Logg inn med Facebook eller Google!

Kildeskatt er årets \"julegave\" til utflyttede pensjonister

Started by heljak, 24. Dec 08, 11:06:38

Previous topic - Next topic

Heidrun

Skal skrive jeg Heljak og oppfordrer de andre her inne til det samme
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Skal skrive jeg Heljak og oppfordrer de andre her inne til det samme

Ja, alle bør alle engasjere seg for hindre at kildeskatt på pensjoner blir vedtatt i sin nåværende form, selv om du ikke blir berørt direkte eller indirekte. Arnulf Øverland sa det slik:

\"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv\".


Flest mulig bør skrive og si sin mening om saken til Finanskomiteens medlemmer og til paritenes parlamentariske ledere.  Legg gjerne ut en kopi at ditt skriv her på nettet og/eller send med en (blind)kopi, så skal jeg følge opp saken så godt jeg kan.

E-postadressen til finanskomiteens medlemmer som kan avvise dette forslaget er:
alf.jakobsen@stortinget.no, eirin-kristin.sund@stortinget.no, marianne.agdestein@stortinget.no, reidar.sandal@stortinget.no, rolf-terje.klungland@stortinget.no torgeir.micaelsen@stortinget.no,
per.lundteigen@stortinget.no, heikki.holmas@stortinget.no, magnar.bergo@stortinget.no, christian.tybring-gjedde@stortinget.no, gjermund.hageseter@stortinget.no,jorund.rytman@stortinget.no, ulf.leirstein@stortinget.no, borge.brende@stortinget.no, jan-tore.sanner@stortinget.no, linda.helleland@stortinget.no, svein.flatten@stortinget.no, hans-olav.syversen@stortinget.no, lars.sponheim@stortinget.no

E-postadressen til de parlamentariske lederne er:
dagfinn.hoybraten@stortinget.no, erna.solberg@stortinget.no, hill-marta.solberg@stortinget.no, inge.ryan@stortinget.no, lars.sponheim@stortinget.no, siv.jensen@stortinget.no

bengalow

Jag känner innerligt för er önskan om skattebefrielse där nere i \"skatteparadiset\". Det är ju inte bara rederier som söker sig till ön. Själv önskar jag också att flytta till ett ställe, där vädret är skönt det mesta av året, och jag kan njuta av de sista åren av mitt liv. Kanske förlängs livet just på grund av klimatet. Bara det att slippa vinterkylan och oljeräkningarna är ett gott skäl.
Ändock tror jag inte helt ut på vad du skriver. Det måste finnas en anledning, inte fullt så ond som du säger, till att Finansdepartementet stiftar en lag om källskatt på pensioner. Fattigpensionister, ohälsa och andra argument tror jag säkert kommer i kläm, men det är inte dessa man vill åt. När det gäller att komma åt stora fiskar, så blir ibland maskstorleken på nätet för liten, i rättvisans namn, och då fastnar även \"småfisken\". Oturligt, men jag tror att man måste gå efter devisen \"En för alla, alla för en\" då det gäller att finansiera staten=vi själva.
Orsaken till lagen kanske är att det finns allt för gott om skattesmitare med stora inkomster, och därmed pensioner, som helt undkommer beskattning av löner, som en gång tjänats i Norge, men placerats i Fonder på Kypros, och därmed anses skattebefriade.
Kommentar??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

heljak

Quote from: \"bengalow\"Jag känner innerligt för er önskan om skattebefrielse där nere i \"skatteparadiset\". Det är ju inte bara rederier som söker sig till ön. Själv önskar jag också att flytta till ett ställe, där vädret är skönt det mesta av året, och jag kan njuta av de sista åren av mitt liv. Kanske förlängs livet just på grund av klimatet. Bara det att slippa vinterkylan och oljeräkningarna är ett gott skäl.
Ändock tror jag inte helt ut på vad du skriver. Det måste finnas en anledning, inte fullt så ond som du säger, till att Finansdepartementet stiftar en lag om källskatt på pensioner. Fattigpensionister, ohälsa och andra argument tror jag säkert kommer i kläm, men det är inte dessa man vill åt. När det gäller att komma åt stora fiskar, så blir ibland maskstorleken på nätet för liten, i rättvisans namn, och då fastnar även \"småfisken\". Oturligt, men jag tror att man måste gå efter devisen \"En för alla, alla för en\" då det gäller att finansiera staten=vi själva.
Orsaken till lagen kanske är att det finns allt för gott om skattesmitare med stora inkomster, och därmed pensioner, som helt undkommer beskattning av löner, som en gång tjänats i Norge, men placerats i Fonder på Kypros, och därmed anses skattebefriade.
Kommentar??

