Logg inn med Facebook eller Google!

Kildeskatt er årets \"julegave\" til utflyttede pensjonister

Started by heljak, 24. Dec 08, 11:06:38

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er noe som ikke helt klinger i mine ører. En ting er kildeskatt på 15 %. Men ved et regnestykke.
La oss si at Hellas har 20 % skatt ( bare et tall )
Jeg har kr 25000.- i pensjon fra Norge. Jeg vil da måtten betale kr 5000.- i skatt til hellas.
Men i og med at jeg har betalt 15 % kildeskatt til norge som utgjør kr 3750.-, så sitter jeg igjen med kroner 21250.-.
Av dette så vil jeg da skatte med kroner 4250.- til den greske stat og sitte igjen med kroner 17000.-. Kan greie meg fint på dette jeg.
Så den reelle kildeskatten må da bli mye mindre enn denne 15 % regelen. En annen ting er vel det faktum at nesten 100 % av nordmennene som flytter til syden kommer til å dra til Norge en gang iblandt. Disse vil da faktisk nyte godt av de goder som finnes i Norge.
Men gudene vet hvor mye skatt jeg vil få på en pensjon a 25.000.- kroner på Kreta pr mnd
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Er noe som ikke helt klinger i mine ører. En ting er kildeskatt på 15 %. Men ved et regnestykke.
La oss si at Hellas har 20 % skatt ( bare et tall )
Jeg har kr 25000.- i pensjon fra Norge. Jeg vil da måtten betale kr 5000.- i skatt til hellas.
Men i og med at jeg har betalt 15 % kildeskatt til norge som utgjør kr 3750.-, så sitter jeg igjen med kroner 21250.-.
Av dette så vil jeg da skatte med kroner 4250.- til den greske stat og sitte igjen med kroner 17000.-. Kan greie meg fint på dette jeg.
Så den reelle kildeskatten må da bli mye mindre enn denne 15 % regelen. En annen ting er vel det faktum at nesten 100 % av nordmennene som flytter til syden kommer til å dra til Norge en gang iblandt. Disse vil da faktisk nyte godt av de goder som finnes i Norge.
Men gudene vet hvor mye skatt jeg vil få på en pensjon a 25.000.- kroner på Kreta pr mnd

Jeg får ikke det antatte regnestykket ditt til å stemme.
Forutsatt at du må betale 20% skatt til Kreta/Hellas og 15% kildeskatt til Norge, må du betale tilsammen 35% skatt og sitter igjen med netto kr 16.250,-  

Det er vel ikke noen virkelighetsfjerne byråkrater i finansdepartementet som har antydet at de ifm. med reforhandling av skatteavtalene vil få bostedslandet til å frasi seg retten til å skattlegge de norske pensjonistene?  Norge kan neppe påberope seg at Norge er så fattige etter å ha gitt århundres skattegave til landets rikeste?  

Jeg gjentar derfor spørmålet jeg har stilt tidligere - uten å få svar:
Synes du det er rimelig at pensjonister som flytter til Kreta (eller andre land) og betaler skatt i bostedslandet, også skal betale skatt til Norge når de ikke bruker infrastruktur eller har krav på offentlige (helse)tjenester i verdens rikeste land?  

Men de rikeste i Norge er jo relativt fattige i forhold til de rikeste i land vi ikke liker å sammenligne oss med.  Er det kanskje slik at Kristin & Co ønsker at pensjonistene skal være med på å rette opp denne \"fattigdommen\" i Norge?

