Logg inn med Facebook eller Google!

Kildeskatt er årets \"julegave\" til utflyttede pensjonister

Started by heljak, 24. Dec 08, 11:06:38

Previous topic - Next topic

heljak

Årets julegave til utflyttede pensjonister, er en skatteøkning på flere hundre millioner

Som fjordårets \"julegave\" til utflyttede pensjonister, sendte Finansdepartementet 19. desember 2007 ut høringsnotat om innføring av kildeskatt på pensjoner som utbetales fra Norge til personer som er bosatt i utlandet. En rekke høringsuttalelser og skattekyndige personer har påpekt at forslaget bygger på feilaktige og mangelfulle opplysninger.

Likevel foreslår Finansdepartementet, som årets \"julegave\", at dette forslaget skal innføres iht Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) kildeskatt på pensjoner mm. Se --> http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-20-2008-2009-/2.html?id=539074
 
Forslaget begrunnes fortsatt med at \"kildeskatten skal sikre at det norske skattefundamentet ikke blir uthullet på urimelig måte\", til tross for at denne påstanden er tilbakevist som uvirkelig av Seniorsaken med tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen i spissen.

Finansdepartementet tar med andre ord ikke hensyn til og/eller referere til vesentlige innsigelser som er kommet på vegne av utflyttede pensjonister. I sin begrunnelse for kildeskatten har også Finansdepartementet foretatt en selektiv utvelgelse av høringsuttalelser som støtter forslaget uten å nevne eller ta hensyn til forutsetninger som denne støtten bygger på. Som eksempel trekker Finansdepartementet frem den positive støtten fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet og nevner bl.a. denne uttalelsen:

\"Når det gjelder grunnlaget for kildeskatt av pensjoner, synes det i utgangspunktet et riktig og forståelig prinsipp at inntekter skattlegges der de har sitt utspring. Utenlandsbosatte pensjonister vil dessuten ofte fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme. Det er derfor ikke urimelig at også denne gruppen bidrar til å dekke fellesskapets utgifter.\"

Vi mener det er grunn til spørre om hvorfor Finansdepartementet gjengir slike urimelige påstander som vi kan dokumentere er usanne. Det faktiske forhold, som departementer selvfølgelig vet godt om, er at utflyttede pensjonister ikke gjør bruk av eller har krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sine ferieopphold og besøk i Norge - uten å betale for det. Vi er av den oppfatning at utflyttede pensjonister på besøk i Norge skal behandles på samme måte som nordmenn som er på ferie eller besøk i utlandet? Dvs ingen kan gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sitt opphold - uten å betale det selv og/eller få dekket sine utgifter til medisinsk behandling mm via sin forsikring. At tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland og andre høystående personer har fått dekker sine utgifter til medisinsk behandling i Norge - uten å ha krav på det,

kan vel ikke brukes som argument for innføring av kildeskatt på pensjoner? Idet proposisjonen ikke innholder noen forslag om å endre reglene slik at utflyttede pensjonister kan gjøre krav på slike offentlige goder og tjenester, er dette en begrunnelse som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Selv om skatteområdet i utgangspunktet ikke omfattet av EØS-avtalen og EUs regler, vil likevel skatteområdet kunne bli rammet av de alminnelige reglene om fri flyt av arbeid, tjenester, kapital og varer, fri rett til etablering og forbudet mot statsstøtte. Vi er av den oppfatning at pensjonister som er bosatt innenfor EØS-området skal ha rett til å bli skattet etter de samme reglene som de andre pensjonister i bostedslandet.

Vi mener også at det er uforståelig til at Finansdepartementet heller ikke har trukker frem alle vesentlige innsigelser fra organisasjoner/personer som representerer de som berøres av saken; nemlig de over 41000 pensjonister som bor i utlandet. Som eksempel på dette nevnes at;
- Seniorsaken - med en ex-skattedirektør på laget - har gått mot forslaget og bl.a. påpekt at vesentlige sider av denne saken ikke er tilstrekkelig utredet! Se pressemelding i Vedlegg 3.

