Logg inn med Facebook eller Google!

Lite ditt och datt om Karpathos och Hellas.

Started by ROLLE, 03. Nov 08, 09:35:21

Previous topic - Next topic

ROLLE

Var på en sju ugers ferie på Karpatos denna höst igen. Det är varje gång lika intressant, men lika väl är jag glad att jag ej är bosatt eller på inget sätt är beroende av detta \"omöjliga\"samhälle !!! Som jag säkert nämnt tidigare kan nuvarande Ryssland och Grekland jämföras i mångt och mycket. Vid första kritiska anblick på saker och ting undrar man över hur det ens är möjligt att någonting \"fungerar\" överhuvudtaget, men det gör det likaväl fast knaggligt många gånger. Tror inte det är sant att detta land varit medlim i EU sen -80 talet, då det knappas uppfyller några av de kriterier vi i övriga EU är utsatta för. Sen den ständigt närvarande korumption, som florerar helt medveten både av politiker och gemene man utan att det stör överhuvudtaget det dagliga livet, utan tvärtom hjälper dej att gå vidare i de otaliga byrokratiska och politiska labyrinter som är kvar sen den Turkiska tiden. Just vid avsaknande av allt vad information via tidningsmedier radio och tv som ej är politiskt obundna exicterar ingen debatt om dessa olägenheter offentligt. Kanske några verkligen stora bovars rofferi kan få medierna att ta upp saken ifall det är  politiskt nyttigt, för att själv stärka sin position i följande val ? För tillfället pågår en verkligt stor skandal som fått tre ministrar och flera högsta domstolsmedlemmar att avgå !!!
I vilket fall som helst så stortrivs jag idetta underbara soliga varma klimat och kan helt oberörd gå och lägga mig skönt varje kväll i mitt Grekiska paradis,o bry fan i vad som försiggår rundt omkring mig.
PS. Grekerna lider ej av stress och utbrunnenhet, varför ? Kanske just därför för att det är som det skall ?Lika är det med Ryssar. De kan konsten att ta dagen som den kommer.

polyanna

Quote from: \"ROLLE\"Var på en sju ugers ferie på Karpatos denna höst igen. Det är varje gång lika intressant, men lika väl är jag glad att jag ej är bosatt eller på inget sätt är beroende av detta \"omöjliga\"samhälle !!! Som jag säkert nämnt tidigare kan nuvarande Ryssland och Grekland jämföras i mångt och mycket. Vid första kritiska anblick på saker och ting undrar man över hur det ens är möjligt att någonting \"fungerar\" överhuvudtaget, men det gör det likaväl fast knaggligt många gånger....

 Sen den ständigt närvarande korumption, som florerar helt medveten både av politiker och gemene man utan att det stör överhuvudtaget det dagliga livet, utan tvärtom hjälper dej att gå vidare i de otaliga byrokratiska och politiska labyrinter som är kvar sen den Turkiska tiden. .

Du snakker politikk, Rolle. Og sånt vi hellasreisende helst gjemmer bort. På norsk kalles det \'å banne i kirken\', det du gjør. For det er en rekke ting ved dette underbare Hellas vi enten ikke vil vite om, eller faktisk ikke vet. Vi tviholder på vår kanskje sentimentale og romantiske forestilling. Alle trenger sin livsløgn.

Så når min hotellvert introduserer meg for en europeisk dame, en mamma som har kommet ens ærend til en øy for å ivareta sin halvvoksne datter som er innlagt på sykehus, sier jeg ingenting. Til å begynne med. Moren er tilkalt fordi datteren har crashet i ferien sin, store skader, må ikke gå eller sitte. Moren sørger for mat (det inngår ikke i sykehusrutinene), heller ikke hjelp til toalettbesøk eller kroppsvask,  medisin etc. Dersom datteren beveger seg, - får mor vite-  kan det forårsake store skader og ytterligere problemer. Kanskje invaliditet. Masse penger uansett. Inntil moren er ganske frustrert og sliten, inntil hun får råd av hotellverten om å kontakte ambassaden. Ambassaden intervenerer. Legen, som sjokker rundt i joggedressen sin, kan plutselig skrive pasienten ut. Hun vil plutselig ikke verken dø eller bli invalid om hun reiser seg opp eller sitter. Kunne vært en hyggelig enkelthistorie, såsant man ikke kjente til at dette er en ikke uvanlig metode for å få pasienten eller familien til å gi leger penger  - under bordet. En konvolutt. Ikke bare når det gjelder reisende, men også fastboende. Fødende kvinner for eksempel. Helt vanlig, noe \'alle\' vet om.

