Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

marjana

10. Mar 20, 23:12:21 Last Edit: 11. Mar 20, 23:15:47 by marjana
Jeg ser at de stenger barnehager, skoler, universiteter og aldershjem på Syros, og i  hele Hellas i 14 dager inntil videre.

Det er vel ca 89 smittete i hele Hellas. Ingen registerte på Syros.

Er dere bekymret for å bli smittet av coronaviruset og for eventuelle reiser til Hellas? Hva sier de dere kjenner i Hellas om situasjonen?

Foreløpig ser jeg at Athens Airport virker som vanlig.

https://www.syrostoday.gr/
Glika i zoi

kaka

Det var voldsomt til tiltak på Syros. P.t. er jeg ikke bekymret for smitte fra Hellas, men, har likevel ikke bestilt vårturen (ennå). Faren er vel større for at vi evt. bringer det med oss ned.
KariK

Kritios

Jeg har enveisbillett til Kreta den 18. april og er overhodet ikke noe redd for dette viruset :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Ole

Vi reiser til Athen og Hydra i den norske påsken. I går avbestilte vi hotellet, men flybilletten står. Hvis flyet går, reiser vi. Nytt hotell finner vi alltid.

mouche

Drar til Kreta om 14 dager og i motsetning til hvor jeg nå er, Asker, så er det ingen meldte tilfeller på Kreta. Det kan se ut til at det bare er et tidsspørsmål før man kan bli utsatt for smitte hvor som helst i verden og da kan jeg vel like gjerne være på Kreta som i Asker?

JanBe

11. Mar 20, 23:40:32 #5 Last Edit: 11. Mar 20, 23:42:03 by JanBe
Dette er et veldig vanskelig spørsmål, men som for egen del får et klarere og klarere svar. Men først vil jeg prøve å belyse dette fra ett par sider.

For det første så har antall smittede i Norge nesten fordoblet seg på de siste 24 timene. Det er en stor økning på kort tid. Akkurat i skrivende øyeblikk så ligger Norge som nummer 10 på listen over land som har flest smittede, vi har gått forbi Japan. Vil tro at dette vil få flere land til kanskje å nekte nordmenn innreise til sitt land eller i det minste sette dem i for eksempel en 14 dagers karantene før vi får lov til å bevege oss fritt i vedkommende land. Hellas har så langt ikke satt Norge på en slik liste, men med denne utviklingen vi har i Norge akkurat nå så er det nok ikke umulig at nordmenn får innreiseforbud/karantenetid eller andre begrensninger i flere og flere land.

Om Norge ikke havner på en slik liste i Hellas, er vi som nordmenn velkommen til Hellas når den gjevne greker blir klar over situasjonen her i Norge. Det er ikke så veldig lenge siden det ble ramaskrik her i Norge da et fly med charterturister fra Nord Italia kom til Tromsø. Vil tro vi er velkommen i morgen, men er vi det om et par-tre uker når påsken nærmer seg og det er mange av oss som har planlagt tur til Hellas.

Dessuten er det flere og flere som tar til orde for at vi bør reise så lite som mulig av minst 2 grunner. For det første for at vi ikke skal ta med oss smitte inn i et annet område/fylke/land som kanskje ikke har så mange smittede ennå. Har forstått det slik at man kan være smittet noen få dager før man selv blir klar over at man kan være smittet. Den andre grunnen er jo det motsatte at vi ikke skal ta med oss smitte tilbake til der hvor vi bor. For meg så er dette 2 gode argumenter for ikke å reise.

Et annet moment går mer på dette med frykt og uro. Her er vi skrudd veldig forskjellig sammen. Noen er ikke redd for noen ting og nærmest ser seg selv immun til å bli smittet, til dem som er livredd alt. Mange av oss går nok rundt med en uro som bare tiltar og tiltar rundt dette med å reise til Hellas i situasjonen slik den er nå eller slik den vil være 2 til 3 uker frem i tid når flere av oss har planer om å dra til Hellas. Hva vil skje om jeg blir syk nede i Hellas, hva med det greske helsevesenet, også videre. Det er nok flere som om man reiser vil gå rundt og være engstelig når man er på tur nede i Hellas også. Vil jeg bli smittet, vil flyselskapet som jeg reiser med få lov til å lande i Hellas når jeg hadde tenkt å reise hjem igjen. Hva om man blir «Coronafast» i Hellas? Slik vi har planlagt det så skal vi være i Hellas i 15 dager nå rundt påsken. Selv om vi får reise ned og alt ser greit ut ved innreise, så er det umulig å si hva som vil skje både i Hellas eller Norge de neste 2 ukene etter at vi har ankommet. Flere vil nok uroe seg for dette når de er i Hellas og hva er poenget med å reise om man skal bruke mye energi underveis til å gå rundt og engste seg for slike ting. Er ikke noe av poenget med å reise til Hellas og kose seg og ha mest mulig sorgfrie dager. Vi er skudd veldig forskjellig sammen og noen klarer ikke å slå av slike tanker og da er det kanskje bedre å være hjemme og heller dra til Hellas når dette har roet seg ned igjen