Takk for dine synspunkter. Det er desverre mange flere enn du som tror at dette er et forslag for å hindre at firma og peroner med store lønninger skal kunne oppnå skattefordeler.  Men forslaget har ingen ting med det å gjøre.  Som det heter er det Kildeskatt PÅ PENSJON.

Som du vil se av mine tidligere innlegg, har en tidligere skattedirektør og finansminister gått sterke i mot forslaget.  Førstnevnte har kalt det  \"Omvendt Robin Hood\" politikk idet forslaget vil ramme pensjonister med små inntekter veldig hard, mens pensjonister på med store pensjoner vil oppnå store skattemessige fordeler.  

Men hovedinnvendingen mot forslaget er at utflyttede pensjonister KUN skal betale skatt i det land i bor og forbruker infrastruktur og offentlilge (helse)tjenester.

Endelig nevnes at dette forslaget ikke bare gjelder Kypros der undertegende og mange fra Norden bor - inkl mange svensker.

Synes du ikke det er urimelig å endre skattereglene for å gi pensjonister store skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer i Norge har endret skattereglene for de rikeste på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt? Iflg. økonomi-professor Terje Hansen og skatteprofessorer Ole Gjems-Onstad vil dette kunne fortsette i overskuelig fremtid, hvis reglene ikke endres.  Hvorfor skulle de rikeste flytte til utlandet for å spare skatt, så lenge de har dagens finansminister fra SV?  

Jeg håper dette har bidratt til å oppklare en missforståelse om et svært urimelig og urettferdig skatteforslag som mange kaller å innføre \"skatt på sykdom\".  Årsaken er at mange flytter til varmere strøk pga helsen.

Heidrun

Heljak.
Du som kan disse reglene. Det er jo sånn at man skal skatte på inntekt ved en utleiebolig. Men da har man faktisk krav på etter loven fratrekk på utgifter tilknyttet denne boligen. Hvordan stiller det seg med utgifter til reise for å ta vare på denne bolig hvis du skjønner poenget mitt
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Heljak.
Du som kan disse reglene. Det er jo sånn at man skal skatte på inntekt ved en utleiebolig. Men da har man faktisk krav på etter loven fratrekk på utgifter tilknyttet denne boligen. Hvordan stiller det seg med utgifter til reise for å ta vare på denne bolig hvis du skjønner poenget mitt

Ninette

Jeg er skjønner at du og den gruppen du representerer, på lik linje med andre grupper i samfunnet, er opptatt av å beholde eksisterende goder. Likevel klarer jeg ikke å se problemet med at pensjonister i utlandet blir ilagt 15 % kildeskatt på pensjon utbetalt fra Norge.

Du snakker på vegne av en gruppe utflyttede pensjonister, som i følge dine utsagn, er bosatt i det landet som allerede har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Forslaget om kildeskatt på pensjon tar, så vidt jeg har skjønt, også hensyn til skattebegrensning for minstepensjonister som er bosatt i et EØS-land.

Norge har også skatteavtale med Kypros. Denne avtalen skal hindre at det ikke ilegges dobbel skatt, altså skatt på samme inntekt i både Norge og på Kypros. Så med mindre skatteprosenten er lavere enn 15 % på Kypros eller et annet land Norge har skatteavtale med, kan det kreves fradrag i kypriotisk skatt, for kildeskatten betalt i Norge.

Jeg tror mange av pensjonistene i Norge strever mer enn de som har ressurser til å flytte utenlands.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

heljak

Quote from: \"Ninette\"Jeg er skjønner at du og den gruppen du representerer, på lik linje med andre grupper i samfunnet, er opptatt av å beholde eksisterende goder. Likevel klarer jeg ikke å se problemet med at pensjonister i utlandet blir ilagt 15 % kildeskatt på pensjon utbetalt fra Norge.