- FinnSpanias omfattende merknader - som er utarbeidet på vegne av pensjonister og en rekke nettsteder i utlandet - er heller ikke nevnt. I tillegg til å påvise de samme vesentlige mangler, uriktige opplysninger som Seniorsaken, har vi også kommet med forslag til strakstiltak for å rette opp dagens urimelige dobbeltbeskatning før forslaget legges frem for Stortinget.
- Tidligere finansminister Gudmund Restad (SP) kom i sin tid med solide argumenter for at Norge ikke skal innføre kildeskatt på pensjon.
At Restads uttalelse har like stor aktualitet i dag, bekreftes med følgende uttalelse fra Seniorsaken\"
\"Det er ikke åpenbart at den internasjonale samfunnsutviklingen tilsier overgang til kildeskatt, selv om de fleste andre land bruker denne metoden. Det kan tvert imot være slik at bostedsbeskatning er sterkere begrunnet i dag enn da Norge fastla sin nåværende skattepolitikk. Det er i vår tid i hovedsak bostedslandet som bærer kostnadene til offentlige tjenester, infrastruktur mv. Innenfor EØS-avtalen gjelder dette også helsetjenester for personer som er pliktige eller frivillige medlemmer av folketrygden. Etter vårt syn er disse problemstillingene ikke tilstrekkelig utredet. Vi vil også nevne at kildeskatten etter sin karakter er en degressiv skatt.»
Når Finansdepartementet ikke nevner Restads solide argumenter mot kildeskatten - som FinnSpania også viser til, lurer vi på om det er gjort for å øke sannsynligheten for at forslaget skal bli vedtatt i Stortinget. Senterpartiet har nemlig hittil støttet pensjonistenes syn i denne saken. For at forslaget skal bli vedtatt i Stortinget må derfor Senterpartiet endre sitt standpunkt i denne saken 180 grader! Hele uttalelsen til Restad er derfor gjengitt som vedlegg 1.

I forbindelse med fremleggelsen av siste statsbudsjettet sa finansminister Kristin Halvorsen at \"denne regjeringen vil gi mest til de som har minst fra før og at de som har mest, skal bidra mer\"

At regjeringen, finansministeren eller partiets representanter i Finanskomiteen heretter kan si at de vil støtte svake grupper i samfunnet, faller på sin egen urimelighet etter at Seniorsaken, med tidligere skattedirektør i spissen, har påpekt at den alt overveiende del av utenlandspensjonistene enten er

1) personer med så lave inntekter at de har problemer med å opprettholde rimelige levekår i høykostlandet Norge, eller
2) personer som av helsemessige grunner søker seg til varmere strøk, eller
3) er innvandrere som etter oppnådd pensjonsalder flytter tilbake til hjemlandet. Dette inntrykket bestyrkes av det lave gjennomsnittsbeløpet for pensjonene.

At ikke øverste sjefen for Finansdepartementet forteller sine underordnede at det er åpenbart urimelig at ovennevnte grupper og innvandrere (som flytter tilbake til sine hjemland etter oppnådd pensjonsalder) også skal betale kildeskatt til Norge, er det få/ingen som forstår.

Hvis vi har oppfattet det riktig, legger Finansdepartementet også opp til at pensjonister som pga lovlige fradrag og/eller har så liten pensjon at de ikke ville ha blitt skattlagt i Norge, likevel skal betale 15 % kildeskatt av sin brutto pensjon. I såfall strider dette også mot skattelovens hovedprinsipp om at alle skal skatte etter evne. Dette forslaget vil i såfall føre til store økonomiske problemer for mange pensjonister som har tatt utflytting av helsemessige grunner.

Endelig nevnes at Finansdepartementet etter vår oppfatning gir missvisende info om gjeldende regler om skattelegging av pensjon, når de bl.a. sier at \"Etter norske skattereglar er det i liten grad heimel til å skattleggje pensjonar mv. på anna grunnlag enn at skattytaren er busett i Noreg etter skatte­loven\" Idet vi er kjent med mange pensjonister idag skattlegges dobbelt - både i Norge og i det landet de bor -, finner vi det uforståelig at Finansdepartementet ikke nevner det faktum at Høyesterett i år har kommet med en knusende dom som slår fast at Skatteetaten har tolket reglene om skattemessig utflytting feil. Vi tenker da på den såkalte Sølvikdommen. Dvs. at pensjonister som flytter til et land som Norge har skatteavtale med iht. gjeldende rett kun skal skatte til det det landet de har fast bosted - og ikke til Norge - forutsatt at vedkommende ikke har fast bolig i Norge.

Etter at ovennevnte proposisjon er lagt frem, er det vår oppfatning at arbeidet for å hindre at kildeskatten blir vedtatt i Stortinget intensiveres. Spesielt viktig er det å arbeide for at kildeskatten - om den skulle bli vedtatt - ikke blir gjort gjeldende for utflyttede pensjonister som kan dokumentere at de er skattepliktig til det landet de bor og som Norge har skatteavtale med.  Som det fremgår av vedlegg 2, har FinnSpania begynt å informere om hvordan foreninger, organisasjoner og partier stiller seg til kildeskatt på pensjon. Når svar foreligger, vil vi anbefale alle om å støtte foreninger, organisasjoner og partier som går mot denne kildeskatten.

