Logg inn med Facebook eller Google!

Thassos

Started by Svein~B, 20. Jan 15, 19:37:09

Previous topic - Next topic

JohnS

Det eneste sted vi har sett større mengder av veps, er på Korfu, i Agios Gordis.  Det positive var at de overhodet ikke var aggressive, og vi kunne sitte og spise lunch med 10 - 30 veps svirrende rundt oss uten at noen av oss ble stukket på 2 uker.  Heller sikke så vi andre bli stukket.  En liten åpnet porsjonspakning med jordbærsyltetøy plassert et par meter fra bordet var en ypperlig avledning.  Ei klype gresk kaffe som vi satte fyr på i litt alufolie holdt også insektene unna. Problemene er ikke større enn man gjør dem.....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Mygg og veps fins det overalt. Det varierer fra år til år og gjennom sesongen hvor mye det er og hvor plagsom den er. Det er også store lokale variasjoner. Jeg har selv erfart at med bare et par hundre meters avstand kan myggen formelig sverme og du kan knapt se en mygg. Så det å nedvurdere en hel øy fordi noen en gang har opplevd mygg eller veps som plagsomt blir litt dumt, for å si det mildt. Da kan du ikke dra noen steder, for du finner helt sikkert noen som har blitt plaget av mygg eller veps på alle sommerferie steder. Det er også individuelt hvor mye man blir plaget og hvor mye man reagerer. Også hjemme kan vepsen til tider være helt sløv, mens andre ganger er den direkte aggressiv.

Jeg bodde selv i Skala Prinos og opplevde ikke myggen som spesielt plagsom. Jeg har opplevd det mye verre andre steder. Jeg er ikke sikker på hvor Bengalows bosted er, men det ser ut som at det er en drøy kilometer lenger vest enn jeg bodde. Jeg har ikke funnet noen bekk på kartet, men jeg ser ei dyp grøft som går tvers over halvøya på satelittbilde. Der kan jeg tenke meg at myggen yngler ja, men så tørker kulpene ut og så er myggsesongen over og uansett merker du det ikke noen hundre meter unna. Så jeg vil nok absolutt sky det bostedet, selv om det er nesten 25 år siden Bengalow var der. Når det gjelder strender, så ligger de tett i dette området, så om man ikke liker den ene stranda, kan man bare gå videre til neste.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Bussene står til venstre, like innenfor ferjekaien. Det går buss til Limenas 5-6 ganger om dagen og samme til Limenaria. De korresponderer med ferjene. En eller to ganger om dagen er det en buss som går rundt hele øya. Det går også busser til fjellandsbyen Theologos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Fix

Vi bodde en uke i Limearia i 2011 på dette hotellet:

http://villamarenostrum.gr/index.php/en/

Merket ikke noe til hverken mygg eller veps.


Hellasfrelst

Det var et lite og veldig pent bosted, Fix. Der kunne jeg godt tenke meg å bo. Flott utsikt, og fredelig beliggenhet ettersom det ikke går noen veg foran hotellet. :)
i zoi ine tora - livet er nå

filhellener

Quote from: Hellasfrelst on 28. Jan 15, 12:53:33
Det var et lite og veldig pent bosted, Fix. Der kunne jeg godt tenke meg å bo. Flott utsikt, og fredelig beliggenhet ettersom det ikke går noen veg foran hotellet. :)


Enig, skulle gjerne bo der, men jeg googlet det, og fant priser.
Det koster mye mer enn vi bruker å betale og ønsker å betale, så... , vi må vel se etter noe annet.
Jeg "venter" på / skal se etter  om det skulle dukke opp en billig restplass til Thassos :)
Kari

Svein~B

Denne tavernaen ligger like ved ferjekaien og busstoppen, så dette er et fint sted å vente på bussen eller ferja. Jeg bodde i Skala Prinos og spiste her flere ganger. Den heter Larous og har både gresk og italiensk mat.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Om jag inte missminner mig, så hade Tjäreborg sitt kontor mellan "din" taverna," och den som man också ser på ditt foto. Vi åt också ofta på Larous, men även på den andra som man ser
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Det går en smal vei til venstre når du kommer fra ferjekaien. Den blir bare smalere og smalere og så er den etter hvert en gangvei som går langs ei strand. Her bodde jeg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Slik ser det ut videre nordover fra der hvor jeg bodde. Der stranda blir smalere og det er parasoller og solsenger, ligger Hotel Socrates. Videre er det nærmest sammenhengende sandstrand herfra til Skala Rachoniou som er neste by nordover. Dit er det omtrent fem kilometer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Nå måtte jeg hente opp kratet, og "følge deg" :)
KariK

Svein~B

Quote from: kaka on 02. Feb 15, 17:10:03
Nå måtte jeg hente opp kratet, og "følge deg" :)


Hyggelig å ha deg med på tur, Kaka  :)  Nå lager jeg også en egen Skala Prinos-tråd, hvis du er interessert i å følge den også:

http://hellasforum.net/index.php?topic=9747.new#new
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...