Logg inn med Facebook eller Google!

Längtan

Started by bengalow, 26. Feb 19, 14:29:53

Previous topic - Next topic

bengalow

Hej alla vänner!
Häromdagen "firade" jag 75-års födelsedag. Det gick mycket lugnt tillväga. Jag har kommit dithän, att framtiden är nära, och alla minnen är "länge sedan", som min avsomnade svärmor uttryckte sig.
Jag är inne varje dag på Hellasforum och läser era insändare. När ni har varit i Grekland, och när ni kommit hem, och det ger mig längtan! Det är flera år sedan jag besökte landet - senast en rundtur på Peloponnessos. Sedan dess har inte hälsan stått mig bi, och jag går runt här hemma med hjälp av två "stockar". Anamnesen har efter hand blivit lång, och förmågan att ta sig fram på olika destinationer mindre och mindre. Jag har fått behjärtansvärd hjälp på en del flygplatser, då personal har kommit med rullstol, för att ta sig de ofta flera kilometer långa färdvägarna till flygplanen. Hissar upp och hissar ner till de olika incheckningarna. Från en terminal till en annan med tåg eller buss. Ja, är man krympling så är det ett riktigt helvete att resa.

Nu sitter jag här, och har bestämt mig för att tycka och tänka, utifrån mitt perspektiv. Jag saknar så många vänner på Hellasforum...
Anders filosofiska hörna - en njutning! En äldre teknisk chef i västra Norge, som en gång skrev "vad jag skriver bryr sig ingen om"! Jo, jag gjorde det. Nuförtiden är väl FB det dominerande. Jag var medlem där ett tag. Det kom så mycket skitsnack, så jag lade ner mitt deltagande. Det fanns några svenskar med i Hellasforum - men det verkar som jag snart är den ende. Varför vet jag inte, för sidan är oerhört givande. Alla bilder ni sänder in, och reseberättelser, i nutid och framtid.
Jag gjorde min första resa till Grekland som 18-åring 1962, och har väl varit där ett 40-tal gånger. Hur landet förändrats in i själen är lätt att beskriva. De har alltid varit måna om pengar, men ack så frikostiga. När man gick på taverna, så var det hela familjer, ofta med 10.20 ätande. Man hade något att fira...Nu är det inte så, ack så synd! Ekonomi har blivit ett tungt lass, och när "skatten" infördes i landet, blev det plötsligt dramatiskt. Alla klagade. Affärer lades ned. Bankerna gick omkull, och det var allmänt uppror med demonstrationer och oår. Men...folket var lika vänligt och välkomnande sam förr. Det antika finns kvar till beskådande, och gör mig lika betagen som förr. Jag är fullständigt betagen av den grekiska marmorkonsten, vars make inte finns någon annanstans. Titta på en romersk staty, och se skillnaden. Den grekiska verkar som om tyget skulle fladdra i vinden i alla ögonblick, medan den romerska verkar fastvuxen i stenen. Att italienarna sedermera förfinade sin konst, med statyer som "David" m.fl. är skönt att se, men 2000 år yngre.

Nog för idag. Kanske skriver jag ett eller annat inlägg, när eller om andan faller på - helst kanske när antalet inlägg minskar...
Bengalow
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Takk, Bengalow. Dette var fint å lese, - så varmt skrevet.  :hjerte:
Jeg er glad du ikke har gitt deg her inne, selv om kroppen ikke lenger orker reisene.
Du har bidratt med mye givende gjennom årene, og skal gi oss mer :)
Gratulerer med rundet 75.

KariK

Ole

Godt skrevet, Bengalow!

Hvis alle som ønsker litt mer liv i Hellasforum skriver et innlegg annenhver dag så blir aktiviteten absolutt bra igjen.

stein

Trist å høre at du ikke lenger kan reise til ditt kjære Hellas lenger, Bengalow.
Men vi håper å høste av din viten om gresk språk, kultur og geografi i mange mange år framover.

Ja, vi savner stadig noen på Hellasforum. Inge er jo ikke lenger blant oss, det ble litt tomt etter han.
Anders, som du nevner, er tydeligvis helt over på Hellasforum på Facebook. Jeg er enig med deg i at det er ganske mye shittsnakk og også shittkasting på den gruppa. Det er ikke alltid like hyggelig og jeg skjønner ikke hvorfor.

