Logg inn med Facebook eller Google!

Økonomisk nød i Hellas

Started by IngeS, 28. Jan 12, 17:07:33

Previous topic - Next topic

IngeS

Innstramninger på grunn av den økonomiske krisen rammer også personer og familier i Pythagorion. Verst er situasjonen for de som hadde minst å leve av før innstramningene ble satt i verk. Det gjelder eldre mennesker, arbeidsledige og mennesker som er for syke til å ha en jobb og noen familier med barn.

Innbyggere med god økonomi fyller nå opp esker og handleposer med matvarer som presten fordeler til de som trenger det mest.

Vet dere andre noe om situasjonen på deres feriested og hva som eventuelt gjøres for å dempe nøden blant de grupper som er hardest rammet?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Jag vet att på Kalymnos höll dom redan i somras på och körde regelbundet matvaror till dom bäst behövande. Affärsinnehavare och kyrkan var i allafall inblandade i verksamheten.

Riitta

IngeS

Dette ble også gjort i Pythagorion før den økonomiske krisen tok av. Da ble det kjørt ut gratis matvarer i forkant av påske og jul til de som behøvde det
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Sammen med to venner fra henholdsvis  Danmark og Sverige har jeg satt  i gang en innsamlingsaksjon blant venner som ferierer i Pythagorion. Det er sendt  ut en oppfordring til rundt 200 personer i de tre landene om å delta. Oppfordringen går ut på at de betaler inn et minimumsbeløp tilsvarende 20 Euro til bankkonti opprettet i de tre landene.

I Pythagorion har undertegnede inngått en avtale med et supermarked som fyller opp bærenett med et rikholdig utvalg matvarer for rundt 20 - 25 Euro pr. enhet. Presten i Pythagorion henter så disse posene med varer og fordeler dem til de som trenger det mest. En slik fordeling vil skje to ganger i måneden .
Alle bidrag brukes til innkjøp og går dermed direkte til de som trenger hjelp. Det er ingen utgifter forbundet med driften av denne aksjonen

Rundt 40 personer ga beskjed før aksjonen startet om at de ville delta. En forsiktig målsetting er at minst 100 personer yter av sin velstand.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Frost

Finnes det hjelpeorganisasjoner som hjelper trengende i Hellas, som man kan gi bidrag til?


IngeS

Quote from: Frost on 04. Feb 12, 17:25:54
Finnes det hjelpeorganisasjoner som hjelper trengende i Hellas, som man kan gi bidrag til?


Det vet jeg ikke, men kanskje noen andre forumister, som bor i Hellas, vet det.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

marjana

04. Feb 12, 18:09:04 #6 Last Edit: 04. Feb 12, 18:41:02 by marjana
Tommy startet denne tråden om TV-programmet "Hva er feil med grekerne", http://hellasforum.net/index.php?topic=6896.10
Der var det et innslag om barn som blir satt på barnehjem fordi familiene ikke har råd til å ta vare på barna. I Aten var det et barnehjem i regi av SOS barnebyer som hadde fått en hel mengde barn nylig. Hvis man vil gi direkte hjelp i Hellas, så er det lurt å ta kontakt med den Norske ambassaden i Aten. De bør kunne vite hvor og hvordan nordmenn kan bidra fra Norge.

Jeg er derimot svært skeptisk til å gi penger til prester eller til den gresk-ortodokse kirken i Hellas. De er styrtrike, og gir ikke særlig mye til befolkningen. Prestene er statsansatte, og hever en god lønn i Hellas. Det meste som gis av penger til kirken går rett i lomma på prestene. De er ofte gifte og har barn, men er på bar, spiller kort og sjekker turistdamer. Veldig mange svarte penger går via kirkesystemet.

Jeg vet at grunnskolene i Hellas trenger masse skolebøker, kopimaskiner, datamaskiner og ikke minst lærere! Min gode, greske venninne Lambrini viste meg hva barna har av sørgelig skolemateriell, og hun sa at ingen lærer engelsk på skolen i det hele tatt hvis ikke de betaler for privat ekstraundevisning. Lambrini drev heldigvis med leksehjelp og annen klok oppfølging i sitt nabolag, men det blir jo aldri nok...

I september i fjor demonstrerte ungdomskoleelevene mot mangel på lærere og skolebøker på Syros.
Glika i zoi

Anders

Og jeg har mottatt en del meldinger fra Hellas siden årsskiftet som får meg til å undres om det er den "sosiale nøden" som er størst... det har begynt å gå opp for meg at relativt mange grekere har et stykke vei å gå før de oppfatter at de slett ikke er verdens sentrum...
"Sol er sol, og varme er varme", sier mitt reisefølge, og hvis jeg får særlig mange flere slike meldinger om tanker og holdninger så blir det nesten fristende å trekke seg litt unna og heller se etter alternativ...   

marjana

Anders, det var litt diffust hva du mener er grekernes oppfattelse av "den sosiale nøden" og at de er i verdens sentrum.

Greske menn som jeg har snakket med sier at de har full kontroll, og vi har da penger...

Greske kvinner, som jeg snakker mest med, sier at det er dårlige tilstander hele veien, og de orker ikke å ha mer enn to, tre jobber, som de ikke vet om de får utbetalt lønn for heller, pluss mann og barn og de gamle å pleie i familien i tillegg...
Glika i zoi

Anders

Jeg har mistet piffen, marjana... der er noe fundamentalt galt i det der samfunnet, og det begynner etter hvert å gå opp for meg. Når en mann med Bentley og X7 i garasjen (en type tilbygg jeg ennå ikke har sett meg råd til) klager på skatten, da undres jeg litt. Den gamle Forden han har utenfor er jo bare til dagligdags bruk og ikke verd å nevne en gang...

Historier vi hører fra Athen og andre byer er jo ille, bevares. Jeg kan gremmes og føle sympati med dem som blir rammet. Men ETTELLER annet må de ta til seg selv... som for eksempel at de alle må bidra. Og av de tingene jeg har opplevd den siste måneden er det først og fremst tanken om at bare de fikk være for seg selv og leve på den gamle måten så ville alt ordne seg, som er mest fremtredende.

Det er utrolig skuffende. Antagelig den største nedtur jeg noengang har opplevd. Jeg driver rett og slett og revurderer hele min oppfatning av Hellas og Grekerne...

marjana

Det virker jo som om grekerne egentlig må/vil tilbake til eget fullt najonalt styre uten euroen. De har alltid vært territoriale, og nekter å la seg styre av andre.
Dessverre kommer de ikke så langt med noe som helst før de rydder opp i sitt eget kaos.
Glika i zoi

Frost

Men Anders da"¦. Det er mange rike i Norge som vegrer seg for å betale skatt. Mange av de er jo nullskattytere også. Så dette er ikke noe som bare gjelder for rike grekere altså.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...