Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder og info fra demonstrasjonene i Athen, desember 2008

Started by Måne, 09. Dec 08, 18:25:46

Previous topic - Next topic

xristina

Takk Måne for en flott - men fryktelig - bildeserie fra Athen. Kjenner jo igjen mange av stedene. Men jeg hadde også trodd at det var \"verre\" enn dette. Det høres veldig sånn ut på nyhetene her hjemme...

Jeg håper at ting roer seg raskt!

Ser jo også at Dagbladet skriver i dag at Alexis døde av rikosjett - og det er jo \"bra\" (misforstå meg rett!).

Katta

Tusen takk Måne, for en god beskrivelse av hva som skjer i Athen! Nå må du være forsiktig! Håper at det værste er over nå.

Torill

Takk for flott informasjon Måne. Håper ting roer seg snart!!!
Ingen kan alt - alle kan noe.

Måne

Da var det onsdag, 10. desember, og generalstreik (som ikke var spontan, men har vært planlagt i lang tid.).


Syntagma


Politiet står oppstilt foran parlamentet


Politiet står oppstilt foran parlamentet 2


Journalist med gassmaske

Jeg må innrømme at jeg kom for sent til noe annet enn slutten av møtet, da jeg har blitt litt for gresk for mitt eget beste. Det var ganske mange samlet, men jeg hadde regner med at flere skulle komme. Blant annet fordi generalstreiken ikke omfattet t-banen - den streiket bare fra den åpnet fram til kl. 08:00 og fra 20:00 og utover, noe grekerne mine mente kunne være for at folk skulle kunne komme seg til byen bl.a. for å streike.


Streikende og ungdom

Uansett så dukket det etter hvert opp en haug med studenter, med bannere og slagord, som demonstrerte høylydt på veien til Syntagma. I begynnelsen var det ikke så mye politi, for som sagt så var det ikke den største mengden med demonstranter (kanskje de begynner å gå lei?), og alt virket som om det skulle gå fredelig for seg. Demonstrantene satte seg ned foran parlamentet og gjennomførte sin vanlige \"fredelige demonstrasjon\" som involverer å blokkere veien ved å sitte i den.


Sittende demonstranter


Sittende demonstranter 2

Etter en stund dukket det opp en del unge gutter som hadde fått løs marmor fra gata og begynte å hive dette mot politiet. De vekslet mellom å kaste individuelt, og med jevne mellomrom kaste 8-10 stk. samtidig. Når de klarte å få politiet til å flytte på seg ble det stor jubel og applaus. Det hele så ut som en lek. Når en gruppe politifolk flyttet på seg ropte de marsj-takt \"en-to! en-to!\" til politiet stoppet og \"det er bra! ta beina fatt!\". Med andre ord fikk jeg inntrykket av at målet med \"demonstrasjonen\" var å se om de klarte å presse politiet i den ene eller andre retningen...

Ellers virket ting som sagt mye roligere. Noen ungdom i alderen 13-16 (nå er ikke jeg ekspert på å ta alder, men jeg vil si de var ungdomsskoleelever) forsøkte seg på å kaste vannflasker på politiet som står foran parlamentet, og da dukket det opp en dame som antakeligvis var der pga. generalstreiken og skjelte dem ut etter noter. Ungdommene begynte å forsvare seg verbalt, og flere og flere strømmet til, men dama ga seg ikke. Etter hvert trakk ungdommen seg tilbake og satte seg surmulende ned uten å kaste noe mer, til stor applaus fra publikum.


Vannflaskekasting


\"Nei vet dere hva!\"


Ungdommene prøver å forklare seg


Ungdommen får så ørene flagrer


Politiet blir stående

Måne

Ting varte og rakk, og sporadisk samlet ungdommen seg for å kaste mer stein på politiet.






Legg merke til størrelsen på steinene som har blitt kastet...








Her har du forresten ei av de jentene som ble skrevet om i en avisartikkel. Ja, de deltar de og.


Og de fikk tak i en stol igjen...

Et par voksne gikk rundt blant ungdommen og ba dem roe seg ned, og å slutte å kaste stein, mens en del eldre ungdom oppfordret veldig unge gutter og jenter (jeg vil gjette på 12-13 års alderen) til å hive stein på politiet. Etter en stund flyttet store deler av demonstrasjonstoget seg i retning av den polytekniske høgskolen, og da begynte det å ta av blant de som var igjen på Syntagma. Det dukket opp flere politifolk fordi ungdommen ble truende, og kastet store tunge ting på bygningen ved siden av parlamentet. Politiet kastet tåregass og begynte å bevege seg truende i retning av demonstrantene.