For at flest mulig skal kunne se hvor urimelige kildeskatten er, oversendes også en linke til hele høringsuttalelsene fra Seniorsaken og FinnSpania.
---> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf
 
---> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/7_finnskatt.pdf
 
Når Finansdepartementet holder tilbake så vesentlig informasjon som nevnt ovenfor og/eller unnlater å utrede vesentlige sider ved denne saken, er det vel grunn til å stille følgende spørsmål?
- Forsøker Finansdepartementet å før Stortinget bak lyset i denne saken?
- Hvorfor forteller ikke Finansdepartementet sannheten om kildeskatt på pensjon?

For at folk flest skal forstå hvor urimelig kildeskatten er, anbefales at denne saken også tas opp som debattprogram hos TV2 og NRK eller på annen måte diskutert i mediene.

Undertegnede og 20 - 30 nettsteder i utlandet, venter på å høre om og evt. hva som vil bli gjort i det videre arbeidet for å hindre at pensjonister i utlandet og Norge bli skadelidende.

Alle bør alle engasjere seg for hindre at kildeskatt på pensjoner blir vedtatt i sin nåværende form, selv om du ikke blir berørt direkte eller indirekte.   Arnulf Øverland sa det slik:
\"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv\".

--
Med vennlig hilsen

FinnSpania, «Skatt og Økonomi»
Jakup Skamsar, Mobil Kypros: 00357 99148043

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VEDLEGG 1
Utdrag av brev av 23.09.1998 (Ref. 98/7418 SA) til Nordisk Råd fra Gudmund Restad om
Skattlegging av pensjon til personer som er bosatt i utlandet

I utgangspunktet omhandlet dette brevet \"Skattesmell for norske pensjonister\" i Sverige. Men daværende finansminister kom den gang med så solide argumenter for at Norge ikke bør innføre kildeskatt på pensjoner, at vi finner grunn til å gjengi hele hans uttalelse fordi saken har minst like stor aktualitet i dag.

«Innføring av kildeskatt på pensoner.
Du spør videre om bakgrunnen for at vår interne skattelovgivning er til hinder for at man ikke kan følge hovedregelen i den nordiske skatteavtalen om at beskatning av pensjoner bare skal kunne skattlegges i utbetalingslandet.Dette er med andre ord et spørsmål om hvorfor Norge ikke har kildeskatt på pensjoner. (uthevet av meg)

Innledningsvis kan jeg først peke på at Norge har lovhjemmel til å beskatte pensjon som utbetales til utenlandsk direktør, medem av styre, kontrollkomite eller lignende i selskap eller innretning hjemmehørende her i riket, jf skatteloven § 15 første ledd bokstav c. Dette er altså et unntak, som ikke blir omtalt i det følgende.

Kildeskatt på pensjoner betyr at utbetalingsstaten beskatter pensjonsutbetalingen til utlandet, normalt ved at utbetalingsinstansen tilbakeholder en prosentvis del av pensjonen og sender denne delen til skattemyndighetene.

I utgangspunktet kan det synes å være sterke argumenter som trekker i retning av at Norge bør beskatte pensjoner som er opptjent her og som utbetales til personer bosatt i utlandet. Innbetalinger til private og offentlige pensjonsordninger her vil oftest være fradragsberettiget i arbeidstakers eller arbeidsgivers inntekt i Norge. Dessuten vil Norge, i forhold til den nordiske skatteavtalen, få skatteinntekter og dermed \"tjene\" på slike regler. Videre kan det hevdes at offentlig pensjon burde vært et naturlig skattegrunnlag for utbetalingsstaten, også om mottakeren bor utenlands.

Finansdepartementets utgangspunkt har hittil vært at pensjoner bør beskattes i det land hvor mottakeren er bosatt, fordi han der benytter seg av infrastruktur, sosiale velferdsgoder osv. Dette er hovedgrunnen til at vi i Norge ikke har generell internrettslig hjemmel til å beskatte pensjoner som utbetales til personer bosatt i utlandet. Videre er det viktig å peke på at norsk beskatning også forutsetter at Norge som utbetalingsland også kan skattlegge i henhold til skatteavtalene med vedkommende utland. Det er bare i noen svært få skatteavtaler, blant annet i den nordiske avtalen, at Norge som utbetalingsland har full beskatningsrett til pensjoner som utbetales til en person som er bosatt i utlandet. Til orientering legger jeg ved en liste som gir en oversikt over når Norge som utbetalingsland kan beskatte ulike typer pensjoner.

Når det gjelder private pensjoner, er beskatningsretten etter skatteavtalene nesten uten unntak tillagt det land hvor mottakeren er bosatt, noe som er i tråd med OECD\' s mønsteravtale. Flere land som har ønsket kildeskatt på private pensjoner har i forhandlinger møtt stor motstand mot et slikt avvik fra OECD\' s mønsteravtale . Som det fremgår av avisartikkelen som du viser til i ditt brev, kan f eks svenske private pensjoner utbetalt til personer bosatt i andre land, i de fleste tilfeller bare beskattes i bostedslandet , og således ikke i Sverige . Det er altså de andre nordiske land som har en avvikende oppfatning i forhold til Norge og OECD for øvrig.

