Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

therese

Quote from: polyanna on 04. Apr 15, 23:54:53
Det ser ikke bra ut akkurat nå. Virker som grexit'en er faretruende nær, men man vet jo ikke. Mange rykter svirrer rundt. Dette må være en enorm påkjenning for den jevne greker. Som tross alt har valgt den sittende regjering. Som nå lever i usikkerhet og kanskje frykter enda mer for fremtiden. Valgløftene var nok svært urealistiske. Tsipras og medarbeidere har antakelig spilt for høyt. Og kanskje ikke forstått spillereglene..? Eller undervurdert politiske medspillere og motspiller? Leste et sted at de kunne trenge et 'hurtigkurs' i diplomati. 'Trusler' på den ene og andre måten ser ikke ut til å ha den virkningen de kanskje tilsiktet. Jeg hadde sånn tro på at n å - omsider - kom det noen som ville o g evnet å gripe fatt i det misligholdte/mangelfulle strukturelle systemet med korrupsjon og kameraderi. I en større sammenheng holder det simpelthen ikke bare å være 'street smart'.

Pikkety har mye bra for seg. Men det er dette med visjoner og idealer (som e r bra :), som 'verden' ikke nødvendigvis har samme syn på. Ting tar tid. Og nå har ikke Hellas mye tid å gå på.


klokt polyanna!

Kristian

http://tv.nrk.no/program/KOID20008415/europas-syke-oekonomi

Kunne sagt mye om dette, men vil anbefale ovenstående dokumentar:

Konklusjoner i denne dokumentaren:

Franske og Tyske banker pøste milliardbeløp inn i Hellas, private og statlige investering, f.eks. OL 2004 uten å vurdere sikkerheten: SÅ kommer de samme bankene som har gjort dårlig håndverk og hvis ansatte har millionlønninger, i Euro, og krever at andre skal ta ansvaret.

At mye av de tapene som overføres på Hellas, Portugal og Spania, eller rettere sagt folk flest, sannsynligvis kan tilskrives korrupsjon og en villet politikk om å ytterlig berike de rike, både i de kriserammede land, og ellers er tydelig.
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Så låntager, den greske stat, skal unnskyldes med at de ikke visste hva de drev med?

kaka

Jeg forstår meg ikke nok på dette til å mene noe særlig annet enn at det er vondt å se hvordan dette rammer hardt og bredt,
- for de fleste er jo, nettopp, "folk flest".
KariK

therese

Quote from: mouche on 05. Apr 15, 13:25:18
Så låntager, den greske stat, skal unnskyldes med at de ikke visste hva de drev med?


Her og nå må man se fremover og ikke bakover - lete etter løsninger og ikke unnskyldninger.

Det er et betimelig spørsmål hva EU vil med EU. Og hvis de frie markedskreftene er det eneste verdi-grunnlaget, tross alt, så tror jeg ikke Hellas har annet valg enn å pakke snippesken og devaluere. Hvorfor ble Hellas inkludert i euro-unionen, eller for den slagt skyld også andre svake økonomier? Det er et godt spørsmål - for, for å få det til måtte det til en viss jenking av allerede satte kriterier. Kom ikke her og si at det var et ensidig press fra grekernes side, her har det vært flere interessenter inne i bildet.

mouche

Joda, det er synd på alle de det er synd på uansett nasjonalitet, hudfarge eller geografi, men når regningen kommer på bordet så må den betales på et eller annet vis og av noen enten man liker det, eller ei. Hvor mye mener dere det er rimelig at land som Portugal, Irland, Finland og Lithauen hver seg skal bidra med, og hvorfor?
Ja, franske og tyske banker har lånt penger til Hellas, et land som hele tiden skal unnskyldes med at det er kreditorene som er skyld i at de lånte penger de ikke burde ha lånt, blitt medlem av EU på bristende forutsetninger (direkte forfalskninger av den reelle økonomiske situasjone i Hellas ved inntreden i EU), men noe bør vel også Hellas bidra med?
Og hvor mye av den totale gjelden Hellas har i dag skyldes franske og tyske banker? 100 %, 50%, 10% eller hva?

therese

vel...
jeg for min del snakket om inkludering i euro-unionen og ikke EU. To vidt forskjellige ting, i hvert fall når den økonomiske krisen er et faktum. Euro-unionen gir Hellas (eller Portugal eller andre) nada spillerom.

bengalow

Nu, nej! Men man hade utrymme för att redovisa sina verkliga utgifter när man gick med i Euro-samarbetet, men spelade högt med förfalskade siffror. "-Bara man kommer in i samarbetet, så får vi låna till utgifterna..." Nu står man där med sin tvättade hals, avslöjade som svindlare, och tycker, att andra borde ha insett, att dom spelade falskt. Att skylla på andra är inte rent spel, och det har varit grekers strategi i många år. Förra gången som man höll på att gå i konkurs var 1894-96. Då hade man också OL/OS. Finns det ett samband?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Quote from: therese on 05. Apr 15, 17:53:44
vel...
jeg for min del snakket om inkludering i euro-unionen og ikke EU. To vidt forskjellige ting, i hvert fall når den økonomiske krisen er et faktum. Euro-unionen gir Hellas (eller Portugal eller andre) nada spillerom.


Hm.. det blir omtrent som å ta det største og beste kakestykket... Og (selv om jeg ser hvor vanskelig mange har det nå), Hellas gikk frivillig inn i samarbeidet, ingen 'påla' landet dette. På falske premisser, samme hvordan en snur og vender på det. Skattesnusk har dessverre lange tradisjoner, lenge før Hellas ble medlem av EU, og det gjelder pr. i dag slett ikke bare eliten eller de velstående. På et eller annet tidspunkt tror jeg at grekere vil 'forstå' at skatt er nødvendig for at man skal få tilbake det man krever eller ønsker av fellesskapet. Men enn så lenge er det nok ikke sånn. - For øvrig var EU basert på en tanke om fredsbevaring, i etterkrigstiden. http://no.wikipedia.org/wiki/Den_europeiske_union

therese

Her og nå er det eneste øyeblikket man kan handle i. Men ja, jeg er enig i at historien er viktig ballast til for å ha en sjans til å velge en nogenlunde bra vei videre.

Uansett veien videre, kommer det til å bli hardt for grekerne. Det er da vel ingen som tror at grekerne kan danse videre, i fryd og gammen og la Portugal og Tyskland og alle de andre betale festen. Men når gjelden er høyere en betalingsevnen, og man er del av et valuta-samband, ja så er man avhengig av de andre for å få det til å gå videre. Og det er da man kunne ønske at andre potensielle elementer ved EU ble verdsatt, altså andre enn frie markedskrefter - feks. fredsfremmende prosesser.

Og ja, Polyanna, enig med deg at grekerne trenger å forstå at skatt er nødvendig, i hvertfall om de skal være en del av EU.

therese

så sant, så sant
-klin umulig å vite hva som egentlig foregår:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_1_08/04/2015_548905

Vi kan håpe at de greske forhandlerne vet hva de gjør
(men kan frykte at de ikke gjør, og at de har spilt for høyt)

therese

...og apropos Hellas' Putin-frieri:

http://morgenbladet.no/samfunn/2015/kremls_propagandaoffensiv#.VSaY61ah8Wd

- og også apropos min forrige kommentar: Vi har ikke peil på hva som egentlig foregår

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...