Du snakker på vegne av en gruppe utflyttede pensjonister, som i følge dine utsagn, er bosatt i det landet som allerede har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Forslaget om kildeskatt på pensjon tar, så vidt jeg har skjønt, også hensyn til skattebegrensning for minstepensjonister som er bosatt i et EØS-land.

Norge har også skatteavtale med Kypros. Denne avtalen skal hindre at det ikke ilegges dobbel skatt, altså skatt på samme inntekt i både Norge og på Kypros. Så med mindre skatteprosenten er lavere enn 15 % på Kypros eller et annet land Norge har skatteavtale med, kan det kreves fradrag i kypriotisk skatt, for kildeskatten betalt i Norge.

Jeg tror mange av pensjonistene i Norge strever mer enn de som har ressurser til å flytte utenlands.

Hvis du har lest høringsuttalelsene som er sendt på vegen av utflyttede pensjonister (og ikke på vegne av Kypros som du antyder) så vil du ha fortstått hvorfor de fleste 41000 utflyttede pensjonister synes det er urimelig og urettferdig at de skal blir ilagt 15 % kildeskatt på pensjon utbetalt fra Norge.  

Ekstra urimelig urimelig er det å endre skattereglene for å gi pensjonister store skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer har endret skattereglene for de rikeste på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt? Iflg. økonomi-professor Terje Hansen og skatteprofessorer Ole Gjems-Onstad vil dette kunne fortsette i overskuelig fremtid, hvis reglene ikke endres. At Finans-departementets prioriterer arbeidet med å endre skattereglene slik at svake grupper skal betale mer skatt, når endring av skatteregler og tetting av skattehull kan gi milliarder i statskassen, er etter vår oppfatning feil bruk av begrensede ressurser.

I utgangspunktet ikke var lagt opp til at den såkalte skattebegrensings-regelen skulle gjøres gjeldende utenfor EØS-området. Idet Finans-departementet stiller bestemte betingelser for at denne regelen skal gjøres gjeldende, vil det i praksis bety at pensjonister med små pensjoner vil kunne på stå store økonomiske belastninger at de blir tvunget til å flytte tilbake til Norge.  Er rekke pensjonister i Thailand har gitt uttrykk for dette.  Dvs Finansdepartementet har ikke tatt hensyn til at revmatikere mm som spar staten for store beløp (ofte over kr 100.000,- ) i form at reduserte utgifter til medisinsk behandling mm. vil bli tvunget tilbake til Norge og belaste helsebudsjettet i Norge med mange ganger beløpet de evt. vil få inn i kildeskatt.

At Kypros i likehet med ca 80 andre land har skatteavtale med Norge som skal hindre dobbeltbeskatning, bryr de fleste ligningskontor seg ikke om. Tvert i mot bruker mange ligningskontor skatteavtalen som begrunnelse for å oppretthold dobbeltbeskatning.  Dette gjør de til tross for at Høyesterett i år har kommet med en knusende dom som slår fast at skatteetaten har tolket reglene om skattemessig utflytting feil.  Dvs. man skal KUN skatte til det landet man har fast bolig, forutsatt at man ikke har fast bolig i Norge. Se --> http://www.skatt.no/blogg/therese_gjerde/na_ma_stat/

Det er heller ikke snakk om å opprettholde goder.  Utflyttede pensjonister har ikke krav på noen goder i Norge.  Norsk skattepolitikk på dette området har hittil være basert på et grunnleggende prinsipp i de fleste skatteavtaler som bygger på  OECDs mønsteravtale; nemlig at man KUN skal skatte til det landet man forbruker infrastruktur og offentlige tjenester.  Iflg tidligere skattedirekter Erling Ree-Pedersen og tidligere finansminister Restad, vil det bety at norsk skattepolitikk snus 180 grader om dette prinsippet skal endres.  

For at flest mulig skal kunne se hvor urimelige kildeskatten er, oversendes
en linke til hele høringsuttalelsene fra Seniorsaken og FinnSpania.
--> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf

--> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/7_finnskatt.pdf

Det er sikker mange flere enn undertegende som venter å høre om du klarer å se problemet med at pensjonister i utlandet blir ilagt 15 % kildeskatt på pensjon utbetalt fra Norge - etter å ha lest ovennevnte høringsuttalelser?  