Når det gjelder pensjoner basert på tidligere offentlig tjenesteforhold har Norge som utbetalingsland den primære beskatningsretten i omlag halvparten av skatteavtalene, men slik at det andre land også kan beskatte (og dobbeltbeskatning blir da avhjulpet gjennom mekanismene i skatteavtalen). Dette er også i samsvar med OECD\' s mønsteravtale.

Det må imidlertid understrekes at beskatningsretten her er begrenset til tidligere tjenesteforhold, dvs tilleggspensjon og tjenestepensjon mottatt for tjeneste i stat, fylke og kommune. Dette innebærer at den del av pensjonen som er grunnpensjon etter folketrygdloven ikke omfattes, fordi grunnpensjon ytes på grunnlag av trygdetid og ikke på grunnlag av offentlig tjeneste eller lønnsarbeid. I enkelte avtaler er beskatningsretten ytterligere begrenset til bare å omfatte tjenester av offentligrettslig natur.

I en del avtaler er norsk beskatningsrett også avskåret dersom mottakeren er bosatt i den annen stat og han er statsborger av denne stat. Ellers gjelder at Norge som utbetalingsland i omlag halvparten av avtalene ikke har beskatningsrett til offentlige pensjoner.

Denne gjennomgangen viser for det første at \"hovedreglen\" i den nordiske skatteavtalen er et unntak fra det som gjelder i de andre skatteavtalene Norge har inngått, og av det som følger av OECD-mønsteret.

Videre viser gjennomgangen at Norge, dersom kildeskatt innføres, bare vil kunne beskatte visse typer pensjoner i forhold til et begrenset antall land. Pensjonister bosatt i Norge blir beskattet etter interne regler som i dag, pensjonister bosatt i Norden vil bli ilagt kildeskatt på hele pensjonen, mens pensjonister i en del andre land bare vil bli ilagt kildeskatt på offentlige, eventuelt offentligrettslige pensjoner, mens noen ikke vil bli ilagt norsk kildeskatt overhodet. Dette vil etter mitt syn totalt sett åpne for større urimeligheter enn i forhold til dagens system.

I og med at norske offentlige pensjoner samordnes og består av grunnpensjon, tilleggspensjon og eventuelt tjenestepensjon, er det videre vanskelig å avgjøre den beløpsmessige størrelsen på den eller de pensjoner som kan skattlegges i Norge, henholdsvis i det annet land. Det vil i så fall kunne bli nødvendig å spesifisere den enkelte utbetaling slik at det fremgår hvor stor del av utbetalingen som refererer seg til tidligere tjenesteforhold og hvor stor del som er uavhengig av tjenesteforhold. I den utstrekning pensjonen også inneholder elementer som refererer seg til privat tjenesteforhold, så må dette også spesifiseres.

På den annen side kan det hevdes at dagens skatteavtalesituasjon i prinsippet ikke bør hindre oss i å forsøke å endre denne situasjonen dersom dette totalt sett er det vi ønsker. Men det vil ta mange år før en omlegging vil være gjennomført ved reforhandlinger av de enkelte skatteavtaler. Dessuten vil løsningen i forhold til mange land antakelig bli at vi bare kan beskatte offentlig pensjoner, og ikke de private.

Til slutt kan jeg nevne at det etter norsk ønske er innført en særregel i artikkel 26 punkt 4 i den nye nordiske avtalen som i en del tilfeller lemper på beskatningen av norske pensjonister som er bosatt i et annet nordisk land enn Norge. Etter denne bestemmelsen kan vedkommende ved beskatningen av pensjonen eller livrenten i bostedsstaten kreve et fradrag i inntekten på inntil 20 000 svenske kroner per kalenderår eller motverdien i bostedslandets valuta, forutsatt at vedkommende person hadde hatt krav på et særskilt fradrag for alder eller uførhet i Norge. Regelen skal hindre at mottakere av norske pensjonsutbetalinger kommer dårligere ut enn om beskatningen hadde skjedd i Norge.

Av hensyn til den tekniske ligningsbehandlingen i bostedslandene, er det fastsatt et standardbeløp i stedet for å skulle vise til de til enhver tid gjeldende satser i Norge. For så vidt gjelder Norge finnes regler om særskilt fradrag for alder og uførhet i skatteloven § 77. I den nordiske skatteavtalen er fradraget imidlertid begrenset til det beløp som tilsvarer den samlede pensjons- og livrenteutbetalingen. Videre kan dette fradraget ikke kreves i tillegg til de særskilte fradrag for alder og uførhet som måtte finnes i bostedsslandet, men fradraget kan kreves i stedet for slike fradrag.