For å bli litt privat her, så heller vi nok mer og mer på at vi ikke reiser til Hellas nå i påsken, vi utsetter turen og tar den igjen når ting har blitt litt mer oversiktlige enn de er nå og ikke minst jeg ser veldig godt poenget med å begrense reiseaktiviteten til et minimum akkurat nå.........

mouche

Jeg trykket like for ditt innlegg JanBe, men samtidig liker jeg det ikke. Vel, intet galt med ditt innlegg, tvert derimot, men liker ikke situasjonen som er nå. Blir også litt mer usikker på om vi reiser nedover, men faren er jo nå ikke helt ubetydelig for at vi blir smittet enten "her" eller "der". Ja, vil heller bli smittet her i Norge, men heller ingen straff å være i karantene på Kreta når det vil skje i eget hus der.
Spennende dager, uker og trolig måneder fremover!

Ole

Situasjonen endrer seg fort, så det er nok bare å vente og se hva som skjer. Jeg blir mer og mer i tvil. Ikke det at jeg tror det er større sjanser for å bli smittet i Hellas enn i Norge, men man kan jo risikere å ikke komme seg hjem. Vi får bare se det an og ta en avgjørelse når avreise nærmer seg om 3,5 uker.

Kritios

12. Mar 20, 08:11:44 #8 Last Edit: 12. Mar 20, 08:30:34 by Kritios
Quote from: JanBe on 11. Mar 20, 23:40:32Hellas har så langt ikke satt Norge på en slik liste, men med denne utviklingen vi har i Norge akkurat nå så er det nok ikke umulig at nordmenn får innreiseforbud/karantenetid eller andre begrensninger i flere og flere land.

Om Norge ikke havner på en slik liste i Hellas, er vi som nordmenn velkommen til Hellas når den gjevne greker blir klar over situasjonen her i Norge.

Ja dette kan nok bli et dilemma etter hvert...
Vi får håpe vi får kontroll på dette ganske raskt slik at vi slipper et eventuelt innreiseforbud der nede.
Selv reiser jeg som sagt ned den 18. april for å gjøre stedet mitt klart til de første gjestene kommer i begynnelsen av mai.
Skulle det bli innreiseforbud for nordmenn så har jeg altså et problem.
Returen bekymrer ikke jeg meg for; den blir uansett ikke før i oktober, og dersom det skulle bli nødvendig så kan jeg godt overvintre der nede :-)
Imidlertid så tviler jeg vel på at det blir noe innreiseforbud for nordmenn eller skandinaver i det hele tatt,
vi utgjør tross alt en betydelig andel av turistene der nede, og uten skandinaver så vil de slite tror jeg.
Jeg er vel egentlig mer bekymret over om Norwegian overlever lenge nok til at jeg, og andre, kan komme oss ned i vår....
Men pr. i dag så kan vi altså ikke gjøre annet enn å vente og se...og håpe på at ting ordner seg rimelig kjapt, både med virus og Norwegian :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Jeg følger med på syrostoday.gr og det er nesten like strengt på Syros/Hellas som det blir her i Norge. Alle kultur- og idrettsarrangementer, samt 25.marsfeiringen blir stoppet. Alle skoler er stengt, og man kan ikke besøke folk på helseinstitusjoner osv. Folk er oppfordret til å holde seg mest mulig hjemme. Samme scenario som her i Norge med andre ord.
Så hvis man velger å reise når det er en "lockdown", så er det jo mange begrensninger i Hellas også, og man må vel belage seg på mye inneliv der man bor, eller mye tur- og strandliv, og veldig lite restaurant og uteliv og andre fornøyelser.


Glika i zoi

JanBe

Slik jeg tolker de sterke anbefalingene fra våre myndigheter nå i dag, så bør ingen av oss reise til Hellas eller noen andre steder for den saks skyld, inklusive å ikke dra til hytten, de nærmeste 14 dagene og trolig i ubestemt tid etter det også. Ja de anbefalte til og med om man var i utlandet nå og var bekymret for om man kom seg hjem eller ei, så burde man prøve på å komme seg hjem så fort som mulig........

marjana

Quote from: JanBe on 12. Mar 20, 17:05:21Slik jeg tolker de sterke anbefalingene fra våre myndigheter nå i dag, så bør ingen av oss reise til Hellas eller noen andre steder for den saks skyld, inklusive å ikke dra til hytten, de nærmeste 14 dagene og trolig i ubestemt tid etter det også. Ja de anbefalte til og med om man var i utlandet nå og var bekymret for om man kom seg hjem eller ei, så burde man prøve på å komme seg hjem så fort som mulig........

Pluss at man må være i 14 dagers karantene hjemme etter at man kommer tilbake fra et land utenfor Norden uansett om man er smittet eller ikke. Det må man jo også ta med i vurderingen om man skal dra til Hellas eller ikke nå for tiden.
Nå virker det som myndighetene regner med at toppen på coronautbruddet vil være mellom mai og august, så Hellasferien kan vi kanskje se langt etter helt frem til høsten.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...