At mange av pensjonistene i Norge strever, har du sikker rett i. Men de vil nok streve enda mer om de som har flyttet til utlandet av helsemessige grunner blir tvunget til å flytte tilbake til Norge og/eller at flere unnlater å ta utflytting.  Da blir det mindre ressurser til all pensjonister i Norge.  

Ingen som har satt seg grundig inn i denne saken, har klart å gi ett fornuftig svar på hvorfor utflyttede pensjonister skal betale skatt til Norge, når de ikke forbruker infrastruktur eller har krav på offentlig finansierte (helse)tjenester i Norge.

heljak

Quote from: \"Ninette\"Jeg er skjønner at du og den gruppen du representerer, på lik linje med andre grupper i samfunnet, er opptatt av å beholde eksisterende goder. Likevel klarer jeg ikke å se problemet med at pensjonister i utlandet blir ilagt 15 % kildeskatt på pensjon utbetalt fra Norge.

Du snakker på vegne av en gruppe utflyttede pensjonister, som i følge dine utsagn, er bosatt i det landet som allerede har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Forslaget om kildeskatt på pensjon tar, så vidt jeg har skjønt, også hensyn til skattebegrensning for minstepensjonister som er bosatt i et EØS-land.

Norge har også skatteavtale med Kypros. Denne avtalen skal hindre at det ikke ilegges dobbel skatt, altså skatt på samme inntekt i både Norge og på Kypros. Så med mindre skatteprosenten er lavere enn 15 % på Kypros eller et annet land Norge har skatteavtale med, kan det kreves fradrag i kypriotisk skatt, for kildeskatten betalt i Norge.

Jeg tror mange av pensjonistene i Norge strever mer enn de som har ressurser til å flytte utenlands.

Idet det synes som om du ikke har lest FinnSpanias merknader til Finansdepartements høringsnotat om kildeskatt på pensjon, finner jeg grunn til å komme med følgen utdrag fra våre merkander:
De fleste land der norske pensjonister bosetter seg, har et lavere skattenivå enn i Norge. Mange land skattlegger spesielt minstepensjonister, uføretrygdede og andre med lav pensjon på en gunstig måte - sett med norske øyne. Begrunnelsen for at disse landene behandler sine pensjonister på denne måten har kanskje Norge noe å lære av?  Myndighetene på Kypros (der kommunistene har størst innflytelse) begrunner dette slik:
De fleste av dagens pensjonister har vært med på å legge grunnlaget for dagens velstand, men har ikke selv - i samme grad som andre grupper - fått ta del i denne velstandsutviklingen den siste tiden. Derfor har de bestemt at pensjonister med pensjoner under et bestemt beløp, skal være fritatt for skatt.
I utgangspunktet bør Norge ta lærdom av dette å gi alle pensjonister betydelige skattereduksjoner.

På Kypros er det 0 % skatt på brutto pensjon som er lavere enn ca kr 150.000,- I Frankrike er det 0 % på netto pensjon under ca kr 119.000,- Tar man hensyn til skattefradraget blir fribeløpet nokså likt.  
I Spania blir det opplyst av minstepensjonister, uføretrygdede og andre med liten pensjon også har 0 % skatt, men beløpsgrensen har vi ikke klart å bringe på det rene pga. kompliserte fradragsregler.
I Thailand betaler heller ikke utflyttede pensjonister skatt på lave pensjoner, etter det vi har fått opplyst.  
Som begrunnelse for Finansdepartementet forslag om kildeskatt sies det blant annet at
"Dette bidrar til en likere behandling av pensjonister som forblir bosatt i Norge og pensjonister som flytter ut.." Dette er etter vår oppfatning i beste fall misvisende i verste fall feilinformasjon.  Tvert i mot mener vi kildeskatten vil bidra til ulikere behandling av pensjonister i Norge og de som flytter ut.  Likere behandling betyr etter vår oppfatning at man betaler direkte og indirekte skatter og avgifter i det landet man forbruker infrastrukturen og andre offentlige tjenester.  Hvis Norge ønsker at tilflyttingslandene skal fraskrive seg retten til å skattlegge "innvandrerne" fra Norge, må vel Norge også fraskrive seg retten til å skattelegge innvandrerne som forbruker offentlige tjenester i kongerike? Er det rimelig?

