Logg inn med Facebook eller Google!

Dagliglivet i Hellas

Started by IngeS, 02. Nov 12, 16:51:17

Previous topic - Next topic

IngeS

På Samos blir sauer og geiter gjette hele året.





Gjeterne har gjerne et par tre gjeterhunder. Er flokkene store er det to eller flere gjetere med hunder.







Det er flere årsaker til at dyrene gjetes. Gjeternes jobb er å føre hjorden sin til de beste beiteområdene.





De må passe på at dyrene ikke kommer inn på noe område hvor de er uønsket, og at de ikke blander seg med andre flokker. Passe på flokken for angrep fra andre dyr. Eneste rovdyr her som kan være farlige for lam og killinger er ørn, men de er det ikke mange av. Det kan vel hende at hunder prøver seg også, men jeg har ikke hørt om noen tilfeller av angrep fra de to nevnte. Et slangebitt på rette stedet er nok ikke helt ufarlig. Slikt har gjeterne middel mot i ryggsekken sin. Medisiner for de vanligste sykdommer har de også med. Melking hører med til jobben. Det brukes mye melk av sau og geit i osteproduksjonen i Hellas.

Gjetingen kan gå over vide områder. Når liene på Samos sørside er brunsvidde store deler av sommeren blir det mange netter ute for gjeterne. Men også nærmere hjemmet overnatter de sammen med dyrene om de ikke har en innhegning for dem. Langt fra sjøen er det ikke enkelt å få seg et bad eller vasket seg daglig. Kommer du på kloss hold av en gjeter merker du raskt hvilket yrke han har. Et vennepar av meg syntes en gang synd i en eldre kar som sto ved veien og rakte ut tommelen. Aldri mer at vi plukker opp menn som haiker sa de. Etter bare noen sekund var det knapt værende i bilen, vinduer måtte opp og viften slått på høyeste hastighet.

I vintermånedene ser jeg sau og geiter oftere her på sørkysten. Her er dyrene til Kostas like utenfor der jeg bor






Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

06. Nov 12, 12:47:46 #39 Last Edit: 06. Nov 12, 13:41:03 by Greece-Traveller
Navnedag i Damarionas (Naxos) - Agios Georgios (St. George Day)


Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

karri

Takk, IngeS. For et lite glimt inn i en gjeters hverdag  :)
KARRI

kaka

Jeg vil også takke for den fine beretningen , og bildene av gjeterne og deres sauer.
Fikk assosiasjoner til juleevangeliet, jeg. Gjeterne den gangen hadde heller ikke så høy status, men
kanskje det ville vært fint om gjeteryrket tok seg opp igjen, - også her hjemme. Da kunne mange sauer vært spart, tror jeg.

KariK

IngeS

Livet på et gresk fortau

Fortau er en forhøyd innretning ved siden av og langs etter gater. I Sverige kalles det trottoar, i Danmark fortov. Uansett hva innretningen heter i de nordiske land så er den beregnet til å gå på. Rimelig beskyttet for motorisert trafikk, som durer forbi på gaten, kan menneskene bevege seg forover på fortauene. De kan stanse og beskue utstillingene i butikkvinduer, eller stanse og prate med hverandre om de har tid. Enda kan andre slippe forbi. I Hellas heter innretningen πεζοδρόμιο som uttales pesodromio, og her er fortauet brukt til alt annet enn bare det å bevege seg forover på.

Πεζοδρόμιο kan være fra 30 og opp til 150 cm bredt. I store byer kan det være litt bredere. Er πεζοδρόμιο  30 cm bredt og du har litt brede skuldre må du gå med en fot ute i gaten der det er husvegger på ene siden. Det må en del greske kvinner med en smule overdimensjonert sitteredskap også gjøre. Selv om du ikke er motorisert så er du dermed en del av den motoriserte trafikken og må forholde deg deretter. Eller som en venninne sa: "henrette seg etter det"
På πεζοδρόμιο er det plassert lyktestolper, stolper for elektriske ledninger, trafikkskilt, potteplanter, forretningers varestativ, frysebokser, trær, avfallsdunker, stoler og bord, sykler og motorsykler. Er πεζοδρόμιο lavt nok over gaten er det parkert biler halvveis eller helt inn på det.

Oppi det hele finner du forskjellige mennesketyper. Det er de som sitter på stolene ved bordene, de som står i kø i fortausbredden og studerer utstillingsvinduer eller varestativ og de som står i bredd og snakker med hverandre. De to siste typene sperrer hele fortauet. Det finns to typer mennesker til. De som beveger seg forover. Den ene typen beveger seg forover mens de samtidig ser til siden på utstillingsvinduene, varestativene eller klikker på mobiltelefonen. De ser ikke hvor de går og er potensielle kollisjonsobjekt. Bare noen andre individer er farligere. Det er de som kommer stupene ut av forretninger uten tanke på at veggene rundt døren skygger for et forbipasserende menneske. Du kan fort bli en del av den motoriserte trafikken om de treffer deg skikkelig. Enten holder du deg på bena eller så ligger du der"¦.. forhåpentligvis uten å bli overkjørt. Det siste alternativet trenger jeg vel ikke nevne. Og mellom beina på alle disse menneskene sover, sitter, spiser, går, løper hunder og katter. Mest katter.

