Logg inn med Facebook eller Google!

Maten i hellas

Started by Heidrun, 08. Sep 11, 21:12:09

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er den virkelig så god eller er det våres hellasbriller som er på når vi skryter av denne tørre maten.
Kan kanskje ta med at jeg hater grillmat. Kanskje derfor jeg ikke liker mat i Hellas. Vel noe er jo godt. lam, Gyros med mer. Men stort sett er det den samme triste smakløse maten. Har vel tatt opp dette tidligere. Men allikevel føler jeg etter å ha prata med fler at maten i Hellas er av dårligere kvalitet enn i Frankrike eller i Italia.
Spis der Grekerne spiser sier mange. Men det har jeg prøvd og ble ike imponert
Yamas til livet og til

Riitta

Du får nog börja smaka på alla dessa goda grösaksrätter som är inte torra alls  :) Jag äter oftast vegetariskt i Hellas :P
Startar nästan alltid min resa med "gemista" Fyllda tomater och paprikor :-*

Riitta

Ole

Hellas har masse god mat, og det haretterhvert blitt en viktig grunn til at jeg reiser dit. Men en ting styrer jeg unna, og det er koteletter av alle slag. De er ofte seige og tørre, men det er sikkert noen som har andre erfaringer enn meg.

IngeS

Her er noen greske retter. Nå kan du fortelle oss hva du likte best og hva du ikke likte av disse:

Psari plaki
Taramasalata
Keftedes
Tonos me revithia
Hirino yani makaronadia
Kolokithakia marinata
Saganakia
Stifado
Octopus Stifado
Kalamari
Barbouni
Zouzoukakia
Kotosoupa avgolemono
Arni kleftiko
Youvetzi
Loukanika katsarola me piperia
Vrasto
Keftedakia
Kolokithakia papoutsaki
Mousaka
Briam
Melitsanosalata
Skordalia
Fassolada
Chortosouppa
Kotosoupa avgolemono
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Liv

Quote from: Ole on 08. Sep 11, 21:35:17
Hellas har masse god mat, og det haretterhvert blitt en viktig grunn til at jeg reiser dit. Men en ting styrer jeg unna, og det er koteletter av alle slag. De er ofte seige og tørre, men det er sikkert noen som har andre erfaringer enn meg.


Har nok litt annen kotelett-erfaring.  ;D
De kotelettene jeg har spist på Kreta er de saftiske, mest smakfulle jeg har spist.
Ellers er jeg enig i at Hellas har masse god mat!  :)

Anders

Dårligere "kvalitet" er den vel ikke??? Og resten kommer vel an på smak og behag... ? Aner meg at det sitter en trønderdame nedi Hellas som kan fore deg hinsides alle dine forventninger :-)
Og koteletter kan variere veldig ja... skosåler et sted og Stratos et annet... spiste faktisk det i Athen etter påsken, og det var veldig bra. Nesten litt sånn "norsk" med en eller annen saus til :-)
Men når det gjelder det kulinariske så er det stort sett bare jeg som mener at jeg er meningsberettiget...

Heidrun

08. Sep 11, 22:01:17 #6 Last Edit: 08. Sep 11, 22:02:51 by Heidrun
Psari plaki - Fremmedord
Taramasalata - Faktisk godt
Keftedes - Greit
Tonos me revithia - Fremmedord
Hirino yani makaronadia - Fremmedord
Kolokithakia marinata - Fremmedord
Saganakia - Vet ikke
Stifado - tja
Octopus Stifado - yek
Kalamari - yek
Barbouni - Vet ikke
Zouzoukakia - Fremmedord
Kotosoupa avgolemono - Fremmedord
Arni kleftiko - Rimelig ok
Youvetzi - Vet ikke
Loukanika katsarola me piperia - Fremmedord
Vrasto - Vet ikke
Keftedakia - Liker det ikke
Kolokithakia papoutsaki - Tja
Mousaka - Liker det ikke
Briam - Vet ikke
Melitsanosalata- Liker det ikke
Skordalia - Liker det ikke
Fassolada - Liker det ikke
Chortosouppa - Fremmedord
Kotosoupa avgolemono - Fremmedord


