Logg inn med Facebook eller Google!

Er tavernaen slik vi kjenner den døende

Started by Heidrun, 25. Sep 16, 12:32:10

Previous topic - Next topic

Heidrun

En uhyggelig tanke, men hva skjer med tavernaene i årene fremover.
Hvis man ser på utviklinga med tanke på Hellas, og den oppvoksende generasjonen. Ja da kan kanskje man ane et lite skifte. Grekerne går ikke like mye ut på tavernaene som deres foreldre gjorde. Kanskje kan man si at det har med økonomien å gjøre.
Men hvis man her sammenligner med andre land, ja da ser man i de landene en stor omveltning det man tok for gitt før i tiden. Pubene i England er på vikende front, de blir mere moderne barer, og utenfor bykjernene så er det ikke nok folk som går på de, til at de kan opprettholde driften. De blir da lagt ned. Mennesker begynner å drikke hjemme istedenfor ute blant andre mennesker. Og man ser det også i Danmark med sine kroer. De forsvinner fra de små steder, dette fordi menneskene begynner å spise og drikke mere hjemme.
Og allerede nå i Hellas så ser vi at familier spiser og drikker mere hjemme enn de gjorde før. Kanskje går de ut en dag i uka evt. Og da er det såpass liten inntjening på de små tavernaene at man kan holde driften i gang.
Samtidig så kommer skatter og avgifter inn kraftigere enn før. Tavernaene må da betale skatter og avgifter når de ikke har stedene oppe. Og dette er nok med på å knekke den lokale lille taverna. Den oppvoksende generasjonen er mere innrikta mot det internasjonale. De går på resturanger og ikke tavernaer. Kan jo bare ta Oslo som eksempel det. Finnes ikke en eneste resturang med Norsk mat.
Så hvis man her legger alt sammen, jakan vi her nå se at tavernaene forandrer seg, og kanskje er det til det gode egentlig. Ikke vet jeg, men jeg har registrert at det blir færre og færre genuine tavernaer rundt omkring på Kreta
Yamas til livet og til

Lous

Jeg må jo si at en god gammel taverna, der man av og til måtte inn på kjøkkenet for å se i grytene, er savnet.

filhellener

Quote from: Lous on 25. Sep 16, 17:37:07
Jeg må jo si at en god gammel taverna, der man av og til måtte inn på kjøkkenet for å se i grytene, er savnet.


De finnes jo heldigvis fortsatt :)
Kari

Admirala

Grekerne er veldig stolte av mattradisjonene sine, i motsetning til nordmenn, en generalisering men sant likevel. Ikke mange MacDonalds'er i Hellas, nesten ingen kinarestauranter, mexicanske, tyrkiske, italienske etc, rett og slett fordi grekere flest foretrekker gresk mat. Klart det blir færre tavernaer nå, landet er i en økonomisk krise og færre har råd til å spise ute ofte. Men når de går ut, da er det gresk mat de vil ha.

Mens rike nordmenn spiser grandis og burger  ;D
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

At grekerne har endret sine spisevaner fremkommer vel med all tydelighet når man ser på vektproblematikken i Hellas. Greske barn ligger på toppen i både Europa og verden hva gjelder overvekt og det skyldes neppe den "klassiske" greske menyen?

A whopping 44 percent of boys and 38 percent of girls in the Mediterranean nation are overweight or obese, making Greek kids the fattest in the world. Are all the gyros and feta-drenched salads to blame? The OECD pegs Greece's bulging waistlines to its draconian austerity measures, which have led to tightened household budgets. With less cash for healthy fruits and vegetables (and all that olive oil), Greek families are turning to inexpensive processed and prepackaged meals.

Admirala

26. Sep 16, 19:37:34 #5 Last Edit: 26. Sep 16, 19:48:35 by Admirala
Quote from: mouche on 26. Sep 16, 07:23:49
At grekerne har endret sine spisevaner fremkommer vel med all tydelighet når man ser på vektproblematikken i Hellas. Greske barn ligger på toppen i både Europa og verden hva gjelder overvekt og det skyldes neppe den "klassiske" greske menyen?

