Logg inn med Facebook eller Google!

Kanskje Kalymnos?

Started by woldli, 28. Mar 12, 16:12:48

Previous topic - Next topic

woldli

28. Mar 12, 16:12:48 Last Edit: 28. Mar 12, 16:17:05 by woldli
I fjor ble det dessverre ingen tur til Hellas; var veldig usikre på hvor vi virkelig ønsket å dra og så var det andre ting som avgjorde at det ble satt en stopp i planleggingen. Jeg har i utgangspunktet ikke ønsket å reise til greske øyer som man må ta båt for å komme til, etter en meget slitsom tur/retur Skiathos-Skopelos i 2010, helt til jeg begynte å lese mer om Kalymnos...  ::)

Det virker jo faktisk som om båtturen fra Kos til Kalymnos kan være overkommelig, selv for meg. Hvis vi nå ser bort i fra båtturen, så tror jeg at Kalymnos kan være et passende sted for min samboer og meg. Jeg vil likevel sette stor pris på informasjon og råd om det er noen av dere som har det!  :D For å gjøre det litt enklere kan jeg nevne at våre favoritter i den greske øyverdenen så langt er Chios, Kefalonia, Karpathos og Skopelos. Andre øyer vi har besøkt er Skiathos, Kreta, Korfu, Santorini og Samos, hvor de tre siste er øyer vi nok ikke kommer til å reise tilbake til av ulike grunner.

Det som fanget interessen vår mest ved Kalymnos var nok utsikten og solnedgangen over havet og Telendos, nærheten til vannet/stranden fra det aktuelle leilighetshotellet og generelt positiv omtale.  :hjerte: Vi er ute etter en avslappet og rolig ferie, foretrekker å avslutte kveldene på balkongen etter en god middag fremfor hektisk uteliv. Ingen av oss prioriterer shopping på reiser, men leier gjerne bil og drar rundt. Om det er stein- eller sandstrender spiller ikke så stor rolle, så lenge vannet er rent og litt variasjon er bare fint.

Hvordan er Kalymnos i midten av juli? Det aktuelle leilighetshotellet ligger i Massouri, og jeg har forstått at det er en god del tilreisende og litt mer liv her. Men blir det for mye i juli?

Ville dere anbefalt å leie bil eller f.eks. firhjuling, og hvor mange dager kan det være aktuelt å ha dette i løpet av et to ukers opphold?  :help:





-Linda

Riitta

Så glad jag blir att ni vill besöka Kalymnos :)  Det blir säkert bra och bo i Massouri även juli månad, det är inte så väldigt mycket folk då heller :) Vår dotter Mia och barnbarnet Matilda skall vara där en månad juni-juli :)
Kalymnos och Karpathos är ju mina favoriter och eftersom du trivdes på Karpathos, så tror jag att du tycker om Kalymnos också :)
Titta här på forumet på Kalymnos så hittar du massa bilder som jag har lagt ut, så får du en uppfattning! Och Telendos måste ni ju besöka också :)

Ni gillar ju och hyra moped och då är det lätt och ta sig fram till byarna och stränderna runt ön. Det är ju inte så stor ö, så det tar inte så lång tid och komma till olika ställen :)

Riitta

Tzasiki

Kalymnos er et bra valg! Jeg har bare vært der en gang,(og det er endel år siden nå),  men det er en av øyene som jeg/vi  har feriert på som har festet seg spesielt.. :D Den bittelille øya Telendos må dere besøke, en skjønn liten "perle"!. Vi var der ofte, badet og spiste lunsj der. Øya er ikke så stor,men å ha bil eller moped for et par dager er greit.  Hovedbyen Pothea er en liten fin travel havneby også! Koselig å rusle rundt der om ettermiddagen/kvelden. Tror nok dere vil trives der :D

woldli

Takk for at du tok deg tid til å svare, Riitta.  :sol: Jeg har kikket på mange av trådene og bildene fra Kalymnos/Telendos her på forumet, og det ser flott og fristende ut. Jeg tror dette kan bli reisemålet vårt i sommer, men det er selvfølgelig alltid kjekt å få positive tilbakemeldinger og tips.  :D

Om det blir Kalymnos kommer vi selvfølgelig til å ta turen over til Telendos (sikkert flere ganger i løpet av to uker!), og det frister også med en overnatting der. Tror du det vil være mulig å finne bosted på plass midt i høysesongen, eller er dette noe som bør bestilles på forhånd i så fall?

