Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

mouche

Quote from: Pjokken on 21. Jul 13, 00:48:14
Bare en liten klargjøring.... Momsen her ute på øyene er 16% og settes ned til 13%
Problemet som oppstår først er at det som skal handles inn til restauranter fortsatt
har den gamle momsen etter 1. august.....


Første gang jeg hører at øyene har en annen VAT enn fastlandet, og mente bestemt at på Kreta var det forhøyet til 23%? Når du sier innkjøp til gammel VAT, hvilken VAT er det? Problemet for alle innen "catering" har vel siste året vært at de ikke har kunnet øke prisene for å kompensere for den høyere VAT, men tviler på at de senker prisene nå med en lavere VAT? Og dessuten så betaler vel ikke så mange av disse skatter i det hele tatt så hvorfor denne VAT'en er så viktig har jeg litt problemer med å forstå!




polyanna

Quote from: Anders on 27. Jul 13, 08:53:42
Får de noen gang skikk på skatteinnkrevingen?
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_26/07/2013_511462


Det ser tvilsomt ut. Kanskje må det ta flere generasjoner.

Var et par uker i Dodokanesene. Håndskrevne og anonyme kvitteringer var fortsatt normen, både på hotell, tavernaer og barer. Hotellet forklarte at banken nekter dem kortterminal. Noen unnskyldte seg (uoppfordret) med at kassaapparatet var tomt for papir eller i stykker. Yanni på minimarkedet var unntaket, der er det alltid kassalapp pluss mulighet for bruk av kort. På et par steder kom kassalapp på bordet f ø r bestillingen. På en taverna leverte ikke servitøren tilbake vekslepenger.  Gjorde ikke noe med det, det ble 3 euro i tips for en kaffe og salat.

For meg som turist er dette bagateller, ikke noe å rope om. Men uten skatteinnbetaling går det ingen kroner inn til sykehus, skoler, til funksjonshemmede osv. Jeg kjenner ikke veldig mange grekere, men det virker som en del mener at 'alt' fra det offentlige skal være 'gratis'.

bengalow

27. Jul 13, 12:10:54 #869 Last Edit: 27. Jul 13, 12:22:01 by bengalow
Quote from: polyanna on 27. Jul 13, 10:46:08
Quote from: Anders on 27. Jul 13, 08:53:42
Får de noen gang skikk på skatteinnkrevingen?
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_26/07/2013_511462



For meg som turist er dette bagateller, ikke noe å rope om. Men uten skatteinnbetaling går det ingen kroner inn til sykehus, skoler, til funksjonshemmede osv. Jeg kjenner ikke veldig mange grekere, men det virker som en del mener at 'alt' fra det offentlige skal være 'gratis'.


Nej, det är så dom inte gör. Allt det offentliga skall betalas "under bordet", och då anser dom, att dom redan har betalt för detta en gång. Skatt för grekerna är en slags böter/bot - något som dom inte vill betala, därför att dom får inget tillbaka för sin insats. Dom sparar sina pengar för att betala "skatt" på normalt vis - d.v.s. svart...Det finns en omoral utan like i Grekland, då det gäller skatt och svarta pengar. "Deras" pengar skall staten ge fan i!
Pensionsfonderna är tömda. Det skrev en advokat om. Han hade betalat in under många år, och när han skulle gå i pension, så fick han besked om, att han kunde få ut 6000 € som engångsbelopp. Kassan var tom! Inte f-n kunde han pensionera sig...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

daidalos

Du har all rett til å bli frustrert, og jeg er virkelig lei meg for det som har skjedd med deg. Det har alltid vært dårlig forretningsmann og det vil alltid være i alle land.
Flertallet av folk som arbeider på offentlig og privat sektor kan ikke unngå skatt.
Ens som kan finnes dem som er frilansere og de som driver en virksomhet.
Det er regjeringen problem hvis de ikke kan samle dem eller ikke ønsker å samle dem for sine egne grunner.
De endrer skattesystemet hvert år, og noen ganger mer enn et år.
Mange blir tvunget til fortsatt skatter for å overleve og fortsette å kjøre sine virksomheter.

All denne krisen ble skapt av andre grunner.
Grekerne trenger ikke vente alt fra det offentlige til å være gratis, men de forventer de skattene de betaler for å gå for de offentlige tjenestene. Dette er ikke tilfelle.
De stenger alt, skoler, sykehus.

Her er noen fakta du ikke vil lese i Kathimerini eller andre kontrollerte media.
første
andre
tredje
fjerde
femte
sjette

bengalow

Jag är helt enig med dig! Det är överklassen i Grekland, som skaffat sig fördelar. Hade man betalt skatt efter förmåga, så hade det sett helt annorlunda ut! Rättare, HADE man betalt skatt...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

daidalos

Tusen takk bengalow. :)

Jeg ønsker å legge to mer fakta.
første
andre

Offentlig forvaltning (politisk system) er skadet i Hellas, ikke arbeidsforholdet kraft.

polyanna

Fra september/oktober stopper Olympic Air enkelte ruter fra Athen. Rhodos, Heraklion og Thessaloniki vil bli berørt.

http://www.keeptalkinggreece.com/2013/07/23/olympic-air-stops-flights-between-athens-and-thessaloniki-iraklio-and-rhodes/

mouche

Å "bare" vise til at et antall svært rike mennesker ikke betaler skatt som problemet blir litt for enkelt. Et land, og dets skattesystem, er avhengig av at alle som skal betale skatt faktisk betaler skatt. Den enkelte grekers holdning til skatter er mildt sagt noe "frynsete", og de gir uttrykk for at det er statens tyveri/konfiskering av deres penger på en urettmessig måte. Hvorfor skal Hellas være et annerledesland innen Europa/EU hvor det å ikke betale skatt, ikke gi kvitteringer osv skal være normen og noe vi alle nærmest skal akseptere som en del av en kultur? For meg er det ikke kultur, men en ukultur og de undergraver sitt eget system/fellesskap på denne måten. Faktum er i all enkelhet at Hellas, og dermed grekerne, har levd langt over evne siden inntreden i EU/Euro, og nå kommer regningen på bordet og alle ser på alle andre som den/de som skal betale regningen. Kontroller utført av skattemyndighetene viser at blant små entreprenører viser det seg at uregelmessighetene er alt fra 60 til 100% av alle kontrollerte! Og jo lengre avstand/reisetid til hvor disse kontrollørene befinner seg, jo større andel gir helt kynisk blanke f....n i reglene. Trist, men allikevel sant, dessverre. Så Hellas har en lang og hard vei å gå, men det er ikke noe alternativ til å gå den veien med mindre man mener at Hellas skal bli sosialtrygdet og Tyskland skal betale regningen til evig tid.


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...