Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta

Started by enourmes, 02. Jul 08, 21:25:22

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg syns det er så herlig når folk følger drømmene sine :) Ønsker deg lykke til med det livet du ønsker å leve, Enourmes. Jeg drømmer også om å bo i Hellas for en lengre periode(r), men for meg står det nok mest på økonomien. Penger er ikke alt, som du sier, men det er jaggu meg nøkkelen til det meste ;) Foreløpig er drømmene mine gratis.... men jeg håper jeg får leve dem etterhvert.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Du er ganske heldig enourmes :cheese:  :cheese:  :cheese: , som kan gjøre dette nå
Grunnen til at vi ikke flytter nedover til Kreta når huset vårt er ferdig om 1 år er at vi har 2 barn på 6 og 8 år. Er ikke noen internasjonell skole å sende de til på Kreta,samt at deres venner bor her i Norge.  Hadde ungene vært større og flyttet ut fra redet, så hadde vi reist på flekken. Jeg har et tilbud stående om jobb der nede. Etter hva jeg skjønner så trenger anlegget/prosjektet  vi skal flytte til en alt mulig person. Denne jobben kunne faktisk Kona tatt. Hun elsker å stelle i hagen og er ei vaskekjerring av rang. Så å holde dette anlegget rent og drive litt med gartnerarbeid kan jo hun ta seg av. Jeg ville fått jobb som megler/guide for dette firmaet jeg kjøpte bolig av, De spør hele tiden om jeg ikke vil komme ned til dem og jobbe. De trenger en skandinavisk talende person il å guide skandinaver og engelskmenn rundt på øya.

Quote from: \"enourmes\"
Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"enourmes\"Man trenger ikke være tøff for å flytte til et annet land. Man brenner ikke alle broer fordet.

Nei, man trenger nok ikke å være veldig tøff for å flytte til Hellas. Det ville jeg nok fint klare :-) Det som fortoner seg som tøft, i alle fall for meg, er å bryte opp fra alt det fine jeg har i Norge, som hus, familie (jeg har barn - unge voksne), venner og en spennede og godt betalt jobb.

Men vi kanskje i ulike livssituasjoner eller livsfaser, du og jeg. Og disse fasene forandrer seg jo.... :-) Så kanskje vi treffes på Kreta en vakker dag.
Ja kanskje vi har forskjellige livssituasjoner. Jeg har selv 2 voksne barn. Jeg er vel en som er nysgjerrig på livet. Har også en bra jobb her. Men penger er ikke alt. Men selv om jeg skal bo i hellas så skal jeg pendle til Norge for å jobbe. Alt er mulig
Yamas til livet og til

Mixelite

Heidrun, det går an å bruke norsk nettskole mens man er der nede. Tror sikkert ungene ville ha klart gresk skole også ganske fort. -men jeg skjønner reservasjonen. Det er samme grunnen jeg har for å ikke kaste meg uti et lengre opphold på Chios. Hensynet til ungene får komme først noen år til.

Heidrun

Vet det Mixelite. Men det med språket og  venner for ungene betyr mere enn noe annet.
Jeg er redd for at dette stedet vi flytter til vil ære dørgende kjedelig for ungene om vinteren. Det eneste som er i nærheten der da er et par tavernaer og et supermarked. Kort vei til maleme, men dette er ikke stedet for unger tror jeg
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Vet det Mixelite. Men det med språket og  venner for ungene betyr mere enn noe annet.
Jeg er redd for at dette stedet vi flytter til vil ære dørgende kjedelig for ungene om vinteren. Det eneste som er i nærheten der da er et par tavernaer og et supermarked. Kort vei til maleme, men dette er ikke stedet for unger tror jeg

Dette er jeg helt enig med deg i.

Hadde du enda slått deg ned i en gresk landsby. ;-)
Der hadde du hatt skole, andre barn, div. aktiviteter etc.
Ettersom jeg skjønner så er \"stedet ditt\" ett oppkonstruert turiststed, som nok vil være temmelig dødt om vinteren. Er taveraene der åpne om vinteren? De fleste pleier å stenge, bare de i byer og inne i landsbyene som pleier å være åpne.

Heidrun

Det er et oppkonstruert sted ja.
Jeg har faktisk vært i tvil et par ganger om dette kan bli kjedelig for oss også.
Har vært der nede om vinteren for å sjekke ut om stedet er åpent og fant ut at det var disse tavernaene og dette supermarkedet som var åpent. Men hva skjer hvis disse blir stengt er en tanke som har svirret rundt i våres hoder
En liten tanke vi har hatt i det siste var det å heller selge når stedet ble ferdig og kjøpe oss noe i en liten levende landsby.
Et sted som heter Panormo er i disse tanker
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Det er et oppkonstruert sted ja.
Jeg har faktisk vært i tvil et par ganger om dette kan bli kjedelig for oss også.
Har vært der nede om vinteren for å sjekke ut om stedet er åpent og fant ut at det var disse tavernaene og dette supermarkedet som var åpent. Men hva skjer hvis disse blir stengt er en tanke som har svirret rundt i våres hoder
En liten tanke vi har hatt i det siste var det å heller selge når stedet ble ferdig og kjøpe oss noe i en liten levende landsby.
Et sted som heter Panormo er i disse tanker


Skjønner godt tanken du har gjort deg.
Hva har gjort at du tenker på Panormo?

