Logg inn med Facebook eller Google!

En uke på Naxos- bare stress?

Started by Corine, 21. Feb 12, 11:12:27

Previous topic - Next topic

Corine

Trenger litt hjelp fra dere erfarne Naxos- reisende!
Det har plutselig dukket opp en mulighet til en ukes ferie på Naxos i midten av mai. Skulle så gjerne hatt to uker, men det blir nok nærmest håpløst pga jobb. Vi er en familie med to små barn.

Er litt bekymra for lang reisevei, altså venting på båt, transit på Santorini osv. (vi er forøvrig vant til båtreiser, så er ikke redd for det). Tenker å reise med Apollo, da vi har funnet et godt tilbud der. Men- uansett hvordan man vrir og vender på det, går jo nesten to dager med til reisen?

Er det verdt det? Meninger mottas med stor takk.

P.S: andre alternativer er Kreta eller Kypros, men for å være ærlig så frister det ikke så veldig.

JohnS

Prioriteringene er jo så forskjellige, men jeg ville så absolutt satset på et sted med direktefly, særlig med bare ei uke til disposisjon.  Da betyr det mye å være installert på hotellet og klar til intens feriering kanskje bare 5 timer etter at flyet forlater bakken i Norge.  Selv synes jeg ikke noe om å kaste bort tid på ferjekaier og båter selv om jeg har to uker å gå på.  Og man har jo utrolig mye flott å velge i med direktefly også.  Men jeg ser jo at mange regner dette som en trivelig del av ferien, og ikke bare en irriterende transportetappe.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Vattikabay

Reisedagen til og fra destinasjonen går jo stort sett med til bare det, uansett. Det lille oppholdet på Santorini er greit nok, og kan gjøres så avslappet man selv gjør det til. Båtturen til Naxos er jo også en liten opplevelse i seg selv, bedre enn å sitte lenge på flybusser etc. Naxos i seg er verdt turen og tiden det tar å komme dit spør du meg.Herlige Naxos!
Grekofili

Greece-Traveller

Dersom Apollo bruker Blue Star har dere et par timer å vente på Santorini, og vil være på Naxos ca. kl. 1800. Med egen chartret båt mellom øyene vil det være noe tidligere.

Dersom de har chartret båt for returen skulle det også være greit. Bruker de offentlig transport (Blue Star) må dere benytte siste natt på Santorini.

Reisetiden mellom Santorini og Naxos er ca. 2 timer.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Corine

JohnS: Ja, hadde vi bodd i Oslo, ville det vært mye spennende å velge i. Men vi reiser fra Trondheim, så da er utvalget mer begrenset. Vi har vurdert å først reise til Oslo, og så på et direktefly derfra....men da kan vi kanskje like godt ta mellomlandingen på Santorini.

Vatikabay: Høres ut som du synes det er verdt turen!

Greece-Traveller: Er reisetiden bare 2 timer? Har hørt/ lest at det kan ta 4 timer. Ser at flyet fra Trondheim lander på Santorini ca kl 11. Høres lenge ut å ikke være på Naxos før 18, men det tar vel litt tid å få med bagasje osv....
Kanskje jeg burde spørre Apollo om dette :-)

Takk igjen!

Atle

Det at dere lander klokka elleve gjør at dere har veldig god tid på Santorini, Apollo venter på flya fra Oslo, Bergen, Stavanger og noen fra Sverige. Så finner du en båt i di tider ta den :)
Vil og anyway anbefale Naxos for ei uke selv om det er langt :)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ole

Jeg ser for meg at det kan bli langdrygt og slitsomt med to små barn. Går det ikke an å reise direkte til andre steder enn Kreta og Kypros da?

Anders

BS går halv fire, du er i land halv/tioverhalv seks. Charter-båten har ikke noe fast tidspunkt... den går når "alle" flyene har kommet... det kan variere med flere timer. Noen ganger går den først til Naxos, så Paros... andre ganger omvendt. Men med såpass god tid på Santorini er det kanskje en ide å "svippe oppom" byen for en time eller to? Er jo et relativt behagelig avbrekk i en reisedag?

polyanna

21. Feb 12, 20:10:56 #8 Last Edit: 21. Feb 12, 20:13:04 by polyanna
Naxos er praktfull på alle måter. En drømmeøy.
[font=arial]Med to små barn og kun en ukes ferie ville jeg likevel valgt en annen øy. Til og fra Naxos med charterselskap går det med to - og i verste fall bortimot tre - dager til reising. Havnen på Santorini er dessuten ikke det mest sjarmerende stedet, der kan det bli noen timers venting. På returen må en stå opp så tidlig at det kan kalles natt  :) Det er slitsomt for både små og store. Selv uten barn ville jeg prioritert annerledes med en 'liten' uke til disposisjon.  Alternativet ville sannsynligvis vært en 'flyplassøy' - f. eks. Skiathos, Samos, Rhodos, Karpathos, Kos. Klimamessig er det kanskje best å bevege seg sørover i mai. [/font][/size]

Mariell

Hei! hvorfor ikke bare dra til Kreta?? er jo den sydligste øya og har et stort mangfold av plasser å være som passer godt for familier. Deilig sted!!

Mr.Mythos

Hei.
For det første er en på ferie og har Naxos i syne...da er det verd å vente på selv om en kan komme litt sent på kvelden. Kjør på og dere vil ikke angre et sekund. Nyt det og bruk tiden frem til reise på å studere ev hva en kan få mest mulig nytte av.
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Corine

Takk igjen for svar alle sammen!  :)
Vi kunne selvsagt dratt til Kreta..men vi vil prøve noe nytt i år.

Jeg tror vi bare kjører på og gjennomfører det! Og så får vi prøve å utnytte reisetiden mest mulig! Det går nok fint tror jeg :-) 

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....