Logg inn med Facebook eller Google!

Schinoussa

Started by Svein~B, 30. Nov 14, 19:07:00

Previous topic - Next topic

Svein~B

Schinoussa er ei lita øy som ligger øst i Kykladene. Den hører til De små Kykladene sammen med Iraklia og Koufonissi. Det er ei øy for fred og ro. Det er lite trafikk, fine strender og ikke stort mer. Det er ei øy med relativt få forbindelser med fastlandet, så hvis du skal fly hjem fra Athen, bør du reise fra Schinoussa i god tid, til ei øy med flere forbindelser eller til fastlandet..


Flyplass

Nærmeste flyplass er på Naxos. Det er kun innenriksfly som lander der. Nærmeste flyplass med fly til Norge er på Santorini, men det er bedre forbindelser til Athen enn til Santorini. Hvis du skal fly hjem fra Santorini, bør du dra dit i god tid eller legge inn ei øy med bedre forbindelser, for eksempel Naxos imellom.


Ferjeforbindelser

Schinoussa har forbindelse hver dag med Amorgos, Koufonissi, Iraklia og Naxos. Det forbindelse 3 ganger pr. uke med Donoussa, Paros og Pireus. Det er forbindelse med Syros 1-2 ganger pr. uke.


Havn

Havnebyen heter Mersini og ligger i en sørvendt vik vest på øya. Her er det to tavernaer og ikke stort mer. Det er en liten strand innerst i bukta. Det er et skur på kaien og en telefonautomat. Romutleierne pleier å stå til høyre på selve kaien. Det er ikke noe bilettsalg på kaien. Det er ikke noe busstilbud eller noe og det er veldig bratt de to kilometrene opp til Chora, så om du blir tilbudt rom, bør du bli med og se eller i hvert fall spørre om skyss til Chora hvis det er dit du vil.


Feriesteder

Det er bare én by på Schinoussa. Den kalles Chora og ligger høyt opp like øst for Mersini. Det er et stykke å gå herfra til strendene. Du må velge om du vil bo i byen og ha et stykke til strendene eller omvendt. Nærmeste strand er cirka 500 meter unna, bratt ned til Tsigouri. Det er trapper det siste stykket. Til Livadi og flere andre strender går det vei.


Bosted

Pension Galini ligger i utkanten av byen østover. Det er cirka 200 meter å gå til sentrum. Nærmeste strand er Livadi, 900 meter unna. Det er felles takterrasse. Det er vanlige rom oppe, leiligheter nede. Telefon (0030) 22850 71983.


Strender

Schinoussa har mange fine strender fordelt rundt langs sør- og østkysten:

Tsigouri er en flott, lang strand bestående av fin, lys sand. Den ligger 500 meter fra sentrum. Veien er veldig bratt og det er trapper det siste stykket. Det er solsenger og parasoller til leie. Det fins trær langs deler av stranda. Det er en snackbar direkte på stranda og det er taverna noen trapper opp ved enden av stranda. På denne siden er det også rom til leie hos Grispos Beach Villas.

Livadi ligger sør for Chora. Du kommer dit ved å gå en grusvei som starter i utkanten av byen østover. Det er omtrent en kilometer å gå fra sentrum. Stranden er ganske stor og består av fin, lys sand iblandet noe grus og stein. Fin sandbunn ute i vannet. Det er ingen fasiliteter. Det fins trær som kaster skygge. Det er en taverna rett bak stranda, omtrent midt på. Nærmeste butikk er i Chora. Det fins et hotell, Livadi Beach Hotel Studios, som leier ut både vanlige rom og studios.

Kabos ligger sørøst på øya omtrent tre kilometer kilometer fra Chora. Du kommer dit ved å holde rett fram ut av byen østover. Du svinger til høyre rett før Lioliou. Det er ei lita strand bestående av lys sand iblandet noe grus mellom noen klipper. Det er ei brygge. Ellers er det ingen fasiliteter og ingen serveringstilbud av noe slag.

Lioliou er en stor, nydelig, meget velholdt sandstrand omtrent tre kilometer øst for Chora, på østkysten av øya. Det er samme vei dit som til Kabos. Det er noen trær som kaster skygge. Ellers er det ingen fasiliteter. Det fins en taverna like ovenfor stranda. Ingen butikker i nærheten. Det er et hotell like ovenfor stranda, Liolou Beach Hotel.

Psili Ammos ligger ganske langt nord på østkysten. Du kommer dit ved å kjøre nordover fra byen, gjennom Messaria  og ned grusveien øst for bebyggelsen. Strender med dette navnet er som som regel sandstrender, men denne består vel så mye av stein. Derimot er det sand oppover bakken til venstre for stranda og det er vel den som har gitt stranda navn. Det er et stort tre og noen mindre trær som kaster skygge. Det er ingen fasiliteter og ingen serveringstilbud eller butikker i nærheten.


Kommunikasjoner

Det fins ingen kollektivtransport på Schinoussa. Det er gangavstand til det meste, men også mange bratte bakker. I forbindelse med ankomst og avreise bør du be om skyss fra romutleier.


Mopedutleie

Det er mopedutleie i utkanten av byen østover. Faros er navnet. Tlf. (0030) 22850 71630.


Severdigheter

Det er ingen spesielle severdigheter på Schinoussa, men noe som er litt spesielt er vindmøllene. Det sies at de står i rette linjer og vinkler i forhold til hverandre.


Utflukter

Det går an å ta rutebåten Express Skopelitis på dagstur til Iraklia, avgang om formiddagen og retur om ettermiddagen. Overfarten tar bare femten minutter.

Det fins en liten dagsturbåt, Aeolia, som gjør turer rundt øya og til flere av naboøyene, blant annet Keros og Kato Koufonissi. Billetter kjøpes i et eget reisebyrå, Keros, som ligger vest i byen.


Kombinasjoner

De øyene som er enklest å kombinere med Schinoussa er Amorgos, Koufonissi, Iraklia og Naxos.


Kart

Jeg vil anbefale kartet 3D Map Schinoussa fra Aloni Grammi. Jeg kjøpte mitt hos reisebyrået Paralos Travel som ligger på hovedgata.


Ferjebilletter

Paralos Travel ligger på hovedgata. De selger billetter til Blue Star, Hellenic Seaways og NEL Lines.

Grispos Central Travel Agency er agent for Skopelitis Lines. De holder til øst i byen og litt ned i bakken mot Tsigouri-stranda.

Det er ikke noe billettsalg på havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...