Jeg tenker å forsette å poste det jeg opplever i Hellas her på det riktige Hellasforum. I april/mai skal vi til Nafplio, Kardamili, Elafonisos, Kythira og Monemvasia. I september blir det kanskje en tur til Rhodos, Kastellorizo, Symi og Tilos. Men som kona sier, "Hvis vi lever så lenge". Vi har begge fått hver vår skikkelige smell her i livet, så man kan aldri være helt sikker.   
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Katherina

Takk for ditt åpenhjertige innlegg. Er så enig med deg i det du skriver. Trist å høre om helsa di. Ja, vi merker vel alle tidens tann på forskjellige måter. Så sitter vi der med alle opplevelsene, alle inntrykkene, alt det dette spesielle landet og det alle menneskene vi har vært heldige å møte har vært med på å bidra til å gjøre livet vårt rikere. Det har også vært med på å øke kunnskapen vår på forskjellige måter. Selv opplever jeg det ofte slik at det kan være vanskelig å formidle det en ferie i Hellas betyr for meg og da er det veldig fint å kunne dele med dere andre her inne på Hellasforum, som har den samme entusiasmen. Vi har mye av den samme referanserammen. Hellasforum har også vært med på å gi meg nye venner. Flere av dere her inne har ejg vært så heldig å få møte enten det er i Kardamili eller andre steder. Det hender i blant at noen kommer og hilser på oss og sier: "Hei, Elisabeth og Sverre. For du er jo "mannen med hatten!" Jeg også savner flere av de "gamle"foriminstene, men vi som er her inne får være så aktive vi kan og kanskje det kan gi litt økende aktivitet igjen. Takk, Ole, for at din fortsatte innsats. Også, Bengalow, jeg gleder meg alltid over det du kan gi vidre av all din kunnskap og opplevelser.
:) Har du forresten noen tips i forhold til Nord-Hellas?

bengalow

28. Feb 19, 15:17:05 #5 Last Edit: 28. Feb 19, 15:42:41 by bengalow
Tack för respons, kaka, Ole, Katherina och Stein. Era inlägg om resor och upplevelser i Grekland gör mig glad, bl.a. Stein med sina segeläventyr - något jag aldrig provat på!
Efter min första resa blev jag förälskad i en grekiska, Despina (Nouli), och vi förlovade oss vid ett återbesök ett år senare. Det var meningen att jag skulle flytta ditner, men efterhand rann kärleken ut i sanden, kanske p.g.a. avståndet, men även att det inte fanns jobb för någon, som inte kunde grekiska. Det har jag gjort sedan dess, och det går fortfarande bra att bli förstådd.
Sedan kom militärjuntan, och turister avråddes från att resa dit.Från 1981 blev det fritt fram och det blev många besök där nere - en, två eller tre besök per år, och jag hittade min favoritplats - Syros, som jag älskar. Giannis och Stavroula var goda värdar i många år.
På senare år, efter pensioneringen, så upptäckte vi, att vi inte sett något av övriga världen. Det blev att sätta fart på dessa resor, och summan till slut att vi besökt 54 olika ställen, allt från Kina, Uzbekistan, Nepal, Colombia, Panama genom kanalen, Kuba och till och med USA.
Nu sitter jag och bläddrar i Albatros senaste resor till Kaukasus, eller Iran och andra resmål, och dräglar, men inser att kroppen säger nej, medan sinnet ropar högt "JAAA"!
Och däremellan kommer Grekland...när jag var där första gången, så kunde jag inte göra slut på mina pengar - allt var så otroligt billigt! Man kunde äta en stor middag för 20 kronor. Fattigt var det. En av deras största sångare idag berättade, att man gick och letade cigarettpaket för att lägga in i sina skor, för att täta hålen - Pasxalis Terzis. Hans genombrott kom på Rodos, när han fick uppträda med Grigoris, en poliodrabbad mästare på bouzouki. Grigoris blev sedan känd i Sverige, när han spelade tillsammans med Arja Saijonmaa i hennes karriär med Theodorakis-sånger. Efterhand kom knark in i Grigoris liv, och han spenderade tid i fängelse i Tyskland, där han nu bor.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Det er stadig spennende å lese om dine mange erfaringer og store kunnskap, Begalow.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...