide bil og det gikk fint å kjøre
rundt,Apirantos er vært et besøk .Lunch i Apolonas var bra super fisk!!
Når det gjeller strender er vel Agia Anna den fineste God tur!!


Pusekatten

Anders

Aner ikke hvor langt det er rundt øya :-) Det er ikke mulig å kjøre rundt langs kysten, de \"hvite\" veiene er eneste mulighet til å komme seg til sydkysten. Og man må nok samme vei tilbake. Et lite obs der... ikke alt som er asfaltert.
En forbløffende rolig taxi-tur (til Hellas å være) fra Apollonas til Chora tok en drøy time. Min egen erfaring er at det ikke nytter å se på klokken eller tro at man skal rekke over alt på ett par dager... da blir det mye kjøring og lite oppleving. I tillegg til naturen og byer og strender og folk og alt mulig annet som kan få deg til å bruke timer før du merker det, så har jo Naxos også mange minner etter antikken som kan ta mye tid. Bare sett av tre uker med det samme :-)

alf

Hei. Ser jeg er ca et 1/5 år for sent ute med svaret, men et lite råd til andre: dere må IKKE prøve å kjøre på stranden med \"quad bike\", går ut fra at han mener firehjuling. Og det er akkurat hva det er (unntagen de største). Dvs 4 hjul, og IKKE \"4\" hjulstrekk!

Jeg bor \"borti der\" og det er like morsomt hver gang det kommer en turist i full fart durende bortover stranden, helt til man hører motoren kveles og det er full stopp. Veldig fasinerende å se på alle løsningene for å komme tilbake den laange veien igjen, og hvor mange samboere/koner som får kjeften.

Turid

Sist jeg var på Naxos (2005) kom vi mer eller mindre tilfeldig over en omvisning i den gamle \"borgermesterboligen\" i Naxos by. Denne ligger nesten på toppen i gamlebyen, i nærheten av der de har utendørskonsert (som Anders nevner). Huset er flere hundre år gammelt og det er møblert og med mange bruksgjenstander. Det var veldig morsomt å høre guden fortelle historie fra tidligere tider på Naxos og rusle gjennom huset og ned i kjelleren. Denne var visstnok også blitt brukt til fangehull. Det var en hemmelig utgang i huset også i tilfelle angrep av fiender. Når vi sto inne i dette huset og så ut over havna og havet kunne jeg formelig se for meg seilskuter og pirater. Veldig interessant og facinerende! Ungene likte det også!
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...