Men sånt vil vi turister helst ikke vite om. Heller ikke at mange grekere må betale masse for ekstraundervisning for å få vanlige unger gjennom skolen. Heller ikke om momsfusk og diverse. Vi reisende betaler så gjerne litt mindre om vi slipper kvittering. At moms/skatt kan komme fellesskapet til gode, det blåser vi i. Eller at barn må tigge for å få mat. - Vi elsker derimot å påkalle følelsene og tårer over slitte, blåmalte tavernastoler, en vakker solnedgang og ouzo og \'only for you my friend\'. Dyr som lider, det gir rom for følelser. Alt det andre, nei det vil vi slett ikke høre om. Tror jeg. Vi søker gleden, følelser. - Pepper mottas, om ikke med takk! Som Rolle elsker jeg dette kontrastfylte landet.

ROLLE

Tack för ditt opolitiska svar ! Fast jag intresserar mig för politik så finns det ingen sådan \"på riktigt\" i Grekland ? Det de sysslar med mer är att sko sig så fort som möjligt, med så mycket som möjligt av det goda och utnyttja den \"omöjlighet som givits och exicterar\" i detta korrumperade system som Grekerna kallar politik. Det kvittar mej blankt i vad de sysslar med utan främst är jag road att allt detta är möjligt i ett sk. \"demokratiskt\" land som tillhör Europa men funkar som ett feoldalt samhälle. Din beskrivning du gav från ett grekiskt sjukhus stämmer bra med mina egna erfarenheter, men dessvärre himlar sig ej greken över detta utan anser att så skall det vara ?
Vore önskvärt att det Grekiska luftfartverket tilldelade ljusröda briller till alla resenärer som besöker landet, så skulle ej dessa \"felaktiga\"rykten florera om en den ena eller den andra olägenheten. Detta filter används redan i Nord Korea, men också där florerar dessa \"politiska\" ställningstagande till det rådande systemet, att allt vore bättre om...?
Tur att Grekland ännu frånhåller sig för att propagera att det de håller på med är det enda riktiga. Kanske det är det ?

xristina

Quote from: \"polyanna\"... Vi tviholder på vår kanskje sentimentale og romantiske forestilling. Alle trenger sin livsløgn.

...

Men sånt vil vi turister helst ikke vite om. Heller ikke at mange grekere må betale masse for ekstraundervisning for å få vanlige unger gjennom skolen. Heller ikke om momsfusk og diverse. Vi reisende betaler så gjerne litt mindre om vi slipper kvittering. At moms/skatt kan komme fellesskapet til gode, det blåser vi i. Eller at barn må tigge for å få mat. - Vi elsker derimot å påkalle følelsene og tårer over slitte, blåmalte tavernastoler, en vakker solnedgang og ouzo og \'only for you my friend\'. Dyr som lider, det gir rom for følelser. Alt det andre, nei det vil vi slett ikke høre om. Tror jeg. Vi søker gleden, følelser. - Pepper mottas, om ikke med takk! Som Rolle elsker jeg dette kontrastfylte landet.

Jeg tror faktisk at de aller fleste av oss vet om dette, har meninger om dette, men ikke nødvendigvis fronter de her på forumet.

Dette er spørsmål som jeg ofte diskuterer, men da med mine greske venner. Jeg informerer mine medreisende om dette, men tar det sjelden opp her. Hvorfor? Kanskje fordi jeg sjelden orker diskusjoner som i mange tilfeller inneholder \"jeg har hørt\"-argumentasjon, i stedet for at man kan vise til fakta. (For det er sånn mine argumenter i alle fall ville blitt framstilt - for jeg har bare hørt om det, i noen grad sett det, men i liten grad erfart det.) De aller fleste av oss som har reist mange ganger til Hellas kjenner godt til disse problemene, men kan ikke få gjort så mye med det? Man blir jo litt maktesløs...

bengalow

Ja, Rolle, vad skall man göra vid detta? Ett annat samhällssystem är det naturligtvis, och jag tror att vi är ovana vid det, därför reagerar vi. Vi skandinaver rättar in oss i köerna, och väntar tålmodigt på vår tur. Har du sett det någon gång i Grekland? Nej, där skall alla fram samtidigt, där gäller det att armbåga sig fram. Den andra fasen är att betala sig fram. Jag ser inte det som märkligt, men annorlunda. Jag accepterar det, men har svårt att hålla mun när det går ut över mig.
Beträffande sjukhusmiljön, så har jag bara hört gott om vården som sådan. Att inte mat eller \"övrig vård\" enligt våra begrepp ingår, kan synas märkligt för oss. Men dom betalar inte skatt på \"vårt vis\" och då blir det mindre över till sådana \"gratisluncher\".
Dom har valt att bekosta sina offentliga utgifter efter en annan mall än vi, och det finns minst lika många system som det finns länder. Har du flera erfarenheter, från andra länder t.ex.??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Interessant diskusjon :)

