Logg inn med Facebook eller Google!

Økonomisk nød i Hellas

Started by IngeS, 28. Jan 12, 17:07:33

Previous topic - Next topic

IngeS

Quote from: Frost on 04. Feb 12, 17:25:54
Finnes det hjelpeorganisasjoner som hjelper trengende i Hellas, som man kan gi bidrag til?


Her er det du etterlyser Frost: http://vikingnytt.blogspot.com/2012/02/hjelp-oss-hjelpe.html
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

marjana

Jeg likte veldig godt det de drev med av skolehjelp på det senteret de skriver om! Uten skole og utdanning så mister Hellas en, - kanskje to generasjoner inn i fattigdom og en enda større arbeidsledighet enn de har i dag!


Glika i zoi

Ikaros

Hva med denne artikkelen? Det tragiske er at kvalifisert og høyst nødvendig arbeidskraft forsvinner til utlandet!!!http://www.na24.no/article3331449.ece

Vattikabay

Ser innleggene om sosial nød i Hellas, og spørsmålstegn ved hele den greske kulturen. Har oppholdt meg mye i Hellas i løpet av de siste 12 årene, og blitt godt kjent med mange lokale grekere, både i Pireus og sør på Peloponnes. At skuta Hellas har blitt så skakkjørt, beror sikkert på mange faktorer, der det er 3 ting som veier tungt: 1.Mye svarte penger, 2.korrupte politikere på alle nivåer, 3.svogerpolitikk i stat og kommune.
Etter mange og lange diskusjoner på kafenion (på gresk), har jeg forstått at korrupsjonen er det verste. Grekernes misstro til politikere er stor fordi de vet at uansett hvem som sitter ved makta, gjelder det å"sikre" seg og sine på alle måter.
Samtidig ligger det et sterkt skille mellom høgre og venstre- politikk, noe som går tilbake til etterkrigstiden, da landet faktisk opplevde borgerkrig i årene 1945-47. En frykt for kommunismen samt innblanding fra England, gjorde at mange venstreorienterte mennesker ble deportert til flere avsidesliggende øyer, som Ikaria, Astypalea, Folegandros, Amorgos.
Om man forsøker å sette seg litt inn i grekernes historie, er det lettere å forstå noe av deres land og kultur, og at vi kanskje ser alt med "norske" øyne, ut fra vår velfungerende stat.
For meg er deres egenart mht. mat, musikk, myter, historie det som attraherer meg, som gjør at jeg stadig lengter dit, og kunne være der å få oppleve et pust av dette. Og selvsagt landets natur og klima, her finnes ALLLLLT!
Grekofili

marjana

Det er jo komplisert når en nasjon som faktisk benytter de gamle strukturene fra antikken med naturalhusholdning, og bytte tjenester direkte seg imellom av familiehensyn, så skal gå over til å tenke "vi" med hele Europa.
Jeg stemte i forumets gjetting på "drakmer fra nyttår". Det virker nesten som det går den veien nå, altså at grekerne er så i sitt eget kaos at de ikke kan klare å håndtere kravene fra EU. Det er veldig stor forskjell på fattig og rik i Hellas, og de fleste jeg vet om har fortsatt en del penger i "madrassen". Jeg håper grekerne ikke kommer så langt som til en ny borgerkrig, men de må jo begynne å samarbeide på godt og vondt for å komme seg videre. Jeg vet ikke hvor de har tenkt seg.

Artikkelen om flukten av høyt utdannede grekere til utlandet er en repetisjon av det som har skjedd før i historien. Det masse grekere i de fleste europeiske land, Australia ikke minst, og i USA.
Det blir mye fattigdom og arbeidsledighet når folket i en nasjon flykter.

Det er litt merkelig at det skal være så vanskelig for høyt utdannede europeere å få jobb her i Norge!
Hvorfor er det krav om å måtte kunne norsk når det meste av all undervisning på universitetene her i Norge er på engelsk?
Glika i zoi

Anders

Akkurat til det siste du sier, marjana... jeg foretrekker å snakke norsk med legen min... dessuten vet jeg ikke hva jordfeilbryter heter på polsk... tror du en amerikaner ville overlatt husbyggingen til en snekker han ikke kunne snakke med? Eller ville en greker akseptere en "kun-norsktalende"-farmasøyt?

Kommunikasjon er mer enn bare håndbevegelser og ansiktsuttrykk... jeg betviler ikke at mange kvalifiserte mennesker "faller gjennom" nettopp på grunn av språket... men det er tross alt den måten vi stort sett driver og kommuniserer på?

Hvis noen kan utdanne seg til å bytte hjerter på andre mennesker, så har de antageligvis evnen til å lære seg språket i det landet de velger å utøve sin profesjon. Hvis ikke blir jeg skeptisk til kvaliteten på den hjertebyttingen...


marjana

Alle de europeerne som søker jobber i Norge går da på norskkurs for å kunne jobbe blant folk her.

Den Gresk-ortodokse kirken i Oslo har innføringskurs i norsk for grekere hver lørdag. Det mangler da ikke på viljen til de som kommer hit, men hva er det som gjør ting så vanskelig for utlendinger å få jobb og opphold her i landet?
Glika i zoi

Frost

Her er en artikkel i VG om grekere som rømmer til Norge. Har dere kjennskap til at disse ikke får jobb?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10031311

Vattikabay

Litt info fra den greske forening i Norge, SEN.
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.na24.no%2Farticle3330855.ece&h=PAQG7VBgtAQHc6YjU2ufS7jm5Mc4dI498ZPaOhoakDlZBMw
Grekofili


IngeS

Denne bør alle lese: http://www.tv2.no/gmn/280-000-nordmenn-reiser-til-hellas-i-aar-slik-kan-du-hjelpe-kriserammede-grekere-3709882.html#.Tz2NSYLx3OY.facebook

Jeg har tidligere foreslått i forumet at man skal be om kvutteringer på barer og tavernaer. Her er det fler som sier det samme.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Vattikabay

Tror ingen behøver være redd for å reise til Hellas som turist. Grekerne er veldig klar over hvor mye turismen betyr for dem, spesielt ute på de mindre stedene. Det er også kjempestor forskjell fra Athen og til øyene og landsbygda i Hellas. Der opplever man ingen store streiker, om det er noen i det hele tatt. Fin artikkel om Hellas som reisemål på TV2! Stå på : VISIT GREECE! :)

Grekofili

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...