Hvor gammel vil du gjette på at gutten i grønn shorts er? Tørr bak øra? Neppe...




Tåregass


Tåregass 2


Tåregass 3


Kroppsspråk? ;)









Når politiet rundet hjørnet av t-banen fikk jeg oppleve sammenstøt mellom politiet og ungdommen på nært hold, noe som på ingen måte var ønskelig. Jeg sto midt blant de voksne streikende nettopp for å unngå dette, men man kan fort miste oversikten. En av ungdommene (som ganske sikkert var pekt ut, for til og med jeg kjente ham igjen som en av de mest aggressive den dagen) kom løpende mot politiet til han var like foran dem og kastet stein fra den avstanden. Politiet kastet tåregass og satte etter demonstranten, mens de andre demonstrantene løp unna.

Ei dame som var nysgjerrig ble dyttet inn i en stolpe i all tumulten, og løp rundt og ropte \"Min Gud, hodet mitt\", så hele greia ble veldig dramatisk i løpet av sekunder. Politiet fikk tak i demonstranten de ville ha tak i, og trakk ham unna, i retning av politibussen. (De har store busser med gitter foran vinduene - antakeligvis for å beskytte politiet mer enn for å anholde demonstranter, men for alt jeg vet kan bussen sikkert brukes til masseanholdelse også.) Demonstrantene begynte å nærme seg politiet igjen, og ropte til dem at de skulle slippe \"kameraten\" deres, men det virket som om det var mye mindre futt i dem på dette tidspunktet, og bortsett fra noe steinkasting så forble ting forholdsvis rolig.














Demonstrantene holder litt avstand nå...


Den skadde damen får hjelp fra de som sto og så på.

Måne

Tåregassen ble veldig irriterende og de fleste av oss flyttet oss til den andre enden av Syntagma der det var frisk luft og mye roligere. Igjen var det noen sporadiske skur av småstein, store marmorklosser, vannflasker og en og annen stol som ble kastet på politiet. Demonstrantene satte seg ned og fokuserte på ett eneste mål: å nekte alle å kjøre forbi på den gata. Samtidig forsøkte politiet på å flytte på grupperingene med ungdom ved å gå på linje rett fram og \"presse\" dem bakover. Dette fungerte litt dårlig ettersom de fleste demonstrantene satt på bakken... En politimann ble irritert og prøvde seg på noe midt mellom et \"spark\" og en \"dytt\" med beinet sitt mot en demonstrant, men ble stoppet av iltre tilrop fra demonstrantene, samt en overordnet som dro ham tilbake og ga ham beskjed, og en annen politimann som stilte seg foran ham. Politiet prøvde seg så på å snakke til demonstrantene og be dem flytte på seg - noe de ikke var villige til. Ut av dette ble det en dialog som jeg gjerne skulle tatt opp: politiet spurte oppgitte og frustrerte hvorfor demonstrantene ikke bare kunne flytte på seg; demonstrantene kjeftet og sa at politiet drepte tenåringer; en politimann sa at det var ikke *han* som hadde drept 15-åringen; en demonstrant svarte med at han var en del av politiet og derfor måtte ta felles ansvar for det en i politiet hadde gjort; dette var politimannen fullstendig uenig i og spurte i hvilke andre yrker man tok felles ansvar for det én person gjorde, og informerte om at han *aldri* ville skutt en ung gutt; demonstranten mente at det var han enig i, og han holdt ikke nevnte politimann ansvarlig, men politiet i sin helhet. Jeg fikk ikke med meg noen løsning på dilemmaet, men det var interessant å høre på, og ikke minst å se på: demonstranten sto etter hvert og holdt fast i politimannen sin arm for å få gjennom poenget sitt (slik grekere ofte gjør når de vil understreke noe) og politimannen trakk seg ikke vekk eller ga noe tegn på at dette ble oppfattet som truende. Mao. var det klart av kroppsspråket deres at de hadde en diskusjon, og ikke en krangel. Bortsett fra de tilfellene der en og annen ungdom sto og skrek ut sin frustrasjon til politiet så skjedde dette flere ganger: ungdom gikk opp til politiet og snakket med dem og fikk respons.