Heidrun

Grunnen til at vi valgte dette stedet vi kjøpte var nærheten til Chania. Men det kunne like gjerne blitt i nærheten til Rethymnon. Liker disse 2 byene like godt. På en poengskala til 100, så vant kanskje Chania med 1 poeng overfor Rethymnon.
Så jeg leita like godt etter et sted i nærheten til Chania. Da ble vi litt bergtatt av dette stedet.
Men vi vil ikke bosette oss i Chania eller Rethynon for den sakens skyld. er for kaotisk (på en sjarmerende måte) der. Men litt utenfor disse stedene vil vi bo.
Så da falt panormos inn som et mulig sted i mine tanker nå. Har vær der, men på sommeren
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Grunnen til at vi valgte dette stedet vi kjøpte var nærheten til Chania. Men det kunne like gjerne blitt i nærheten til Rethymnon. Liker disse 2 byene like godt. På en poengskala til 100, så vant kanskje Chania med 1 poeng overfor Rethymnon.
Så jeg leita like godt etter et sted i nærheten til Chania. Da ble vi litt bergtatt av dette stedet.
Men vi vil ikke bosette oss i Chania eller Rethynon for den sakens skyld. er for kaotisk (på en sjarmerende måte) der. Men litt utenfor disse stedene vil vi bo.
Så da falt panormos inn som et mulig sted i mine tanker nå. Har vær der, men på sommeren

Panormos er nok også veldig stille om vinteren. Hvor bodde du hen da du var der?
Siden det ikke går charterturer dit, så er det heller uvanlig at norske havner der. Derfor lurte jeg på hvordan du har funnet ut at det er et egnet sted for dere. Hvordan fant du det første gang?

Heidrun

Jeg var 14 dager i rethymnon for en tid tilbake. Dro på en dagstur  utenfor. Havnet innom dette stedet. Likte meg godt der, så 1 dag ble til 3. leide meg inn på et hotel på impuls da. Så det er også grunnen til at jeg likte det stedet. Hva hotellet het aner jeg ikke.
Har trålet nettet om info angående panormos i de siste dager. Fant ut at det er steder som er åpent der om vinteren. Butikker,tavernaer etc. Trives egentlig veldig godt når det er stille jeg. Men er det for stille så går jeg på veggene.
Men jeg trenger ikke mere enn et par tavernaer som er åpent om vinteren før jeg trives samt noen butikker.
Andre steder på Kreta har jeg ikke besøkt. Kunne være at det finnes andre fine steder også. Men jeg kan ikke leite og leite for den sakens skyld. da får jeg aldri bestemt meg og ender opp med ingenting
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Men jeg kan ikke leite og leite for den sakens skyld. da får jeg aldri bestemt meg og ender opp med ingenting

Skjønner det,men det er nå viktig å finne seg en plass der man virkelig trives. :-)

Skal du evt. kjøpe deg noe i Panormos da, hvis du får solgt det du holder på med nå?

Lykke til med videre planer.

Heidrun

Jeg er veldig usikker på dette.
Dette er realitetene.
Huset har steget med 200.000.- kroner i pris fra den dagen jeg skrev under på disse papirene om kjøp. Hittil har jeg bare betalt 2500.- euro i egenkapital. Jeg kan faktisk selge nå og bruke disse 200.000 kronene som egenkapital på et annet sted.
Men her er det et stort men.
Jeg står ikke som eier i manntallet der nede før huset er ferdig. Kan jeg da selge nå og tjene på dette huset eller må jeg vente til huset er ferdig. Jeg kommer til å maile min greske advokat om dette hvis vi skal selge. Ingenting er avgjort nå. Men tanken er der absolutt.
Og til det med å trives.
jeg er 44 år nå. Hva jeg har som trivselsfaktor om 12-15 år er et annet spm som jeg vanskelig kan gi deg et svar på nå.
Det er relativt kort vei inn til Chania fra det jeg har kjøpt nå. Det er relativt kort vei til Rethymnon fra Panormos. Dette er ting som betyr veldig mye.Vil ikke bo i disse byene, men vil gjerne ha kort vei til dem
Jeg har ikke lyst på å kjøpe meg noe på sydkysten, da det er alt for varmt der om sommeren. Liker meg velig godt på vinteren når det er mellom 12 og 15 grader. Disse varmegradene er det på begge disse stedene
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...