Polyanna, ang. at foreldre \"må\" sende sine unger til privatundervisning for å få dem gjennom skolen. Ifølge mine kilder er det mer en motedille enn et must. Ungene som _ikke_ får privatundervisning hevder seg like bra, eller bedre, enn dem som får det. Jeg tror ordlyden var noe alla, ungene driver lærerne sine til vannvidd fordi de ikke gidder å følge med i timene, de skal jo likevel til privatlærer på ettermiddagen og få den samme undervisningen der.

Jeg har ikke sett så mye til disse motedillene i Hellas egentlig, men når bilutleieren vår kommer spradende i en diger ulveskinnspels mens _vi_ sitter og koser oss i bikini, da kjøper jeg helt og fullt teorien om at hun ikke går med den fordi hun fryser, men fordi hun vil vise at hun kan. Dvs. har råd. Det samme når man utstyres med ørten krystallglass som selvfølgelig _må_ stå utstilt så alle kan se dem, bare for å vise at man har råd til det.

Når det gjelder resten, er jeg enig med Xristina. I tillegg mener jeg at det ikke er min sak å legge meg opp i hvordan grekerne velger å innrette sitt land og sitt helsevesen og andre offentlige anliggender. Jeg kommer heller ikke inn som gjest i noens hus og kritiserer hvordan de har innredet det. At jeg kan fortelle hvordan vi har det i Norge kan vel forekomme, hvis temaet kommer opp, men jeg presser ikke mine meninger på noen. Jeg er der som gjest og innretter meg deretter.

Deretter skal jeg si meg enig med Rolle og Bengalow.

Vi bedømmer det som praktiseres i Hellas ut fra våre egne erfaringer og våre egne måter å gjøre ting på. Hvem sier at _vi_ innehar den hele og fulle sannhet. Det finnes ting som fungerer vel så bra i det greske helsevesenet som i det Norske f.eks. Jeg kunne enkelt tusle inn på venteværelset hos øyespesialisten og komme inn og ut i løpet av en snau times tid uten avtale da jeg hadde vondt i øyet. Etterpå tuslet jeg ut med en resept på øyedråper (og en velduftende jasminblomst som ekstrabonus). I Norge er vel ventetiden for å komme til spesialist \"litt\" lenger?

Vi betaler vel alle for det vi får til slutt, så forskjellene er vel ikke så store? Grekerne betaler helseforsikring mens vi betaler skatt? Og om de betaler en konvolutt. Er nå det så veldig ulikt når vi her hjemme betaler for privat sykehus i stedet for å gå på det offentlige?

Å betale ting uten kvittering for å slippe moms, det har jeg hverken sett eller fått tilbud om, så den står du alene på ;-)

ROLLE

Dethär verkar bli en riktigt fin diskussion då man kan eller får kritisera (jämföra) hur de har det i andra länder. Som jag tidigare nämde är jag lyckligt lottad som utomstående (turist) i detta underbara land. Jag har möjligheten att varje höst åka hem till denhär välorganiserade byrokratin ? Och önska och hoppas att allt skall vara oförändrat nästa gång jag kommer till Hellas. Nog går väl tiden framåt där också, får man tro men ej hoppas samtidigt ? Kanske de till nästa år har fått sin elevator reparerad på sjukstugan i Pigadia och alla lemlästade och rörelsehämmade patienter inte behöver vårdas i första våningen på grund av den söndriga hissen, eller alternativt bli hemskickade ? Kanske de snart rentav också ordnar skolmat för skoleleverna, så de slipper gå hem på lunch för att igen på kvällen få samma undervisning av samma lärare med magarna mätta. I allafall har pedagogen förtjänat sej en extra hacka av denna typs pedagogik ?? Anser ej att det här jag skriver är kritik utan konstaterande av förhållanden som är \"annorlunda\", och \"de e ju de\" som är kul som det heter så pent på Svenska. Men jag trivs med och i detta landet som är i så mångt och mycket likt Ryssland i praktiken, endast klimatet har vissa olikheter, men samma klimat \"nästan\" finner du nog på Krim ?

polyanna

Quote from: \"Mixelite\"Interessant diskusjon :)

....ikke sett så mye til disse motedillene i Hellas egentlig, men når bilutleieren vår kommer spradende i en diger ulveskinnspels mens _vi_ sitter og koser oss i bikini, da kjøper jeg helt og fullt teorien om at hun ikke går med den fordi hun fryser, men fordi hun vil vise at hun kan. Dvs. har råd. Det samme når man utstyres med ørten krystallglass som selvfølgelig _må_ stå utstilt så alle kan se dem, bare for å vise at man har råd til det.

