Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan skal Hellas kome ut av uføret

Started by Heidrun, 15. Feb 12, 17:00:27

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
skal sette det på spissen her.
For at Hellas skal komme seg ut av den skakk kjørte økonomien sin og få nye fremtidige inntekter. Ja da må landet sørge for å bygge flere og større flyplasser til å ta imot helårsturisme. dette gjelder da f.eks utbygging av flyplasser på øyer som
Kreta/Sitia. Chania og Heraklion er jo der fra før. Men østsiden må utbygges. Naxos
Chios/Lesvos
Skiathos
Samos
Rhodos
Santorini
Thassos
Kos
Kalymnos
Mykonos
Corfu
Og kanskje flere steder.
Samtidig så må vi rett å slett gi opp sjarmen med de små øyene som har små hus. Er det en strand og mulighet for utbygging. Bygg hoteller om det så skal bli bamsklubber på disse stedene. At det da er flere av dere som da sier at da dropper dere Hellas fordi det ødelegger sjarmen. Ja so what. De fleste av de som drar på såkalte feriesteder for å gå turer i naturen der legger sjelden igjen så mye penger at det blir det store tapet om de uteblir.
For å si det rimelig enkelt. En som drar til f.eks Paros på en ukestur. Ja denne personen som da er kanskje opp i 50-60 årene. Ja denne personen legger igjen et sted mellom 3 og 4 tusen kroner. En ungdom på en ukestur legger kanskje igjen 10 tusen kroner.
Så for at Hellas skal overleve. Ja da kreves det begge deler. Turistinntekter fra de som legger igjen store penger og fra de som ikke legger igjen så mye penger. Men aller helst på helårsbasis.

Samtidig så oppfordrer jeg alle til ikke å legge igjen driks på restaurantene/tavernaene når man har spist. For dette er med på å holde lønningene nede. Den dagen hvor man ikke får tips. Ja det er den dagen hvor eierne av stedene er nødt til å lønne de ansatte bedre. Og da vil det lettere komme frem på skatten.
Ja til tips er små lønninger og skatteunndragelser
Nei til tips er høyere lønninger og skatteinntekter
Yamas til livet og til

bengalow

När Venizelos avgår som finansminister, så skall jag rösta på dig som den näste. Jösses, det är ju precis så det skall göras! Bygg nytt, bygg stort så att alla som kan skall lockas till Grekland. Men, men, som den svenske skalden skrev: "Erk, du, Maja, du så skall vi ha det, men var skall vi ha det?" när dom inga pengar hade till bygget...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Nesten så man håper at Venizelos blir sittende i den posisjonen riktig lenge...

marjana

Det er da bare å sprenge og pløye ned hele Akropolis og bygge Postgirobygget og Barcode som i Oslo på nytt der!
Glika i zoi

Frost

For noen fantastiske teorier! Du må jo være et geni mann! Bare det å kutte ut tips vil jo selvsagt gi mye høyere lønn til de ansatte, i et land som er på konkursens rand. Hvorfor er det ingen andre som tenker så smart?  ::)

marjana

Det er jo tydeligvis all tipsen fra tavernaene som har havnet i lomma på politikerene i Hellas! Eller i lomma på politiet, kirken, legene, dommerne, og ikke minst media, og forøvrig alt ellers i den offentlige sektor! Tips/ikke tips fra tavernaene vil nok vippe hele det greske samfunnet, ja!

Sarkasmen litt til side, men Heidrun, du tenker kanskje på "fakelaki"-kulturen? Selvfølgelig blir skattebetalingen i en nasjon undergravd hvis det er akseptert helt tilbake fra antikken å gi til de nærmeste i sin egen familie og ikke til fellesskapet, sånn som i Norge som vi er oppdratt til. Fetteren er den du handler og lager ny business med i Hellas, og ikke de store globale firmaene som er overalt i Hellas hvis du ser deg litt rundt der.

Jeg forstår grekerne godt, de er fanget i en rottefelle, eller folket er malt inn i et hjørne. Uansett hva som skjer videre politisk og økonomisk, så vet jeg at mine gode greske venner strever hardt nå. Jeg tenker på lille Xristos på åtte år og hans familie, og alle de som prøver å overleve på kun 4-5000 kroner i månden, hvis de i det hele tatt får utbetalt lønn. Hvordan holde det gående for den summen med en gammel bestemor også boende i stua, som krever mye pleie, og mat til fem i det daglige pluss pluss...???
Glika i zoi

Atle

Hehehe du kan kunsten med å provosere Heidrun :)

Joda de kan bygge turist sentre i Hellas men bare ikke på Naxos
De kan og bygge storflyplass men bare ikke på Naxos
Bamse klubber kan de og ha, men bare ikke på ....... selvfølgeligt Naxos :) ( muligt det er )
Du kan slutte å gi tips, men selvfølgeligt ikke på Naxos
I grunnen når jeg tenker meg litt om syntes jeg ingen av disse forslaga var noe særligt gode
i øygruppa Kykladene for der ligger selvfølgeligt .............. ja akurat Naxos :)
Når eg spinne videre på dette så ligger vel Kykladene i Hellas og der ligge faktisk Naxos og ( har eg nevnt det før )
det kan jo dra ein heil masse utlendinger te øya og det e jo dumt :) Kunne jo plutselig dukka opp ein
øygarding eller to og :) men det vil me jo gjerna ha ;)

Bare litt tankespinn fra min side og må ikke tas alvorligt ;)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Anders

Følte meg nesten som en alien her... :-)


streamer

Vel Anders.
Vi kan jo ikke ha det slik at en tur på Naxos blir som en tur på strilalandet!!
Just kidding. Vi treffes sikkert igjen hos Manoli i fremtiden. Over en ouzo!!

Atle

Quote from: Anders on 16. Feb 12, 20:27:31
Følte meg nesten som en alien her... :-)


Sto nå "Kunne jo plutselig dukka opp ein
øygarding eller to og  men det vil me jo gjerna ha :) "
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Anders

"Selv den mest bitende sarkasme og hånende ironi må knele for humorens forløsende energi" (gammelt jungelord, fritt fremført av unge alvhjem)

streamer

Og ellers vil jeg tro at vi fremdeles har det bare bra!


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...