Logg inn med Facebook eller Google!

Er stort sett alle steder i Hellas like

Started by Heidrun, 25. Jul 11, 13:25:56

Previous topic - Next topic

Heidrun

Noen små tanker over steder etter diverse turer til de forskjellige stedene de siste årene.
Er de respektive stedene hvis man ser bort fra gjemte steder hvor man ikke er vant til noe særlig med turister det samme.
Folegandros
Kreta
Santorini
Parga
Skiathos
Rhodos
med flere steder.
Ja rett og slett steder hvor det går turister til for like. For hvis man ser bort fra størrelsen på stedene. Ja da er det de samme type sjapper overalt. Så betyr det egentlig nada hvor man drar. Kan man like gjerne velge seg Kos som Folegandros. For når man ser på det. Ja da er det turister og ikke noe annet de lokale tenker på i og med at man skulle tro at alt var det samme uansett
Yamas til livet og til

Admirala

Du sier ikke noe om hvor på disse øyene du har vært, men er man på typisk masseturismesteder er de jo ganske like. Drar du til steder som har mest gresk turisme, som Nafplio og andre Peloponnesiske steder, Mesolongi-området, Zagorahoria og Makedonia, bare for å nevne noen få, er det annerledes.
Når det er sagt, dette har selvsagt også noe med hvorvidt man er villig til å bevege seg vekk fra strandpromenaden. Jeg har opplevd masse \"utypisk\" både på  Kreta og Rhodos. Hvis du er på jakt etter det, er kanskje ikke charter m. hotell noe for deg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Vil gjerne ha noe midt imellom jeg Admirala. Charter er praktisk. Derfor blir det mye charter mellom mai og august
Yamas til livet og til

bengalow

Om inte Mohammed kommer till berget, så får väl berget komma till Mohammed.
Sitter man och väntar på ,att saker och ting skall ske mitt framför ögonen, så lär man få vänta länge. Att uppsöka sevärdheterna är en god början...Att Grekland är sig ganska likt är väl skönt! Det är bl.a. därför vi andra åker dit. Vi vet vad som väntar oss om vi åker till Rodos, Kos eller Kreta, och blir inte besvikna på det vi ser eller upplever.
Ett tips: Åk med Temaresor på en rundfart i Grekland, så garanterar jag att du får uppleva lite annorlunda saker!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Ta f.eks Pirgos på Santorini. Et kjempehyggelig sted. Men tavernaer og kafeer som er bygd opp etter turistene. Hello my friend er et velkjent uttrykk. På strendene eller på strandpromenadene er det stort sett juggelbutikker. Tavernaer i overflod. Samme mat. Kan stort sett spise okke som. Mye av maten er varmet opp igjhen etter å ha blitt kjølt ned. Smakløst blir det ofte Alle har det samme. Sauser er et ikke tema på disse stedenhje. Dra folk inn fort og fort ut
Det samme på Kreta, Rhodos og lignende steder. Til og med Folegandros som i utgangspunktet skal være en øys om ikke mange besøker har samme problem. Alt er bygd opp etter turistene.
Kan kanskje si at Hellas ligger 10 år etter Spania. Men nå begynner det jaggu meg å bli mye spanske tilstander i Hellas også. Ta vekk Shoppingsenteret i Puerto Rico. Ja da kunne man like gjerne si at det var Kamari som var der. Det blir bygd hoteller etter hoteller. De små greske butikkene viker til plass for masseturismen
Yamas til livet og til

Mixelite

Det går an å dra på chartertur til steder som ikke er så turisttilpassede også.

JohnS

Hvis man tar på seg skylappene og følger hovedstrømmen av turister gjennom lysløypa, kan det sikekrt fortone seg ganske likt.  Men man skal ikke gå mange metrene på tvers av strømmen mange steder, før man oppdager at det finnes en helt annen verden der også, selv i Gamlebyen på Rhodos, noen hundre meter inn fra strandpromenaden i Chania og Rethymnon, og de fleste andre steder.  

Strendene og strandpromenadene er turistmaskiner og bygget opp for det, så selvfølgelig finner man ikke noe spennende og særeget der.  Men det er jo bare å holde seg unna disse stedene hvis man vil ha noe annet, etter at man evt. har fått dyppet seg i havet litt.  Sola er den samme 300 meter lengre inne på land også, hvor knapt en turist har satt sin fot i mange tilfeller.  Det blir rett og slett litt tøvete argumentasjon, omtrent som å klage på mangelen på fred og ro til stille meditasjon når man har tatt turen inn i en fornøyelsespark.  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

IngeS

Av de 33 byene og landsbyene på Samos har jeg besøkt 31. Alle har vært forskjellige. Jeg har også besøkt øyene Ikaria, Patmos og Lipsi. Sammen med Samos har de alle vært forskjellige. Naturen har vært forskjellig, byene og byggeskikkene likeså, og ikke minst.... menneskene har vært forskjellige.
 
Jeg har spist på et utall tavernaer og restauranter både med og uten prefabrikater og turistmat. Tavernaene har hatt et bredt spekter av sauser til forskjellige retter. På de langt fleste av disse spisestedene har de hatt forskjellige spesialiteter. Kokte greske retter er som fårikålen best etter å ha vært oppvarmet, eller om de har stått noen timer i varme gryter. Gyros. omelett eller spagetti spiser jeg kanskje et par ganger i halvåret.