Basert på en helhetsvurdering vil jeg ikke nå gå inn for innføring av kildeskatt på utbetaling av pensjoner til personer bosatt i utlandet. Jeg kan heller ikke se at det er noe påtrengende behov for en harmonisering av beskatning av pensjon i Norden. En eventuell harmonisering i Norden bør etter min oppfatning i så fall innebære at kildeskatt frafalles i de andre nordiske land.

Med hilsen
Gudmund Restad»


Kilde:

Skriftlige spørsmål til skriftlig besvarelse Dokument nr. 15 (1998-99),

Spørsmål nr. 281,datert11.05.1999 Fra Ulf Erik Knudsen (FrP)

til sosialministeren Besvart 25.05.1999 av sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)
Se --> http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=17319
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vedlegg 2

Info om hvordan foreninger, organisasjoner og partier stiller seg til kildeskatt på pensjon mm.

FinnSpania og over 20 andre nettsteder i Norge og utlandet, har begynt å informere om hvordan foreninger, (pensjonist)organisasjoner og partier stiller seg til kildeskatt på pensjon.  Pensjonistforbundes holdning til saken er omtalt her:
http://www.finnspania.info/200812121458/politikken-i-norge-og-utenlandsbeboere-hva-skjer-/norsk-pensjonistforbund-npf-stotter-innforing-av-skatt-pa-sykdom-/menu-id-888.html
 

Andre pensjonistorganisasjoner og partier er bedt om å svare på følgende spørmål:

1) Er det kjent med at flere høringsuttalelser har påpekt vesentlige feil og mangler med Finansdepartementets høringsnotat? Det vises her til følgende høringsuttalelser:
- Fra Seniorsaken: http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf
 
- Fra Finnspania: http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/7_finnskatt.pdf
 

Seniorsakens pressemelding og utdrag fra punkt 2 om \"Hensynet til pensjonistene ..
følger som vedlegg 3. Grunnen til vårt spørmål er at Finansministeren i sin finanstale ikke nevnte dette med et eneste ord. Finansministeren nevnte heller ikke at forslaget vil føre til at 41000 utflyttede pensjonister (inkl. mange minstepensjonister) må betale nesten 1/2 milliard mer i skatt, hvis forslaget blir vedtatt i sin nåværende form.

2) Er det rimelig at pensjonister skal betale skatt til Norge når de ikke bruker infrastruktur eller offentlige tjenester i Norge? Her nevnes følgende eksempler:
- Mange pensjonister - kanskje de fleste - har flyttet til utlandet av helsemessige årsaker og skatter til det landet de bor - iht bostedslandenes skatteregler og skatteavtalen. Som eksempel nevnes at revmatikere sparer staten for store beløp i form av reduserte utgifter til medisinsk behandling mm. Årlige beløp kan bli over kr 100.000,- for hver.
- Mange innvandrere i Norge som flytter tilbake til sine hjemland etter oppnådd pensjonsalder antas også å bli rammet ekstra hardt.

3) Er det rimelig at pensjonister som sparer staten for store årlige kostnader skal \"straffes\" med denne kildeskatten?  \"Skatt på sykdom\" er vel en bedre betegnelse enn kildeskatt?

4) Vil det bli tatt noe initiativ for å sette en stopper for det faktum at mange pensjonister i dag er dobbeltbeskattet og på andre måter føler seg urimelig behandlet av myndighetene, FØR forslaget om kildeskatt på pensjon evt. blir behandlet? Det vises her til vedlegg 2.

5) Er det ikke urimelig å endre skattereglene for å gi pensjonister store skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer har endret skattereglene for de rikeste på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt?
Iflg. økonomi-professor Terje Hansen og skatteprofessorer Ole Gjems-Onstad vil dette kunne fortsette i overskuelig fremtid, hvis reglene ikke endres. At Finans-departementets prioriterer arbeidet med å endre skattereglene slik at svake grupper skal betale mer skatt, når endring av skatteregler og tetting av skattehull kan gi milliarder i statskassen, er etter vår oppfatning feil bruk av begrensede ressurser.

6) Vil det bli gjort noe for at denne skatten ikke skal gjøres gjeldende for pensjonister som kan dokumentere at de er skattepliktig til det landet de bor i, hvis kildeskatt mot formodning skulle bli innført av prinsipielle eller andre årsaker?

7) Vil det bli gjort noe for å hindre at utflyttede pensjonister får skatteøkninger?