Å kritisere at utflyttede pensjonister betaler lite eller ingen ting i skatt i utlandet pga. lavt skattenivå, faller på sin egen urimelighet av flere grunner. Både i Norge og i de land pensjonister normalt bosetter seg, kommer store deler av landets såkalte skatteproveny (landets samlede skatteinntekter) fra indirekte skatter i form av MVA og andre skatter/avgifter.  I utlandet er ofte skattene lavere også fordi utgiftene til staten er mye mindre enn i Norge bl.a. på grunn av betydelig lavere lønns- og kostnadsnivå.  En av de mest urimelige påstander er denne: "Når pensjon er opptjent i Norge er det bare rett og rimelig at pensjonister også må betale skatt til Norge etter utflytting".  Folk flest har innbetalt eller oppspart pensjonsmidler på Statens hånd, som tilbakebetales når man blir pensjonister.   Det er ikke statens, men egne penger man får tilbake i form av pensjon.  
Å innføre kildeskatt på pensjon for å oppnå større likhet, faller derfor på sin egen urimelighet.

heljak

Etter at Euroen har steget fra kr 8,- til kr 10,- på kort tid, har utflyttede pensjonister innen EU fått redusert sin kjøpekraft med ca 25%.

Dersom regjeringen vil innføre den usosiale og urimelige kildeskatten på 15% vil  den økonomiske situasjonen bli forverret med 40%.

Hvilke andre grupper ville ha funnet seg i en skatteskjerpelse og inntektsreduksjon på bortimot ca 40% ?

En norsk avvis har foreslått å starte en folkeaksjon mot kildeskatt på pensjon. Det er kanskje noe å tenke på?

Heidrun

Må her komme med et lite regnestykke på en pensjon. Jeg vil få ca 25000 kroner i pensjon pr mnd før skatt.
Si at jeg da må betale 15% kildeskatt til norge. Da vil dette koste meg kr 3750.- pr mnd. Jeg vil da beholde mine rettigheter i Norge. Jeg vil da sitte igjen med kr 21250.- pr mnd i pensjon - vanlig skatt.
Jeg bosetter meg da på Kreta og må skatte etter denne inntekten tror jeg til Hellas.
Vil ikke dette gå hånd i hånd. Må jeg ikke skatte mindre til Hellas fordi jeg skatter mer til Norge.
Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener. Eller har du regnestykket på hvor mye jeg må ut med i skatt til Norge når jeg flytter til Kreta
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Må her komme med et lite regnestykke på en pensjon. Jeg vil få ca 25000 kroner i pensjon pr mnd før skatt.
Si at jeg da må betale 15% kildeskatt til norge. Da vil dette koste meg kr 3750.- pr mnd. Jeg vil da beholde mine rettigheter i Norge. Jeg vil da sitte igjen med kr 21250.- pr mnd i pensjon - vanlig skatt.
Jeg bosetter meg da på Kreta og må skatte etter denne inntekten tror jeg til Hellas.
Vil ikke dette gå hånd i hånd. Må jeg ikke skatte mindre til Hellas fordi jeg skatter mer til Norge.
Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener. Eller har du regnestykket på hvor mye jeg må ut med i skatt til Norge når jeg flytter til Kreta

Dersom du flytter til Krete, skal du iht skatteavtalen kun skatte til bostedsstaten iht. lokal/intern skattelovgivninge på Kreta og skatteavtalen mellom Norge og Hellas. Men dersom kildeskatt på pensjon innføres iht dagens forslag, må du også regne med å betal 15% skatt til Norge.  
Å tro at Hellas eller andre land skal frasi sin rett til å skattlegge pensjonister fra Norge - på linje med sine \"egne\" pensjonister som bruker landets infrastruktur og offentlige (helse)tjenester, er lite realistisk.  

Dvs dersom du flytter til Kreta må du regne med å betale 15% kildeskatt til Norge - i tillegg til skatten du må betale på Kreta.

Synes du det er rimelig når du ikke bruker infrastruktur eller har krav på offentlige (helse)tjenester i Norge?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...