Det er mye her jeg har smakt og ikke likt. Noe av det vet jeg ikke hva er. Og her går det mye på husken. Men at jeg har fått virkelig god mat i Hellas. Ja det er et fåtall ganger. Lam på To Carni i Chania er meget godt. Kanskje det beste jeg har spist i Hellas.
Men ellers har jeg blitt skuffa gang på gang.
Det blir som når en amerikaner reiser tilbake til USA. Han klager over Norsk mat. Kan jeg da si at men har du smakt raspeballer, Fiskeboller eller Smalahaue. Nei det kan jeg ikke. For det hele handler om hva han husker av maten. Og det samme gjelder for meg.
Men jeg reiser ikke til Hellas på grunn av maten da heller
Yamas til livet og til

IngeS

Du har altså smakt 8 av 26 retter som jeg ramset opp i en fart. Ikke så verst men enda er det mange både kjente og ukjente greske retter jeg ikke har tatt med. Du har mye igjen å oppleve i matveien i Hellas før du kan uttale deg om det greske kjøkken.

Du reiser ikke til Hellas på grunn av maten sier du. Du har jo gjentatte ganger sagt at du må ha lett tilgang til flere tavernaer der du er. Det synes jeg virker motsigende
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

08. Sep 11, 22:58:44 #8 Last Edit: 08. Sep 11, 23:01:51 by Admirala
Hvis du vil forstå hva "fremmedordene" på Inges liste innebærer, kan du jo sjekke matbloggen min på http://godgreskmat.wordpress.com/ .  Ikke alt der er typiske tavernaretter, men mange er det, særlig om du styrer unna turisttavernaene. Og husk: I Hellas er det ikke forrett - hovedrett - dessert som gjelder, måltidet bygges opp i sitt enkelte element. Og spis greske retter - det er dem de er gode på - ikke pepperbiff og pizza (selv om du kan slumpe borti gode pizzaer også).

Gresk mat krever kanskje at du gjør litt research på forhånd - det er vel verd det - gresk mat er nydelig hvis du bare gidder sette deg inn i den.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Den gången som jag var lika ovetande om grekisk mat som Heidrun lär vara, så bad jag om att få gå in i köket och titta och LUKTA på vad som fanns i pannor och grytor. Då blev det alltid fullträffar...Jag skall aldrig glömma Amorgos...AHHHH!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Morten


Husker de første gangene vi reiste til syden, da var spørsmålet " Har dere potet?".. fikk vi ikke det så var nesten måltidet ødelagt. Og for ikke å snakke om saus måtte det være.
Men etter hvert så har vel vi i Norge også fått nok info til å skjønne at kanskje potet osv ikke er alfa omega.

Neste steg var å "spise der Grekerne spiste" , men de spiste da av så mange fat. Når vi spiser middag i Norge får vi da alt på et fat.
Vi fortsatte med å bestille "et fat". Fikk derfor mange forskjellige store måltider som en nesten ikke klarte å spise opp. Resten av kvelden var ødelagt.... Grekerne spiste ikke det vi spiste.....
Etter hvert klarte vi også å spise av flere fat. Til og med å spise med fingrene klarte vi enkelte ganger.

Nå har vi kommet et lite steg lenger og spiser stort sett bare "Orektiko" - Forretter. Varme og kalde. Mange fat.
Nydelig mat. Så kan vi dele en hovedrett på 2-4 stk.
Er jeg ute og spiser alene bestiller jeg 2-3 forretter og har et nydelig måltid.
Her er det listen fra IngeS kommer inn. Masse nydelig mat og greske spesialiteter som er verdt å prøve.

Vil utfordre deg Heidrun til å krysse av på denne listen alle de gangene du skal til Hellas fremover  :)
Du vil helt sikkert få mange gode opplevelser på matsiden.

/Morten



Κρήτη στην καρδιά μου.

Eureka

Så synd at du opplever den greske maten som tørr og seig. Har aldri tenkt på maten som tørr  - synes tvert i mot at det er noe friskt over mesteparten av matrettene.  Mye deilige salater og friske grønnsaker , mange gode gryter, småretter "å plukke av".
Kan synes at fiskeretter ikke alltid smaker så godt, og det er ikke alt av kjøtt jeg er så begeistret for heller - men dette er noe jeg er veldig "kresen" på her hjemme også. Uansett så er det aldri noe problem"å styre unna" det jeg  liker minst , for det er så mye annet godt og smake på :)

Min samboer gjør det enkelt -er det noe på menyen han ikke skjønner hva er, så bestiller han det. På den måten får en smake på mange nye retter ;)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...