Vi ønsker å få svar på ovennevnte spørmål for å kunne etterkomme pensjonistenes ønsker om å få vite hvordan de stiller seg til denne saken. Som nevnt er både pensjonister i utlandet og Norge opptatt av denne saken - inkl. de som planlegger å ta utflytting.

Når vi har fått svar, vil vi vurdere om vi skal gå ut med en klar anbefaling om å støtte foreninger, organisasjoner partier som går mot innføring av kildeskatt på pensjon og skatteøkninger for pensjonister. Under alle omstendigheter vil sørge for at saken kommer på dagsorden foran neste valg.

For ordens skyld nevnes at alle svar vil bli publisert på ca 30 nettsteder i utlandet og Norge - med våre kommentarer. De som evt. ikke svarer, vil også bli kommentert.

Vi ser frem til et snarlig svar.


Med vennlig hilsen
På vegne av pensjonister i utlandet og Norge

FinnSpania.info, \"Skatt og Økonomi\"
Jakup Skamsar Mobil: 00357 99148043
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Vedlegg 3 Pressemelding fra Seniorsaken 30. april 2008
Seniorsaken går imot regjeringens forslag til kildeskatt

Regjeringen ønsker å pålegge Norges 41 000 utflyttede pensjonister 15 prosent kildeskatt. Seniorsaken går imot forslaget med den begrunnelse at det ikke er tilstrekkelig utredet. Den praktiske gjennomføringen av forslaget synes beheftet med så store problemer at regjeringens utkast synes ugjennomførlig. I tillegg har man ikke tatt tilstrekkelig hensyn til pensjonistenes åpenbare behov. Forslaget vil ramme titusener av norske pensjonister hvorav svært mange vil ha store vanskeligheter med å holde seg orientert og dermed ivareta sine interesser på et av skattesystemets mest kompliserte områder. Dette gjelder ikke minst etniske grupper hvor mange knapt kan skrive eller lese norsk.

Kildeskatt vil si at alle som i utlandet mottar pensjon eller andre ytelser fra Norge skal betale skatt til Norge. Regjeringen håper på den måten å innkassere 525 millioner kroner i økte skatter. Gjennomsnittspensjonen for Norges utflyttede pensjonister er så lav som 85.000 kroner. Etter norske skatteregler kan en enslig pensjonist ha ca 125.000 kroner i pensjon og et ektepar 205.600 kroner i pensjonsinntekt uten å betale skatt. Provenybeløpet Regjeringen opererer med mangler derfor rot i virkeligheten.

Seniorsaken har mottatt en rekke henvendelser fra medlemmer i utlandet som er berørt av Regjeringens forslag til skatteskjerpelse. Det inntrykk vi har fra utenlandsorganisasjonene av norske pensjonister er at det hovedsakelig dreier seg om 1.) personer med så lave inntekter at de har problemer med å opprettholde rimelige levekår i høykostlandet Norge, eller 2.) personer som av helsemessige årsaker søker til varmere strøk, eller 3.) innvandrere som etter oppnådd pensjonsalder søker tilbake til hjemlandet. Dette inntrykket bestyrkes av det lave gjennomsnittsbeløpet for pensjonene.

Forslaget overlater til pensjonistene å ivareta sitt legitime behov. Det betyr at pensjonistene forutsettes å kjenne til norske skatteregler, skattereglene i bostedslandet og aktuelle skatteavtaler. De må også ha evnen til å kommunisere muntlig og skriftlig med de respektive lands skattemyndigheter. Seniorsaken mener dette er urealistisk å forvente. Vi har allerede registrert betydelig frustrasjon og fortvilelse blant utenlandsboende medlemmer.

Seniorsaken mener at det foreliggende utkastet vil føre til en slags omvendt Robin Hood-effekt. Pensjonister med lave inntekter blir rammet av en urimelig skattebelastning. På den annen side kan personer med høye pensjoner - for eksempel på statsråds nivå - få sine skatter mer enn halvert ved for eksempel å flytte til Frankrike eller Italia.

Seniorsaken er en landsomfattende interesseorganisasjon for alle over 50 år som arbeider mot diskriminering av seniorer i yrkeslivet, for seniorers rett til helse, rehabilitering og omsorg og generelt for et godt og meningsfylt seniorliv. Se: www.seniorsaken.no
 

For ytterligere informasjon: Vennligst kontakt styreleder Harry Martin Svabø på telefon 911 79 110, informasjonssjef Dag Bredal, telefon: 67563099/9241 1868.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utdrag fra Seniorsakens høringsuttalelse pkt 2: vedr.
- Hensynet til pensjonistene - Service

Ordningen er foreslått lagt opp slik at det skal foretas løpende trekk av kildeskatt i alle brutto
pensjonsutbetalinger, etter en sats Stortinget årlig fastsetter, og som av departementet er
foreslått satt til 15 prosent. I den utstrekning kildeskatten overstiger skatt etter norske interne
regler, eller pensjonen helt eller delvis også skattlegges i bostedslandet, forutsettes det at den
enkelte pensjonist selv skal ivareta sine interesser . Det betyr at han ikke bare må kjenne til
norske skatteregler, skattereglene i bostedslandet og den aktuelle skatteavtale, men også må
ha evne og mulighet til å kommunisere, muntlig og/eller skriftlig, med de respektive lands
skattemyndigheter, og det på et av de mest kompliserte områder for beskatning.

