Logg inn med Facebook eller Google!

Athen - undervurdert som storbyferiemål

Started by toralfsan, 17. Feb 09, 22:16:16

Previous topic - Next topic

toralfsan

Jeg må tilstå at Athen  er min personlige favoritt blant europeiske storbyer. Jeg har ikke vært i alle, men i ganske mange, og skal på ingen måte underslå at det finnes mange andre spennende storbyer i Europa.


Athens Agora - grønn lunge i storbyen

Men Athen tar altså kaka for meg. En ting er selvsagt historien, bare Roma (og kanskje Istanbul) kan måle seg, og de er jo forskjellige. Athen er en smeltedigel mellom øst og vest, og har noen av verdens aller beste historiske og arkeologiske museer, en mengde teatre og kunsmuseer, det er en mengde hoteller og spisesteder, og utrolig spennende shoppingsteder for den som liker det. I dag har Athen også et velfungerende transportsystem, det er greit å komme dit, og prisnivået er blant de laveste i Europa (blant storbyer).

Athen er også en svært grønn by, og har et fint klima det aller meste av året (jeg har spist lunsj utendørs i omtrent alle årets måneder). I dag er det AC over alt, da går det faktisk fint å være der også midt på sommeren (jeg har flere ganger reist til Athen i august - da er det mindre trafikk og færre mennesker, Atherne selv er på ferie).

Språket er, som vi vet, heller ikke noe problem - så godt som alle snakker nå engelsk,. Også nærheten til sjøen er en stor fordel - enten du foretrekker Pireus, de saroniske øyer eller Egeerhavet.

Så hvorfor står ikke Athen på lista over de beste \"vannhullene\" i Europa? Og hvorfor haster feriefolket så lett ut til øyene når det er i Athen den virkelige historien og de beste kulturelle opplevelsene finnes? Særlig utenom sommerferien...

Tommy

Är enig i allt du säjer, Athen är underskattat som storstadsresmål, absolut :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

Fikk meg en a-ha opplevelse selv, nå i september. Mitt første møte med Athen... byen var (iallfall det jeg så av den) noe annet jeg trodde. Gi meg litt tid :-)

Admirala

Athen er nr to europeisk storby (etter London) synes jeg.
Jo mer man reiser rundt i Athen, jo mer blir man glad i den.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Måne

Verdens herligste by! Tilbringer gjerne resten av livet mitt her :)

xristina

Athen er fantastisk. Rett etter at vi kom hjem fra Athen var jeg litt \"satt ut\" - og tenkte at den egentlig var ganske stor og stygg. Men byen har sneket seg under huden på meg, og jeg har aldri tenkt så mye på en tur og alle opplevelsene - som etter denne. Nå gleder jeg meg masse til å reise tilbake i juni og vise den fram til gutta. :-)

Irriterer meg at den ikke har samme storbystatus hos reiseselskapene som f.eks. Barcelona...

Gro

Nå har ikke jeg tilbragt så mye tid i Athen ennå, men jeg må nå si at jeg forstår godt at Firenze, Roma, Berlin og Paris er veldig populære. De er jo bare vakre :) Berlin mer kul en vakker kanskje.

 Det jeg har sett av Athen har fremstått mer kaotisk og rotete.

 Men kanskje netopp fordi jeg har vært en uke hver gang jeg har vært i disse byene, og trasket rundt i ulike bydeler.  Pluss at jeg har lest masse om disse byene før jeg dro dit. Athen bør nok få noen lengre opphold den også, så kanskje jeg ser skjønnheten  der også.

 For meg har Athen ikke framstått som vakker ennå.... Men jeg har forandra mening før jeg ;)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

xristina

Athen er fantastisk stygg og fantastisk vakker!!! Jeg har aldri vært i Roma eller Paris - men har sett masse bilder derfra hos venner som har vært der og langt i fra alt der er vakkert!

Athen har noen helt suverene bydeler, men også noen grusomme. Som alle storbyer!

Gro

Quote from: \"xristina\"Athen er fantastisk stygg og fantastisk vakker!!! Jeg har aldri vært i Roma eller Paris - men har sett masse bilder derfra hos venner som har vært der og langt i fra alt der er vakkert!

Athen har noen helt suverene bydeler, men også noen grusomme. Som alle storbyer!

Helt enig med deg der, poenget mitt er at jeg nok blir like glad i Athen når jeg gir den mer tid. Har akkurat sett noen bilder fra Aten påsken 2007. Fra billedgalleriet her på forumet. Helt nydelige. Der ser man at Athen som alle andre storbyer har herlige små steder / gater.  :flower:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mixelite

Jeg har bare vært et kort døgn i Athen, så kanskje har jeg ikke grunnlag for å uttale meg, men jeg har aldri skjønt dem som råder ferske øyhoppere til å unngå, eller iallfall komme seg fortest mulig ut av Athen. Med unntak av den varmeste årstiden, skjønner jeg ikke grunnen.

For meg er det en by jeg veldig gjerne skulle utforske mer og en langweekend står absolutt på ønskelisten.

toralfsan

Selv om jeg personlig liker meg godt i Athen selv i august (jeg er da ikke ute midt på dagen i 40 grader varme, da skrur jeg på AC og sover), så innser jeg nok at det kan være litt heavy for mange andre.

For de fleste er nok Athen best om våren, men også om vinteren. Været varierer mye, men det bildet jeg har øverst her, er f.eks. tatt i slutten av januar 2004 (fra Hefaistos-templet). På sitt beste er det 20 grader i skyggen midt på dagen i januar, på det verste er det minus 8-10 om natta (sjelden). Jeg har nok til sammen tilbrakt 3-4 uker i Athen om vinteren, og har spist lunsj utendørs flere ganger enn innendørs.

Folkelivet er spennende også innendørs om vinteren. I karnevalstiden er folk ute og har med ungene også. Det er dans og girlander og musikk over alt. Folk spiser bakaliaros og varm frappé (men ikke til fisken). Det er ferske appelsiner og sitroner, og det bugner av vintergrønnsaker som blomkål, gulrøtter etc. Det er turister også, men de er ikke for mange. Til ca. mars er også hotellene på sitt billigste.

Våren begynner kanskje i februar, det er masse blomster, også på trærne. I mars og april er våren på sitt beste, alt er fremdeles ganske grønt (iallfall til midt i april), og man kan ofte gå  ute med bare en tynn jakke også om kveldene. Det er herlig å ta en trikketur til Pireus eller Mikrolimani ved yachthavnen og prøve ett av de populære fiske- og skalldyrstedene ved havnen. En todagers tur til Delfi er en stor opplevelse (Delfi er, som så mange andre steder, best om morgenen og kvelden). En dagstur til Aigina er heller ikke av veien. Om man vil bade, er det bassenger både i byen og ikke minst ved kysten, en trikketur unna.

Og da har jeg ikke en gang nevnt parkene, museene og handlegatene... ;-)

bengalow

Jag är fullkomligt betagen av Atén! Det är min favoritstad - och kunde gärna ha bosatt mig där.
Lite av charmen har den förlorat sedan OL2004, då man moderniserade gator och trottoarer i centrum, och liknar mer av andra \"renhållna\" städer nuförtiden. Mycket av vad man gjort är av godo, men den \"gamla\" Hermesgatan var bättre....nu skall det sägas att jag är ingen \"fönstershoppare\".
Visserligen är Syntagmaplatsen vacker, men ack så steril! När det fanns 1200 caféplatser där så var den mycket mysigare!
Gammal kärlek rostar aldrig
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...