Logg inn med Facebook eller Google!

Athen

Started by Svein~B, 16. Aug 09, 17:20:17

Previous topic - Next topic

Svein~B

Her har vi kommet ned på Agora. I forgrunnen ser vi ruinene av Metroon, en gang senatsbygningen i det gamle Athen, senere statsarkiv da den nye Boleuterion var ferdig og tatt i bruk i år 406 før alminnelig tidsregning. Bak ser vi Hefestion som regnes som det best bevarte templet fra Antikken.

Jeg har også en annen tråd som handler kun om Agora, her:
http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=4472
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Artig å følge med på trådene dine, SveinB.
Håper jeg får sett stedene med egne øyne en gang.
KariK

Svein~B

Quote from: \"kaka\"Artig å følge med på trådene dine, SveinB.

Takk for det, Kaka  :-)

Quote from: \"kaka\"Håper jeg får sett stedene med egne øyne en gang.

Ja, la oss håpe det  :-)

Tidligere i tråden viste jeg bilde av Agora sett fra Akropolis. Her har jeg tatt bilde motsatt vei. Jeg står med ryggen til Hefestion, vi ser store deler av Agora i forgrunnen og Akropolis i bakgrunnen. Det er nord- og vestsida av Akropolis vi ser. Areopagus er oppe til høyre i bildet. Attalos stoa lengst til venstre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Som nevnt tidligere i tråden er det to utsiktspunkter i Athen: Akropolis og Lykavittos. Her står jeg samme sted som da jeg tok det forrige bilde, utenfor Hefestion, men nå tar jeg bilde tvers over sentrum, mot Lykavittos. Vi ser den andre enden av Attalos stoa til høyre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er, formelt sett, ikke metroen. Den regnes ikke som metro fordi den drives av et annet selskap, ISAP, som eksisterte lenge før det øvrige metrosystemet. ISAP startet i 1869, metroen i 2000. Dette var jernbanelinjen mellom Athen og Pireus. Nå går den fra Pireus gjennom Athen og ender i Kifissia nord for Athen. Den regnes mer og mer som en del av metrosystemet, men blant annet finner du ikke rutene for linje 1, som den kalles nå, på hjemmesidene til metroen. Likevel står den på rutekartene, de har felles stasjoner med tørrskodd overgang fra den ene linja til den andre og de har felles billettsystem sammen med trikkene og bussene innen Stor-Athen.

Her passerer linje 1 gjennom Agora, mellom Monastiraki og Thissio (stasjoner), på vei til Pireus.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

06. Dec 09, 13:33:46 #65 Last Edit: 11. Feb 12, 11:59:40 by Svein~B
Adrianou er ei lang gate. Den starter ved Thissio som gågate, men ender utenfor Hadrians bibliotek like ved Monastiraki. Den starter på nytt på østsiden av Hadrians bibliotek og fortsetter gjennom Plaka til den ender på Lysikratesplassen. Her er litt av gata fotografert fra like innenfor hovedporten til Agora, altså i den delen av gata som går fra Thissio til Hadrians bibliotek. Her er det tavernaer og kaféer på rekke og rad.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

08. Dec 09, 16:13:06 #66 Last Edit: 12. Feb 12, 13:52:38 by Svein~B
Her er enda et bilde av et tog på linje 1, men dette er tatt over gjerdet, fra Adrianou, altså i motsatt retning i forhold til det jeg postet på fredag. Vi ser Hefestion oppe til høyre og vi ser noen ruiner i forgrunnen
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

11. Dec 09, 09:19:09 #67 Last Edit: 12. Feb 12, 13:53:16 by Svein~B
Her er vi lenger ned på Adrianou. Dette er den delen som ligger nærmest Thissiou. Hit kommer du hvis du går til venstre når du kommer ut av Agora gjennom hovedporten. Her selges det forskjellige småting som smykker, nips og annet på gata. Det er også mange serveringssteder i dette området.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

13. Dec 09, 13:11:01 #68 Last Edit: 12. Feb 12, 13:53:59 by Svein~B
En av restaurantene på den nedre delen av Adrianou er Attalos. De har bord på begge sider av gata og inne. Her spiste vi lunsj etter at vi hadde utforsket Agora. Vi satt på bortsiden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

16. Dec 09, 16:11:17 #69 Last Edit: 18. Feb 12, 15:28:37 by Svein~B
Her sitter Epi og venter på maten mens noen spiser, noen har spist og noen holder på å bestille.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

19. Dec 09, 13:26:04 #70 Last Edit: 18. Feb 12, 15:29:22 by Svein~B
Her er Thissio stasjon. Her havner du hvis du går Adrianou til endes eller hvis du går ned igjen fra Akropolis på denne siden uten å gå gjennom Agora. Herfra går det som sagt tog til Pireus og Kifissia. Ved inngangen som er like utenfor bildet til venstre er det billettautomat. På den andre sida, nærmest Keramikos og Adrianou er det i tillegg til automatene en betjent billettluke. Du kan også reise til flyplassen herfra, men da må du bytte til forstadstog på Neratziotissa. Billetten til flyplassen koster mer enn en vanlig metrobilett.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

21. Dec 09, 16:34:59 #71 Last Edit: 18. Feb 12, 15:30:22 by Svein~B
I området rundt Monastiraki metrostasjon og nedover mot Thissio finnes det små gågater med massevis av små butikker som selger klær sko og andre ting.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....