Ifølge \"nødrop\" vi har fått fra medlemshold, rår det allerede i dag - hvor skattlegging til
Norge er begrenset til de første årene etter utflytting - stor frustrasjon og fortvilelse blant
pensjonister. Det klages bl.a. over:
• Manglende eller mangelfull informasjon
• at det fra utlandet er vanskelig, ofte nærmest umulig, å komme i telefonisk kontakt
med rette vedkommende i skatteetaten, eller å få svar på spørsmål sendt skriftlig eller med e-post
• at lokale ligningmyndigheter tolker lov og skatteavtaler forskjellig og ofte synes å mangle tilstrekkelig kompetanse på området
• at det skjer forskjellsbehandling ved at noen blir dobbeltbeskattet mens andre ikke blir skattlagt
• at det må betales trygdepremie både til Norge og oppholdslandet
• at det ofte oppstår strid om i hvilket land pensjonisten er skattemessig bosatt.
Det er dessverre et faktum at flere opplever skattemyndighetenes holdning som mistenksom,
lite hjelpsom, til dels vrangvillig eller trakasserende, og at noen nærmest føler seg mobbet.
Det er grunn til å frykte at disse beklagelige forhold vil forsterkes etter hvert som de nye
bestemmelsene fra 2004 om skatteplikt til Norge i inntil fire år etter utflytting vil begynne å
virke og føre til økt antall dobbeltbeskatninger.

På denne bakgrunn er det på sin plass å minne om at det for skattytere som beskattes etter
fastlandsreglene, er investert enorme ressurser i skatte- og ligningsteknisk forenkling. Det har
skjedd en kontinuerlig utvikling fra 1975, da skattytere med bare minstepensjon og mindre
formue ble fritatt for selvangivelsesplikt, til i dag hvor alle får forhåndsutfylt selvangivelse og
nå endog fritas for å levere den hvis man ikke har noe å bemerke. I år får også
næringsdrivende forhåndsutfylt selvangivelse.

Det må nå kreves at det settes inn tilsvarende ressurser med sikte på å forenkle situasjonen for utflyttede skattytere.  For pensjonister med enkle inntekts- og formuesforhold bør det være et mål at myndighetene legger beskatningen slik til rette at den enkelte skattyter fritas for nevneverdig egen innsats. Dette forutsetter at de eksisterende problemer løses i samarbeid mellom skatteetaten, organisasjoner eller grupper av utflyttede pensjonister og skattemyndighetene i oppholdslandet.

Å innføre kildeskatt av pensjoner uten at disse problemene er utredet og løst på en
tilfredsstillende måte, vil være å kaste titusener av pensjonister ut i et skattemessig villnis.\"

Heidrun

Hei Heljak
Har sendt deg en mail som jeg ber deg besvare med noen enkle ord. Du svarer ikke på mailen og jeg tar derfor denne skremmselspropagandaen mot å flytte til et annet land enn Kypros som en smule overdrevet. Hadde du svart meg, så kunne jeg tatt dette mere seriøst. Men unnskyld min svartmaling av deg. Dette virker som en måte å få oss over til deg på. du vil ha økonomiske inneresser av at vi kontakter deg og heller emigrerer til Kypros istedenfor til Hellas
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Hei Heljak
Har sendt deg en mail som jeg ber deg besvare med noen enkle ord. Du svarer ikke på mailen og jeg tar derfor denne skremmselspropagandaen mot å flytte til et annet land enn Kypros som en smule overdrevet. Hadde du svart meg, så kunne jeg tatt dette mere seriøst. Men unnskyld min svartmaling av deg. Dette virker som en måte å få oss over til deg på. du vil ha økonomiske inneresser av at vi kontakter deg og heller emigrerer til Kypros istedenfor til Hellas

Jeg kan ikke se å har mottatt noen e-post fra deg og beklager det sterkt, hvis du har oppfattet min info om kildeskatt på pensjon som propaganda for å flytte til et annet land enn Kypros.  

Jeg har aldri sagt et vondt ord om Hellas som jeg har besøkt flere ganger. Derfor velger jeg i det langste å tro at dette er en stor missforståelse.