Heidrun

Personlig mener jeg at all pensjon burde være skattefritt som en form for takk for det du ga til Norge. Derfor så vil svaret på det være ja.
Men så er  det veldig mange som flytter til syden i 9-10 måeder i året, De kommer hjem på sommeren og benytter se av det tilbudet som finnes i Norge  om sommeren. Disse pensjonistene burde betale noe til staten i og med at pensjoistene som bor i Norge betaler skatt. På det spørsmålet er jeg mere usikker.
Så spørsmålet er ikke så lett å besvares Heljak på stående fot
Ps godt nytt år
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Personlig mener jeg at all pensjon burde være skattefritt som en form for takk for det du ga til Norge. Derfor så vil svaret på det være ja.
Men så er  det veldig mange som flytter til syden i 9-10 måeder i året, De kommer hjem på sommeren og benytter se av det tilbudet som finnes i Norge  om sommeren. Disse pensjonistene burde betale noe til staten i og med at pensjoistene som bor i Norge betaler skatt. På det spørsmålet er jeg mere usikker.
Så spørsmålet er ikke så lett å besvares Heljak på stående fot
Ps godt nytt år

Det forundrer med ikke at du undres over dette når Finansdepartementet har feilinformert og Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AIK) har kommet med feil informasjon om dette.  Detfor har jeg sendt følgende brev til AIK:  

- Vedlagte notat som viser at Finansdepartements forslag bl.a. bygger på vesentlig feilinfo fra Deress side.  
- Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) om kildeskatt på pensjoner mm. Se -->
- http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-20-2008-2009-.html?id=539072
 
 
I sistnevnte dokument skriver Finansdeparte bl. a. følgende:

\"Når det gjelder grunnlaget for kildeskatt av pensjoner, synes det i utgangspunktet et riktig og forståelig prinsipp at inntekter skattlegges der de har sitt utspring. Utenlandsbosatte pensjonister vil dessuten ofte fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme. Det er derfor ikke urimelig at også denne gruppen bidrar til å dekke fellesskapets utgifter.\"

Når Finansdepartementet gjengir slike urimelige påstander som vi kan dokumentere er usanne, får mange mange et feil inntrykk av saken.  
Det faktiske forhold, som De selvfølgelig vet godt om, er at utflyttede pensjonister ikke gjør bruk av eller har krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sine ferieopphold og besøk i Norge - uten å betale for det. Vi er av den oppfatning at utflyttede pensjonister på besøk i Norge skal behandles på samme måte som nordmenn som er på ferie eller besøk i utlandet? Dvs ingen kan gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sitt opphold - uten å betale det selv og/eller få dekket sine utgifter til medisinsk behandling mm via sin forsikring.

At tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland og andre høystående personer har fått dekker sine utgifter til medisinsk behandling i Norge - uten å ha krav på det, kan vel ikke brukes som argument for innføring av kildeskatt på pensjoner? Idet proposisjonen ikke innholder noen forslag om å endre reglene slik at utflyttede pensjonister kan gjøre krav på slike offentlige goder og tjenester, er dette en begrunnelse som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
 
I henhold til ovennevnte, ber vi om å få opplyst om De vil foreta Dem noe for å rette opp ovennevnte (feil)informasjon og sikre at utflyttede pensjonister kun betaler skatt i det landet de bor og ikke til Norge iht. hovedprinsippet i OECDs mønsteravtale.  

Synes du fortsatt at det er rimelig at utflyttede pensjonister SKAL betale 15% kildeskatt til Norge når de IKKE kan gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester under ferieopphold og besøk i Norge - uten å betale det selv?

Godt Nytt År - forhåpentligvis UTEN kildeskatt på pensjon.

bengalow

Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Quote from: \"bengalow\"Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!

Der sa du det, Bengalow :-) Man kan ikke få både i pose og sekk.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

polyanna

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"bengalow\"Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!

Der sa du det, Bengalow :-) Man kan ikke få både i pose og sekk.
QuoteOg jeg var i ferd med å sitere både Ninette og Bengalow da jeg ble \'kastet ut\' for noen minutter siden. - Noen velger eks. å bli \'resident\', emigrere eller beholde statsborgerskapet sitt. Det finnes fordeler og ulemper med alt.