For den som bare skal bevege seg forover fra A til B kan dette være seg en tålmodighetsprøve. Det kan bare skje på en måte; siga siga som det heter på gresk, sakte sakte på norsk og med "No stress" som det står på noen plakater enkelte steder.







Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Har ofte tenkt at det må være ekstra vanskelig å være blind i Hellas, mht å komme seg fram på fortauene der  :o
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Veitrafikken

Hadde grekerne blitt bøtelagt for alle brudd på trafikkreglene, og pengene hadde gått rett i statskassen, ville Hellas vært ett av Europas rikeste land. Forbud og forbudsskilt anser grekerne å være en anbefaling. De er i visse situasjoner direkte hensynsløs i sitt kjøresett.

Utenfor min leilighet går hovedveien vestover fra Pythagorion sentrum. Skal du krysse denne veien må du se deg godt for. Ser du en bil hundre meter borte, som er i bevegelse mot deg, ikke gå. De kommer raskt, og er du ute i veien stanser de ikke. Enten passerer de foran deg eller bak deg.
På tur mot sentrum må jeg passere en tverrgate. Flere ganger har jeg opplevd å sette foten ned av fortauskanten og en bil har svinget inn i tverrgata med minimal margin til meg. I slike tilfeller priser jeg min dårlige rygg som ikke tillater meg noen rask ganghastighet...... ellers har jeg vel ligget fremover panseret på bilen.

På samme veistrekning foretas det daglig hårreisende forbikjøringer. På vei inn mot sentrum er det ca 150 meter fra der jeg bor til der veien mot Samos by tar av.. Altså fullstendig unødvendig å foreta forbikjøring av en bil som holder rundt 50 km/t. Men det synes ikke en del grekere. I motsatte retning fornekter de seg ikke å kjøre forbi foranliggende bil i ytterkurve.
Stanser en bil for å parkere og det ikke er mulig å kjøre forbi kan du være brennsikker på at det skriker i bremsene på bakenforliggende kjøretøy. Strekningen her er også populær å bruke som takeoffbane, både blant bilførere og ryttere på motoriserte tohjulinger. Unggutter på små motorsykler uten nummerskilt og innmat i lydpotta elsker dette. For å irritere skikkelig vrir de gasshåndtaket frem og tilbake for å skape mest mulig bråk. Naboen vet å vite at de ikke har sertifikat til å kjøre motorsykler.
Hvor politiet er? Jo da, stort sett i Samos by om det ikke er noen festivitas eller annet som skjer i Pythagorion.

I turistsesongen er det forbudt å parkere i hovedgaten så lenge det ikke gjelder av og pålasting av varer. Dessuten er gaten stengt for all annen trafikk enn fotgjengere, tråsykler og drosjer mellom klokken 18:00 og 02:00. Tror dere forbudene om parkering og innkjøring blir overholdt? Skulle noe så sjeldent som en politikonstabel eller to være der og bruke sin politifløyte, kommer de fleste eierne av bilene løpende og kjører av gårde. Når myndighetspersonene er vekk kommer de tilbake og parkerer igjen. Ser politiet en bil som blir stående for lenge skriver de ut en bot, men de venter i det lengste med å gjøre det.
For noen år siden ble det sendt politistudenter hit i starten av turistsesongen. De var ærekjære og ventet ikke noe lenge før boten ble skrevet ut og plassert under vindusviskeren. Om disse pengene kom inn i statskassen er jo ikke lett å si. Regelen mer enn unntaket har vært at du har gitt papirlappen til en politi du kjenner eller fått en venn til å gi den til en politi han kjenner. Kanskje med noen Euro i tillegg. Siden har du ikke hørt noe mer til den boten.

Tro det eller ei, det er mer trafikk på øyas veier om vinteren enn i turistsesongen. Grekerne har tydeligvis annet å holde på med om sommeren enn å kjøre bil. En annen faktor er st grekeren setter vekk bilen i turistsesongen og bruker heller sin motoriserte tohjuling. Det er stort sett varetransporter og en bonde som skal fra A til B du møter. Ellers er det turister i leiebiler. Tetteste trafikken er nok under vinhøstingen og olivenhøstingen. Da skal årets avling kjøres til pressen, og det ferdige produkt og avfall kjøres hjem.



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Sommaren 2007 hade vi en byggplats alldeles utanför balkongen :) Det var intressant och förlja med vad som hände där! Saker som jag tänkte på var brist på säkerhet :-\ Inga hjälmar och dom tog sig fram på små plankor utan någon som helst "livlina"!
Armeringsjärn var det gott om, så det kändes jordbävninssäkert :)
När cementbilen kom, bev det väldigt trångt, men det ordnade sig också :)


Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....