Kypros er bruk som et eksempel fordi jeg bor der, og vil også blir rammet av kildeskatt på pensjon når skatteavtalene er reforhandlet.  

Jeg håper dette er oppklarende, men dersom du har flere spørmål,
kan du også skrive til:  jakupskamsar@gmail.com

Heidrun

Jeg skal sende deg en mail. Kanskje litt feil å svartmale dette her. både for dden ene eller andre parten
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Jeg skal sende deg en mail. Kanskje litt feil å svartmale dette her. både for dden ene eller andre parten

Hverken FinnSpania/undertegnede eller Seniorsaken med tidligere skattedirektør på laget, har svartmalt forslaget om å innføre kildeskatt på pensjon. Vi har kun uttalt oss på vegne av utflyttede pensjonister med tung erfaring fra og kunnskap innen et av de mest kompsliserte områder innen personbeskatningen.  

Det er et faktum at dette forslaget - om det blir innført i nårværende form - vil føre til at utflyttede pensjonister får mange hundre millioner i skatteskjerpelser.  

Idet mange utflyttede pensjonister har liten pensjon og har flyttet til utlandet av helsemessige årsaker, vil dette forslaget føre til stor økonomiske problemer for mange

Heidrun

Jeg skjønner den  Heljak. Håper du har motatt min mail nå
Yamas til livet og til

heljak

Min egen webside om Kypros, kan på mange måter også tas til inntekt for å flytte til Hellas pga. kulturen, gjestfriheten, ærligheten, vennligheten mm for å nevne noen eksempler.  Pris og kostnadsnivået antar jeg også er minst like gunstig.

Men om Hellas har like gunstige skattemessige forhold, vet jeg ikke - i motsetning til Kypros som har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Mvh
Jakup Skamsar
http://www.finnkypros.info

Heidrun

Quote from: \"heljak\"Min egen webside om Kypros, kan på mange måter også tas til inntekt for å flytte til Hellas pga. kulturen, gjestfriheten, ærligheten, vennligheten mm for å nevne noen eksempler.  Pris og kostnadsnivået antar jeg også er minst like gunstig.

Men om Hellas har like gunstige skattemessige forhold, vet jeg ikke - i motsetning til Kypros som har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Mvh
Jakup Skamsar
http://www.finnkypros.info

Har du fått mailen min
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"heljak\"Min egen webside om Kypros, kan på mange måter også tas til inntekt for å flytte til Hellas pga. kulturen, gjestfriheten, ærligheten, vennligheten mm for å nevne noen eksempler.  Pris og kostnadsnivået antar jeg også er minst like gunstig.

Men om Hellas har like gunstige skattemessige forhold, vet jeg ikke - i motsetning til Kypros som har verdens 3. gunstigste skattenivå.

Mvh
Jakup Skamsar
http://www.www.finnkypros.info

Har du fått mailen min

Ja og den er nå besvart.

Heidrun

Takk Heljak,
Dit svar beroliget meg i den forstand det er mulig
Yamas til livet og til

Heidrun

Etter endel korresopondanse mellom Heljak og meg, så beklager jeg på det sterkeste at jeg svartmalte ham.
Det ser ut som om han har rett i omtrent alt han sier her inne. Han kan selvsagt ha økonomiske fordeler av at noen bruker han av oss her inne. Men det er ikke slik jeg oppfatter Heljak nå. Så beklager Heljak for min pessimissme
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Etter endel korresopondanse mellom Heljak og meg, så beklager jeg på det sterkeste at jeg svartmalte ham.
Det ser ut som om han har rett i omtrent alt han sier her inne. Han kan selvsagt ha økonomiske fordeler av at noen bruker han av oss her inne. Men det er ikke slik jeg oppfatter Heljak nå. Så beklager Heljak for min pessimissme

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lese og sette deg inn i saken.

Det er desverre mange som ikke tror på at en Finansminister fra SV
kan komme med et forslag som betyr betydelige skatteskjerpelser for utflyttede pensjonister.  Helt utrolig at de som har flyttet til utlandet av  helsemessige årsaker og med små pensjoner vil bli rammet hardt.

Jeg kan forsikre alle om at jeg ikke har noen betaling for mitt omfattende arbeide for å hindre at det i Norge i parksis innføres \"skatt på sykdom\".
Hjerterått kan man vel kalle slikt?  

Jeg håper at flest mulig skriver til de folkevalgte i Norge og sier fra om hva de mener om denne saken.  Her er e-postadressen til de folkevalgte:

http://folkevalgtbasen.ivarjohansen.no/ij_db_list.php
Send gjerne en (blind)kopi til meg, eller legg ut din klage her på forumet. så skal jeg følge opp saken så godt jeg kan.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...