Som Ninette påpeker finnes det altså skatteavtaler mellom Norge og diverse land, også Kypros, som har et ekstremt gunstig skattenivå. Men å få både i pose og sekk er ikke lett, man må i hvert fall kjenne til smutthull. - De fleste av oss er slett ikke glad i å betale skatt, men det er jo dette med fellesskapets goder, der vil vi gjerne ha det med oss det vi har rett til og kanskje også mer.

Det har vært mange argumenter her. Om eks. pensjonister skulle få slippe skatt, ville de yngre kanskje belastes i større grad? Forøvrig virker det snodig om en skulle få trekke fra utgifter til å se etter utleiebolig i utlandet - men for alt det jeg vet, er kanskje det mulig. Kanskje det til og med er mulig her i Norge, ikke vet jeg.

Bekjente som har bosatt seg i Spania, reiser hjem hver sommer - men skattemessige fordeler er bundet til hvorvidt oppholdet i gamlelandet er mer enn 4 måneder. Har de kun beholdt hytta, må det en fiktiv adresse til.
Det er jo på en måte til å forstå. Men at det klages over 25 % økning i levekostnader pga Euroens nåværende verdi, det er verre. Svingninger i valuta må en jo faktisk ta med i kalkuleringer. Og finanskrisen berører svært mange, også her i landet.

heljak

Under hovedtemaet \"Skatter og avgifter på diskusjonsforumet på Hegnar.no,   har jeg svar på et spørmål om hva EU sier om kildeskatt på pensjon som gjengis her:

Selv om skatteområdet i utgangspunktet ikke omfattet av EØS-avtalen og EUs regler, vil likevel skatteområdet kunne bli rammet av de alminnelige reglene om fri flyt av arbeid, tjenester, kapital og varer, fri rett til etablering og forbudet mot statsstøtte. Utflyttede pensjonister er av den oppfatning at pensjonister som er bosatt innenfor EØS-området og i andre land, skal ha rett til å bli skattlagt etter de samme reglene som de andre pensjonister i bostedslandet. De fleste skatteavtaler som Norge har inngått bygger på OECD\' s mønsteravtale som sier beskatningsretten (nesten uten unntak) er tillagt det land hvor mottakeren er bosatt. Vi er kjent med t flere land som har ønsket kildeskatt på private pensjoner har i forhandlinger møtt stor motstand mot et slikt avvik fra OECD\' s mønsteravtale .

Hvis du ønsker en samlet utredning (som er for stor til å kunne legges ut som innlegg her), kan du sende en mail til: jack_syverson@yahoo.no

polyanna

Quote from: \"heljak\"Hvis du ønsker en samlet utredning (som er for stor til å kunne legges ut som innlegg her), kan du sende en mail til: jack_syverson@yahoo.no
QuoteMener du meg, så nei takk. Jeg stiller nok mer i Kalymnos-kategorien enn \'Cayman\'.

heljak

Quote from: \"bengalow\"Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!

Jeg beklager å måtte si det, men statsborgerskapet har ikke noe med dine rettigheter på offentlige (helse)tjenester. Det er bostedslandets skatteregler og skatteavtalen som er avgjørende for hvor du skal skatte.

Høyesterett har nylig har fastslått at de KUN skal skatte til bostedsstaten dersom du flytter til et land som Norge ha skatteavtale med. Det forutsetter at du har fast bolig (leid eller kjøpt) i landet og ikke har fast bolig i Norge.  Hovedprinsippet i de fleste skatteavtalen som Norge har inngått, bygger så OECDs mønsteravtale som sier at man kun skal skatte til bostedsstaten.

Som skattemessig bosatt og skattepliktig til et annet land, har du ikke lenger krav på offentlige (helse)tjenster i Norge.  Det er altså ikke snakk om å få i pose og sekk.

Dette har jeg sagt mange ganger tidligere.  Derfor vil jeg sette pris på om det jeg har skrevet tidligere blir lest, og at spørmål stilles på grunnlag av fakta de fakta undertegende og andre skattekyndige har gitt om saken.

heljak

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"bengalow\"Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!

