Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes og Kythira april-mai 2019

Started by stein, 17. Jan 19, 08:29:06

Previous topic - Next topic

stein

På fergekaia i Diakofta blåser det en liten kuling. Vi har fulgt med på Marinetraffic og ser at Porfyrousa kommer fra Antikythira. I rute. Vi kjører ombord og er litt spente på føret over til Neapoli. Stort sett ligger leia i le av Kythira, men det er et åpent strekk mellom Kythira og Elafonisos. Porfyrousa ligger bra på skeive og det gynger godt. Vi ser ut da ankrene droppes og stedet stemmer ikke med Neapoli. Porfyrousa har gått til sin alternative havn, Paleokastro. Heldigvis også på fastlandet.

Det er ca 45 minutter å kjøre til Monemvasia og vi er heldige og får parkert bare 200 meter fra borgporten. Borgbyen Monemvasia er består trange gater som bare er for fotgjengere og trillebårtransport. I tillegg så vi 2 muldyr som fraktet overskuddsmasse fra et restaureringsprosjekt. Langs veien står det alltid parkert hundrevis av biler. De som har uflaks med parkeringen må gå en kilometer opp til porten

Monemvasia er en øy med bro fra fastlandet. Bilde fra brua mot øya.


Langs veien ca 100 meter fra muren og porten.
 
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Vi skal bo på Malvasia Traditional Hotel. Det er helt utrolig hvordan de har satt istand disse gamle bygningen. Overalt i byen pågår det restaureringsarbeid. Det er heller usikkert hvordan det hadde gått med byen hvis Riksantikvaren hadde nektet modernisering. Her er det tydelig optimisme og det er bra med turister selv på denne tiden. "Stripa" er kort, men det som er av butikker, barer og tavernaer ser ut til å være åpne.

Hotellet vårt.


Utsikten fra terrassen.


Det serveres super frokost, og det er mulig å sitte ute.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Vi traff en norsk dame i gatene som fortalte at hun hadde tatt over 1000 bilder. Det er lett å forstå, her er det nok av motiver.

Dette er det mest kjente motivet i Monemvasia.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Innenfor porten føler vi nesten at vi er på Ios. Men det er ikke hvitt og Monemvasia er mye mindre en Chora Ios.


Som sagt er det uendelig med motiver. Her et lite knippe bilder.








Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Selv om vi er på treningsleir må vi ha en hviledag. Vi går over til byen på fastlandet som jeg ikke vet om har noe annet navn enn Monemvasia den også.
Vi har lyst på litt strandliv. Det er dårlig med sandstrender i området, men det er en pebble beach rett ved brua. Vi går også å kikker på seilbåthavna som la til i i september i fjor. Det er ikke mange båter så tidlig i sesongen. På hviledagen logger vi rundt 10000 skritt   ::) :P




Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

10. May 19, 18:24:59 #89 Last Edit: 10. May 19, 18:36:33 by stein
Monemvasia rundt og opp.

Ny treningsdag. Vi har studert litt kart og funnet ut at det går en sti rundt hele øya. Det er også en sti fra nesten nede ved brua som går høyere enn veien og ender opp gjennom den øvre porten i muren. Det passer bra ettersom vi skal opp i Upper Town på toppen av Monemvasia etter å ha gått rundt.

Stravatrackingen. Masse rør, men runden rundt og runden på toppen er tydelig.
[attach=1,msg187896]
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Turen starter fra hotellet og vi går ned til porten i den østre veggen på muren rundt byen.
[attach=1,msg187897]

Videre østover fra muren kommer vi til det vakre fyret som er under oppussing. I tillegg til å være fyr er det nok tiltenkt andre oppgaver ettersom det er lager flotte toaletter og kjøkken.
[attach=2,msg187897]

Det er laget en flott kompassrose inne på plassen til fyret.
[attach=3,msg187897]
Navigare necesse est, vivere non est necesse

kaka

Så fint gjensyn med Monemvasia. Det er virkelig et spesielt vakkert sted. Den rundturen så forresten interessant ut :)
KariK

stein

Oi oi oi  :o :o :o
Her er skal jeg rundt østspissen av øya og er veldig skeptisk. Bare stor lavastein. Det er tett merket med røde prikker der man bør trå. Men hvordan er det rundt neset  :help:

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Vi mer kryper enn vi går. Et lite snubletrinn og det eldre vandrerparet kan havne i sjøen nedenfor ura  :o :o
Men , "den som intet våger...." osv

Belønningen ble denne flotte stien som går langs hele nordsiden av Monemvasia


Herfra kan vi se opp på Hagia Sofia kirken som vi skal besøke om ca en time.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Stien er kjempefin.


Men her nytter det ikke med araknofobi. Midt på dette bildet er det en uklar svart flekk. En av de 100 edderkoppene med store spinn tvers over stien som vi måtte fjerne. Enten går det sjelden noen her, eller de har vært driftige og laget sine nett i løpet av natten. Edderkopper er nyttige dyr, får håpe de klarte seg bra da vi forsiktig fjernet de på vår vei.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Vi runder vestenden av øya. Her ligger det er hotell som ser veldig bra ut. Lazarette hotel. Antakelig som navnet sier, et gammelt sykehus. Kan være et greit alternativ med kort vei til borgbyen og kort vei til den lille byen inne på fastlander rett over brua. Ikke at den akkurat er noen perle, men det er godt med tavernaer, minibank, litt butikker osv.

Vi går veien opp mot borgbyen et par hundre meter. Her tar stien av som skal lede til den øvre porten i muren.
Fin sti. Frodig. Veldig mye insekter, men absolutt ingen er interessert i oss  :)


Vi passerer på oversiden av kirkegården, veien går på nedsiden.


Her ser vi muren med den øvre porten. Vi ser også den nedre porten med snuplass for biler og busser.


Vi har kommet opp til den øvre porten.


Stien forsetter videre på oversiden av Lower Town


Et lite glimt ned i Lower Town. Upper Town synes så vidt oppe i venstre hjørne. Godt at vi er glade i motbakker  ;)

 
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...