Logg inn med Facebook eller Google!

Agora, Athen

Started by Svein~B, 29. Oct 09, 12:09:28

Previous topic - Next topic

Svein~B

Som jeg har sagt i en annen tråd, Agora var markedsområdet i det gamle Athen. Ordet agora betyr marked på gresk. Dette området er blant de viktigste severdighetene i Athen, etter Akropolis som selvsagt er den største.

Her ser vi ut over området slik du ser det hvis du kommer fra den veien som heter Theorias og som fører fra Akropolis til Anafiotika. Når du går langs denne veien kan du se ned på Agora gjennom et høyt gjerde. Et sted er det en åpning i gjerdet og en sti fører ned til Agora. Jeg vil absolutt anbefale deg å legge inn et besøk i Agora etter Akropolis når du er i Athen.

Kjøper du billett til Akropolis følger det med et antall ekstrabilletter. En av disse kan du bruke som inngangsbillett til Agora, slik at inngangen i praksis er gratis. Har du ikke vært på Akropolis først, kan du få kjøpt billett til Agora ved inngangen fra Adrianou like vest for Monastiraki.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er litt av den stien som fører fra Theorias og ned til Agora. Vi skimter så vidt gjerdet jeg nevnte i forrige innlegg litt ovenfor midten av bildet. Dette er et veldig trivelig område, en grønn og fredelig oase midt i storbyen. Er du litt sliten etter å ha gått mye, og det er vel de fleste etter et besøk på Akropolis-muséet og Akropolis, er det rikelig med steder der det går an å sitte ned og hvile litt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg står samme sted på dette bildet som på forrige bilde. Der tok jeg bilde oppover i retning Areopagos og Akropolis mens her har jeg snudd meg og vi ser nedover mot Agora. Veien vi går er den gamle Panatheneiske vei som gikk fra Dipylon tvers gjennom Agora og opp til Akropolis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er ruinene av Den østre bygningen. Det er noe av det første du får se når du kommer ned på selve Agora hvis du kommer fra Akropolis. Den ble bygget omkring 150 år før Kristus og det skal ha vært bankvirksomhet i bygningen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg fortalte i en annen tråd hva en stoa er: Det er en gang som er åpen ut mot en plass på en side, typisk en markedsplass. Innenfor er det butikker, verksteder og lignende. På Agora var det flere stoaer. Det stabbestein-aktige som vi ser midt i bildet her er rester av den midtre stoaen. Templet som vi ser ovenfor er Hefestion, det best bevarte templet fra antikken.

Som vi også ser, også nede på selve Agora er det rikelig med steder der det går an å sitte ned og hvile. Det er viktig å gjøre det innimellom, ellers sliter man seg fullstendig ut. Det er også viktig å drikke mye hvis det er varmt. Det er både drikkefontene og toaletter i tilknytning til muséet i Attalos\' stoa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er rester av den siste av de søndre stoane, fra den klassiske perioden. Det skal ha vært en stoa her før denne også, så denne kalles Søndre stoa II.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg er ikke sikker, men jeg tror dette er en del av Den midtre stoaen. Sånn det ser ut for meg på tegningene, var denne stoaen ikke åpen bare på den ene sida, men på begge sider av den lange bygningen. Den var mye større enn Attalos stoa som er gjenoppbygd og som jeg skal vise bilder av senere.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi for det første Akropolis fra nordvest. Vi ser også en del av kloakksystemet på Agora og jeg mener vi fortsatt ser en del av Den midtre stoaen, men det siste er jeg ikke helt sikker på.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi ruinene av Metroon som var senatsbygningen i det gamle Athen fram til Bouleuterion sto ferdig i år 406 før Kristus. Etter det ble denne bygningen brukt som statsarkiv.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Hefestion regnes som det best bevarte templet fra antikken. Det ble bygget mellom år 449 og 415 før vanlig tidsregning. Templet kalles også Thision og har dermed gitt navn til hele området, både parkområdet som Agora er en del av, byområdet like vest for dette og den nærmeste metrostasjonen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Ganske utrolig at så gamle byggverk fortsatt står så hele. Men det ser litt skummelt ut på noen av søylene. Kan minne om klossetårn, der klossene står så skjevt på hverandre at det ikke vil tåle en eneste skjev plassering til.

Men, antakelig er dette nesten like støtt som Dovre, siden det fortsatt står der.  
Flott å se!
KariK

Svein~B

Det forrige bildet av Hefestion var tatt fra sørvest. Dette bildet er tatt fra øst. I forgrunnen, til høyre, ser vi ruinene av et annet tempel, Apollon Patroos. Det ble bygget mellom 340 og 320 før vanlig tidsregning. Til venstre ser vi ruinene av Metroon.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...