Logg inn med Facebook eller Google!

Refusjon hvis flight via Athen

Started by mouche, 04. Apr 12, 14:31:18

Previous topic - Next topic

Tjorven

Quote from: Vegard on 20. Jan 14, 09:21:01
Hei
Dette var noe jeg ikke viste.
Vet noen om dette fremdeles gjelder? (Den linken i starten av tråden er død, så det går ikke an å lese der)
Vi skal nedover i påsken og reiser med Lufthansa via Athen og videre med Olympic til Paros. Samme rute retur.
12x3x2 dekker jo godt en middag og enda litt attåt  ;)


Den refusjonen til Paros (og til de fleste andre øyer) kan du dessverre bare glemme, Vegard  :(  Etter at Mouche la ut info om en refusjonsordning, forhørte jeg meg om dette ved Olympics kontor på flyplassen i Athen i 2012. Denne ordningen gjelder kun med innenriks til/fra Kreta, og/eller ruter som ikke er subsidiert av staten (dvs de fleste andre, etter hva jeg forstår)
Kanskje Mouche kan finne ut til hvilke eventuelt andre øyer dette gjelder? Ellers blir denne informasjonen om refusjon ganske misvisende.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

20. Jan 14, 20:19:37 #13 Last Edit: 20. Jan 14, 20:53:19 by mouche
Dette er trolig Olympics egen versjon av "sannheten", eller den person du snakket med, da dette har å gjøre med flyplassen i Athen å gjøre og ikke med "subsidierte" billetter etter hva jeg forstår. Man får også refund av KLM, SAS, Lufthansa osv osv når man flyr ut av Hellas via Athen - har gjort/fått dette selv. Olympic har av en eller annen grunn (beholder pengene selv?) vært langt vanskeligere å ha med å gjøre enn Aegean etter hva jeg har sett på andre fora. Visstnok finnes det en rekke avgifter av denne typen som man skal kunne kreve refundert fra mange flyplasser rundt omkring, men selskapene holder godt på denne type hemmeligheter og sjelden man ser prisen på en billett brukket ned til hva denne dekker og nøyaktig hvilke skatter og avgifter man betaler for. Poenget her er at man er i transitt og ikke hvilken øy man skal til/kommer fra.

Så stå på krava og dine rettigheter!

Les om dette nederst på denne siden:

http://travel.creteforyou.com/flights.html

Fra regnskapet til selskapet som eier flyplassen i Athen;

Airport Development Fund (ADF)
In accordance with law 2065/1992, as amended with law 2892/2001, the Greek State imposed a levy
on all passengers older than 5 years old, departing from Greek Airports, for the purpose of ensuring
that passengers share the responsibility for funding the commercial aviation infrastructure within the
Hellenic Republic.
A passenger fee is collected by the airlines and consequently refunded to the Hellenic Civil Aviation
Authority on a monthly basis, through bank accounts opened with the Bank of Greece for each airport,
in favour of the latter.
According to article 26.1 of law 2338/1995, the "Airport Development Agreement", the Greek State
undertook the responsibility to collect the passenger fee over the period from 1/11/1994 to
1/11/2014. The Greek State also committed that article 40 of law 2065/1992 "will not be amended or
modified in any respect which materially prejudices the financial return of the Airport Company".
Based on the provisions of article 26.2 of law 2338/1995, in conjunction with article 16 of law
2892/2001, the airport company, at all times prior to airport opening and at all times after the airport
opening, is entitled to make withdrawals from the Spata Airport Development Fund, in order to fund
borrowing costs incurred in respect to loans received for funding infrastructure development.


Av den forrige linken jeg la ut så kan det se ut som om denne avgiften ikke gjelder for noen av øyene og dermed er disse "subsidiert" og ikke flyreiser til/fra Kreta som vel heller betaler "for mye". Ikke lett å finne ut av dette på nettet hvilket styrker meg i troen på at dette er noe man ikke ønsker å snakke høyt om!

Tjorven

Hvor skal man da henvende seg når man er på flyplassen i Athen, eller på øyene? Jeg prøvde å gjøre det du foreslo, og på den måten du la det fram tidligere, men det gikk altså ikke.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Når du kommer til Athen så går du til Aegeans desk og ber dem kreditere deg AADF og utstede ny billett. De liker det ikke, men gjør det. Når du skal hjem så må du mest sannsynlig ta med alt av billetter for hjemreisen og sende brev til flyselskapet og be om refusjon siden de ikke har kontor der som kan hjelpe deg. Det har fungert greit for meg. Det forutsetter at du er i transit (maks 24 timer i Athen) begge veier.

Tjorven

Takk, Mouche. Da får jeg prøve meg hos Aegean istedet  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

La oss prøve å huske på denne tråden og legge ut info om hvordan det gikk.

Tjorven

Det får vi, Mouche. Kommer med tilbakemelding om saken når jeg er hjemme igjen i juli  :)  Vært fint om andre også tester ut dette, slik at de rette instanser får litt "pågang". Hjemreisa mi går fra Santorini, så det blir til Paros jeg får testa ut dette. Skal også til og fra Samos via Athen, så vil undersøke muligheten dit, da Athen bare er transit da også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Niaas

Hei!
Er det noen som har testet ut dette i løpet av 2015?
Jeg reiser flere ganger til Karpathos via Athen, og hadde jo da vært kjekt å få refundert  EUR 12 pr pers. :-)
Vi reiser med Olympic til Karpathos, og de er kanskje ikke så hjelpsomme med denne refunden?
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

mouche

Ikke i 2015, men 2014, og gikk bare innom helpdesken til Aegan på vei til Kreta og fikk skrevet om billtetten og kredittkortet kreditert med det aktuelle beløpet. Har gjort det flere ganger faktisk og ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette også i år slden loven og reglene er slik.

Niaas

Så bra! Da får vi teste dette på neste reise!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...