A whopping 44 percent of boys and 38 percent of girls in the Mediterranean nation are overweight or obese, making Greek kids the fattest in the world. Are all the gyros and feta-drenched salads to blame? The OECD pegs Greece's bulging waistlines to its draconian austerity measures, which have led to tightened household budgets. With less cash for healthy fruits and vegetables (and all that olive oil), Greek families are turning to inexpensive processed and prepackaged meals.


Den "klassiske" greske menyen inneholder MYE olivenolje, mye ost (=fett) og mye karbohydrater som hvitt brød, pasta (ikke typisk tavernakost, men på kjøkkenet hjemme - grekerne er verdens 4. største pastaeternasjon) og frityrstekte poteter. De gafler i seg "tiropites" fra bakeriet, som er olivenoljeinnsauset filodeig med ost i, "ladera" som = grønnsaker kokt i olje etc. Mye av dette har lange tradisjoner i Hellas (potetene er yngst, fra ca 1820), men det gikk bra lenge, fordi folk hadde fysisk belastende jobber, de gikk framfor å kjøre bil, ungene lekte ute framfor å sitte ved pc'en etc. Går du i et gresk supermarked, finner du knapt "processed and prepacked meals", så hvorfor det skal utgjøre noen trussel, fatter jeg ikke. I tillegg har man kunnet lese i greske aviser de siste årene at _fordi_ grekerne må stramme inn livreima, går de (som nevnt) mindre ut og stapper magen full av souvlakia og paidakia, men handler stadig mer rimelig og sunn mat på supermarkeder og grønnsaksmarkeder, eller får mat fra familiegården, fordi de er lutfattige. Ergo går forbruket av bønner, linser og grønnsaker OPP, ikke ned.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Når man ser på alle de offisielle statistikkene for Hellas hva angår fedme problematikken så er det lite, egentlig ingenting (?), som indikerer at forbruket av sunn mat (som bønner, linser og grønnsaker vel er) har gått opp, tvert derimot. Jeg klarer ikke argumentere mot slike fakta ved å kikke inn på et tilfeldig privat kjøkken, eller to!

Admirala

Quote from: mouche on 27. Sep 16, 06:48:40
Når man ser på alle de offisielle statistikkene for Hellas hva angår fedme problematikken så er det lite, egentlig ingenting (?), som indikerer at forbruket av sunn mat (som bønner, linser og grønnsaker vel er) har gått opp, tvert derimot. Jeg klarer ikke argumentere mot slike fakta ved å kikke inn på et tilfeldig privat kjøkken, eller to!


Wow, både stråmannsargumentasjon og cherrypicking i samme lille innlegg!
Gidder ikke diskutere når det skal være på så lavt nivå.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

dagstaalesen@hotmail.com

Både på Chios, Lesvos og Peloponnes har vi blitt bedt inn på kjøkkenet for å se maten vi vil ha, dette setter vi stor pris på.
Oppsøker vi spisestedene der grekerne bor, ikke strandpromenaden, får vi den gode greske maten vi er ute etter.
Dag.

mouche

Quote from: Admirala on 27. Sep 16, 09:02:36
Quote from: mouche on 27. Sep 16, 06:48:40
Når man ser på alle de offisielle statistikkene for Hellas hva angår fedme problematikken så er det lite, egentlig ingenting (?), som indikerer at forbruket av sunn mat (som bønner, linser og grønnsaker vel er) har gått opp, tvert derimot. Jeg klarer ikke argumentere mot slike fakta ved å kikke inn på et tilfeldig privat kjøkken, eller to!


Wow, både stråmannsargumentasjon og cherrypicking i samme lille innlegg!
Gidder ikke diskutere når det skal være på så lavt nivå.


Enig, fakta skal man ikke måtte forholde seg til når man ikke liker disse!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...