Der sa du det, Bengalow :-) Man kan ikke få både i pose og sekk.

Hva mener du/dere med å få både i pose og sekk?  

Hvis du/dere har lest mitt svar på ditt innlegg
(Posted: Lør Des 27, 2008 07:13 PM )
så har du ikke kommet med slike urimelige påstander.

heljak

Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"bengalow\"Så länge du är norsk statsborgare, så har du rätt att använda dig av landets tjänster, Heljak.
Avsäg sig ditt norska statsborgarskap, så får du nog din pensjon ograverad....det är bara att välja. Man kan inte få i både påse och säck!

Der sa du det, Bengalow :-) Man kan ikke få både i pose og sekk.
QuoteOg jeg var i ferd med å sitere både Ninette og Bengalow da jeg ble \'kastet ut\' for noen minutter siden. - Noen velger eks. å bli \'resident\', emigrere eller beholde statsborgerskapet sitt. Det finnes fordeler og ulemper med alt.

Som Ninette påpeker finnes det altså skatteavtaler mellom Norge og diverse land, også Kypros, som har et ekstremt gunstig skattenivå. Men å få både i pose og sekk er ikke lett, man må i hvert fall kjenne til smutthull. - De fleste av oss er slett ikke glad i å betale skatt, men det er jo dette med fellesskapets goder, der vil vi gjerne ha det med oss det vi har rett til og kanskje også mer.

Det har vært mange argumenter her. Om eks. pensjonister skulle få slippe skatt, ville de yngre kanskje belastes i større grad? Forøvrig virker det snodig om en skulle få trekke fra utgifter til å se etter utleiebolig i utlandet - men for alt det jeg vet, er kanskje det mulig. Kanskje det til og med er mulig her i Norge, ikke vet jeg.

Bekjente som har bosatt seg i Spania, reiser hjem hver sommer - men skattemessige fordeler er bundet til hvorvidt oppholdet i gamlelandet er mer enn 4 måneder. Har de kun beholdt hytta, må det en fiktiv adresse til.
Det er jo på en måte til å forstå. Men at det klages over 25 % økning i levekostnader pga Euroens nåværende verdi, det er verre. Svingninger i valuta må en jo faktisk ta med i kalkuleringer. Og finanskrisen berører svært mange, også her i landet.

Som \"gammel\" skattekyndig og tidlige ansatt ved Oslo ligningskontor, kan jeg med sikkerhet si at ingen land som pensjonister flytter til har \"ekstremt gunstig skattenivå\" når man tar alle skatter og avgifter i betraktning.  I Norge som de fleste land vi har skatteavtale med, kommer den alt vesentlige skatten av indirekte besktning. Dvs MVA etc.  
 
De fleste skatteavtaler som Norge har inngått, bygger på OECD\' s mønsteravtale som  sier beskatningsretten (nesten uten unntak) er  tillagt det land hvor mottakeren er bosatt.  Vi er kjent med  flere land som har ønsket kildeskatt på private pensjoner har i forhandlinger møtt stor motstand mot et slikt avvik fra OECD\' s mønsteravtale .

Utflyttede pensjonister fra Norge synes det er svært urimelig og urettferdig at Norge på denne måten vil bryte et grunnleggen prinsipp om rettferdig beskattning.  Dvs. at man OGSÅ skal betale kildeskatt til Norge - uten å ha bruke eller ha krav på offentlige (helse)tjenester der.

Jeg har til gode å se/høre noen som ikke syner dette er svært urimelig når de har satte seg inne i saken og håper ikke jeg finner den første her på Hellasforumet.  I motsatt fall vil jeg sette prispå at vedkommende kan si littmer om sin bakgrunn og interesse i denne saken,  slik at dette kan bekjentgjøre på de over 30 nettsteder - i utlandet og Norge - jeg holder  orientert om denne saken.  

På forhånd takk for svar.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...