Logg inn med Facebook eller Google!

Arverettsregler for utlendinger i Hellas

Started by Hmli1707, 13. Jun 16, 19:04:19

Previous topic - Next topic

Hmli1707

Hei,

Min kone og jeg har felleseie, og kjøpte for tre år siden en leilighet i Hellas (Kreta).

For en stund siden ble vi av noen norske venner, som også har leilghet her, fortalt at de hadde opprettet testamente fordi, når den ene av de falt i fra, ville gresk arvelov gjelde, og den var vesentlig annerledes enn den norske.

For eksempel kunne ikke, uten testamente, den gjenlevende ektefelle, velge å bli sittende i uskiftet bo, da barnene umiddelbart ville arve 3/4 av den eiendommen ektefellene hadde eid sammen i Hellas. De hadde også hørt at under gitte omstendigheter, kunne noe av arven tilfalle den greske stat.

Så til mine spørsmål:
Kan noen evt redegjøre for hva som skiller norsk og gresk arvelovgivning når en av ektefellene dør, og kan forannevnte opplysninger bekreftes, spesielt den siste setningen?

Kan man opprette et gyldig testamente selv, eller må dette gjøres av og i samråd med advokat som også sørger for at det blir gyldig i forhold til myndigheter og andre berørte?

mouche

Hei! Vi eier også eiendom i Hellas (Kreta) og har spurt oss for når det gjelder regler rundt dette. Undersøkelsene har gitt uklare, også forskjellige, svar så her er det nok det beste å ta kontakt med en gresk advokat. Har også snakket med vår greske advokat om dette, og du minner meg her på at jeg må purre ham opp når det gjelder dette punktet.
Har hørt at man kan skrive sitt eget testamente på norsk og deponere dette hos en Notarius, ikke hos sin advokat, men ta også denne informasjon med en klype salt.

Admirala

Ja, kontakt advokat! Jeg kjenner til flere par som ikke hadde gresk testamente, og er kommet i trøbbel når den ene dør. Jeg kjenner også til par i tilsvarende situasjon, som ikke har fått arvetrøbbel, så her er det kompliserte regler!
Det jeg har blitt fortalt av en advokat er at uten gresk testamente som omhandler den greske eiendommen, vil eiendommen gå til den greske stat når sistlevende dør.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

15. Jun 16, 16:52:29 #3 Last Edit: 15. Jun 16, 16:57:09 by mouche
Quote from: Admirala on 15. Jun 16, 09:20:09

Det jeg har blitt fortalt av en advokat er at uten gresk testamente som omhandler den greske eiendommen, vil eiendommen gå til den greske stat når sistlevende dør.


Skeptisk, spesielt hvis det er barn i bildet!

Admirala

Jeg også, men det var en advokat som sa det. Det gjelder selvsagt bare eiendommer eid av utlendinger i Hellas.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

18. Jun 16, 06:58:02 #5 Last Edit: 18. Jun 16, 07:01:13 by mouche
Noe slikt ville åpenbart være i strid med EØS-avtalen mht diskriminering så den tror jeg rett og slett ikke på, men at det er usikkerhet knyttet til hva som gjelder av regler er det liten tvil om. Det gjelder vel stort sett det meste av regler i Hellas, dessverre. En ventetid på syv-åtte år i det greske rettsystemet er jo heller ikke særlig betryggende mht rettssikkerheten!
Dette temaet har vært oppe på flere fora og svarene som kommer er nokså sprikende mht hva man bør gjøre, hvorfor og når. Mitt eneste råd er å benytte tjenesten til en advokat og da helst en som man får anbefalt av kjente/bekjente.
At man (i motsetning til i Norge) ikke kan sitte i uskiftet bo tror jeg er relativt klart, men sier man ikke noe så vet jo heller ikkemyndighetene her noe. Ikke uvanlig at grekere "glemmer" at nærstående familie har gått bort slik at de fortsatt kan få utbetalt rettigheter!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...