......... Jeg kommer heller ikke inn som gjest i noens hus og kritiserer hvordan de har innredet det. At jeg kan fortelle hvordan vi har det i Norge kan vel forekomme, hvis temaet kommer opp, men jeg presser ikke mine meninger på noen. Jeg er der som gjest og innretter meg deretter.


Vi betaler vel alle for det vi får til slutt, så forskjellene er vel ikke så store? Grekerne betaler helseforsikring mens vi betaler skatt? Og om de betaler en konvolutt. Er nå det så veldig ulikt når vi her hjemme betaler for privat sykehus i stedet for å gå på det offentlige?

Å betale ting uten kvittering for å slippe moms, det har jeg hverken sett eller fått tilbud om, så den står du alene på ;-)

Det var jo viktige refleksjoner. Nei, som turist presser man jo absolutt ikke sine ting på verten! eller vertslandet. Man innretter seg som gjest. Høflig. Tålmodig. Imøtekommende. Forøvrig, har du aldri fått tilbud om å betale uten kvittering i Hellas, antar jeg at radiusen har vært liten. For det er et vanlig fenomen. Selv om nettopp du ikke har opplevd det.

Hellas mottar ganske store EU-midler, - også fra Norge - bla. med henblikk på et mer jevnt fordelingssystem.

Men de overordnede tingene - enten det er i Hellas eller på globalt nivå - det er nok svært få mennesker som orker eller vil forholde seg til.  For det er jo politikk, og på internasjonalt nivå. Så får man forsvare sitt \'revir\', sin reise, og akseptere at de fellesgodene som bl.a. finnes i _Skandinavia er noe andre land får klare seg uten.

Mixelite

Rolle, mangelen på skolemat har vi faktisk også her i velorganiserte, flotte Norden. ;-)

Polyanna, Eu-midlene har vi jo sett i form av flotte veier, feks, men jeg skjønner ikke helt hva det har med det jeg skrev å gjøre?

Du har nok rett i at det skorter litt på viljen når jeg velger å ikke forholde meg til de overordnede tingene.  Litt det, og litt tvilen om hvorvidt de tingene vi sammenligner med er så forbasket mye bedre her enn i Hellas, egentlig. Annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.

ROLLE

Det existerar ingen skolmat överhuvudtaget i Grekland, utan barn och ungdomar skall spise hemma. Därför är skoldagen slut klockan ca. 12oo och mamma har spiset färdigt hemma. Skoldagen är kortare just på grund av att de inte har spise, utan måste undervisas senare på dagen mot många gånger betalning, och det har ju ej alla råd med. Skolväsendet spar en massa med pengar på detta system, och dessutom skor sej pedagogerna med extra förtjänst. Här finns ingenting som kan försvaras, kanske mammas mat är smakligare än den de skulle få i skolan ?
Jämför kanske för mycket med Finland där vi haft skolmat sen medlet av 40 talet ? I många familjer är det den enda mat barnet får under dagen, då ej mamma är hemma eller pappa står vid spisen och väntar.

bengalow

Nåja, Rolle, skolmat är ingen gratislunch någonstans. Här i Sverige som i Finland, betalas den via skattsedeln. I Danmark får man ingen lunch i många kommuner, man har smörgåsar med sig, och i vissa skolor får man betala direkt för maten, om man vill äta. I Grekland äter man hemma...Jag är inte säker på att vårt system är bäst. Har du varit på en skolbespisning och sett hur det går till? Många barn äter inte skolmaten, för den smakar inte \"hamburgare\"!
Beträffand skoldagens längd, så är nog lunchen bara en av orsakerna. Man har under stor del av terminerna ett klimat som gör det omöjligt att gå i skolan...tänk dig att lösa ett matte-problem, med 40 graders värme i skolsalen!! Man blir svettig för mindre!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ROLLE

Det finns förstått flere orsaker till varför maten betalas i en del länder med skattemedel. Men det finns också många (fler) andra orsaker varför det inte görs som ej har med temperaturen att göra. Men politik törs jag ej skriva om här, men så länge alla skolelever och deras föräldrar i Hellas är helt ovetande om hur vi har det här i norden är allt väl.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...