Når det gjaldt selve demonstrasjonen hadde denne utviklet seg til å være en blokkering av Syntagmaplassen. Dette er en måte å demonstrere på som grekerne kjenner til og vet hvordan de skal utføre - og alle er trygge på sin rolle. Motorsyklister som svingte inn gata ble møtt av en gjeng med ungdom som ropte og tilkalte seg oppmerksomhet, og fikk beskjed om å kjøre tilbake dit de kom fra. Et par var ikke interessert i å høre på \"ungene\" og begynte derfor å diskutere saken - til liten nytte. Selv om flere og flere av ungdommene samlet seg rundt motorsyklistene og var støyende og fektet med armer og det som var, så virket det ikke som om noen av motorsyklistene oppfattet dem som truende - kun \"irriterende stae\". Alle snudde og kjørte en annen vei. Det dukket opp en feiebil etter hvert og da var det flere tilskuere som sto og lo og mente bilen bare burde pese på og feie bort \"søppelet\" (referansen var til de som demonstrerte), men det var ganske godhjertet moro og ingen av demonstrantene ga noe tegn til at de tok det ille opp. Feiebilen måtte snu den og.






Måne

Og så, like etter at det ble mørkt så satte de fyr på en søppelkasse de hadde fylt med aviser. Nå hadde de fleste ungdommene sittet her siden 11-tiden på morgenen og jeg syntes ikke det var spesielt varmt å stå og se på. Dette var nå blitt til en \"typisk gresk\" demonstrasjon, slik jeg kjenner den. Brannbilen dukket opp - en blid brannmann på rundt 50 trasket ut, tok et par minutter til å bedømme situasjonen, tok av seg hjelmen og trasket inn i mengden for å prate med ungdommen. Hans 20-år yngre hjelper sto litt nervøs igjen og passet på brannbilen. De mest høylydte ungdommene kom ham i møte og hadde en rask diskusjon med ham - så fikk han \"lov\" til å komme bort og titte på den brennende søppelkonteineren. Brannmannen trasket tilbake til partneren sin og ringte et eller annet sted (overordnet?) hvor han forklarte at det var aviser som brant, at brannen ikke var stor, og at den ikke var noen fare akkurat nå. Han fikk åpenbart beskjed om at brannen skulle slukkes allikevel, og så veldig lite fornøyd ut. Politiet hadde på dette tidspunktet dukket opp og pratet med brannmannen, før de bestemte seg for å gå mot ungdommene og rydde vei fram til konteineren. Dette likte ikke demonstrantene (jeg bruker \"ungdom\" og \"demonstranter\" om hverandre her, for det var så og si bare ungdom, og på dette tidspunktet begynte de å fortjene betegnelsen \"demontranter\" igjen slik jeg ser det ;) ) og de begynte å ule og samle seg rundt konteineren. Politiet møtte raskt på en vegg av demonstranter som begynte å hisse seg opp, og trakk seg av en eller annen grunn tilbake igjen etter noen minutter. Den 50 år gamle blide brannmannen trasket like bekymringssløs inn i mengden igjen, snakket med ungdommen, og etter noen minutter så delte faktisk ungdommene seg og lagde vei for brannbilen. En noe forvirret ung brannmann satte seg inn i brannbilen, og mens demonstranter løp ved siden av bilen og vinket og ropte hvordan han skulle kjøre ble han ledet inn i mengden og de slukket konteineren. Uten vold fra noen side. Å se dette gjorde meg glad. Det er slik jeg kjenner grekerne (både politiet og demonstrantene) - kranglete, opphissede, høylydte og stae, til og med truende - men villige til å høre på fornuft når de må.


Brannbilen blir fulgt av demonstrantene


Folk har begynt å gå hjem, men gaten vil forbli blokkert en stund til.


Hvor ble det av julestemninga?


Noen har satt fyr på noe som skulle vært en julebod


Jeg trasker i retning Ermou og hjem...

TV-kanalene viser ikke noe særlig fra gatene i kveld, men har gått tilbake til vanlig TV-program. Jeg håper grekerne er over det verste og at julen kan starte ordentlig her og :)

- Utenlandskorrespondenten ;)

Kosiii

Ta en titt her og følg nøye med på det som sier ...spesielt du Mona som mener (i følge VG) at grekerne ikke vet hvorfor de demonstrer for. Det er bare tullete og du er veldig dårlig informert av mest sannsynlig kjæresten din som overtsetter for deg ... Det som du ser på nyhetene til de store kanalene i Hellas er ikke alltid det som virkelig skjer.

