Logg inn med Facebook eller Google!

Loppemarkedet i Monastiraki, Athen

Started by Ole, 21. May 07, 20:25:53

Previous topic - Next topic

gesse

Er det noen som kjenner til bakgrunnen for dette loppemarkedet?

Og hvem er det som selger? Er det grekere eller utlendinger?

Syns det virker veldig spennende å rusle rundt der, men er ikke så veldig interessert i å kjøpe gammelt skrot, så sant det ikke dukker opp noe helt spesielt. :colors:

Tommy

Quote from: \"gesse\"Er det noen som kjenner til bakgrunnen for dette loppemarkedet?

Og hvem er det som selger? Er det grekere eller utlendinger?

Syns det virker veldig spennende å rusle rundt der, men er ikke så veldig interessert i å kjøpe gammelt skrot, så sant det ikke dukker opp noe helt spesielt. :colors:

Jag skulle tro att bakgrunden helt enkelt är en marknadsplats ( påminner lite om en orientalisk Bazar ? ) där det sålts och köpts allt möjligt av och till vem som helst ?

Idag finns där inte bara gamla begagnade prylar och antikviteter, utan också vanliga butiker, och souvenirförsäljare, jag köpte mig till exempel ett par sandaler i en skobutik där, när mina gamla gått sönder under semestern.

Försäljarna är mest greker ( zigenare, pensionärer, vanliga handlare, hantverkare osv. ). Och så i minoritet, diverse andra nationaliteter ( afrikaner, asiater ) som säljer piratkopierade cd-skivor och annat krims-krams ( mer eller mindre lagligt ? ) .

Är man samlare ( och kännare ) av något slag skulle jag tro där går att göra \"fynd\" av till exempel gamla mynt, musikinstrument, tavlor, antika möbler, gamla leksaker, gammalt porslin, glas, med mera med mera. Och så är där en hel del goa matställen i området, både gatukök, ouzerior, tavernor, cafeér, och ett stundtals myllrande folkliv :D

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Quote from: \"Tjorven\"Loppemarked er bare herrrlig  :cheers: Skulle gjerne vært på det i Aten, eller kanskje ikke (måtte vel ha kjøpt ekstra koffert også)
De tre apene er artige, de har jeg to utgaver av. Den ene er kjøpt i Hellas og har faktisk 4 aper. De holder hendene for ører, øyne og munn, men gjett hva den fjerde holder hendene sine over?   :colors:
Mer edle deler...? :-D

Noen som vet når markedet åpner? Vi skal jo reise hjem på en søndag kl. 12.30, men jeg er god til å stå opp tidlig på morran om nødvendig...

Tommy

Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Tjorven\"Loppemarked er bare herrrlig  :cheers: Skulle gjerne vært på det i Aten, eller kanskje ikke (måtte vel ha kjøpt ekstra koffert også)
De tre apene er artige, de har jeg to utgaver av. Den ene er kjøpt i Hellas og har faktisk 4 aper. De holder hendene for ører, øyne og munn, men gjett hva den fjerde holder hendene sine over?   :colors:
Mer edle deler...? :-D

Noen som vet når markedet åpner? Vi skal jo reise hjem på en søndag kl. 12.30, men jeg er god til å stå opp tidlig på morran om nødvendig...

Tidigt på morgonen, G.M.T :D. Annars är där kommers även andra dagar, dock är själva loppmarknadskommersen på söndagar, och intensivast på morgonen, förmiddagen. Men det kan vara en opplevelse att gå dit även andra dagar, då många handlare har sitt utbud till försäljning även då. Också är där i närheten rätt läckert att sitta o njuta av en bit mat, en frappe, öl eller vin eller något sånt, o kolla in folklivet. Till exempel efter att ha besökt den antika agoran som ligger i närheten.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Vill bara fylla i lite här som svar på din fråga om loppmarknaden i Monastiraki, Xristina. Den är visserligen en opplevelse i sig, men hela kvarteret där är värt att besöka, ja skulle jag bara ha några dagar på mig, så skulle jag föredra att tillbringa merparten av mitt besök där i stället för det närliggande Plaka. Det är inte så att jag skriver detta för det att jag är er missunnelig på något sätt ;-) ( fast det kan ju verka så :D )

Näe, jag är bara väldigt sugen på att återoppleva lite av det ni har att se fram till under vistelse  :bounce:



Om ni inte redan har koll på var dessa kvarter finns så är här området utmärkt på en karta :

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Takk, Tommy! Må vel forsøke å utforske dette området ja. :-D

Riitta

Det kan du nog inte missa Xristina :bom: Jag blir alldeles sjuk när jag tittar på kartan. Vill dit NU :cyclopsani:  :bom:

Riitta

Tjorven

Har alltid elsket loppemarked, og Barbro og jeg ankommer Aten en søndag formiddag. Jeg tror jeg vet hvor vi kommer å ta veien når vi har installert oss på hotellet, gitt :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"Har alltid elsket loppemarked, og Barbro og jeg ankommer Aten en søndag formiddag. Jeg tror jeg vet hvor vi kommer å ta veien når vi har installert oss på hotellet, gitt :)

Här är en förteckning över andra marknader i Athen, exklusivt från Matt Barret  o ett knyckt inlägg från ett annat Hellasforum, länge leve internet  :cheers:

\"Det er markeder i mange bydeler til ulike dager i uken. Hellasguru Matt Barrett sier at Kypseli-markedet er på torsdag, og gir følgende listing for andre markedsdager/-steder:

Monday: Goudi, on Papadiamantopolou near Agia Thomas, Patissia and in Holargos
Tuesday: Zephyri Pangratti, Hatzikyriako in Pireaus and in Kypseli
Wednesday: Peristeri, Gyzi, Kolonos, Ag Andreas,
Thursday: Petralona, Thission, Glyfada, Kato Patissia, Sepolia, Pandionis,
Friday: Koukaki, Ag Stefanos, N Iraklion, Kolonaki, Xenokratous
Saturday: Ambelokipi, Platia Attikis, Panormou, N Kosmos, \"

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Gro

Jeg fant jeg fant:)!

Bare så mange bra tråder her, og dette var en artig en:)!
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tereza

Med forbehold da det er noen år siden jeg bodde i athen:

Loppemarkedet i monastiraki er på søndager fra seks-syv om morgenen til ett-to på dagen.
Butikkene der har åpent hver dag, men det er på søndager det topper seg med \"skraphandlere\", samlere og andre som ulovlig legger frem varene sine langs fortauskanten.  
De andre markedene det er snakk om vil jeg anta er \"laïki\" - i hovedsak greske bønder som selger egenprodusert frukt og grønnsaker , med noen innslag av sigøynere med \"merkeklær\", russere med verktøy og duker, og afrikanere med piratkopierte cd\'er og klokker.

Tereza

Også glemte jeg å si at det jo er noen fantastisk fine bilder her, da!

Noe som går igjen på hele forumet egentlig.
Jeg får så sykt lyst på en Hellastur nå med en gang! Hver gang jeg er innom her!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...