Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos september 13

Started by Mikke, 09. Aug 13, 00:16:08

Previous topic - Next topic

Kristian

Nå tenkte jeg på fly fra Rodos til Karpatos som altenativ til senere båt?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Mikke

...jovisst är det ett alternativ,för färjan går ju ca 3 ggr i veckan medans planet går två ggr dag och iallafall förr, tre ggr på lördag....
Nu var ju biljetten Landvetter-Rhodos så billig, att jag kan kosta på mej flyg till Karpathos dagtid, istället för att åka färja 02.30......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

21. Aug 13, 19:38:33 #14 Last Edit: 21. Aug 13, 19:41:23 by Tommy
tjena Mikke
En dag eller två på Rhodos är ju aldrig fel innan överfarten till Karpathos annars, eller hur  :)
Du (och ni) får ha det så göttigt när det bär av. Glöm nu ikke att fota mycket så vi får nåt att kika på i höstmörkret, för egen del blir det ingen tur denna hösten, tyvärr  :'( Men till nästa år kommer jag gärna igen  :) Till dess får man trösta sig med ett och annat  8)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Kristian

Flasken hadde i alle fall anstendig størrelse i forhold til glasset
Kristian/Planer er til for å utsettes

Riitta

Det var ju synd  att det inte blev någon resa nu Tommy :-\ Kommer och tänka på dig när vi traskar på stigen i Avlona :)

Riitta

Tommy

Ser framemot lite bilder från den turen Riitta  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Jo, det hadde vurt kul  å trävvlit om du kommit te Karp nu i höst, Tommy.....
Men kanske bättre me möjligens lite längre vistelse i vår... ;D ;D ;D
Snart åker Hedvig upp ur vanne,å inte en meter hare blitt me hojen....ack,ack ack.... :( :( :( :(
Å andra sidan hare blitt ca 200 sjömil på Vänern som tröst...
Det får väl bli nån mc-tur på Karp...
Ny gräsklippare levererades igår dessutom, så en del glädjeämnen finns det, minsann !! ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

 .....ringde till Karpathos idag och snackade bl.a med Chroni Panaretos (Pelagos) .Han berättade att yngsta dottern Irini hade nedkommit med en dotter, så han var stolt farfar numera.... ;D ;D ;D ;D
Pelagos rullar på helt ok och han skulle straxt dit och förbereda kvällen.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Mikke, han kan inte bli farfar ;) ;D

Riitta

Mikke

Haha....bra påpekande,Riitta...........
.Tylkfelsnisse slog till igen, såklart att han har blett MORFAR..... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...ja, så går dagarna och snart är det dax att resa !!
Förberedelserna fortskrider, och idag lyckades jag dra upp Finnjollen Faxe, som troget legat still hela sommarn, bara för att markera plats, i vår alltmer bebåtade kanal. Jag och flera andra båtägare, ligger nämligen på sniksidan, d.v.s den sidan där det inte finns några bryggor och där vi inte betalar. Mittemot ligger de fina,gamla båtskjulen och en massa bryggor, som säkert funnits där sen 30-talet....
Hursomhelst, så tömde jag jollen på vatten, och bara ena benet hamnade i vattnet vid ombordstigningen, sen backade jag min gamla (1990) Golf så nära kanalkanten jag tordes, samt lade jollens förtöjningstamp några varv runt bilens dragkula.
Sen gick det fort och lätt, och så låg hon på gräsmattan. Sen att få upp henne på sin kärra gick också lätt, för en ung dam som kom joggandes hjälpte mej. Nu står jollen i trägårn för lite rengörning, sen ska hon ställas utanför häcken och täckas för vintern.
Snipan Hedvig kommer jag att ta upp till måndag, och hennes kärra drog jag fram idag och for iväg med till macken och fyllde på luft i däcken,så är det klart till måndag. Hoppas att kunna ta nån sväng med henne under helgen.....
Sen när det mörknade ute och jag kom in så ringde jag Andreas Diakidis, som naturligtvis satt på Pelagos, alltså blev det inte så mycket snakkat, men iallafall så fick jag reda på att han varit några dar på Rhodos med dotter Sofia...
Jag hörde Chroni och Florios i bakgrunden och det pratades och småstojades som vanligt. Trevlig tanke att inom en vecka, så sitter jag där själv.............. ;D ;D ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....idag hann jag med sista båtturen med Hedvig...Kom iväg rätt sent, vid sextiden, och inte såg jag många båtar....Försökte slussa ut i Klarälven, men i pråmkanalen låg alla båtbussar,eller bussbåtar, stilla och det lilla kontoret var stängt....Så jag förtöjde Hedvig och gick till HagaHallen, som inte ligger mer än nåt hundratal meter från kanalen. Det är lite kul att ta båten in till stan för att handla istället för bilen eller cykeln....Faktum är att nån gång har jag även tagit båten till puben....och gått in med flytvästen på.... ;D ;D ;D ;D Hahaha.....det var kul. Stadshotellet ligger vid Klarälven och i älvkanten, som är stensatt, finns det vattenhämtningstrappor ner till älven. Fastän kan man inte slussa, så är det nästan en timmes gång upp i älven för att komma till puben.....
Imorrn åker hon upp, d.v.s Hedvig. Jag ska försöka dra upp henne med bilen. Det finns en gammal vev-manick,men den måste man veva tusen varv för en meter....den är stark, men låååååångsaaaaam....
I vikke fall så fick jag vända vid slussen efter shoppandet, men så ringde min gamla f.d chef, som anställde mej på universitetet 1982. Hon är vid det här laget närmare 90, men full sprutt är det på gumman, så jag hämtade upp henne där hon bor vid vattnet.Så fick hon en liten kvällstur och hon hade med sej choklad och norsk,rökt lax med bröd...Det var mkt gott !!
Tandläkarn på Karpathos hade mailat, och det var ju trevligt. Då ökar chansen att få en ny krona.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...