Et bra start for deg Mona er å starte her : http://www.tvxs.gr/v1407
Uavhengig nettside som følger med på alt som skjer ....



xristina

I denne saken er det mange sider, og det er vanskelig å si hva som er rett og galt. Greit nok at du har en mening, Kosiii, men det har Måne lov til å ha også.

Dessuten; ingen nettsider er uavhengige - ei heller andre medier!

MaFi

Quote from: \"xristina\"I denne saken er det mange sider, og det er vanskelig å si hva som er rett og galt. Greit nok at du har en mening, Kosiii, men det har Måne lov til å ha også.

Dessuten; ingen nettsider er uavhengige - ei heller andre medier!

Enig. Videoen fra Facebook er interessant, blant annet i forhold til det som sies om topartisystemet. Han som snakker har noen poeng som også er nevnt tidligere her på forumet - men det utelukker ikke at andre perspektiv på saken også kan være like relevante. Ergo: Jeg hører gjerne mer fra Måne!

Mixelite

Quote from: \"xristina\"I denne saken er det mange sider, og det er vanskelig å si hva som er rett og galt. Greit nok at du har en mening, Kosiii, men det har Måne lov til å ha også.

Dessuten; ingen nettsider er uavhengige - ei heller andre medier!

Nettopp. Og siden Måne faktisk er ute \"midt i feltet\" og ser hva som skjer samtidig som hun formidler venners mening om det som skjer, så synes jeg det blir litt lettvint å avfeie det som \"kjærestens oversettelse\".

Stå på Måne, det er kjempeinteressant å høre fra din kant også!

Måne

Hei igjen!

Jeg har fått *masse* refs etter artikkelen i VG (som forøvrig er et interview og ikke en artikkel jeg har skrevet) og folk har skrevet til meg i sinne på Facebook for å informere om hvor dårlig informert jeg er. Jeg har skrevet tilbake til alle og prøvd å forklare mitt standpunkt, og det er som følgende:

Hei,

Nå skal det sies at jeg ikke har skrevet artikkelen, men ble interviewet til den. Så det jeg har sagt til reporteren er en kortere versjon av hva hva jeg sa. I tillegg har jeg informert reporteren om at mine meninger i stor grad er basert på hva mine greske venner på mellom 20-30 år mener, og at andre derfor mener helt andre ting, men dette kom heller ikke fram i artikkelen. Jeg regnet med å få refs for dette, men det er en personlig mening som jeg vil stå for.

Blant annet så mener jeg ikke at grekerne generelt ikke vet hva de demonstrerer for, men at de som raser rundt i gatene og  knuser vinduene til greske butikker, setter fyr på greske butikker og faktisk går inn og stjeler varer i disse butikkene har HELT glemt hva de demonstrerer for, det er jeg ganske sikker på.

Det står ungdom på Syntagma og kaster stein på politiet på størrelse med en hånd, og de oppfører seg som om hele poenget er å få politiet til å flytte på seg, og det hele har utviklet seg til en lek.

Grekerne har hatt demonstrasjoner før, og de er veldig politiserte. Jeg kjenner hauger og lass med grekere her nede, og det er mange som IKKE demonstrerer nå (les: er med på opptøyene) fordi de ikke er enige i hvordan ting har utviklet seg.

Jeg skiller mellom demonstranter og de som herjer generelt. Jeg vet hvordan ungdommen her har det. Jeg vet hva slags fremtidsutsikter de har. Jeg vet hvordan politikken her er, hvor korrupt det er, hvilke skandaler de har, hvordan jobbmarkedet er. Jeg ønsker endringer for dem også. Men å vende seg mot greske butikkeiere og rasere Aten på denne måten, det føler jeg at de kan holde seg for gode til.

Så da vet dere det ;) Jeg får sikkert mer refs i dagene som kommer, og det kommer sikkert pga. avisartikkelen, så vi får se om jeg ikke holder meg her i stedet for å uttrykke meninga mi mer \"offentlig\" neste gang ;)

For all del, det er MANGE sider i denne konflikten! Men jeg står fortsatt på mitt: ungdommen som brenner greske butikker til grunne og skremmer grekerne til å stenge tidlig og dra hjem forde de er redde for å bli utsatt for vold, har HELT glemt hva de ville oppnå med demonstrasjonene. Dette er min personlige mening. Hvorfor meninger slutter å være personlige i det de kommer i avisa vet jeg ikke.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...