-Linda

Tzasiki

Ikke vanskelig å finne bosted tenker jeg!. Aldri vært noe problem for meg som stort sett reiser i juli/august!.

woldli

Herlig Tzasiki!  :juble: Sitter her med en god følelse nå, og det er jo nettopp sånn det skal være å planlegge en etterlengtet reise!?

Selv om øya ikke er så stor, virker det som om det er nok å fylle dagene med og steder å dra. Det virker som et stort pluss med Telendos kun en kort båttur unna! ;D Stemmer det at Pothea ligger en 20 minutters kjøretur unna Massouri, og er buss eller taxi å anbefale for å komme seg til og fra byen på kveldene?
-Linda

Tzasiki

28. Mar 12, 22:09:44 #6 Last Edit: 28. Mar 12, 22:15:03 by Tzasiki
Tja, husker ikke helt.. Tror heller toppen 15 min  med bil jeg!.Ja buss eller taxi er fint, vi tok det! Avstandene er små på øya!. Maten er i ypperste klasse der, må bare nevne det!!. Jeg har vært mange steder i Hellas, mest på øyene, og vært ofte på øyhopping, så bosted er IKKE noe problem. Kanskje dere må lete litt hvist dere ikke er helt fornøyde med det første stedet dere blir anbefalt. Men som regel går alt kjempebra!!. Ja Telendos er bare en bitteliten båttur over , ca. 10 min. stor jeg så vidt jeg husker, . . Møtte så mange snille mennesker der husker jeg, folk som var greske, men som var fra Kalymnos, var på besøk hvert år, hadde utvandret til Australia bl.a. Gled dere til disse to vakre øyene  :D Jeg mimrer her jeg sitter... ;D

Riitta

Håller med Tzatziki helt :) Myrties och Massouri hänger ihop så det finns möjlighet och bo i Myrties också om man vill :) Det brukar vi göra. Fast jag tror att det är lite mer liv för unga människor i Massouri :)
På kvällen tror jag att det är lättare och ta taxi från Pothea. Bussarna går nog inte så ofta eller sent då!

Riitta

Tzasiki

Best med taxi, enig med deg Riitta ;D Selv bodde jeg i Myrties. Mimre mimre.. ;D

woldli

Tror jeg var litt uklar ang. dette å finne bosted på plass. ??? Hvis det blir Kalymnos kommer vi til å reise med Ving og har sett oss ut et leilighetshotell i Massouri. (Synes prisen var grei, og så slipper jeg organisere all transport osv. selv. Tenker jeg har mer enn nok med å komme meg på denne båten!) Tenkte mer på om det var mulig å finne overnatting på Telendos en natt midt i høysesongen, uten å bestille på forhånd?

Er det noen ekstra gode tavernaer eller spesielt fine strender dere vil trekke fram, som vi burde få med oss?  :)
-Linda

Riitta

Tror inte att det är svårt och finna boende på Telendos! Ni kan ju åka över dit först någon dag och samtidigt höra er för på någon liten pension om boende :)

Lite tips:
Nefeli bar i Myrties. Underbar hage och goda drinkar,eller vad man nu vill ha (Vi brukar bo på Nefeli hotell) Hälsa från mig :D
Themis Taverna, strax nedanför Nefeli, vid vattnet och man har underbar utsikt om man vill se solnedgången. God mat och trvlig ägarfamilj som sköter stället.

Harrys Paradisetaverna i Emborios. Där tycker jag ni skall äta lunch efter att ha varit på Emboriosstranden och badat :) Meze rekommenderas. Undrbar trädgård också och härlig familj som har det :) (hälsa från mig här också ;))

Nadir bar vid gränsen av Myrties och Massouri, där många i er ålder håller till :) (Mia och Matilda brukar hänga där)

Babis bar i Myrties. Inte bara bar, utan dom har mat också, samt BQ kvällar nån gång i veckan. Samt pool och poolbar mot havet.

Här var lite och börja med :)

Riitta

Greece-Traveller

QuoteBabis bar i Myrties.


Her er Babis bar fra 1991:



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...