Barene jeg har frekventert har med få unntak vært like. Typisk stil a la uteserveringer i et hvilket som helst land i Europa. Og det er her jeg klart ser dine poeng. I de aller fleste trådene dine her i forumet er det tre ting som går igjen: Tavernaer, barer og alkohol. Du legger ikke skjul på at dette er en vesentlig del av ditt liv. Skulle jeg daglig hvelvet i meg 10 øl og 10 drinker om kveldene, slik at jeg måtte reparere med øl til frokost neste dag, ville ikke jeg heller sett forskjellene. Da har jeg ikke kunne leid bil og kjørt rundt på øyene. Jeg har vel heller ikke fått så mange fine soloppganger med meg. Etter at jeg flyttet til Samos har det blitt sjeldnere med taverna- og barbesøk. Vil jeg gå på bar så går jeg på kafenion og drikker en eller to Kopa eller en Ouzo. Og det skjer på gresk vis.

Mitt råd er enkelt: Drikk mindre alkohol slik at du er i stand til å kjøre bil fra morgenen av. Kjør ut fra turiststedene og oppsøk landsbyene rundt om kring. Der får du nydelig hjemmelaget mat på tavernaene. Eller som Mixelite sier, ta chartertur til et sted som ikke er så turisttilpasset.  Det er også mulig å ta inn på hotell som ligger utenfor turistgettoene.
Følger du disse rådene vil du nok oppleve at stedene i Hellas ikke er like.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Hvis du plent må reise charter, og velger byer som i stor grad er bygget opp for turisme, kan du ikke vente å finne unike steder. Men som jeg nevnte før, og som JohnS også skriver, så kan man iallfall i litt større byer gå noen skritt utenom lysløypa/strandpromenaden og finne andre ting. I tillegg til byene John nevner, opplevde jeg også dette i Naxos by, men det er nesten 15 år siden, så jeg vet ikke om det er slik nå.

Det er jo heller ikke noe problem å finne hotell på egen hånd og bare fly charter, om du foretrekker det. Ta Mytilini på Lesvos, for eksempel, som er en typisk gresk by uten et vell av turistsjapper og standardtavernaer.

Men det nytter ikke å klage på følgene av masseturisme når man oppfører seg som en \"masseturist\" selv.

Du nevner sauser, og sauser som sådan er ikke typisk gresk. Vil du ha saus må du kjøpe en stuing eller gryterett, som stifado, kokkinisto eller noe-i-avgolemono (sitronsaus), for eksempel, eller soutsoukakia (kjøttboller i tomatsaus), for å nevne noe. Eller få \"fuktighet\" fra dipper som tzatziki eller melizanosalata (auberginesalat). Best mat får du alltid på de tavernaene grekerne går på, og de ligger nærmest aldri i turistløypene.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JohnS

Quote from: \"Admirala\"I tillegg til byene John nevner, opplevde jeg også dette i Naxos by, men det er nesten 15 år siden, så jeg vet ikke om det er slik nå.

Midt i Naxos by spiste jeg den beste grillede okselever jeg har smakt, tror jeg.   Perfekt rosastekt, og NB!! med en kjempegod saus på.  Da jeg bestilte \"sikoti\", var kelneren hensynsfull nok til å spørre om jeg visste hva det var.  Jeg bekreftet det, og han unnskyldte seg nærmest med en liten kommentar om at..  Turister pleier ikke bestille det, sir.  Vi var to par som spiste, og han ble meget begeistret da jeg og den ene dama nærmest sloss om leverbitene, som forsvant meget kjapt.....  Jeg tror han holdt et lite øye med oss i smug for å se om leveren virkelig falt i smak.  

Like ved den store kirka i Rethymnon er det en taverna som jeg ikke husker navnet på, men hvor det nesten bare er grekere.  Det er ett av de få steder man regelmessig kan få kokoretsi, altså hjerte, lever, nyrer og annen innmat av lam, stukket inn på spidd, surret med lammetarm og grillet sakte.  Nydelig, og ikke spesilet rettet mot turistene.   Litt lengre unna sentrum, men fremdeles innen 300 m fra sandstranden i byen, er det et grillsted hvor lammehodene henger på rekke over grillen.  

Så hvis man leter bittelitt, og tør å prøve de rettene i menyen man ikke aner hva er, er man på ingen måte nødt til å veksle mellom souvlaki og moussaka, og kanskje slå til med en pizza i blant.  Og man MÅ ikke spise gyros hver eneste lunch heller......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Solgry

Det går an å dra på chartertur til steder som ikke er så turisttilpassede også.  
 
Ja, som Mixelite skriver; det går an! F.eks. til Chios!

Når vi er på Chios, bor vi i Megas Limnionas, hvor Agyra har \"verdens beste\" greske mat!  Selvsagt er det veldig kjekt når du kan spørre Georgios, på norsk, hva de forskjellige tingene er, slik at du kan prøve noe annet enn det man har smakt før!
Og den beste maten får man der hvor grekerne spiser selv!

Vi har vært på 17 greske øyer, på øyhopping, og selv om vi selvsagt kan få mye av det samme på de fleste øyer, har hver øy sin sjarm og sine spesialiteter!

Noen ganger må man bare lete litt.... Komme seg litt vekk fra \"turist-tråkket\"! (\"Turistfellene\" finnes sikkert på de fleste øyer!)
Lodotter er englenes tøfler.....

Vivianne

Hej Heidrun!
Du har fått många bra tips!
Här kommer två till:
1. Fråga till exempel någon som kör taxi
eller som är bosatta på stället var de skulle gå och äta.
2. Och som många redan sagt gå på sidan av turiststråket.

Många greker ska leva hela året på vad de kan få in på turistsäsongen.
Och  många människor vill ha det som på alla andra turistorter, om de åker till Grekland, Spanien eller Kina spelar ingen roll.
Så de som har hotell eller tavernor måste rätta sig efter vad kunden vill ha om de ska överleva.

Jag var hemma i Stockholm för en vecka sedan och gick i Gamla Stan där är det också bara tingel tangel nu mera.
Hoppas du hittar något bra resmål.
Hälsningar Vivianne

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...