Logg inn med Facebook eller Google!

Akropolis, Athen

Started by Svein~B, 23. Sep 09, 14:36:38

Previous topic - Next topic

Svein~B

Akropolis er severdighet nummer én både i Athen og i Hellas. Den er høyt oppe blant severdighetene i hele verden, sammen med pyramidene utenfor Kairo og Eiffeltårnet i Paris. Bildet av akropolis er et symbol på Athen på samme måte som et bilde av Eiffeltårnet er et symbol på Paris.

Akropolis betyr den øverste byen. Det er en høyde rett sør for dagen sentrum i Athen. Du kan se den fra nesten overalt i byen.

På bildet ser du litt av Akropolis fra Lysikrates-plassen i Plaka. Framsida av Akropolis ruver virkelig over bydelene Plaka og Anafiotika. Det er stupbratt på denne sida. Det du ser på bildet, like til høyre for det greske flagget, er det viktigste utsiktspunktet oppe på høyden. Du skal få se det fra den andre sida senere i tråden. Jeg vil si at Akropolis, som de fleste severdigheter som først og fremst er et landemerke, er finest på avstand, men det er absolutt verdt anstrengelsene å ta en tur opp, ikke minst på grunn av utsikten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her befinner vi oss utenfor det nye Akropolis-muséet. Det ligger rett ved siden av Akropoli metrostasjon. I eldre guidebøker står det at det er museum oppe på på høyden, for det var det tidligere, men ikke nå lenger. Nå har de flyttet samlingene ned til en nybygd koloss på sørsida nedenfor.

Jeg vil sterkt anbefale et besøk på muséet før du går opp på toppen. Der kan du blant annet se noen av gjenstandene de har funnet der oppe og kanskje lære og forstå litt mer enn om du bare besøker selve Akropolis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg tok bilder av noen av gjenstandene på muséet, men jeg vet ikke noe mer om dem. Hvis det er noen som kan fortelle noe om denne statuen, får de gjerne gjøre det.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er en enda flottere statue som befinner seg på muséet. Selv om jeg ikke vet hva den forestiller, synes jeg i hvert fall at det er veldig flott kunst.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Enda en skulptur fra Akropolis-muséet. Så vidt jeg har forstått er det to eksemplarer av et slags fabeldyr som har nedkjempet et annet dyr. Skulpturen er antatt å være fra rundt 300 år før Kristus.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Det där nya Museet lockar väldigt :bom: kanske dags och börja tänka på en Atenresa till vintern :cyclopsani:

Riitta

-POE-

Jag gillar statyerna med röd bakgrund, inte ofta man hittar en så \"ren\" miljö på museum. Läckert!

//PO
//PO

Måne

Quote from: \"-POE-\"Jag gillar statyerna med röd bakgrund, inte ofta man hittar en så \"ren\" miljö på museum. Läckert!

//PO

Veldig enig. Det tar seg godt ut og man får tid til å se alle detaljene på en annen måte :)

Svein~B

Når du skal opp på selve Akropolis, er det flere muligheter. Jeg anbefaler som sagt at du først besøker muséet. Deretter kan du velge mellom å gå den brede, brolagte veien Dionisou Areopagitou eller å gå gjennom Dionysosteateret og opp gjennom terrenget og mellom ruinene på sørsida av høyden. Vi gjorde det siste og på bildet ser du Dionysosteateret og litt av veien videre.

Hvis du gjør det, bør du kjøpe billett til Akropolis i inngangen til Dionysosteateret. Det er nemlig sånn at når du kjøper billett til Akropolis, får du et sett med ekstrabilletter som kan brukes blant annet til å besøke Dionysosteateret. Dermed blir inngangen der i praksis gratis.

Hvis du bare vil besøke Akropolis eller vil ta de andre tingene etterpå, fins det flere muligheter:

1. Det går også an å gå opp på nordsida, enten opp gjennom Anafiotika, her er det bratt opp, og deretter Theorias som går langs nordsida av høyden eller den brede, brolagte veien Apostolou Pavlou som begynner rett ved Thissiou metrostasjon.

2. Buss nummer 230 har endeholdeplass like ved der Dionisou Areopagitou og Apostolou Pavlou møtes på vestsida av høyden, ganske nær billettluka som befinner seg litt nedenfor inngangen.

3. Med taxi kan du komme helt til porten.

En ting må i hvert fall bare slås fast først som sist: Akropolis er ikke egnet for bevegelseshemmede. Fra billettluka er det bratte bakker og bratte trapper opp på selve høyden. Det er bare én inngang. Du må også alltid regne med at det er trengsel der.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi i gang med oppstigningen til selve Akropolis. Som sagt, det er bare én inngang og det er bratt opp, bratte bakker og bratte trapper.

Det er ingen som helst fasiliteter på toppen, bortsett fra at det er en vannkran på utsida av det gamle muséet. Selv om muséet er stengt, går jeg ut fra at vannkranen er der fortsatt. Det er toaletter på utsida av porten, litt nedover på nordsida. Det er en bar der du får kjøpt forfriskninger like ved billettluka. Der er det også et lite postkontor. Det går an å leie seg en guide hvis du henvender deg i den boden som er imellom bilettluka og porten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er ett av templene som du får se når du kommer opp på toppen, Erekthion. Dette var det siste og det mest hellige av de templene som ble bygget i Athens gullalder, nærmere bestemt fra 421 til 407 før Kristus. Her inne ble flere guder æret, blant dem Athene, byens skytsengel, som var fostermor til Erekhtonius, guden som skal ha grunnlagt byen Athen ifølge legenden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Ingen trängsel i Januari :bom:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...