Logg inn med Facebook eller Google!

Thassos

Started by Svein~B, 20. Jan 15, 19:37:09

Previous topic - Next topic

Svein~B

20. Jan 15, 19:37:09 Last Edit: 20. Jan 15, 20:21:34 by Svein~B
Thassos er ei forholdsvis stor øy som ligger lengst nord i Egeerhavet og ganske nær fastlandet. Øya har ikke flyplass, men det er internasjonal flyplass på fastlandet like ved. Der er bare 13 kilometer fra flyplassen ved Kavala til byen Keramoti og derfra er det en halv times ferjetur til Thassos.

Her ser vi mot nordspissen av øya vestfra og vi ser også litt av den ubebodde øya Thasopoula til venstre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Håper på mer :)
KariK

Svein~B

Det er to havnebyer på øya. Hvis du tar korteste veien fra flyplassen tar du ferja fra byen Keramoti på fastlandet til Limenas som også kalles Thassos by. Det går også ferjer fra byen Kavala til Skala Prinos på Thassos.

Her ankommer vi Skala Prinos med ferja Thassos VI.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Skala Prinos har flere fine strender. Denne for eksempel får vi vel kalle bystranda, for det er den som ligger nærmest sentrum. Den er også rett ved siden av ferjekaien, så her går det an å ligge til du ser ferja komme.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

25. Jan 15, 19:07:08 #4 Last Edit: 25. Jan 15, 19:10:17 by bengalow
Vi var där för många år sedan, och Thassos är ett ställe jag inte vill återvända till. Myggplågan var värre än på Lesvos/Plomari.
När vi sedan skulle återvända från Kavalla till Skandinavien, så beslöt ledningen för flygplatsen, att stänga alla utgångar, för att stänga ute flygfäna som plågade oss. Ja, närmare helvetet har jag aldrig varit!!!
När sedan flyget var 4-5 timmar försenat, så tror jag att ni kan gissa vilket ord som var mest använt i väntsalen...börjar på d..... eller f..
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Hellasfrelst

Har vært nyskjerrig på Thassos lenge, men ikke kommet oss dit ennå. Så jeg vil gjerne ha mere info om den. :) Har hørt både negativt og positivt om øya, men det finner vi ikke ut av før vi har vært der. Og vi trives som regel på alle steder. Men det du opplevde Bengalow, er nok med og trekker ned på godfølelsen. Og det med at myggen er spesielt plagsom der var nytt for meg, når på sommeren var du der?
i zoi ine tora - livet er nå

fila

Vi besøkte Thassos i 2008 og hadde ingen problemer med reisen dit, både flytur, transfer og fergetur gikk helt uproblematisk for seg. Vi bodde i Skala Potamia og var godt fornøyd med det. Vi tok oss rundt på hele øya med ATV, det var både morsomt og greit.

Har lagt ut en reiseskildring fra turen her: http://hellasforum.net/index.php?topic=7934.msg148479#msg148479

God tur!

Svein~B

Quote from: bengalow on 25. Jan 15, 19:07:08
Vi var där för många år sedan, och Thassos är ett ställe jag inte vill återvända till. Myggplågan var värre än på Lesvos/Plomari.
När vi sedan skulle återvända från Kavalla till Skandinavien, så beslöt ledningen för flygplatsen, att stänga alla utgångar, för att stänga ute flygfäna som plågade oss. Ja, närmare helvetet har jag aldrig varit!!!
När sedan flyget var 4-5 timmar försenat, så tror jag att ni kan gissa vilket ord som var mest använt i väntsalen...börjar på d..... eller f..


Hvor bodde du, Bengalow?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

26. Jan 15, 15:19:32 #8 Last Edit: 26. Jan 15, 15:21:18 by JohnS
Jeg tror du må ha vært spesielt uheldig, bengalow, for vi merket ikke noe spesielt til myggplagene du beskriver.  Vi bodde i Limenas i siste del av september
, men farta en god del rundt på øya.  Når det er sagt, har vi heller ikke vært plaget av mygg i Plomari, som du sammenligner med...   :D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Kan så vara, att vi var speciellt drabbade. Vi var där i början av juni (3-17) 1991. För det första så var stranden i Skala Prinos definitivt inte inbjudande. Tyskar hade byggt fyrkantiga inmutningar med stenar. Vi bodde på Hotel Eleani. Hyresvärden var lite av en snåljåp, och vi fick begära ut extra pålägg till vår frukost, då den var slut. Vi riktigt såg hur det gned i snåltarmen på honom. När vi skulle resa hem, så kom han med en 8 dagar gammal räkning, där det stod " 1 ouzo" ...!
Tjäreborg hade ett kontor med "fri ouzo" och det var trevligt, men hela byn var ganska tråkig. Vi bodde längst ner i söder av Skala Prinos, men passerade en bäck på väg dit, och ett sankt område, där myggen fanns. Jesses sådana svärmar!!
Visst fanns det glädjeämnen också från resan, men det negativa tog överhand. Vi hade ett par som var ute på scooter, och påkörda av en bil, som svängde över vägen. Man sände dom till en klinik, där redaren till ett färjeföretag "praktiserade". Han hade 0 kuskaper i läkekonst. Smorde på lite zinksalva på såret, och tog bra betalt. När vi fick fatt i en läkare, så följde han med in till Kavalla för en röntgenbild på det riktiga lassarettet. Redaren blev efterhand anmäld för kvacksalveri...
Guiden kunde inte ett enda ord grekiska, så jag blev tvungen att hjälpa till - och det var inte många ord jag kunde den gången.
En otursresa? Ja, kanske, men många minnen, flest oturliga.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Jeg har ikke vært på Thassos, en av grunnene er skrekkhistorier om veps!!!
Evt myggplage har jeg ikke hørt om.
Kari

kaka

Uff da! Det har ikke jeg hørt (øya er varmt anbefalt av sønn og svigerdatter), men derimot opplevd både på Chios og Skopelos og ved Kalonibukta på Lesvos.
Plagsomt når man nesten ikke tør putte noe i munnen!
Det virker som det med mygg kan variere mye på samme sted?

Jeg har fortsatt lyst på et besøk til Thassos :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...